Announcement

Collapse
No announcement yet.

523iA -96 kannentiiviste sökö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Epsen
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 39

    523iA -96 kannentiiviste sökö?

    Auto seisoi pihassa noin neljä viikkoa, jonka jälkeen ensimmäisellä ajelulla eilen illalla lämmöt alkoivat nousemaan yli normaalin ja huomasin jäähdytysnestettä puuttuvan säiliöstä. Lisäsin noin litran vettä ja ajelin vielä reilu 10km ilman ongelmia kaupungissa.

    Tänään töihin tullessa moottoritiellä lämmöt alkoivat nousemaan jälleen yli puolivälin ja meinasin jo pysäyttää tien sivuun, kun lämmöt yllättäen taas laskivat normaaliin. Ajoin muutaman kilometrin huoltoasemalle ja lisäsin jälleen reilun litran vettä, kun vajautta oli taas. Lähdin moottoritielle takasin ja muutaman kilometrin päästä lämmöt nousivat jälleen. Sain siitä kitkutettua auton Metro-Autolle, joka epäili kannentiivistettä. Ajan paineistukseen sain vasta ensi viikolle. Kokeilin ohjeiden mukaan käyttää autoa paisuntasäiliön korkki auki ja hetken kuluttua neste alkoi kuplimaan ja puskemaan ulos säiliöstä. Sammutin auton ja kokeilin uudelleen, taas hetken päästä neste kupli pihalle.

    Olisiko tosiaan kannentiiviste paskana ja antaisi painetta jäähdytyspuolelle? Autolla on ajettu 211tkm.

    Edit: Lisäyksenä vielä sen verran, että ennen seisottamista autoon vaihdettiin juuri termostaattikoppa kun se halkesi -> vedet pihalle -> lämmöt nousi kesken ajon. Kävi punasen alalaidassa, valo ehti juuri syttyä, mutta sammutin samantien. Koppa vaihdettiin ja järjestelmä paineistettiin, sillon mitään ongelmaa ei ollut. Ajoin autolla noin 100km, ennen seisottamista. Eikö se nyt olisi ihme, jos painetestauksen jälkeen muutaman sadan kilometrin ajolla kansi vuotaisi noin kovasti? Se vesi kuplii oikein huolella sieltä paisarista koneen käydessä ilman korkkia.

    Termostaatti on vaihdettu reilu vuosi sitten, sillon lämmöt ei noussut kunnolla talvella.
    Last edited by Epsen; 15-05-2007, 10:47. Reason: Lisäys
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Termostaattikopan vaihdon yhteydessä ei ilmausta ole suoritettu, tai sitä ei ole suoritettu oikein/loppuun saakka. Ei takuulla ole kansipahvissa mitään vikaa.

    Comment

    • Epsen
      Bimmer Rookie
      • Jun 2005
      • 39

      #3
      Kävin viemässä auton nyt Metro-Autoon, lupasivat ilmata sen ja kattoa vuotaako se kannentiiviste. Sielä vaihdatin myös termostaatin ja sen kopan, joten takuisiin menee jos ei mitään muuta ole vialla.

      Comment

      • Epsen
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 39

        #4
        Sain auton takaisin huollosta, olivat yrittäneet tehdä sitä CO-testiä jäähdytysaineesta, mutta indikaattoriaine oli ollut niin kulahtanutta, ettei luotettavaa testiä pystynyt tekemään.

        Minua pyydettiin sitten ajelemaan autolla ja kertomaan vieläkö vikaa ilmenee. Näin kuulemma sen vuoksi, ettei "kalliita asentajia pistää siihen hommaan". Tokihan on kätevää, jos asiakas ajelee koeajot merkkihuollon puolesta...

        No ajelin tuossa vähän matkaa kaupunkiajoa, pysähdyin ja huomasin jäähdytysnesteen olevan alle rajojen. Kävin sitten lisäämässä huoltoasemalla noin litran vettä järjestelmään. Ajelin taas noin 13 km moottoritietä työpaikalle, pinta oli jälleen laskenut hieman, noin puoli litraa. Päätin lisätä nestettä cold rajalle kun kone jäähtyy.

        Johtopäätöksenä voisi vetää sen, että taaskaan järjestelmää ei osattu/viitsitty ilmata kunnolla, kun vettä joutuu lisäilemään. Vuoto olisi tietysti toinen selitys, mutta ikinä ei ole valunutta nestettä näkynyt missään, eikä pinta ennen huoltoja ollut laskenut itekseen koskaan.

        Ajattelin huomenna ilmailla vielä itse järjestelmää Hemin ohjeilla, saisi sen ainakin varmuudella kuntoon.

        Comment

        • fastandfurious
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 1731
          • Tampesteri

          #5
          Taas oot saanut oikein huippu palvelua!
          ---------------------------------------------------
          E91 325d M-Sport
          ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
          E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

          Comment

          • jamoc8
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2005
            • 277
            • Oulu

            #6
            Luulisi, että ilmaus on onnistunut, jos puhaltaa sisälle lämmintä :think
            Muista se aina tarkistaa kun testivetoja ajat.


            Originally posted by Epsen View Post
            Sain auton takaisin huollosta, olivat yrittäneet tehdä sitä CO-testiä jäähdytysaineesta, mutta indikaattoriaine oli ollut niin kulahtanutta, ettei luotettavaa testiä pystynyt tekemään.

            Minua pyydettiin sitten ajelemaan autolla ja kertomaan vieläkö vikaa ilmenee. Näin kuulemma sen vuoksi, ettei "kalliita asentajia pistää siihen hommaan". Tokihan on kätevää, jos asiakas ajelee koeajot merkkihuollon puolesta...

            No ajelin tuossa vähän matkaa kaupunkiajoa, pysähdyin ja huomasin jäähdytysnesteen olevan alle rajojen. Kävin sitten lisäämässä huoltoasemalla noin litran vettä järjestelmään. Ajelin taas noin 13 km moottoritietä työpaikalle, pinta oli jälleen laskenut hieman, noin puoli litraa. Päätin lisätä nestettä cold rajalle kun kone jäähtyy.

            Johtopäätöksenä voisi vetää sen, että taaskaan järjestelmää ei osattu/viitsitty ilmata kunnolla, kun vettä joutuu lisäilemään. Vuoto olisi tietysti toinen selitys, mutta ikinä ei ole valunutta nestettä näkynyt missään, eikä pinta ennen huoltoja ollut laskenut itekseen koskaan.

            Ajattelin huomenna ilmailla vielä itse järjestelmää Hemin ohjeilla, saisi sen ainakin varmuudella kuntoon.
            ---- Bee äm dapl juu ----

            Comment

            • Epsen
              Bimmer Rookie
              • Jun 2005
              • 39

              #7
              Ajelin nyt kaupungin kautta kotio, noin 20km lenkin ja kotona jouduin lisäämään taas jäähdytysnestettä. Nyt puutetta oli vain noin muutama desi. Lämmöt pysyivät normaalina koko matkan ajan.

              Päätin sitten kokeilla käyttää autoa paisuntasäiliön korkki auki ja katsoa mitä tapahtuu. Auton käytyä hetken pinta alkoi nousta säiliössä hitaasti ja säiliöstä pulpahti kerran kunnollinen ilmakupla. Pinta nousi ihan ylös asti ja nestettä valui hiljalleen yli säiliöstä, sammutin auton.

              Ei liene normaalia, että jäähdytysnestettä tulee täyttöaukosta, kun auto on käynnissä? Olisiko kuitenkin kannentiivisteessä jotain vikaa? Termostaatti lienee kunnossa, kun lämmöt pysyvät normaalina? Vesipumppu on varmaankin myös kunnossa, kun vesi kiertää ja lämmintä puhaltaa?

              Comment

              • jpeltoma
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2004
                • 600
                • pirkanmaa

                #8
                Kyllä E39 "keittää" jos siittä pitää tulikuumana korkkia auki, paineistetun järjestelmän lämpötila on yli 100 astetta. Itellä yleensä jotain 103, kun kattoo "salavalikosta".

                Mulle tulee mieleen pari juttua: Onhan se vakiovika eli vesipumppu tsekattu ensimmäisenä, että siellä on kaikki ok. Eikä vuoda akselin juuresta. katoava neste kertoo myös vuotavasta järjestelmästä, eli paineet ei pysy sisällä putkissa ja kuumana keittää niinkuin ekasi jo mainitsin. En syyttäis vieläkään kantta. Pitää saada selville onko järjestelmä tiivis. Niistä vuotavista O-renkaista paisarissa yms on ollu paljon tarinaa.
                __________________________________________________ ________________________
                Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                Comment

                • jamoc8
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2005
                  • 277
                  • Oulu

                  #9
                  Kun mulla meni kansipahvi viimekesänä, ekakerran kun huomasin lämpöjen nousevan, ei käynyt edes punaisella asti. Mutta sitten tupsahteli käyntiinlähtiessä muutaman päivän ajan ja sit ei enää nesteet pysyneet sisällä. Ajoin 20km normaalisti ja kun sammutti niin kuului hirveitä painejytinöitä syyläristä(jopa hyttiin sisälle) ja vedet tuli jostain ulos. Ilastoinnin flekti mulla ei toiminut ollenkaan, pääsyynä se aiheutti ton n.1200e remontin.
                  Lypsä kunnolla vielä ilmat pois ja katso että lämmintä tulee sisälle ja paisuntakorkki kunnolla kiinni, sillä mulla tuli litratolkulla nesteitä ulos.


                  Originally posted by Epsen View Post
                  Ajelin nyt kaupungin kautta kotio, noin 20km lenkin ja kotona jouduin lisäämään taas jäähdytysnestettä. Nyt puutetta oli vain noin muutama desi. Lämmöt pysyivät normaalina koko matkan ajan.

                  Päätin sitten kokeilla käyttää autoa paisuntasäiliön korkki auki ja katsoa mitä tapahtuu. Auton käytyä hetken pinta alkoi nousta säiliössä hitaasti ja säiliöstä pulpahti kerran kunnollinen ilmakupla. Pinta nousi ihan ylös asti ja nestettä valui hiljalleen yli säiliöstä, sammutin auton.

                  Ei liene normaalia, että jäähdytysnestettä tulee täyttöaukosta, kun auto on käynnissä? Olisiko kuitenkin kannentiivisteessä jotain vikaa? Termostaatti lienee kunnossa, kun lämmöt pysyvät normaalina? Vesipumppu on varmaankin myös kunnossa, kun vesi kiertää ja lämmintä puhaltaa?
                  ---- Bee äm dapl juu ----

                  Comment

                  • soldia
                    Banned
                    • Feb 2006
                    • 725
                    • Planet X

                    #10
                    Originally posted by Epsen View Post
                    Ajelin nyt kaupungin kautta kotio, noin 20km lenkin ja kotona jouduin lisäämään taas jäähdytysnestettä. Nyt puutetta oli vain noin muutama desi. Lämmöt pysyivät normaalina koko matkan ajan.

                    Päätin sitten kokeilla käyttää autoa paisuntasäiliön korkki auki ja katsoa mitä tapahtuu. Auton käytyä hetken pinta alkoi nousta säiliössä hitaasti ja säiliöstä pulpahti kerran kunnollinen ilmakupla. Pinta nousi ihan ylös asti ja nestettä valui hiljalleen yli säiliöstä, sammutin auton.

                    Ei liene normaalia, että jäähdytysnestettä tulee täyttöaukosta, kun auto on käynnissä? Olisiko kuitenkin kannentiivisteessä jotain vikaa? Termostaatti lienee kunnossa, kun lämmöt pysyvät normaalina? Vesipumppu on varmaankin myös kunnossa, kun vesi kiertää ja lämmintä puhaltaa?
                    Moi, onko ilmastoinnin flekti kunnossa?

                    Jos autossa on ilmastointi niin kannattaa tarkistaa lähteekö ilmastoinnin flekti käyntiin ajoittain. Jos ei toimi, niin kun moottorin lämmöt nousee niin flekti antaa lisä-jäähdytystä järjestelmään ja jos sitä ei tule niin lämmöt nousee ja kiehumisen/ paineen takia katoaa painekorkista nesteitä. Ja korkki irti kuplii koska nesteet kiehuu.

                    Tarkista myös visko-kytkimen kunto.

                    Flektille löytyy ensi-hoidoksi sulake mutta visko pitää vaihtaa, n.100€.

                    Ajatuksena nämä. :think
                    Last edited by soldia; 16-05-2007, 20:08.

                    Comment

                    • Valkman
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 712
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Termostaattikopan vaihdon yhteydessä ei ilmausta ole suoritettu, tai sitä ei ole suoritettu oikein/loppuun saakka. Ei takuulla ole kansipahvissa mitään vikaa.


                      Jäädään mielenkiinnolla odottelemaan lopullista syytä...

                      Comment

                      • Epsen
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2005
                        • 39

                        #12
                        Originally posted by jpeltoma View Post
                        Mulle tulee mieleen pari juttua: Onhan se vakiovika eli vesipumppu tsekattu ensimmäisenä, että siellä on kaikki ok. Eikä vuoda akselin juuresta. katoava neste kertoo myös vuotavasta järjestelmästä, eli paineet ei pysy sisällä putkissa ja kuumana keittää niinkuin ekasi jo mainitsin. En syyttäis vieläkään kantta. Pitää saada selville onko järjestelmä tiivis. Niistä vuotavista O-renkaista paisarissa yms on ollu paljon tarinaa.
                        Kiitos vastauksista kaikille!

                        Vesipumppu on tsekattu viimeksi tuon termostattikopan vaihdon yhteydessä, pitäisi olla ihan kunnossa. Tämä siis Metro-Auton huoltohenkilöltä kuultua, voihan olla ettei sitä ole sen paremmin tarkastettu. Ilmastointia autossa ei ole.

                        Hyökkään huomenna ilmaamaan vielä huolella tuon jäähdytysjärjestelmän ja ajelen koeajoa. Näkee sitten vieläkö nesteitä joutuu lisäämään ja pysyykö lämmöt normaalina. Jos vastaus on jompaan kumpaan ei, niin rupean sitten kaivelemaan tarkemmin.

                        Comment

                        • Epsen
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2005
                          • 39

                          #13
                          Onnistunut testipäivä takana, moottoririkolta ja ulosajoilta vältyttiin. Aloitin testin käynnistämällä auton loivassa ylämäessä puhaltaen kuumaa sisälle ja puristelin alaletkua pää punaisena. En tullut tehneeksi laiskuuttani sitä Hemin pullo-patenttia, ajattelin saavani sen tehtyä ilman.

                          Tämän jälkeen lähdin ajelemaan autolla ympäriinsä, pysähtyen noin 5km välein. Joidenkin välien jälkeen jouduin lisäämään nestettä, joidenkin en. Lämmöt pysyvät jatkuvasti normaalissa ja lämmintä puhaltaa sisälle. Lisätyt määrät ovat nyt olleet vain muutamia desejä, johtuisiko se vain järjestelmän ilmautumisesta? Auto on myös startannut ja käynyt normaalisti, eikä mitään ylimääräisiä ääniä ole kuultavissa. Alan varovasti uskomaan, että kyseessä ei toivottavasti olisi mitään kansipahviin liittyvää. Jos vajausta vielä ilmenee, niin mitä ilmeisemmin kyseessä on vain vuoto. Säikähdin vaan heti tuota kansipahvin mahdollisuutta, kun sitä ensimmäisenä diagnoosiksi valtuutetusta merkkihuollosta tarjottiin.

                          Noh, testiajot jatkuvat huomenna, kun ajelen töihin ja takasin. Toivottavasti tuo nesteen lisäystarve alkaisi jo loppumaan.

                          Comment

                          • chorrus
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2003
                            • 565
                            • 00100

                            #14
                            Kokeile ilmata vielä kuitenkin Hemin ohjeilla, täydellisen mielenrauhan saamiseksi

                            Ilmoittele miten käy, kun tätä topicia on tullut seurailtua..

                            AUDI TT Roadster 3.2
                            PEUGEOT 405 T16 ZzzzZ
                            PEUGEOT 504 PICKUP ZzzzZ

                            ex.
                            E38 740iA cosmosschwarzmetallic
                            E38 740iA bmw schwarz II
                            E39 530dAt titansilbermetallic
                            E39 530dAt M-Sport cosmosschwarzmetallic
                            E32 735iA - lachssilbermetallic
                            E24 635CSI polarismetallic
                            AUDI A6 TDI
                            SAAB 'takemenow' 900i
                            CITROËN XSARA VTS
                            CITROËN JUMPER
                            FORD MONDERO
                            ALFA ROMEO 159 2.4JTDM

                            + 23 x Peugeot

                            Comment

                            • Taksari84
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2006
                              • 88
                              • Loviisa

                              #15
                              Mullakin oli vastaava ongelma...

                              Vaihdoin joulukuussa -06 vanhan rouvan (735iA -92) 523iA -98:ään. Autolla oli ajettu 250tkm. 1500 km ajon jälkeen lämmöt nousi kaupunkiajossa punaselle, eikä lämpöä tullut sisälle. Ajoin auton talliin. Nestettä lisättiin ja jäähdytysjärjestelmä ilmattiin. Kone toimi kauppareisuun verran kunnes vika taas toistui. Vesipumppua veikattiin syylliseksi. Vesipumppu ja termostaatti meni vaihtoon ( termari oli max92 vaikka sen kuuluis olla max88 ). Auto oli verstaalla toiminut hyvin ja niin se teki kun ajoin sen kotiin, noin toistakymmentä kilsaa. Seuraavana aamuna auton alla oli vihreä lätäkkö. Kone oli ilmattu kunnolla, joten syyksi epäiltiin kantta tai kannentiivistettä. Autossa oli tuolloin "käyttöturva" joten se meni myyjäliikkeeseen kolmeksi viikoksi huollettavaksi. Kaasumittaus ei enteillyt kansivikaa joten ongelmaa oli etsitty jäähdyttimestä, joka oli tyhjennetty ja huuhdeltu sekä lisätty nesteet ja tehty kunnon ilmaus. Tämän jälkeen lämmöt on pysyneet kurissa.
                              F07 530dA -10, E38 735iA -97
                              Ex. E32 735iA -92, E39 523iA -97, E60 520dA -08

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎