Announcement

Collapse
No announcement yet.

330D (m57) kaksoismassavauhtipyörästä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuke t.
    Newbiemmer
    • Nov 2006
    • 6

    330D (m57) kaksoismassavauhtipyörästä

    Terve!

    Ongelmani on seuraava: Mistä "jäykempi"/parempi kaksoismassavp alkuperäisen tilalle? Ja samalla myös parempi kytkin? Ongelmani on liiasta väännöstä johtuva jyristäminen, kun vp pohjaa.

    Käykö M57N moottorin vauhtipyörä tämän M57 alkuperäisen tilalle. OEM:n mukaan varaosanumerot ovat tietenkin erit. BMW Suomi kehotti ottamaan yhteyttä paikallisiin liikkeisiin, sieltä taas BMW Suomeen. En ole vielä soittanut sinne uudelleen.

    Yritin saada selville, olisiko missään toimipisteessä tai keskusvarastossa sekä M57 ja M57N kaksoismassoja, jotta pääsisi vertaamaan, sopiiko kiinnitykset, asentotunnistintapit, kytkinakselin boori...
    Mutta aika nihkeää tuntui olevan. "ei ole kulutusosaa, ei niitä mene koskaan rikki"

    Onko joku löytänyt jostain muualta helpotusta kaksoismassavp:n pohjaamiseen=jyristämiseen? Yksi vaihtoehtohan olisi laittaa "kova" vp ja jousitettu kytkinlevy, mutta en haluaisi siirtyä tähän, kun ei ole varmuutta kestääkö voimansiirto tätä pidemmän päälle.

    Voiko kaksoismassaa modifioida jäykemmäksi?
    Voisiko alkuperäisen kytkinlevyn tilalle vaihtaa jousitetun kytkinlevyn? Se voisi ehkä lieventää jyristämistä. Jos siitä ei ole muuta vaikutusta, niin ainakin kone kerkeää jo pyöriä "lähes koko kierroksen" ennen kuin alkaa kytkinakseli pyöriä

    Kyllähän jollakin muullakin täytyy olla samoja ongelmia kuin mullakin,sillä onhan noista 184hv dieseleistä otettu ainakin Esson Baari -puheitten mukaan enemmänkin vääntöjä kuin omani 520NM. Ja autollanihan on ajettu nyt 147tkm. Ja ainakin minun kokemuksen mukaan tästä M57:sta ei kannata tosiaankaan ottaa vääntöjä ainakaan yli 500NM.

    En haluaisi kuitenkaan palata enää takaisin pienemmille väännöille. Mutta jos ei löydy ratkaisua, niin kai se on vaan pakko!

    Jos jollakin sattuisi olemaan sekä m57 että M57n vauhtipyörä, olisin todella tyytyväinen, jos niistä voisi verrata esim. yllä mainitut asiat. Ainakaan OEM:stä niitä ei pääse vertailemaan osanumeroiden kauttakaan.

    Ja uskoisin ainakin jonkin pähkineen samaa asiaa jossain päin maailmaa, omat kykyni ei vaan riittänyt löytämään tästä tietoa.

    Huh! Tästäpä tuli pitkä!

    PS. Ja tiedän että käytännön suorituskykyyn ei olisi juuri vaikutusta, vaikka vääntöä olisin rajattu alemmas siinä n. 2000rpm ympäristöllä. Mutta kun tilanne on nyt tämä, haluaisin löytää siihen ratkaisun!
    PS2. Ja tiedän, että olisi pitänyt uskoa ohjelmagurua vääntöjen suhteen!
  • tuke t.
    Newbiemmer
    • Nov 2006
    • 6

    #2
    Edelleen kaipailisin tietoja, jos joku on puuhastellut saman ongelman kanssa!

    Comment

    • Samppasika
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 769
      • Kempele

      #3
      Mjuuu..

      Hommaa siihen E39 M5 kaksoismassa ja kytkin... Dieseliin ei oikein uskalla suositella kovaa vauhtipyörää, ettei mene kampura poikki... Itelle bensaan laitan kovan, vaikka mitä porukat itkis

      -S
      Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
      E61 530d M-sport -08
      E39 528i Touring -97

      Yhteydenotot: [email protected] !!

      Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

      Comment

      • NokiLeka
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2341
        • Eurajoki

        #4
        En loppujenlopuksi tiedä paljonko noissa m57:ssa ja m57n:ssä on eroja sen lohkon suhteen, eli kyllä tuon uudemman vp:n pitäisi sinne sopia ainakin lohkon päästä, mutta uudemmassa on muistaakseni myös jousitettu kytkin, joten miten sen sopivuus taas laatikon päässä menee, niin onkin sitten hämärän peitossa.

        Jos vauhtipyörä ja kytkinpaketti eivät osu yhteen laatikon kanssa, niin yhtenä vaihtoehtona voisi olla vaihtaa myös 6-v vaihdelaatikko uudemmasta mallista. Sen pitäisi jo kestää rajumpiakin vääntöjä, tai jos M5:sen paketti sopii niin senkin pitäisi kestää.
        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4595
          • Tampere

          #5
          katselin tossa noita vaihtoehtoja huvikseen niin orgaanisella levyllä sachs tarjoaa samaa asetelmaa e39 m5, 540, e46 m3 ja 530d:n , väännön kesto 670nm normaali levyllä 570nm

          toinen vaihtoehto on teräsvauhtipyörä, e34 m5 sachs asetelma ja orgaaninen levy -> väännön kesto asetelmalla 700nm mutta jostain syystä levyn perässä lukee 520mn jota ei ennen siinä lukenut..

          tuossa linkkejä
          kytkimet
          ZF Race Engineering joins ZF's businesses in the fields of motorsports applications, small volume production applications, engineering, consultancy and testing.

          väännönkestot
          ZF Race Engineering joins ZF's businesses in the fields of motorsports applications, small volume production applications, engineering, consultancy and testing.


          parashan olisi teräspyörä ja monilevykytkin
          ZF Race Engineering joins ZF's businesses in the fields of motorsports applications, small volume production applications, engineering, consultancy and testing.


          tai sitten alpina d10 tekniikkaa
          Last edited by fraatti; 11-05-2007, 10:28.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • tuke t.
            Newbiemmer
            • Nov 2006
            • 6

            #6
            Kytkimen puoli ei enää ole ongelma, kiitos fraatille. Täytyy näköjään vain huomioida, että kytkinakselin hammasmäärä muuttuu siirryttäessä 6v-laatikkoon.

            Mutta vielä siitä vauhtipyörästä. Samat kytkinasetelmat siis käy molempiin, mutta kuinka kiinnitys vauhtipyörään , startin hammaskehä ja pyörimisnopeuden tapit? (eri kampiakselin ym. varaosanumerot, Tietenkin!!)

            Tai jos joku vielä joku vielä tietäisi jonkin muun Vp:n kuin alkuperäinen, niin olisin iloinen Pysyisin edelleenkin mielellään kaksoismassavp:ssä värinöiden takia.

            Comment

            • tuke t.
              Newbiemmer
              • Nov 2006
              • 6

              #7
              Edelliseen tekstiini korjausta:

              "Mutta vielä siitä vauhtipyörästä. Samat kytkinasetelmat siis käy molempiin, mutta kuinka kiinnitys kampiakseliin, startin hammaskehä ja pyörimisnopeuden tapit? (eri kampiakselin ym. varaosanumerot, Tietenkin!!)"


              Ainakaan LUK:illa ei ole vielä mallistossa M57N:n vauhtipyörää, pelkästään M57. Ilmeisesti BMW on suojannut mallin viideksi vuodeksi.

              Tietääkö kukaan muu sellaista kaksoismassaVP:tä joka sopii suoraanpaikalleen ilman muutoksia? Tai ainakaan suuria. Mitä muutoksia tuo M5:n versio vaatii?

              Ja edelleenkin tätä M57/M57N vaihtokelpoisuudesta olisi kiva saada lisää tietoja, jos joku on asiaan perehtynyt?

              Teräspyörää en vain ennakkoluulojen ja mukavuuden vuoksi halua asentaa.

              Alpinan versiota/saatavuutta en ole vielä edes kysynyt kun oletan sen maksavan maltaita.

              Comment

              • Cossie
                Newbiemmer
                • Oct 2006
                • 8
                • Nurmes

                #8
                Originally posted by tuke t. View Post
                Edelliseen tekstiini korjausta:

                "Mutta vielä siitä vauhtipyörästä. Samat kytkinasetelmat siis käy molempiin, mutta kuinka kiinnitys kampiakseliin, startin hammaskehä ja pyörimisnopeuden tapit? (eri kampiakselin ym. varaosanumerot, Tietenkin!!)"


                Ainakaan LUK:illa ei ole vielä mallistossa M57N:n vauhtipyörää, pelkästään M57. Ilmeisesti BMW on suojannut mallin viideksi vuodeksi.

                Tietääkö kukaan muu sellaista kaksoismassaVP:tä joka sopii suoraanpaikalleen ilman muutoksia? Tai ainakaan suuria. Mitä muutoksia tuo M5:n versio vaatii?

                Ja edelleenkin tätä M57/M57N vaihtokelpoisuudesta olisi kiva saada lisää tietoja, jos joku on asiaan perehtynyt?
                Onko näihin kysymyksiin kukaan keksinyt ratkaisua?

                Mites tuo LUK:n M57 vauhtipyörä? Kestäneekö yhtään enempää vääntöä kuin vakio vai onko sama laitos kyseessä ilman bmw:n leimaa?
                ex 530D -01 M-Sport
                E92 330D X-Drive

                Comment

                • pseppala
                  Newbiemmer
                  • Apr 2008
                  • 10

                  #9
                  uuden faceliftin kaksoismassa?

                  Mitenkäs tuon e90:sen faceliftin (245 hv, 500 Nm) kaksoismassa, luulis olevan kestävämpi? Sopiiko heittämällä? Oman e46 M57N 6-vaihteisen manuaalin väännöt piti rajata alle 500 Nm, muuten alkoi jyristämään sekä alapäässä (n.2500 rpm) että yläpäässä (n.4000 rpm).

                  Kiinnostaisi kyllä tietää, onko tähän mitään ratkaisua. Onko joku kokeillut kiinteää vauhtipyörää ja jousitettua kytkintä? Alkaako löymään värinät läpi laatikkoon?

                  Comment

                  • Tappu
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 825
                    • Tampere

                    #10
                    Uusi M57N:n vauhtipyörä ja kytkin kestää jyristämättä yli 800nm, kunhan ei pilaa sitä vedättämällä täydellä kaasulla alle 2000rpm. Kysessä ei ole oma auto, mutta itse autoon töitä tehneenä ja muutenkin erittäin läheltä aikoinaan seurannut kyseistä projektia. Autona 330cd. 4-lapainen kuparikytkin ei ole ainakaan hyvä vaihtoehto, koska se syö vauhtipyörän hetkessä piloille.
                    AMG

                    Comment

                    • pseppala
                      Newbiemmer
                      • Apr 2008
                      • 10

                      #11
                      OK. Pitäiskö päätellä, että mun kaksoismassa on sitten paskana kun ei kestä kuin 500 Nm? Olen yrittänyt kysella korjaamoista, mutta kukaan ei pysty varmuudella sanomaan että kaksoismassa olisi syypää, voimansiirto tosin mitattiin vääntämällä ja siinä ei ollut mitään väljää.

                      Jos tuota alkaa vaihtamaan, niin kytkinkin kannattanee vaihtaa samalla??

                      Entäpä sitten seuraavan ohjelman vääntö kun uusi kiekko ja kytkin on paikoillaan, mitä tuo kestää järkevällä ajolla (ei vedätystä alle 2000 rpm), pelkällä softalla saisi 580 Nm/280 hv? Ja voihan sen 2000 rpm alapuolen jättää custom ohjelmoinnilla vaikka orkkikseksi, enemmän muo kiinnostaa noi yläpään väännöt.

                      Onko muuten Merteilin myymissä (600 EUR) kaksoismassoissa oikeasti eroja marmoritiskin vastaaviin (Essonbaari-tietotoimisto kertoo, että BMW myisi toleranssialueen ulkopuolelle jäävät yksilöt Harakiriliikkeille)?

                      Comment

                      • Tappu
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 825
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by pseppala View Post
                        Olen yrittänyt kysella korjaamoista, mutta kukaan ei pysty varmuudella sanomaan että kaksoismassa olisi syypää, voimansiirto tosin mitattiin vääntämällä ja siinä ei ollut mitään väljä
                        Todella vaikeaa sitä on varmuudella sanoa ennen kuin ottaa laatikon pois.
                        AMG

                        Comment

                        • Hydetys
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2004
                          • 111
                          • Lohja

                          #13
                          Nostetaanpa ylös. Onko tähän kytkin/vp ongelmaan kukaan löytänyt vastausta, tai jopa testannut jotain yhdistelmää ? Olisi kiva saada varmaa tietoa, kun itellä menee kytkin ja vp vaihtoon piakkoin.
                          330xd -01

                          Comment

                          • pseppala
                            Newbiemmer
                            • Apr 2008
                            • 10

                            #14
                            On tämä kyllä ihmeellistä, ettei tietoa ole enempää???
                            M57N:n kaksoismassa kestävyydestäkin on yhtä monta mielipidettä kuin asiantuntijaakin, skaalan ollessa alle 500Nm - yli 800Nm. Tottakai se kestää vaikka tuhat nyyttonia, jos ei koskaan ota tehoja irti. En vain ymmärrä, mitä järkeä on ohjelmoida sellaiset tehot että jollain kierrosalueella kaasun torppaaminen pohjaan hajottaa voimansiirrosta jotain. Ainoa yksimielisyys lienee, että teinilähettäminen paikaltaan (kierrokset tappiin ja kytkimen lipsauttaminen ylös) hajottaa varmasti kaksoismassan jollain aikavälillä.

                            Jousitettua kytkintä kuulemma ei ole olemassakaan m57N:ään????

                            Alan tulla siihen tulokseen, että teräksinen kokolimppu (painoltaan lähes sama kuin kaksoismassa) + Sachsin orgaaninen mieto kisakytkin on ainoa vaihtoehto. Teräsvauhtipyörän joutuu ainakin satavarmasti teettämän, mutta hinta tulee edullisemmaksi kuin orggis kaksoismassa. Pajalle voi viedä orggis kaksoismassan, josta mitat otetaan.

                            Jos jollain on tollanen paketti allaan, olis kiva kuulla käyttökokemuksista. Alkaako koriin tulla kovia tärinöitä/resonansseja, kestääkö vaihdelaatikko yms? Kaupunkiajo ei kuulemma ole mukavaa, koska kytkimen liike irti/kiinni alueella on lyhyempi ja kiinniottaminen tapahtuu nopeasti (=voi nykiä, jos ei ole tarkka jalka)

                            Rännäri Konalassa on vaihtanut kyseisen yhdistelmän jollekin M57N:ään ja kaveri kaveri kuulemma oli tyytyväinen pakettiin, pyöriiköhän tällä palstalla?

                            Comment

                            • Hydetys
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2004
                              • 111
                              • Lohja

                              #15
                              Originally posted by pseppala View Post
                              Alan tulla siihen tulokseen, että teräksinen kokolimppu (painoltaan lähes sama kuin kaksoismassa) + Sachsin orgaaninen mieto kisakytkin on ainoa vaihtoehto. Teräsvauhtipyörän joutuu ainakin satavarmasti teettämän, mutta hinta tulee edullisemmaksi kuin orggis kaksoismassa. Pajalle voi viedä orggis kaksoismassan, josta mitat otetaan.
                              Hmmh.. realoem kertoo tällasta hintaa

                              01 SET RMFD-CLUTCH PARTS TWIN MASS FLYWHEEL D=240MM 1 21207531845 $254.45

                              onkohan tuo nyt juuri tuo vauhtipyörä ? meinaan vaan että jos vp maksaa ~260€, niin mitähän tollanen teräksisen teettäminen maksaa ?

                              sitte vähän OT: Pitääkö kytkintä vaihtaessa vaihtaa myös vp ? meinaan vaan että itelläni vaihdettiin kytkin ~15tkm sitten luistamisen vuoksi, ja muutama tonni sen jälkeen alkanu täristää nii perkeleesti..ei vissiin tykkää vp tosta kulumaerosta ?
                              330xd -01

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎