Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mineraaliöljy + synteettinenöljy = kone rikki?!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    #31
    Originally posted by Jonhson View Post
    Ero onkin Suomen ja Saksan autokannassa, siellä esim.E36 320i on jo vanha auto,mihin ei välttämättä tunnollisesti vaihdeta öljyjä, kun taas Suomessa vastaava on vielä hyvä auto, mitä monet huoltavat esimerkillisesti.Aika kiivaana näyttää juttu kehittyvän....
    joo, näinhän se juurikin menee... aika nihkeästi vanhempiin autoihin vaihdellaan enää niveliä, ym. palikoita. tuntuu, että suomessa ollaan huomattavasti tarkempia katsastuksessakin. tää nyt alkaa mennä jo aika ot.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • illu^^
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 1703
      • Kajaani

      #32
      Jenkkilaitteissa tosiaan yleistä että jenkeissä käytettyjen parafiinipohjaisten öljyjen paskakertymät lähtevät liikenteeseen ja sitten onkin kone finaalissa. Tuskinpa on väliä jos laittaa ominaisuuksiltaan samaa öljyä, oli sitten esson tai shellin tekemää.

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #33
        Millä vuosikymmenellä jenkeissäkään oli enää pikiöljyjä? 50 luvulla kenties? Tai joku pioneeri käytti vielä 60-luvulla? Legenda elää vahvana ihmisillä, jotak eivät ole koskaan edes jenkkikonetta aukaisseet.

        Ja yhtälailla Saksassa kuin Suomessakin on ihmisiä jotka eivät välitä vähääkään auton iästä suhteessa huoltoon tai ole tippaakaan kiinnostuneita tekniikasta. Siellä(kin) moni autoista yhtään ymmärtämätön käyttää edelleen E30:sensa merkkihuollossa jopa pyyhkijänsulkien vaihdossa.
        ---

        Comment

        • ruikki
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 585

          #34
          Originally posted by ruikki View Post
          olipa ihan vasta yks tuttu menny nissaniin laittamaan synteettiset öljyt autoonsa jossa oli aikasemmin käytetty mineraaliöljyä. seurauksena kone rikki ja syy oli ollu öljykanavien tukkoutuminen. pesevät öljyt oli laittanu paskan liikenteeseen
          Originally posted by biiemdabljuu View Post
          Joko itselläni on ollut vain hyvä tuuri, tai sitten väite on epätosi. Olen menneinä vuosina vaihdellut eri merkkisiin (yleensä saksalaisiin) autoihini milloin mitäkin öljyä nurkista on löytynyt, ja hyvin on autot pelannut. Eli mahtaakohan toi nyt olla vaan hyvä selitys loppuun ajetun koneen hajoamiselle: " Joo auto on muuten tosi siisti ja kaikki pelaa, mut kone hajos ku vaihdoin öljyt".

          Paitsi jos eka öljynvaihto tapahtuu 200 tkm paremmalla puolella, saattaa paskaa lähteä liikkeelle koneen hajoamiseenkin vaadittavan verran.

          olipa asia miten vaan niin tähän autoon vaihettu oljyjä säännöllisesti sitten synteettiset sisään ja koneesta öljykanavat tukkoon hetimiten öljyn vaihon jälkeen.
          kone varmaanki aika lailla loppuun ajettu mutta öljykanavat oli siis ollu tukossa ku kone oli avattu eli siinä syy rikkoutumiseen olipa kone kuinka loppuun ajettu tahansa. eikä tämä auto ollu muutenkaan siisti eikä mitään puolustella.
          näin vaan oli käyny muut selitelköön mitä teorioita vaan.
          !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

          Comment

          • TheLoial
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 1109
            • Helsinki

            #35
            Käyttövirhe.

            Ei sitä paskaa koneeseen kerry jos öljyt vaihtaa riittävän useasti. Vanha öljy kerää kaiken lian ja muodostaa kiinteämpää massaa. Toinen kriteeri on että ei sinne pidä ihan mitä työntää. Ei se niiden öljyjen vika ole vaan asentajan joka ne koneeseen kaataa. Sitten syytetään vaan öljyjä...

            Ensimmäisen bemarin koneeni öljypohjan jouduin kaapimaan lusikalla puhtaaksi ihmeellisesti mustasta öljymömmöstä joka ei valunut tyhjennyspropusta ulos. Yhdessä oli palanutta öljyä, mustaa karstaa koko jakopäänkopan sisäpuoli täynnä. Samaa tavaraa venttiilikopan kannessa. Tukkii varmasti kanavat kun lähtee liikkeelle. Mistäs se on sinne tullut? Sitä ei nimittäin kaikissa koneissa ole, kuten saman verran ajetussa koko ikänsä perheeni käytössä olleessa autossa jota on ajettu ns. kunnon öljyillä.

            Halvalla ei saa hyvää, ja paljon näkee jo koneen kunnosta kun ottaa venttiilikopan kannen irti.

            Comment

            • ruikki
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 585

              #36
              näin just käyttäjän virhe. jotku vaan tuolla halus faktaa tuommosesta hommasta ja sattu olemaan tiedossa.
              ja mitään ei syytellä, sanotaan vaan kuinka oli käyny
              !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

              Comment

              • SledgeHammer82
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1651
                • Pk-seutu

                #37
                Originally posted by -Tapi View Post
                Ymmärtäisin jos lukisin tätä 40-luvulla autoja rassanneiden tekstinä.. Mutta että nykyteinit elävät samoilla öljytiedoilla mitä silloin oli??
                No teini-ikä päättyi jo muutama vuosi sitten, mutta kommentoinpa silti väitteitäsi.

                1. Synteettisen öljyn pesevyys verrattuna mineraaliöljyyn on paskapuhetta.
                -Näin on ollut jo 70-luvulta lähtien. Kaikki kaupasta tiskin päältä saatu tavara on jossain määrin pesevää, joskus tarkoituksella ja joskus se paska vaan liukenee mihin tahansa teräketjuöljyyn.
                -Ne jotka kertovat 90-luvun autoista, joihin on vaihdettu synteettiset öljyt ja siksi kone hajonnut, voisivat jutella juttujaan kotona ja yksin, perustaisivat oman Essonbaarin sinne niin kanssaeläjillä olisi helpompaa.
                Oliko sitten täysi sattuma, että vuonna 2005, 80-luvun alkupuolen Mersu 230E, jolla oli ajeltu aina mineraaliöljyillä, hajosi muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen kun koneeseen laitettiin täyssynteettiset öljyt? Ja hajosi nimenomaan öljykanavien tukkenneettua? Mikä on mielestäsi tähän parempi selitys?

                2. "Synteettinen" ei tarkoita mitään sellaista mitä täälläkin yleensä kirjoitetaan. Synteettisyys on tapa kertoa että öljyn perusosasta iso osa on tehty "laboratoriossa" mukailemaan orgaanista tuotetta mutta säilyttämään ominaisuutensa laajemmalla lämpötila-alueella.
                -Synteettinen öljy ja mineraaliöljy on samalla viivalla kun käyttölämpötila on optimi. Muulla alueella synteettisen ominaisuudet pysyvät paremmin haluttuna ja mineraali menettää ominaisuuksia. Tähän perustuen on jälleen paskapuhetta väittää että "synteettinen öljy rikkoi moottorin". Myös mineraaliöljyn pysyvyys koneen sisällä paremmin kuin synteettinen, on taas kertojan korvien välissä.

                Maailma olisi parempi paikka jos ihmisillä ei olisi pakottavaa tarvetta levittää kuulopuheita eteenpäin faktoina.
                Mineraaliöljyssä on paljon ainesosia, joilla ei ole mitään funktiota voitelun tai lämmönsiirtämisen suhteen. Täyssynteettisessä öljyssä ei näitä tarpeettomia aineksia, kuten esim. nokea, ole. Tähän perustuen mineraaliöljyjä käyttämällä kone ei pysy yhtä puhtaana, sillä öljyjen mukana koneeseen tuodaan turhia ainesosia sotkemaan konetta.

                Kuten sanoit, mineraaliöljyt vanhenevat nopeammin kuin synteettiset, jolloin jos joku erehtyy käyttämään mineraaliöljyä synteettisen vaihtovälillä, pääsee kone taas likaantumaan turhaan.

                Comment

                • illu^^
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 1703
                  • Kajaani

                  #38
                  Originally posted by -Tapi View Post
                  Millä vuosikymmenellä jenkeissäkään oli enää pikiöljyjä? 50 luvulla kenties? Tai joku pioneeri käytti vielä 60-luvulla? Legenda elää vahvana ihmisillä, jotak eivät ole koskaan edes jenkkikonetta aukaisseet.

                  Ja yhtälailla Saksassa kuin Suomessakin on ihmisiä jotka eivät välitä vähääkään auton iästä suhteessa huoltoon tai ole tippaakaan kiinnostuneita tekniikasta. Siellä(kin) moni autoista yhtään ymmärtämätön käyttää edelleen E30:sensa merkkihuollossa jopa pyyhkijänsulkien vaihdossa.
                  Useampikin jenkkikoneita avanneiden harrastajien suusta kuullut tämän "legendan". Ja ehkäpä itsekkin joskus muutaman chevyn kasikoneen sisälmykset tutkineena.

                  Theloialin postaukseen yhdyn myös.

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #39
                    Minäkin olen puuhannut monen jenkkikasin ja kutosen sisälmyksiä ja vain kerran olen törmännyt kunnon pikikoneeseen ja sekin oli ollut Suomessa lauluautona jo 70-luvun alusta alkaen. Piki oli luultavimmin saatu sisään kaikenmaailman teräketjuöljyjä käyttämällä..

                    No ihan varmasti sattumaa jos mersusi hajoaa heti öljynvaihdon jälkeen, ellet sitten käytä luokitukseen kuulumattomia öljyjä koneessasi? Miksi edes tekisit niin?

                    "MINERAALIÖLJY" ei kerro öljyluokkaa, joten on typerää kertoa että mineraaliöljy ei sovi siihen ja siihen, ihan sama pätee synteettisella osalla varustettuihinkin. API GL-luokituksen täyttävä mineraaliöljy on ihan yhtä puhdistavaa kuin saman luokituksen synteettinenkin.
                    ---

                    Comment

                    • SledgeHammer82
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1651
                      • Pk-seutu

                      #40
                      Originally posted by -Tapi View Post
                      No ihan varmasti sattumaa jos mersusi hajoaa heti öljynvaihdon jälkeen, ellet sitten käytä luokitukseen kuulumattomia öljyjä koneessasi? Miksi edes tekisit niin?
                      Kyseessä ei ollut minun mersu. Auto oli ollut uudesta asti vanhalla patulla, joka oli käyttänyt mineraaliöljyjä autossa. Kun patulta lähti kortti, otti patun sukulaismies auton käyttöön ja vaihtoi siihen täyssynteettiset öljyt, jotta voisi autolla ajella kovilla pakkasilla (Olisiko ollut Shell Helix 5w-40). Vähän tämän jälkeen öljykanava tukkeentui ja sekä kansi että runkolaakerit paskaksi. Kaverini osti tämän auton ja teki siihen koneremontin, jossa siis selvisi, että koneen laukeamisen syynä oli voitelun pettäminen. Tosin se olisi selvinnyt jo öljyjen vaihdossa kun öljyn seassa tuli metallisilppua ulos.

                      Comment

                      • -PT-
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 580
                        • Rovaniemi

                        #41
                        Originally posted by -Tapi View Post

                        "MINERAALIÖLJY" ei kerro öljyluokkaa, joten on typerää kertoa että mineraaliöljy ei sovi siihen ja siihen, ihan sama pätee synteettisella osalla varustettuihinkin. API GL-luokituksen täyttävä mineraaliöljy on ihan yhtä puhdistavaa kuin saman luokituksen synteettinenkin.
                        Meinaat sitten laittaa laittaa vaihteistoöljyä moottoriin kun puhut API GL luokituksesta . Ei herneitä .
                        Peugeot 407 HDi 136 -04
                        Ex: E46 320i -00
                        Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #42
                          Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                          patulla, joka oli käyttänyt mineraaliöljyjä autossa
                          Ja tarina ei kerro mitä öljyä patu käytti autossaan? Mineraaliöljy kun ei kerro öljystä tässäkään esimerkissä mitään. Jos Vähänkään osaa lukea etikettiä, ei pääse laittamaan mitään pikeentyvää koneeseensa.

                          Niin se API oli ajatusvirhe.. Moottoriöljyluokitukset erikseen.
                          ---

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #43
                            Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                            Oliko sitten täysi sattuma, että vuonna 2005, 80-luvun alkupuolen Mersu 230E, jolla oli ajeltu aina mineraaliöljyillä, hajosi muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen kun koneeseen laitettiin täyssynteettiset öljyt? Ja hajosi nimenomaan öljykanavien tukkenneettua? Mikä on mielestäsi tähän parempi selitys?
                            Todennäköisesti autolla ajettu pätkä ajoa, öljyt vaihdettu kerran viidessä vuodessa ja halvinta kuraa mitä kaupasta saatu. Sitten kun sinne laitetaan uudet hieman notkeammat öljyt ja annetaan kenkää sille, niin paska irtoaa ja loppu on historiaa. Ei syy ole öljyjen, vaan käytön.

                            Olen muutaman jenkki koneen avannut ja ristus mitä pashaa täynnä muutamat olleet. Nostajalaaksoon jäi Buickin koneessa kuva imusarjasta, joten aika piki öljyä jenkeissä käyttivät vielä -80 luvulla.

                            Samoin yksi aiemmista e28:sta oli ihan pikitöhnää täynnä, lasikuulapuhaltamalla kansi saatiin puhtaaksi, -86 auto kyseessä. Eli kyllä sitä sinne kertyy kun ajetaan halvoilla öljyillä eikä vaihdeta tarpeeksi usein.

                            Itse olen käyttänyt Diesel öljyjä, jotka ovat huomattavasti pesevämpiä kuin bensakoneeseen tarkoitetut, enkä yhtään konetta ole saanut rikki.

                            Eli ei niitä rikki saa öljyjä vaihtamalla, vaan nimen omaan kun se vaihto laiminlyödään.

                            Comment

                            • TheLoial
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 1109
                              • Helsinki

                              #44
                              Aina ei nimikään kerro koko totuutta, mineraaliöljy <-> synteettinen. Nykyään kaupassa myydään jos jonkin sortin öljypyttyä mikä milläkin nimellä. Halpaa synteettistä saa samalla rahalla kuin mineraaliakin. Se onko se hyvää (vaikka on olevinaan synteettistä), voikin olla toinen juttu...

                              Jos haluaa nähdä pikeentyneen koneen, ei sitä tarvitse edes jenkeistä etsiä. Ottaa vaan 10-15 vuotiaan auton koneen mitä on huollettu miten sattuu ja katsoo sisälle.

                              Comment

                              • alspe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 3402
                                • Tre

                                #45
                                Joo,o. Kaverikin kerran sano saaneen 127:n jostain ilmaiseksi. Venakopan alla oli "toscakakku" eli ihan mustana karstaa. Daftaa koneeseen ja runtua. Öljyt vaihtoon ja hienosti meni ja venakopan alusta kiilsi
                                G30 520d xDrive
                                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎