Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 b25 ja b20 vakio kiertokankien/mäntien kestävyys!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Suutari
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 3064
    • Suomi

    M20 b25 ja b20 vakio kiertokankien/mäntien kestävyys!!

    No niin..taas semmoinen threadi jollasta ei ole tainnut olla hirveen usein.

    Kävin eilen hakemassa eräältä paikalliselta turbo bmw mieheltä perän varalle ja samalla sattui hyllyssä silmään b25 kanget jotka taipuneet..siis kaikki oli mutkalla. Lisäksi yksi oli mennyt katkipoikki. Tehoja autossa ollut dynolapulla 350hp koneella.

    Eli onko jollain parempaa tietoa kankien kestosta? meinaan vaan ettei taida hirvitä 1.4bar laittaa tuohon omaan enää jos noin vääntyilee.

    Mitä tehoja muut klubilaiset on ottaneet vakiokangilla?

    Itellä ei ollut nytten ongelmaa 0.8bar ahdoilla..mutta tarkotus kun oli nostella..vaan taitaa kannattaa suosiolla vaihtaa sitten koko m20 pois tai rakennella stroukkeri soppeliosilla.

    Eli tähän sitten vain kanki/mäntä asiaa! Tuossa moottorissa oli ollut 85mm mitsu evon männät.

    Mietin vain kun nuita on rakenneltu että onko hajonneet kanget/männät johtuneet jostain muusta kuin osista..esim. säädöistä. Tosin se on jo paha jos ei ollenkaan kestä huonoissa säädöissä ajella vaan aina paukkuu..Tuokin moottori oli hestecillä ja säädetty prokkolalla.

    Toisaalta jos oman koneen hajottaa ja kattoo kauanko kestää...sittenhän sen tietää.

    Tuo oli kestänyt 1bar ahdoilla 10tkm

    että semmonen peränhakureissu...tällä kertaa..
    Last edited by Suutari; 03-04-2007, 16:33.
    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
    -Official BTCF-Sauna Team-
    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
    -Team BTCF Top Alcohol-
    -Team Pimp My Bride-
    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
  • Jukka81
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 1176

    #2
    OT!

    mutta onko/oliko ko. auto M3 levityksillä ja musta..?

    ja oulusta..?
    -E30 325i M-TechII Turbo
    -E39 528iA M-Sport
    -E46 330i Cabriolet M-Sport Individual

    Comment

    • pts
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 478
      • nummela

      #3
      mahtaakohan m20b20 moottorissa 130mm pitkät kiertokanget vai minkä pituset?:think
      bmw e30 823hv/860nm
      1/4mile 8.9/247

      Comment

      • turboix
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 581
        • p-laidun

        #4
        Originally posted by pts View Post
        mahtaakohan m20b20 moottorissa 130mm pitkät kiertokanget vai minkä pituset?:think
        On juu 130mm ja b25 on 135mm.
        BMW E46 330dA touring -00
        BMW e30 325tbo -86
        BMW e30 323ia cabriolet -83
        BMW e30 318i touring -89

        Comment

        • Suutari
          Bimmer Enthusiast
          • May 2003
          • 3064
          • Suomi

          #5
          juu kyseinen musta oli...taitaa olla historiaa nykyään. Eli myyty kai vaparina etiäpäin.

          Noh jotain selvis...ilmeisesti 300-350hp kestää vakiot kamat riippuu vähän mistä roikkuu.
          Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
          -Official BTCF-Sauna Team-
          -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
          -Team BTCF Top Alcohol-
          -Team Pimp My Bride-
          TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
          R.I.P. 1K MOTORSPORTS
          R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
          526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

          Comment

          • 325E
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1227
            • LAHTI

            #6
            Oliko ne .....

            Originally posted by Suutari View Post
            juu kyseinen musta oli...taitaa olla historiaa nykyään. Eli myyty kai vaparina etiäpäin.

            Noh jotain selvis...ilmeisesti 300-350hp kestää vakiot kamat riippuu vähän mistä roikkuu.
            Oliko näkemäsi vääntyneet kanget sivuilta kiillotetut vai
            ihan vakio kanget....sivujen kiilloitus vahvistaa niitä
            niin ainakin itselleni tein tulevaan moottoriin....

            325E

            Comment

            • Racink
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2004
              • 840
              • Jkl

              #7
              Originally posted by 325E View Post
              sivujen kiilloitus vahvistaa niitä
              niin ainakin itselleni tein tulevaan moottoriin...
              Päinvastoin, heikentävät!

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Kiillotus pienentää katkeamisvaaraa, ei se vääntymiseen vaikuta.

                Pelkkä teho ei kerro kankien kestosta mitään. Vääntömomentti ja kierrosluku enemmänkin. Samat hepat voidaan saavuttaa 2000rpm ja 8000rpm, 2000rpm kohdalla vain on oltava paaaaaaljon enemmän voimaa per kierros jolloin kanget voi vääntyä, 8000rpm kohdalla palamisesta aiheutuva voima on pienempi per kierros mutta kiihtyvyyksien aiheuttamat voimat voivat katkaista kangen. Jos se 1 bar on saavutettu todella alhaalla niin varmaan vääntyykin. Paa dieselistä ni kestää paremmin.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Vilikki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 6309
                  • Raahe

                  #9
                  Onko ainoa ongelma tuo männäntappi tuossa dieselin veivissä? Mites paljonkohan on m20b25 motin sylinterin halkaisija? sopisikohan sinne m51d25 motin veivit ja männät sisään? eiköhän nuitakin motteja jo luulis purussa olevan jos vaan noi hilut sopisi. tai mitenkähän m21 veivit ja m51 männät? Ei oo kyl mitään hajuu et voisiko sopia mittojensa puolesta, mutta pientä ajatusleikkiä sallittaneen? Onkohan m51 ja m21 veivien mallissa eroa? Minkähän kokoiset tapit niissä on? Ei muutakuin kaivelemaan mittoja jostain niin saadaan tietää onko sinne minkäänlaista mahdollisuutta saada dieselin hiluja sisään.
                  BMW e36 316i Turbo Compact

                  Comment

                  • Suutari
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 3064
                    • Suomi

                    #10
                    juu..toki toki vääntö on se mikä merkkaa..yleensä vaan puhutaan kaikilla foorumeilla noista hp lukemista niin arvelin että suurempaa yleisöä saavuttaa..

                    jossain 430nm tms. oli kai huippuväännöt..ja suht vakio paikalla.
                    ihan vakio kamat siellä oli eikä ollut kiilloteltu.

                    Nuo vakiot on aika ankeet kyllä. Yks vaihtoehto on m50 kanget joissa on jo vahvempi I profiili ja sitten tosiaan nuo dieselin veivit. ETK:sta katoin nuo mitat. yläpäät 22mm vs 26mm. muuten passelit, mutta lyhkäsemmät..(130 vs 135mm) eli joutus samalla stroukkaamaan ehkä. Jos ei sitten kävis m50 mosan männät taas..

                    aika karun kokonen yläpään holkki tulee jos 2mm puolelleen laittaa lisää pronssia..noh toisaalta ei ois pahakaan rasti ja noitten dieselin kamojen luulis kestävän.

                    Männät onkin sitten hiukan ongelmallisemmat tapaukset..

                    Dieselin kamat on liian raskaat..tulee noilla 7000rpm jo aika kovat hidastuvuudet tuonne yläkuolokohtaan niin not good.

                    järkevin vaihtoehto taitaa olla laitella noita m50 motin kamoja tonne..pääsee 500hp ainakin ruottissa.

                    M42 mäntiä olivat kanssa laitelleet..mutta niillä rutut jää liian alas..7.0 pintaan. Sitten pitäs olla jo ahtojakin enemmän taas

                    mm. TICCO:n autossahan oli m50 kanget ja sitten m42 männät

                    vartti sillä ajettu 11.+ s ja loppunopeus yli 200km/h
                    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                    -Official BTCF-Sauna Team-
                    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                    -Team BTCF Top Alcohol-
                    -Team Pimp My Bride-
                    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                    Comment

                    • Suutari
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 3064
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by Vilikki View Post
                      Onko ainoa ongelma tuo männäntappi tuossa dieselin veivissä? Mites paljonkohan on m20b25 motin sylinterin halkaisija? sopisikohan sinne m51d25 motin veivit ja männät sisään? eiköhän nuitakin motteja jo luulis purussa olevan jos vaan noi hilut sopisi. tai mitenkähän m21 veivit ja m51 männät? Ei oo kyl mitään hajuu et voisiko sopia mittojensa puolesta, mutta pientä ajatusleikkiä sallittaneen? Onkohan m51 ja m21 veivien mallissa eroa? Minkähän kokoiset tapit niissä on? Ei muutakuin kaivelemaan mittoja jostain niin saadaan tietää onko sinne minkäänlaista mahdollisuutta saada dieselin hiluja sisään.
                      M51d25:ssa kai heikommat kanget kun m21:ssä mutta vois olla keveemmät..
                      e39 530d:ssäkin sama alareikä ...mutta taitaa olla yläpää taas jotakin ihan muuta..vois kattoo..

                      siis noissa pikku dieseleissä männän halkaisija on 80mm ja tossa 3.0L 84mm
                      Last edited by Suutari; 03-04-2007, 23:13.
                      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                      -Official BTCF-Sauna Team-
                      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                      -Team BTCF Top Alcohol-
                      -Team Pimp My Bride-
                      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                      Comment

                      • Vilikki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 6309
                        • Raahe

                        #12
                        mikäs halkaisija se tuossa m20b25 on? tarkoittaako tämä nyt sitä että tuossa 3.0 koneessa olis oikeenlaiset veivit? kuis pitkät ne on?
                        BMW e36 316i Turbo Compact

                        Comment

                        • 325E
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1227
                          • LAHTI

                          #13
                          Ei pidä paikkaansa......Vahvistaa

                          Originally posted by Racink View Post
                          Päinvastoin, heikentävät!
                          kaiken opitun ja neuvotun faktan mukaan sivujen modifiointi
                          vahvistaa se ei ala murtumaan kun pinta on kiilloitettu ja
                          samalla sillä saadaan painoa pois joka ei ole idean
                          päämäärä....mitä mieltä "Suutari" on kiilloitatko
                          omista moottoreistasi kanget...veikkaan että killoitat ja tietenkin tasapainoitat ne.
                          Mielipiteeni ja käytäntöni on että, kun tehdään
                          Hyvää... moottoria aina kuuluu tehdä näin. Piste.
                          Yksi syy voi olla miksi kanget ovat vääntyneet on käytetty
                          valkometalli laakereita ja näin välys kampiakselilla on suurentunut ja näin ollen mäntä päässyt tapaamaan
                          kantta ja lopputulos on selvä kanki vääntyy.
                          Huomatkaa kaikkeen on "syy ja seuraus".
                          Odotan kommentteja.....


                          325E

                          Comment

                          • Racink
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2004
                            • 840
                            • Jkl

                            #14
                            Originally posted by 325E View Post
                            kaiken opitun ja neuvotun faktan mukaan sivujen modifiointi
                            vahvistaa se ei ala murtumaan kun pinta on kiilloitettu ja
                            samalla sillä saadaan painoa pois joka ei ole idean
                            päämäärä....
                            ...ja samalla kankeen tulee ylimääräisiä jännityksiä joista katkeamiset usein johtuvat.Eli aina kevennetyt kanget tulee vaikkapa lasikuulapuhaltaa jännitysten poistamiseksi.Vapareissahan näitä voi hangata/kevennellä miten tykkää mutta turboissa koskemattomat on paras vaihtoehto.Mutta kukin kiillottaa ja hankaa miten tahtoo......

                            Originally posted by 325E View Post
                            Yksi syy voi olla miksi kanget ovat vääntyneet on käytetty
                            valkometalli laakereita ja näin välys kampiakselilla on suurentunut ja näin ollen mäntä päässyt tapaamaan
                            kantta ja lopputulos on selvä kanki vääntyy.
                            Onse hyvä että jaksat joka välissä muistuttaa noista laakereista mutta eihän nyt sentäs..
                            Last edited by Racink; 04-04-2007, 10:02.

                            Comment

                            • Tzeimi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 2067
                              • Banshee - Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by 325E View Post
                              Yksi syy voi olla miksi kanget ovat vääntyneet on käytetty
                              valkometalli laakereita ja näin välys kampiakselilla on suurentunut ja näin ollen mäntä päässyt tapaamaan
                              kantta ja lopputulos on selvä kanki vääntyy.
                              Huomatkaa kaikkeen on "syy ja seuraus".
                              Odotan kommentteja.....
                              325E
                              No huh huh! Sieltä kk-kaulalta pitää puuttua koko liuska ennenkö tuon on edes teoriassa mahdollista. Todennäköisempi syy seuraukseen on että männän päällä on ollut sen verta paljon tavaraa puristamista varten että veivit ovat antautuneet (sopimaton materiaali & muoto ko. hommaan).
                              IMHO
                              Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                              & 02 tulpo saniteetti dyno




                              Älä väkisin, ota isompi vasara.
                              If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎