Terve!
Ongelmani on seuraava: Mistä "jäykempi"/parempi kaksoismassavp alkuperäisen tilalle? Ja samalla myös parempi kytkin? Ongelmani on liiasta väännöstä johtuva jyristäminen, kun vp pohjaa.
Käykö M57N moottorin vauhtipyörä tämän M57 alkuperäisen tilalle. OEM:n mukaan varaosanumerot ovat tietenkin erit. BMW Suomi kehotti ottamaan yhteyttä paikallisiin liikkeisiin, sieltä taas BMW Suomeen. En ole vielä soittanut sinne uudelleen.
Yritin saada selville, olisiko missään toimipisteessä tai keskusvarastossa sekä M57 ja M57N kaksoismassoja, jotta pääsisi vertaamaan, sopiiko kiinnitykset, asentotunnistintapit, kytkinakselin boori...
Mutta aika nihkeää tuntui olevan. "ei ole kulutusosaa, ei niitä mene koskaan rikki"
Onko joku löytänyt jostain muualta helpotusta kaksoismassavp:n pohjaamiseen=jyristämiseen? Yksi vaihtoehtohan olisi laittaa "kova" vp ja jousitettu kytkinlevy, mutta en haluaisi siirtyä tähän, kun ei ole varmuutta kestääkö voimansiirto tätä pidemmän päälle.
Voiko kaksoismassaa modifioida jäykemmäksi?
Voisiko alkuperäisen kytkinlevyn tilalle vaihtaa jousitetun kytkinlevyn? Se voisi ehkä lieventää jyristämistä. Jos siitä ei ole muuta vaikutusta, niin ainakin kone kerkeää jo pyöriä "lähes koko kierroksen" ennen kuin alkaa kytkinakseli pyöriä
Kyllähän jollakin muullakin täytyy olla samoja ongelmia kuin mullakin,sillä onhan noista 184hv dieseleistä otettu ainakin Esson Baari -puheitten mukaan enemmänkin vääntöjä kuin omani 520NM. Ja autollanihan on ajettu nyt 147tkm. Ja ainakin minun kokemuksen mukaan tästä M57:sta ei kannata tosiaankaan ottaa vääntöjä ainakaan yli 500NM.
En haluaisi kuitenkaan palata enää takaisin pienemmille väännöille. Mutta jos ei löydy ratkaisua, niin kai se on vaan pakko!
Jos jollakin sattuisi olemaan sekä m57 että M57n vauhtipyörä, olisin todella tyytyväinen, jos niistä voisi verrata esim. yllä mainitut asiat. Ainakaan OEM:stä niitä ei pääse vertailemaan osanumeroiden kauttakaan.
Ja uskoisin ainakin jonkin pähkineen samaa asiaa jossain päin maailmaa, omat kykyni ei vaan riittänyt löytämään tästä tietoa.
Huh! Tästäpä tuli pitkä!
PS. Ja tiedän että käytännön suorituskykyyn ei olisi juuri vaikutusta, vaikka vääntöä olisin rajattu alemmas siinä n. 2000rpm ympäristöllä. Mutta kun tilanne on nyt tämä, haluaisin löytää siihen ratkaisun!
PS2. Ja tiedän, että olisi pitänyt uskoa ohjelmagurua vääntöjen suhteen!
Ongelmani on seuraava: Mistä "jäykempi"/parempi kaksoismassavp alkuperäisen tilalle? Ja samalla myös parempi kytkin? Ongelmani on liiasta väännöstä johtuva jyristäminen, kun vp pohjaa.
Käykö M57N moottorin vauhtipyörä tämän M57 alkuperäisen tilalle. OEM:n mukaan varaosanumerot ovat tietenkin erit. BMW Suomi kehotti ottamaan yhteyttä paikallisiin liikkeisiin, sieltä taas BMW Suomeen. En ole vielä soittanut sinne uudelleen.
Yritin saada selville, olisiko missään toimipisteessä tai keskusvarastossa sekä M57 ja M57N kaksoismassoja, jotta pääsisi vertaamaan, sopiiko kiinnitykset, asentotunnistintapit, kytkinakselin boori...
Mutta aika nihkeää tuntui olevan. "ei ole kulutusosaa, ei niitä mene koskaan rikki"
Onko joku löytänyt jostain muualta helpotusta kaksoismassavp:n pohjaamiseen=jyristämiseen? Yksi vaihtoehtohan olisi laittaa "kova" vp ja jousitettu kytkinlevy, mutta en haluaisi siirtyä tähän, kun ei ole varmuutta kestääkö voimansiirto tätä pidemmän päälle.
Voiko kaksoismassaa modifioida jäykemmäksi?
Voisiko alkuperäisen kytkinlevyn tilalle vaihtaa jousitetun kytkinlevyn? Se voisi ehkä lieventää jyristämistä. Jos siitä ei ole muuta vaikutusta, niin ainakin kone kerkeää jo pyöriä "lähes koko kierroksen" ennen kuin alkaa kytkinakseli pyöriä
Kyllähän jollakin muullakin täytyy olla samoja ongelmia kuin mullakin,sillä onhan noista 184hv dieseleistä otettu ainakin Esson Baari -puheitten mukaan enemmänkin vääntöjä kuin omani 520NM. Ja autollanihan on ajettu nyt 147tkm. Ja ainakin minun kokemuksen mukaan tästä M57:sta ei kannata tosiaankaan ottaa vääntöjä ainakaan yli 500NM.
En haluaisi kuitenkaan palata enää takaisin pienemmille väännöille. Mutta jos ei löydy ratkaisua, niin kai se on vaan pakko!
Jos jollakin sattuisi olemaan sekä m57 että M57n vauhtipyörä, olisin todella tyytyväinen, jos niistä voisi verrata esim. yllä mainitut asiat. Ainakaan OEM:stä niitä ei pääse vertailemaan osanumeroiden kauttakaan.
Ja uskoisin ainakin jonkin pähkineen samaa asiaa jossain päin maailmaa, omat kykyni ei vaan riittänyt löytämään tästä tietoa.
Huh! Tästäpä tuli pitkä!
PS. Ja tiedän että käytännön suorituskykyyn ei olisi juuri vaikutusta, vaikka vääntöä olisin rajattu alemmas siinä n. 2000rpm ympäristöllä. Mutta kun tilanne on nyt tämä, haluaisin löytää siihen ratkaisun!
PS2. Ja tiedän, että olisi pitänyt uskoa ohjelmagurua vääntöjen suhteen!
Comment