Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d suuttimien irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ////3
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 399
    • Lahti

    530d suuttimien irroitus

    Oli tarkoituksena irroittaa moottorista suuttimet. Purin pois imusarjan, syöttöputket, johdot, suuttmien pääläolevan putken, ja kiinnitys saudat ja muut hilkkeet.

    Tämänjälkeen aloin nostamaa suutimia irti, ainoastaan kaksi irtosi kevyesti.
    Onko mitään konstia millä saan nuo loput suuttimet irroitettua, tuppaavat olemaa aika kovassa? Vai joudunko hankkimaan jonkinlaisen erikoistyökalun noiden irroitukseen. Kuuluvatko nuo suuttimet olla noin kovassa vaikka ne ei ole enään milllään kiinni? :think
    Usvaa putkeen
  • Mikazu
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 265
    • -

    #2
    Omassani oli myös muutama tiukassa, mutta kyllä ne kuitenkin irtosi ilman erikoistyökaluja..

    Comment

    • ////3
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 399
      • Lahti

      #3
      Originally posted by Mikazu View Post
      Omassani oli myös muutama tiukassa, mutta kyllä ne kuitenkin irtosi ilman erikoistyökaluja..
      Milaisella konstilla sait nitkuteltua suuttimet irti?

      Laskin suuttimien juureen ohutta öljyä, annetaan vaikuttaa huomiseen ja kokeillaan taas irroitaa suuttimiea.
      Usvaa putkeen

      Comment

      • Mikazu
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 265
        • -

        #4
        Hmm..olisinko jollain ruuvimeisselillä auttanut...:think..vai lähtikö pelkästään vetämällä..ei muista..

        Comment

        • Bullitt
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 2786
          • Turku

          #5
          Originally posted by ////3 View Post
          Kuuluvatko nuo suuttimet olla noin kovassa vaikka ne ei ole enään milllään kiinni? :think

          No ei niiden kuulu olla piukassa, mutta ajan myötä ne voivat ryytyä reikiinsä. Jos saat jollain patentilla viritettyä liukuvasaran suuttimeen kiinni, niin se on kova sana.


          Comment

          • ////3
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 399
            • Lahti

            #6
            yritin kyllä itsekkin nytkytellä suuttimia ruuvimeisselinkärjellä mutta eivät ottaneet irrotakseen. Ylöspäin vetämällä ei lähteny taikka sitten pitäisi olla jotkut isot pihdit joilla voisi nykiä yläspäin.
            Usvaa putkeen

            Comment

            • Retze
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 422
              • Keski-Suomi

              #7
              Kyllä ne monasti niin tiukassa tuppaa olemaan et ison liukuvasaran vaatii
              nyk. jalkapelillä
              ex BMW 320i

              Comment

              • ////3
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2003
                • 399
                • Lahti

                #8
                juu pitääkin kokeilla sellaista liukuvasaraa. jos vaikka irtoisivatkin
                Usvaa putkeen

                Comment

                • ////3
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2003
                  • 399
                  • Lahti

                  #9
                  Eilen sain iroiteltua peräti viisi suutinta, mutta kutospytyn suutin tuntuu olevan oikein huolella kiinni. Nyt kaivataan konsteja millä tuon kunnolla jämähtäneen suuttimen saa nykästyä irti pesästään?

                  Olen laittanut ohutta öljyä suuttimen juureen mutta ei oikein auttanu.
                  Usvaa putkeen

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6325
                    • P-Pohjanmaa

                    #10
                    Kyllä kait sinne jotain ruosteen irroituslitkua pitänee laittaa ??
                    Minkä vuoksi muuten otat suuttimet irti ,pitääkö jokin suutin ääntä tms?
                    Ja meinaatko viedä puhdistukseen ?
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • ////3
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2003
                      • 399
                      • Lahti

                      #11
                      Vuosi muutamassa suutimessa se kuparinen tiiviste prikka, jolla se tiivistyy kanteet. Samalla meinasin vaihtaa sen prikan kaikkiin suuttiiin.
                      Usvaa putkeen

                      Comment

                      • jurpo
                        Newbiemmer
                        • Jan 2006
                        • 2

                        #12
                        530d suuttimien irroitusohjeet + vinkit työkaluihin

                        Tiukkaa sen olla pitää, mutta rajansa kaikella! Nyt neljänä viikonloppuna 530d (vm. 2000 / 320tkm) suuttimia irroitellessani tuli kokeiltua yksi jos toinenkin konsti. Tulipa samalla opittua myös mitä ei kannata tehdä, joten samalla tulee selostettua myös muutama varoittava esimerkki.

                        Vaikka mikään yksittäinen toimenpide ei ole erityisen vaativa, niin en suosittele operaatiota varauksetta perus tee-se-itse-miehille; enkä myöskään sellaisille kenellä ei ole hyviä yhteyksiä sorvareihin tai käytössään metallityöstökoneita tai edes hitsauskonetta. Murphyn lain mukaan niitä tullaan kuitenkin tarvitsemaan. Kannattaa myös varautua siihen että auto voi seistä korjaamotilassa hieman pidempään kuin alun perin oli suunniteltu.


                        1. HELPPO VAIHTOEHTO

                        Pyydä suuttimien irroituksesta/vaihdosta joltakin korjaamolta kiinteähintainen urakka, ja niele se mukisematta. Siinä vaiheessa kun auto seisoo viikkotolkulla niin 300 euron korjaamolasku tuntuu yllättävän houkuttelevalta vaihtoehdolta. Tosin huonolla korjaamolla auto seisoo aivan yhtä kauan, sillä erotuksella että siitä pitää vielä maksaakin.

                        Itse tehdessä kannattaa varautua käyttämään rahaa ulosvetimeen ja sen osiin, jolloin kustannussäästö (ja remontin houkuttelevuus) korjaamolla teettämiseen nähden pienenee.


                        2. ITSE TEKEMÄLLÄ SAA IHAN HYVÄN

                        Kuten Kummelissakin, niin artisti maksaa ja hommissa on aina omavastuu!

                        Ensiksi tulee autosta irroittaa imusarja. Vinkkejä löytyy haun kanssa, ainakin imusarjan läppien poistosta on hyvät ohjeet foorumilla. Lisäksi tulee irroittaa suuttimista niiden päällä oleva dieselin paluulinja sekä painepuolen putket, ja nostaa myös suuttimien johtosarja sivuun pois tieltä.

                        Jos suuttimet eivät oletettavasti ole tiukassa, niin kannattaa yrittää käyttää BMW-insinöörin tapaa irroittaa suuttimet:

                        - avaa suuttimien kiinnitysmutterit (M6)
                        - nosta suuttimet ylös pinnapulttien avulla (TORX-kanta).

                        Ongelmana on vain että pinnapultit voivat olla niin tiukassa, että niiden kanta murtuu ennemmin kuin pultti lähtee auki. Seuraava akilleen kantapää on kierteet, alumiinikannen kierteet eivät ole kestävimmästä päästä. Kolmas harvinaisempi vaihtoehto on se, että alumiininen kiinnike halkeaa, varsinkin jos pinnapulttien avaaminen tapahtuu epäsymmetrisesti. Mutta näin suuttimien siis pitäisi lähteä auki.

                        Suuttimia voi myös yrittää kammeta irti paineyhteen (=polttoaineputken liitos) alapuolelta rengasraudalla. Venttiilikopan imusarjan puoleisten pultinkantojen päälle voi laittaa tueksi noin D=15mm ja ~30cm pitkän rautaputken, jota vasten sietää kammeta hieman suuremmalla voimalla. Huom. venttiilikoppa on muovia, ja sen varaosahinta on 350 euron luokkaa.


                        3. TIUKAT SUUTTIMET

                        Jos pinnapultit eivät lähde auki tai jos niiden voima ei tunnu riittävän, niin siinä tapauksessa pitää ottaa käyttöön järeämmät aseet. Muutaman kilon massaulosvedin (liukuvasara) ja juuri kyseistä suutinta varten tehdyt ulosvetimen leuat antavat useimmiten riittävän iskun jotta suuttimet lähtevät liikkeelle. Leukojen kiinnitys ulosvetimeen kannattaa tehdä tukevaksi, jotta impulssi ei vaimene itse ulosvetimen runkoon.

                        Itse sorvautin D=31mm sisähalkaisijaltaan olevan holkin, jossa oli toisessa päässä sisäpuolella D=27mm supistus. Sen jälkeen halkaisin holkin kahtia, ja kavensin alapäästään noin 90 asteen sektoreiksi jotta saisi pujotettua paikalleen. Pinnapulttien kohdalle hitsasin U-profiilista jäykisteet, joiden päältä leuat myös puristettiin tiukasti toisiaan vasten. Oman kokemuksen mukaan tällaisella työkalulla saa kohdistettua noin 10kN voiman suuttimeen, ja suuttimen päällä oleva korkki sen myös kestää. Holkki asennetaan korkin reunan alle.

                        Korkki oli ainakin 047-loppuisissa suuttimissa 29mm kuusiokannalla, jonka kulmat olivat pyöristetty siten että suurin ulkohalkaisija on D=31mm.


                        4. SUUTTIMET OVAT KUIN TÄIT TERVASSA

                        (Tässä vaiheessa ollaan usein myös niin turhautuneita, ettei halua tehdä/teettää moneen kertaan paskoja työkaluja, joten laatuun kannattaa panostaa!)


                        Seuraava vaihtoehto on hankkia tai rakennuttaa >10kg massaulosvedin. Omassa versiossa on luokkaa D=120mm x 150mm rautapuntti, jonka keskelle on porattu reikä 16mm sileää akselia varten. Akselin päähän on sorvattu lenssi, ja se on kiinnitetty akseliin hitsaamalla - kannattaa kiinnittää huomiota että massan ja vastakappaleen pinnat olisivat sileät ja samansuuntaiset, jotta isku olisi mahdollisimman terävä.

                        Ulosvetimen riittävän tukeva kiinnitys suuttimen runkoon tapahtuu 27x1.0mm sisäkierteellä olevalla holkilla. Materiaaliksi mieluusti perus-rautaa kovempi aines, omassa kappaleessa käytettiin 35mm akselitankoa. 35mm on myös likimain maksimi ulkohalkaisija jonka sopii asentamaan paikalleen. Koneistajaa kannattaa pyytää jättämään holkin kierteestä mieluummin muutaman sadasosan liian tiukka, jotta kierre pitäisi mahdollisimman hyvin.

                        Suuttimen irroitus tapahtuu likimain seuraavasti:

                        - irroita konepellin kaasujouset ja tue konepelti niin pystyyn kuin sen saa
                        - avaa suuttimen päällä olevat "korkit" (ohennetulla 29mm kiintoavaimella)
                        - huom. huohottimen kotelon irroitus voi antaa kriittisen lisätilan kiintoavaimelle
                        - irroita suuttimien korkit varovasti, sisältä löytyy irto-osina pieni prikka ja jousi
                        - ruuvaa holkki suuttimen päälle pohjaan asti
                        - asenna ulosvedin holkkiin
                        - nauti voiman tunteesta ja nyi suuttimet irti!

                        Järeälläkin massaulosvetimelläkin suuttimet voivat olla todella tiukassa. Ensimmäiset nykäisyt tuntuivat siltä kuin olisi vetänyt liikkeelle tavarajunaa, mutta tiukimmillaankin suuttimet lähtivät liikkeelle 5-6 tiukan nykäisyn jälkeen, ja kokonaan irti jo noin 10. nykäisyllä.


                        Muutamia huomioita:

                        Omassa ajoneuvossa kävin läpi kaikki em. vaihtoehdot, lisättynä sillä että ennen likuvasaroita yritin vetää suuttimia irti noin 10kN (1000kg) voimalla. Tämä oli toteutettu siten, että imusarjan tilalle (alumiinikanteen) oli pultattu 8x60mm lattarauta, johon oli hitsattu noin 250mm korkeat raudat, joiden päällä oli vaakatasossa 1½" musta (rauta) putki. Putkea vasten kammettiin 2.5m pitkällä vipuvarrella ulosvedintä ylöspäin, mekanismi oli sellainen että veto tapahtui kohtisuoraan ylöspäin suuttimeen nähden, ettei muodostuisi sivusuuntaista (kitkaa lisäävää) voimaa. Lisänä oli vielä jatkuvan vedon kanssa samanaikainen 2kg liukuvasaralla hempominen, mutta tuloksetta. Menetelmä ei ollut itselleni riittävän tehokas, ja lisäksi sen toteuttaminen vei kuitenkin aikaa ja vaivaa "tulokseen" nähden. Jossakin toisessa autossa voi toimia, mutta en suosittele. Niin ja tuolla 10kN voimalla todennäköisesti pettää jo apukuskin puoleinen moottorin kannatinkumi...

                        Kiinnikkeen (leuat/holkki) ja ulosvetimen välillä kannattaa olla pienen suuntavirheen salliva mekanismi, ja ne on hyvä myös olla irroitettavissa toisistaan holkin asentamisen helpottamiseksi. Tärkeää on ulosvetimen tiukka kiinnitys suuttimeen.

                        Jos on kokeiltu jo kevyempää massaulosvedintä tuloksetta, niin kannattaa suosiolla teettää holkki sisäkierteellä. Suuttimen korkin alakulma kestää kyllä 10kN voiman jatkuvaa vetoa, muttei 10kg massaulosvedintä! Korkki halkeaa ja kierre pettää.

                        Irroitusöljyt yms. kannattaa unohtaa, koska ne eivät kuitenkaan pääse oikeaan väliin (O-renkaan ja alapään tiivisteprikan väliin). Lisäksi ne sottaavat ja valuvat kuitenkin palotilaan kun suutin lähtee irti.

                        Moottorin kuumentaminen esim. webastolla voi hieman auttaa, sillä alumiiininen kansi laajenee suutinta enemmin. Pitäisi auttaa ainakin teoriassa, mutta käytännössä laajenemien erotus taitaa olla niin pieni ettei sillä ole merkitystä.

                        Jos joskus tulisi eteen vastaava toimenpide, niin kevyen rengasrauta-irroittelun jälkeen ottaisin heti käyttöön sisäkierre-holkin ja 2...3kg liukuvasaran. Uskoisin että suurin osa liikenteessä olevista tapauksista lähtee tällä yhdistelmällä, ja hyvänä puolena on se että suutin saadaan irti todennäköisesti ehjänä - ja ainahan voi kasvattaa ulosvetimen liikkuvaa massaa jos homma vastustaa... Uskaltaisin melkein luvata että >10kg liukuvasaralla ja sisäkierreholkilla suuttimet saa irti koneesta noin 2h aikana, sisältäen imusarjan irroituksen yms. toimenpiteet. Samaan hengenvetoon pitää kuitenkin todeta etten kuitenkaan ottaisi irroitustehtävää vastaan urakkapalkalla...

                        Jos tulee tarvetta niin voin toimittaa lisämateriaalia työkaluista tai muusta remonttiin liittyvästä aiheesta, kuten mittoja ja/tai kuvia. Omat työkalutkin joutavat lainaan jos tuntuu sille ettei jaksa alkaa teettämään niitä hommaa varten.

                        Hakusanat:
                        530d M57D30 suutin suuttimen irroitusohje

                        Comment

                        • Rubu
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 809
                          • Kuopio

                          #13
                          Kyllä tuli todettua kun irroitin tänään omasta yhden suuttimen, että ilman tarkoitukseen valmistettua liukuvasaraa olisi homma menny perseelleen.
                          Ihan järkyttävän tiukassa jurotti suutin, luikuvasaraan riittävästi painoa niin sitten irtosi.
                          Väitän että ilman tuohon tarkoitukseen tehtyä liukuvasaraa ei kannata edes miettiä koko hommaa.

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #14
                            Ei aina: Minä irrotin 110 tkm ajettuna omasta kaikki suuttimet ilman erikoistyökaluja noin puoleen tuntiin. Eli ajokilometrit saattavat vaikuttaa jumiintumiseen enemmän kuin paljon.
                            ---

                            Comment

                            • Rubu
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2006
                              • 809
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by -Tapi View Post
                              Ei aina: Minä irrotin 110 tkm ajettuna omasta kaikki suuttimet ilman erikoistyökaluja noin puoleen tuntiin. Eli ajokilometrit saattavat vaikuttaa jumiintumiseen enemmän kuin paljon.
                              Suulla oli jotain vikaa... Niiden pitäis olla tiukassa.
                              Jututin tuossa kaveria, joka vaihtelee melkein viikoittain noita suuttimia ja sanoi että ihmeenä pitää jos ei olisi aina enemmän ja vähemmän tiukassa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎