Originally posted by Jonhson
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mineraaliöljy + synteettinenöljy = kone rikki?!?
Collapse
X
-
Millä vuosikymmenellä jenkeissäkään oli enää pikiöljyjä? 50 luvulla kenties? Tai joku pioneeri käytti vielä 60-luvulla? Legenda elää vahvana ihmisillä, jotak eivät ole koskaan edes jenkkikonetta aukaisseet.
Ja yhtälailla Saksassa kuin Suomessakin on ihmisiä jotka eivät välitä vähääkään auton iästä suhteessa huoltoon tai ole tippaakaan kiinnostuneita tekniikasta. Siellä(kin) moni autoista yhtään ymmärtämätön käyttää edelleen E30:sensa merkkihuollossa jopa pyyhkijänsulkien vaihdossa.---
Comment
-
-
Originally posted by ruikki View Postolipa ihan vasta yks tuttu menny nissaniin laittamaan synteettiset öljyt autoonsa jossa oli aikasemmin käytetty mineraaliöljyä. seurauksena kone rikki ja syy oli ollu öljykanavien tukkoutuminen. pesevät öljyt oli laittanu paskan liikenteeseenOriginally posted by biiemdabljuu View PostJoko itselläni on ollut vain hyvä tuuri, tai sitten väite on epätosi. Olen menneinä vuosina vaihdellut eri merkkisiin (yleensä saksalaisiin) autoihini milloin mitäkin öljyä nurkista on löytynyt, ja hyvin on autot pelannut. Eli mahtaakohan toi nyt olla vaan hyvä selitys loppuun ajetun koneen hajoamiselle: " Joo auto on muuten tosi siisti ja kaikki pelaa, mut kone hajos ku vaihdoin öljyt".
Paitsi jos eka öljynvaihto tapahtuu 200 tkm paremmalla puolella, saattaa paskaa lähteä liikkeelle koneen hajoamiseenkin vaadittavan verran.
olipa asia miten vaan niin tähän autoon vaihettu oljyjä säännöllisesti sitten synteettiset sisään ja koneesta öljykanavat tukkoon hetimiten öljyn vaihon jälkeen.
kone varmaanki aika lailla loppuun ajettu mutta öljykanavat oli siis ollu tukossa ku kone oli avattu eli siinä syy rikkoutumiseen olipa kone kuinka loppuun ajettu tahansa. eikä tämä auto ollu muutenkaan siisti eikä mitään puolustella.
näin vaan oli käyny muut selitelköön mitä teorioita vaan.!!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!
Comment
-
-
Käyttövirhe.
Ei sitä paskaa koneeseen kerry jos öljyt vaihtaa riittävän useasti. Vanha öljy kerää kaiken lian ja muodostaa kiinteämpää massaa. Toinen kriteeri on että ei sinne pidä ihan mitä työntää. Ei se niiden öljyjen vika ole vaan asentajan joka ne koneeseen kaataa. Sitten syytetään vaan öljyjä...
Ensimmäisen bemarin koneeni öljypohjan jouduin kaapimaan lusikalla puhtaaksi ihmeellisesti mustasta öljymömmöstä joka ei valunut tyhjennyspropusta ulos. Yhdessä oli palanutta öljyä, mustaa karstaa koko jakopäänkopan sisäpuoli täynnä. Samaa tavaraa venttiilikopan kannessa. Tukkii varmasti kanavat kun lähtee liikkeelle. Mistäs se on sinne tullut? Sitä ei nimittäin kaikissa koneissa ole, kuten saman verran ajetussa koko ikänsä perheeni käytössä olleessa autossa jota on ajettu ns. kunnon öljyillä.
Halvalla ei saa hyvää, ja paljon näkee jo koneen kunnosta kun ottaa venttiilikopan kannen irti.
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostYmmärtäisin jos lukisin tätä 40-luvulla autoja rassanneiden tekstinä.. Mutta että nykyteinit elävät samoilla öljytiedoilla mitä silloin oli??
1. Synteettisen öljyn pesevyys verrattuna mineraaliöljyyn on paskapuhetta.
-Näin on ollut jo 70-luvulta lähtien. Kaikki kaupasta tiskin päältä saatu tavara on jossain määrin pesevää, joskus tarkoituksella ja joskus se paska vaan liukenee mihin tahansa teräketjuöljyyn.
-Ne jotka kertovat 90-luvun autoista, joihin on vaihdettu synteettiset öljyt ja siksi kone hajonnut, voisivat jutella juttujaan kotona ja yksin, perustaisivat oman Essonbaarin sinne niin kanssaeläjillä olisi helpompaa.
2. "Synteettinen" ei tarkoita mitään sellaista mitä täälläkin yleensä kirjoitetaan. Synteettisyys on tapa kertoa että öljyn perusosasta iso osa on tehty "laboratoriossa" mukailemaan orgaanista tuotetta mutta säilyttämään ominaisuutensa laajemmalla lämpötila-alueella.
-Synteettinen öljy ja mineraaliöljy on samalla viivalla kun käyttölämpötila on optimi. Muulla alueella synteettisen ominaisuudet pysyvät paremmin haluttuna ja mineraali menettää ominaisuuksia. Tähän perustuen on jälleen paskapuhetta väittää että "synteettinen öljy rikkoi moottorin". Myös mineraaliöljyn pysyvyys koneen sisällä paremmin kuin synteettinen, on taas kertojan korvien välissä.
Maailma olisi parempi paikka jos ihmisillä ei olisi pakottavaa tarvetta levittää kuulopuheita eteenpäin faktoina.
Kuten sanoit, mineraaliöljyt vanhenevat nopeammin kuin synteettiset, jolloin jos joku erehtyy käyttämään mineraaliöljyä synteettisen vaihtovälillä, pääsee kone taas likaantumaan turhaan.
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostMillä vuosikymmenellä jenkeissäkään oli enää pikiöljyjä? 50 luvulla kenties? Tai joku pioneeri käytti vielä 60-luvulla? Legenda elää vahvana ihmisillä, jotak eivät ole koskaan edes jenkkikonetta aukaisseet.
Ja yhtälailla Saksassa kuin Suomessakin on ihmisiä jotka eivät välitä vähääkään auton iästä suhteessa huoltoon tai ole tippaakaan kiinnostuneita tekniikasta. Siellä(kin) moni autoista yhtään ymmärtämätön käyttää edelleen E30:sensa merkkihuollossa jopa pyyhkijänsulkien vaihdossa.
Theloialin postaukseen yhdyn myös.
Comment
-
-
Minäkin olen puuhannut monen jenkkikasin ja kutosen sisälmyksiä ja vain kerran olen törmännyt kunnon pikikoneeseen ja sekin oli ollut Suomessa lauluautona jo 70-luvun alusta alkaen. Piki oli luultavimmin saatu sisään kaikenmaailman teräketjuöljyjä käyttämällä..
No ihan varmasti sattumaa jos mersusi hajoaa heti öljynvaihdon jälkeen, ellet sitten käytä luokitukseen kuulumattomia öljyjä koneessasi? Miksi edes tekisit niin?
"MINERAALIÖLJY" ei kerro öljyluokkaa, joten on typerää kertoa että mineraaliöljy ei sovi siihen ja siihen, ihan sama pätee synteettisella osalla varustettuihinkin. API GL-luokituksen täyttävä mineraaliöljy on ihan yhtä puhdistavaa kuin saman luokituksen synteettinenkin.---
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostNo ihan varmasti sattumaa jos mersusi hajoaa heti öljynvaihdon jälkeen, ellet sitten käytä luokitukseen kuulumattomia öljyjä koneessasi? Miksi edes tekisit niin?
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View Post
"MINERAALIÖLJY" ei kerro öljyluokkaa, joten on typerää kertoa että mineraaliöljy ei sovi siihen ja siihen, ihan sama pätee synteettisella osalla varustettuihinkin. API GL-luokituksen täyttävä mineraaliöljy on ihan yhtä puhdistavaa kuin saman luokituksen synteettinenkin.Peugeot 407 HDi 136 -04
Ex: E46 320i -00
Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View Postpatulla, joka oli käyttänyt mineraaliöljyjä autossa
Niin se API oli ajatusvirhe.. Moottoriöljyluokitukset erikseen.---
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View PostOliko sitten täysi sattuma, että vuonna 2005, 80-luvun alkupuolen Mersu 230E, jolla oli ajeltu aina mineraaliöljyillä, hajosi muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen kun koneeseen laitettiin täyssynteettiset öljyt? Ja hajosi nimenomaan öljykanavien tukkenneettua? Mikä on mielestäsi tähän parempi selitys?
Olen muutaman jenkki koneen avannut ja ristus mitä pashaa täynnä muutamat olleet. Nostajalaaksoon jäi Buickin koneessa kuva imusarjasta, joten aika piki öljyä jenkeissä käyttivät vielä -80 luvulla.
Samoin yksi aiemmista e28:sta oli ihan pikitöhnää täynnä, lasikuulapuhaltamalla kansi saatiin puhtaaksi, -86 auto kyseessä. Eli kyllä sitä sinne kertyy kun ajetaan halvoilla öljyillä eikä vaihdeta tarpeeksi usein.
Itse olen käyttänyt Diesel öljyjä, jotka ovat huomattavasti pesevämpiä kuin bensakoneeseen tarkoitetut, enkä yhtään konetta ole saanut rikki.
Eli ei niitä rikki saa öljyjä vaihtamalla, vaan nimen omaan kun se vaihto laiminlyödään.
Comment
-
-
Aina ei nimikään kerro koko totuutta, mineraaliöljy <-> synteettinen. Nykyään kaupassa myydään jos jonkin sortin öljypyttyä mikä milläkin nimellä. Halpaa synteettistä saa samalla rahalla kuin mineraaliakin. Se onko se hyvää (vaikka on olevinaan synteettistä), voikin olla toinen juttu...
Jos haluaa nähdä pikeentyneen koneen, ei sitä tarvitse edes jenkeistä etsiä. Ottaa vaan 10-15 vuotiaan auton koneen mitä on huollettu miten sattuu ja katsoo sisälle.
Comment
-
Comment