Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20 b25 ja b20 vakio kiertokankien/mäntien kestävyys!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • turboix
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 581
    • p-laidun

    #16
    [QUOTE=Racink;897480]...ja samalla kankeen tulee ylimääräisiä jännityksiä joista katkeamiset usein johtuvat.Eli aina kevennetyt kanget tulee vaikkapa lasikuulapuhaltaa jännitysten poistamiseksi.Vapareissahan näitä voi hangata/kevennellä miten tykkää mutta turboissa koskemattomat on paras vaihtoehto.Mutta kukin kiillottaa ja hankaa miten tahtoo......

    Juurikin näin. Tossa omassa mosessa on vakio kanget mitä ei oo kiillotettu ja hyvin on kestäny ajella 1bar paineilla kohta 10tkm.
    BMW E46 330dA touring -00
    BMW e30 325tbo -86
    BMW e30 323ia cabriolet -83
    BMW e30 318i touring -89

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      #17
      kanget

      Eikös täällä joku kertonut ette ei väliä mitä maksaa, pääasia että voi harrastaa..?
      Siitä vain teettämään kanget PO-metallista. Saa varmasti kestävät eikä tarvitse kaivella vanhoja romuja ja arpoa mikä sopii...
      Lasket Suutari vielä itse miten paksut ja millä profiililla ne pitää tehdä..

      Kaiken saa rikki jos haluaa. Noiden koneiden osien "maksimikestot" on niin paljon kiinni käyttäjistä ettei niitä voi yleistää. Toinen ajaa 400hv motilla 50tkm ja toinen 1000km vaikka olis koottu samoilla osilla.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Ter0
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 297
        • Tampere

        #18
        Näin kävi aikoinaan mun ekassa m20 turbotusrojektissa b20 vakioveiveille:



        kaks muuta veiviä oli vielä silmin nähden 4:n tapaan kiero, loput 2 näytti olevan suoria..

        ahdot karkaili 1.7bar tuntumaan liian ahtaasta hukkaporttirakennelmasta johtuen.
        Mitattuja lukemia 0.9barilla tais olla joku reilu 420nm 4700rpm:ssä.
        Vaan itse rikkohan tapahtui ihan kevyellä kuormalla, eli nuo pikku ahtokarkailut vaan oli pistäny kamat ässälle ja jossain vaiheessa ne ässäkamat ei enää jaksaneet.

        Omaa pöljyyttähän/tietämättömyyttähän tuonki hajotin. Kyllä näistä oppii.

        edit: Niin kyllähän tuo sen barin ois säädettynä tod näk. kestänykin.. mutta tommoset säätämättömät rykäsyt..
        Last edited by Ter0; 04-04-2007, 13:09. Reason: tarkennus
        ______________________________
        BP-2010 burnismestari \o/
        ______________________________
        -Ter0
        [email protected]
        TT-Speed Oy

        Comment

        • NHB
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 1120

          #19
          Originally posted by 325E View Post
          kaiken opitun ja neuvotun faktan mukaan sivujen modifiointi
          vahvistaa se ei ala murtumaan kun pinta on kiilloitettu ja
          samalla sillä saadaan painoa pois joka ei ole idean
          päämäärä....mitä mieltä "Suutari" on kiilloitatko
          omista moottoreistasi kanget...veikkaan että killoitat ja tietenkin tasapainoitat ne.
          Mielipiteeni ja käytäntöni on että, kun tehdään
          Hyvää... moottoria aina kuuluu tehdä näin. Piste.
          Yksi syy voi olla miksi kanget ovat vääntyneet on käytetty
          valkometalli laakereita ja näin välys kampiakselilla on suurentunut ja näin ollen mäntä päässyt tapaamaan
          kantta ja lopputulos on selvä kanki vääntyy.
          Huomatkaa kaikkeen on "syy ja seuraus".
          Odotan kommentteja.....
          325E
          Olet onnistunut ymmärtämään asiat aika totaalisen väärin. Kiillottaminen vaikuttaa väsymislujuuteen. Särö ei lähde kehittymään niin helposti, kun pinta on sileä. Tällöin ei tule jännityshuippuja epätasaisuuksien pohjalle. Näissä turbokoneissa taittuvat kanget eivät vaan hajoa väsymisen seurauksena, vaan ne nurjatavat, koska eivät jaksa kantaa kuormaa. Kiillottaminen vähentää materiaalia ja siten ainoastaan huonontaa entisestään tuota nurjahdusherkkyyttä.

          Turbokoneissa on matalat puristuksen. Monesti tämän vuoksi mäntä ei käy kovin lähellä kantta. Aika hurjat välykset pitäisi olla, jotta mäntä hakkaisi kanteen. Ja vaikka hakkaisikin, niin miksi kanki siitä vääntyisi? Kanki alkaisi olemaan tiukilla vasta sitten, jos mäntä hakkaisi itsensä palasiksi ja ne palaset olisivat männänm ja kannen välissä.

          Kuinka isoja heittoja olet muuten tavannut bemarin koneiden kankien painoissa, kun pidät tasapainotusta ehdottomana? Jos öljykalvo kestää, niin ei valkometallilaakereiden kestävyydessäkään ole ongelmia. Jos taas öljykalvo ei kestä, niin olipa laakerimetalli mitä tahansa, niin käyttäauton kilometrejä se ei kestä.

          Comment

          • Jarpeli
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 510
            • vaasa

            #20
            m50:pin kanget siis kestää mutta,mistä koneesta löytyis 130mm kanget?

            Comment

            • Maza
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 4321
              • Kannus/Kokkola

              #21
              Originally posted by NHB View Post
              Kuinka isoja heittoja olet muuten tavannut bemarin koneiden kankien painoissa, kun pidät tasapainotusta ehdottomana?
              Erään M30 koneen kanget olivat tehtaan jäljiltä gramman osien tarkkuudella samassa painossa...

              Comment

              • 325E
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1227
                • LAHTI

                #22
                Originally posted by NHB View Post
                Olet onnistunut ymmärtämään asiat aika totaalisen väärin. Kiillottaminen vaikuttaa väsymislujuuteen. Särö ei lähde kehittymään niin helposti, kun pinta on sileä. Tällöin ei tule jännityshuippuja epätasaisuuksien pohjalle. Näissä turbokoneissa taittuvat kanget eivät vaan hajoa väsymisen seurauksena, vaan ne nurjatavat, koska eivät jaksa kantaa kuormaa. Kiillottaminen vähentää materiaalia ja siten ainoastaan huonontaa entisestään tuota nurjahdusherkkyyttä.

                Turbokoneissa on matalat puristuksen. Monesti tämän vuoksi mäntä ei käy kovin lähellä kantta. Aika hurjat välykset pitäisi olla, jotta mäntä hakkaisi kanteen. Ja vaikka hakkaisikin, niin miksi kanki siitä vääntyisi? Kanki alkaisi olemaan tiukilla vasta sitten, jos mäntä hakkaisi itsensä palasiksi ja ne palaset olisivat männänm ja kannen välissä.

                Kuinka isoja heittoja olet muuten tavannut bemarin koneiden kankien painoissa, kun pidät tasapainotusta ehdottomana? Jos öljykalvo kestää, niin ei valkometallilaakereiden kestävyydessäkään ole ongelmia. Jos taas öljykalvo ei kestä, niin olipa laakerimetalli mitä tahansa, niin käyttäauton kilometrejä se ei kestä.

                Esim. nyt oleva koneeni M20B25...Schrick 288 antaa männän ja
                venttiilinvälykseksi 0.9mm joka pitää jäädä männän ja venttiilin väliin.
                Ei siinä huimia heittoja kärsi tapahtua kun mäntä ja venttiili
                käyvät "Hippasilla" keskenään tuho en siinä samassa...
                En viitsi selittää enää mitä eroa on valkometallilaakerilla verrattuna punametalliin kukin tuhotkoon koneensa itse ja rakentakoon miten vaan..mutta minä käytän "Aina"
                punametallilaakeria ja siihen minulla on tietämys syyni.
                Toinen minkä olen huomannut heittävän paljon M20
                koneissa on runkolaakereiden linjojen heitto eli M20
                tarvitsee linjahoonauksen ...sen toimenpiteen jälkeen
                kampiakseli uusilla laakereilla momentissaan pyörii
                kuin kellosepän tekemä kello herkästi ja kauan.....
                jota esim. vanha konekkaan ei tee...sanon ero on valtava.
                Kiertokankien kiilloittaminen täytyy tehdä pituussuuntaan.....

                325E

                Comment

                • Suutari
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 3064
                  • Suomi

                  #23
                  Juu..TerO:lta hieno linkki.. juurikin näin.

                  Sitten en todellakaan jaksa hinkata kankia..uskokoon joku tuohon voodoohon sitten, mutta mielestäni hyöty on marginaalinen nimenomaan nurjahduksen suhteen.

                  Väsymiskestävyyteen vaikuttaa alkusärö..mutta jos ne kiillottaa kannattaa huomata sitten silittelet tarpeeksi ettei huononna tilannetta jättämällä santiksen jälkiä.

                  Mielestäni turhaa hommaa...samoin kun tasapainotus monesti. Kaikki bemarin koneen männät jotka olen mitannut ovat olleet alle 2g heitoilla ja uskokaa tai älkää ovat alle suositusten painoerossa kyseisille pyöriville kappaleille ja nopeuksille.

                  Itse painotan kuitenkin 1g tarkkuudella vaikkei siitä mitään käytännön etua oikeasti saa. Kuhan turaa taikauskoisuudessaan

                  Mitä tulee tuohon janmanin vastaukseen niin kaikilla ei oo rahaa ja haluaa kuitenkin rakentaa ..jopa kestäviä vehkeitä. Kunhan voitan lotossa niin ostan parhaat kanget sinne mitä rahalla saa...

                  Nyt tuntuu tyhmältä "laittaa" m20 koneeseen 5000e rahaa lisää kun parempiakin koppia/projekteja löytyy sitten kun pitää oikeasti mennä kovaa .

                  Eli itsellä tuo rajottuu kyllä tuon koneen osalta halvempiin osiin jotka kestää tuon ahtimen potentiaalin ja sen pitemmälle en ihan heti ole menossa..tai no jos ensi kesänä ..

                  130mm löytyy dieselistä ja osaavassa koneistamossa tod.näk. onnistuu tuohon yläsilmään tehdä custom laakerointi että menee 22mm männäntappi tai joku muu sopiva. Tällöin kannattaa huomata eaglen hinnat 585e sarja prostreetillä..en tiedä saako nuita kankia myös 130mm pituisina..luulisi saavan.

                  Huokean hintaiset männät ovat suurempi ongelma. Tosin m50 vanos kamoilla saa tehtyä 2.5L. Stroukkerit menee sitten jo spessumpaan kamaan.

                  Mitä tulee siihen alapäänlaakerihommaan niin ensin silloin vääntyy venttiilit/hajoaa mäntä ja sitten vasta tulee kamat ulos..monesti on tuommoinen kone jossa alapää mennyt väljäksi tullut auottua .

                  Kanget on kivasti mutkalla..harvemmin paloina. Riippuu milloon ja missä kohtaa on mäntä haljennut jne. Mutta siis mäntä hajoaa ensin.
                  Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                  -Official BTCF-Sauna Team-
                  -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                  -Team BTCF Top Alcohol-
                  -Team Pimp My Bride-
                  TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                  R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                  R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                  526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #24
                    Originally posted by Suutari View Post
                    Juu..TerO:lta hieno linkki.. juurikin näin.

                    Sitten en todellakaan jaksa hinkata kankia..uskokoon joku tuohon voodoohon sitten, mutta mielestäni hyöty on marginaalinen nimenomaan nurjahduksen suhteen.

                    Väsymiskestävyyteen vaikuttaa alkusärö..mutta jos ne kiillottaa kannattaa huomata sitten silittelet tarpeeksi ettei huononna tilannetta jättämällä santiksen jälkiä.

                    Mielestäni turhaa hommaa...samoin kun tasapainotus monesti. Kaikki bemarin koneen männät jotka olen mitannut ovat olleet alle 2g heitoilla ja uskokaa tai älkää ovat alle suositusten painoerossa kyseisille pyöriville kappaleille ja nopeuksille.

                    Itse painotan kuitenkin 1g tarkkuudella vaikkei siitä mitään käytännön etua oikeasti saa. Kuhan turaa taikauskoisuudessaan

                    Mitä tulee tuohon janmanin vastaukseen niin kaikilla ei oo rahaa ja haluaa kuitenkin rakentaa ..jopa kestäviä vehkeitä. Kunhan voitan lotossa niin ostan parhaat kanget sinne mitä rahalla saa...

                    Nyt tuntuu tyhmältä "laittaa" m20 koneeseen 5000e rahaa lisää kun parempiakin koppia/projekteja löytyy sitten kun pitää oikeasti mennä kovaa .

                    Eli itsellä tuo rajottuu kyllä tuon koneen osalta halvempiin osiin jotka kestää tuon ahtimen potentiaalin ja sen pitemmälle en ihan heti ole menossa..tai no jos ensi kesänä ..

                    130mm löytyy dieselistä ja osaavassa koneistamossa tod.näk. onnistuu tuohon yläsilmään tehdä custom laakerointi että menee 22mm männäntappi tai joku muu sopiva. Tällöin kannattaa huomata eaglen hinnat 585e sarja prostreetillä..en tiedä saako nuita kankia myös 130mm pituisina..luulisi saavan.

                    Huokean hintaiset männät ovat suurempi ongelma. Tosin m50 vanos kamoilla saa tehtyä 2.5L. Stroukkerit menee sitten jo spessumpaan kamaan.

                    Mitä tulee siihen alapäänlaakerihommaan niin ensin silloin vääntyy venttiilit/hajoaa mäntä ja sitten vasta tulee kamat ulos..monesti on tuommoinen kone jossa alapää mennyt väljäksi tullut auottua .

                    Kanget on kivasti mutkalla..harvemmin paloina. Riippuu milloon ja missä kohtaa on mäntä haljennut jne. Mutta siis mäntä hajoaa ensin.
                    Viimeksi kun po metallilta kanget tilasin, ne makso sen 500/4kpl. ja sain just sen mittaset mitä itse halusin.. Niin oli helpoin ratkoa se mäntä ongelma eikä tarvinnut turhaan ohentaa mäntää kestävyyden kustannuksella..
                    Nyt ei ollut kyse mistään 4000-6000e titaanikanki sarjoista.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • timpa
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2006
                      • 257
                      • Akaa

                      #25
                      Noihin kankiin vois kyl satsata mut se on aivan sama on siel omat männät sorvattuna tai vaikka ne kuplan takomännät.Jos se ei mee laihalle niin ne kestää...
                      speed limits are for pussies

                      Comment

                      • Cosander
                        Newbiemmer
                        • Oct 2006
                        • 8

                        #26
                        Kysytääs tähän samaan topikkiin et onko väliä miten päin noi veivit pitää olla kun ei tullu katottua miten ne oli kun männät irrotin!
                        Ja kone on m20 b25

                        Comment

                        • makkis
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 5152
                          • Kouvola, Savisto

                          #27
                          Originally posted by Ter0 View Post
                          Näin kävi aikoinaan mun ekassa m20 turbotusrojektissa b20 vakioveiveille:



                          kaks muuta veiviä oli vielä silmin nähden 4:n tapaan kiero, loput 2 näytti olevan suoria..

                          ahdot karkaili 1.7bar tuntumaan liian ahtaasta hukkaporttirakennelmasta johtuen.
                          Mitattuja lukemia 0.9barilla tais olla joku reilu 420nm 4700rpm:ssä.
                          Vaan itse rikkohan tapahtui ihan kevyellä kuormalla, eli nuo pikku ahtokarkailut vaan oli pistäny kamat ässälle ja jossain vaiheessa ne ässäkamat ei enää jaksaneet.

                          Omaa pöljyyttähän/tietämättömyyttähän tuonki hajotin. Kyllä näistä oppii.

                          edit: Niin kyllähän tuo sen barin ois säädettynä tod näk. kestänykin.. mutta tommoset säätämättömät rykäsyt..
                          tälleen ihan ot:nä niin mitä sait irti m20b20 koneesta ~1bar:in ahdoilla??
                          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                          Comment

                          • Bullitt
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 2786
                            • Turku

                            #28
                            Bilsportissa oli jokin aikaa sitten E30, jossa oli pelkästään Bemarin vakio-osilla (dieselin kampi, 2-litrasen kanget, jne...) kasattu M20-moottori, ja autolla oli ajettu alle kympin aikoja. "Apulaitteina" oli kyllä muutakin, kuin Bemarin vakiotavaraa. Ahtopaineista ja hevosvoimista ei ollut rakentajallakaan tarkkaa tietoa, mutta viksummat oli kerinny laskemaan, että noin kovaa ei alle 600 hevosvoiman tehoilla mennä.

                            200 kaakkia per kanki? Koska Ruotsissa on aprillipäivä?


                            Comment

                            • ^Tonix^
                              BTCF Member
                              • Sep 2005
                              • 641
                              • Vaasa

                              #29
                              Originally posted by Bullitt View Post
                              Bilsportissa oli jokin aikaa sitten E30, jossa oli pelkästään Bemarin vakio-osilla (dieselin kampi, 2-litrasen kanget, jne...) kasattu M20-moottori, ja autolla oli ajettu alle kympin aikoja. "Apulaitteina" oli kyllä muutakin, kuin Bemarin vakiotavaraa. Ahtopaineista ja hevosvoimista ei ollut rakentajallakaan tarkkaa tietoa, mutta viksummat oli kerinny laskemaan, että noin kovaa ei alle 600 hevosvoiman tehoilla mennä.

                              200 kaakkia per kanki? Koska Ruotsissa on aprillipäivä?
                              Tässä kyseisessä moottorissa oli/on diselinkampi, 2-litrasen kanget (130mm) ja 325 vakio männät. kierroksia koneesta otettiin 8500rpm.
                              Ahdoista ei tietoo ku mittari ei menny kuin 2bar:iin.
                              1/4 mile 9,89/227km/h

                              Edit: Sivut autosta http://www.spjuvern.com
                              Last edited by ^Tonix^; 07-04-2007, 13:40.
                              e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                              E30 318is
                              E36 M3 Coupe

                              Comment

                              • SledgeHammer82
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1651
                                • Pk-seutu

                                #30
                                Originally posted by timpa View Post
                                Noihin kankiin vois kyl satsata mut se on aivan sama on siel omat männät sorvattuna tai vaikka ne kuplan takomännät.Jos se ei mee laihalle niin ne kestää...
                                Etenkin ilmajäähdytteiseen moottoriin suunnitelluissa takomännissä lämpölaajenemiset ovat jo aivan eri suuruusluokassa kuin mitä BMW:n moottoreissa tulisi käyttää. Vaatii aika kovaa ammattitaitoa, että saa moottorin jossa todellisessa käyntilämpötilassa olisi juuri sopivat välykset ja männänrenkaiden vastukset noilla takomännillä. Ja tuolloin taas kylmänä ovat mitat ja toiminta aikalailla päin persettä. Kaipa ne sitten kestää, mutta kone ei tasan tarkkaan toimi yhtä hyvin kuin siihen vartavasten suunnittelluilla männillä. Ihan vaparikoneestakin (m20b25-lohko) olen nähnyt sylinterien seinämillä kiinnileikkautumisjälkiä noilla kuplan männillä ajelun jälkeen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎