Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B20 KONEEN VIRITYS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [pmp]
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 650
    • Vantaa

    #46
    tarvitttiin 4sivua tekstiä ennen kuin siltä tuli hakemani vastaus, kiitos mr.b tästä.. pitää tutkiskella myyntipalstoja
    F31 335dx m-sport
    Ex F10 535d m-sport
    Ex E30 325i
    Ex E36 325td
    Ex E30 320i

    Comment

    • mr.b
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 169
      • pietarsaari

      #47
      Periaateessa mun vanha setuppi vuosien takaa... toimi yllätävän hyvin. muista putsata takavalot! yllätävän moni uudempi ~150hp "riisi" saa niitä jo tolla setuppila katella
      BMW 320iA Touring -95
      Porsche 944 -86
      Buell xb9r -03
      Marin san rafael ~89
      Jalat -70

      Comment

      • Kyytsis
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 3472
        • Helsinki

        #48
        Originally posted by sifors
        itse asiassa ei edes mennyt. m20b23 kampiakseli ja männät,koneistettu kansi,motronikin ruiskut volvo t4:n suuttimilla ja lastulla kierrokset 6900rpm,peltipakosarja tee se itse menetelmällä rakennettu tuplaputkisto alusta loppuun,crane 272 asteinen nokka 11 ja 10,5 nostolla. siinä tarinaa näin aluksi.....
        Silti 200hv tuntuu aika paljolta, noilla muutoksilla... 87hv/litra. Sama kun ei tule itsestään edes käyttämällä lähtökohtana m20b25 lohkoa. Putkiston vaikutus tehoihin ei voi olla kovin iso.

        t.Ville

        Comment

        • mr.b
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 169
          • pietarsaari

          #49
          Originally posted by sifors
          itse asiassa ei edes mennyt. m20b23 kampiakseli ja männät,koneistettu kansi,motronikin ruiskut volvo t4:n suuttimilla ja lastulla kierrokset 6900rpm,peltipakosarja tee se itse menetelmällä rakennettu tuplaputkisto alusta loppuun,crane 272 asteinen nokka 11 ja 10,5 nostolla. siinä tarinaa näin aluksi.....
          siihen vielä suurenettu kaasuläppä ja ohjelmoitava ruisku että pääsee eroon ilmamäärämittarista niin sattaa mennä ihan kivasti yli se 200+hp. kun paketti toimii niin se toimii!

          riittää kun 1 palikka on väärä (esim lian kireä nokka) tai aste/pari pielessä niin ollaan siinä 170hp paikkeilla ja itketään että vie pensaa vaan...
          BMW 320iA Touring -95
          Porsche 944 -86
          Buell xb9r -03
          Marin san rafael ~89
          Jalat -70

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            #50
            Otetaanpas tähän samaan topikkii kun kerta käsitellään m20b20 konetta.
            Ja haetaan "huipputehoja", siis ilman turboa, kuiteskin ihan päivittäiseen ajoon tarkotettua. eikä nyt kuiteskaan ihan sillä asenteella et rahaa riittää mihin vaan mut ei tietenkään ilmasiksikaan ois tarkotus tehä.

            Eli mikä olis hyvä lähtökohta kone l-jet vai motronic kone, onko suurin kuutiomäärä mihin tuon koneen saa tuo 2,5l. 323 kampura ja 83mm poraus, mitkä kanget?
            Tietysti kannen käyttää portattavaan ja ilmeisesti 325 venat? 325 kaasuläppä, peltisatsi. mikä nokka? suuttimet? puristussuhde? kenties joku megaruutta fiksuin?
            Ja mitä vielä?
            Last edited by makkis; 26-02-2006, 21:54.
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • Freak
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2539
              • .

              #51
              Originally posted by mr.b
              kokeile jotain tällaista.


              -peltisarja + putket (martellius tai vast. löytyy varmaan käytettynä kun etsii)

              -lievä nokka, 264ast tai ainakin alle 280 (turha laittaa sellaista joka antaa huipputehot 1000rpm rajoittjan jälkeen!!)

              -nosta bensapaineet ~0,5 ja säädä ilmamittaria 1-3 pykälää jäykemmäks! (pysyy seokset järkevinä matalemmila kieroksilla ja rikastuu vasta korkeilla, silloin kun tarvitaan. tällä tavalla ei vie älyttömästi bensaa normaali ajossa.)

              -vapaavirtaus filtteri (mielellään vakioboxiin, että saa raitista ilmaa.)
              Mulla oli omassa 320i:ssä vähän vastaanlainen paketti.
              Portattu kansi muotuilluilla vakio kokoisilla venttiileillä. Kannesta otettu n. 0,9mm siivu pois. Marteliuksen pakosarja ja itse tehty 2,5 tuuman putkisto kahdella läpivirtausvaimentimella. Nokka oli vakio ja ajoitettu hieman vakiota aikaisemmalle kannen laskun takia. Kaasuläpän akseliakin oli muotoiltu olevinaan paremman virtauksen takia, mutta tuskinpa auttoi. Vakio ilmanpuhdistinkotelo muokattuna, hieman lyhennetyllä ilmamäärämittarin torvella ja vapariputsarilla. Koteloa oli muokattu silleen, että alunperin vasemmassa nurkassa oleva ilman sisäänmeno oli muutettu oikeaan nurkkaan ja ilma otettiin suoraan maskin takaa. Ilmamäärämittaria säädettiin löysemmälle ja säätäjä sanoi korkeilla kierroksilla seoksien menevän jo hieman rikkaan puolelle. Tuloksena oli noin 120 hepan pyöräteho ja liki 20 kilon vääntö. Vääntökäyrän muoto oli kylläkin jokseenkin ihmeellinen. Tehot pysyi samana viidestä tuhannesta kuuten tuhaneen kierrokseen. Ala- ja keskikierrosten vääntö kasvoi todella mukavasti eikä kulutus kasvanut oikeastaan ollenkaan.

              Mutta se hinta. Rahaa paloi silloin kaikkinensa varmasti 5000 markkaa ellei ylikin. Oliko se sitten sen arvoista...?
              Last edited by Freak; 26-02-2006, 21:18.
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • mr.b
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 169
                • pietarsaari

                #52
                Originally posted by Freak

                Mutta se hinta. Rahaa paloi silloin kaikkinensa varmasti 5000 markkaa ellei ylikin. Oliko se sitten sen arvoista...?
                niinpä, muuten ne rahat olisi tuhlattu johonkin aivan turhaan
                BMW 320iA Touring -95
                Porsche 944 -86
                Buell xb9r -03
                Marin san rafael ~89
                Jalat -70

                Comment

                • [pmp]
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 650
                  • Vantaa

                  #53
                  on muuten l-jet
                  F31 335dx m-sport
                  Ex F10 535d m-sport
                  Ex E30 325i
                  Ex E36 325td
                  Ex E30 320i

                  Comment

                  • BMW 325I avo
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 832
                    • Tampere

                    #54
                    Originally posted by T3

                    Kone pöydälle, kampiakseli ja männät vaihtoon ja tilalle M20B23:n kampiakseli ja männät. Samalla uusit laakerit, hoonaat sylinterit ja uusit männänrenkaat. Tietysti myös KAIKKI tiivisteet jne jne.
                    Muuta et tarvitse. Et tarvitse viritysnokkkaa, peltisarjaa, tai jotain turhanpäiväistä vapaavirtaussuodinta. Koneessasi on operaation jälkeen tukevat 150-155hv. HUOMATTAVASTI enemmän vääntöä ja yleistä käyttömukavuutta. Eikä viritystyö näy päällepäin, kun sen tekee alkuperäiseen 2-litraiseen lohkoon.

                    Maksaa: Kaikki osat n.600-650euroa.
                    Mä en nyt ymmärrä minkä takia tämä vaihtoehto sivuutettiin olankohautuksella. Tästä ei remontti enää simppelimmäksi mene vai HÄ!!
                    // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                    Comment

                    • [pmp]
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 650
                      • Vantaa

                      #55
                      Originally posted by BMW 325I avo
                      Mä en nyt ymmärrä minkä takia tämä vaihtoehto sivuutettiin olankohautuksella. Tästä ei remontti enää simppelimmäksi mene vai HÄ!!
                      en mä ainakaan sitä niin vaan sivuuttanu, enkös tuolla sanonut että pitää kattella myyntipalstoilta noita osia. tässä on vaan es ongelma ku mulla on opiskelut kesken, eikä pää kestä töitä samaan aikaan, pitää ostella pikkuhiljaa noi osat, kun ei yksinkertaisesti rahat riitä, mutta kesään mennessä kyllä pitäisi olla kasassa, eikä tässä nyt niin kiire ole kun tosiaan saan sen kortin vasta elokuun alussa..
                      F31 335dx m-sport
                      Ex F10 535d m-sport
                      Ex E30 325i
                      Ex E36 325td
                      Ex E30 320i

                      Comment

                      • T3
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 8530
                        • Karhe

                        #56
                        .....
                        Last edited by T3; 08-01-2007, 16:39.
                        .

                        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                        Comment

                        • BMW 325I avo
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 832
                          • Tampere

                          #57
                          Pari ilmoa löytyi heti ja tosiaan hinnat ei päätä huimaa.

                          Joku voi heittää tähän vielä paljon pahvi, tiivisteet, laakerit ja rengastus maksaa.

                          http://www.btcf.fi/forum/showthread....ghlight=m20b23

                          http://www.btcf.fi/forum/showthread....ghlight=m20b23
                          // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            #58
                            Originally posted by T3
                            No kuule sitä tässä on itsekin ihmetelty.

                            Mutta ei varmaan ole riittävän uskottavaa touhua, kun ei koneesta löydy peltisarjaa, joka näkyy päällepäin. Siitä ei löydy viritysnokkaa, jotta voisi kehuskella kavereille ja ennenkaikkea siitä ei löydy tuota jumalaista kaiken viritystyön kivijalkaa: Kirkuvan vihreää, sinistä tai punaista VAPAAVIRTAUSSUODINTA, jolla tehot suorastaan hyppää kattoon.

                            Pointtini noihin 2,3-koneen sisuskaloihin oli hyvin yksinkertainen ja suht edullinenkin.
                            Lisäksi... Jälkiviritys, ts. lisähevosvoimien hakeminen on vielä hyvin helppoa tuollaisesta koneesta(verrattuna siihen 2-litraiseen), jos ei ne 150hv riitä.

                            Ottaako se kone itteensä jos pitää kaasuläpän ja suuttimet vakioina b20? meinaan kyllähän ne voi vähän ahdistaa, mut tekeekö hallaa?
                            Kiitos T3 infoista taas vaihteeks, just menossa tollanen b20->b23 siitos

                            Ja pakko tääki sanoa että kaveri kuulostaa vähän multa tossa viime syksynä sama homma, korttiin puol vuotta, "tuliterä" 320i alla, ja jopa paikkakunta sama Mutjoo ettei menis ihan OT:ks tää homma ni suosittelen kyl tota b20->b23 rakentamista, hinta/tehosuhde kohallaan.
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • T3
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 8530
                              • Karhe

                              #59
                              .....
                              Last edited by T3; 08-01-2007, 16:40.
                              .

                              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                              Comment

                              • Supra^
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 5150
                                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                                #60
                                Originally posted by T3
                                Ei ota nokkiinsa. Vaihdat vain aivoboksin tai käännät ilmamäärämittarista pari naksua. 2-litraisessa koneessa on ihan samat suuttimet ja kaasuläppä, kuin 2,3:ssa. vm-83:ssa vielä aivoboksikin oli sama (aikana jolloin 2,3:ssa oli 139hv). Myöhemmin 2,3.een tuli erilainen aivoboksi, jossa suuttimen aukioloaikaa oli pidennetty. Jälkimmäisissä versioissa koneessa oli 150hv.

                                Kiitän
                                Musti 8HP
                                Nokivasara M47
                                TeiniCoupé DCT
                                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                                Ex:
                                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎