Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mineraaliöljy + synteettinenöljy = kone rikki?!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #46
    Uusi öljy pesee varmasti vanhaa, jos vanha on huoltoväliltään puoltasataatuhatta ja laatu mitä sattuu. Se kallis mineraaliöljy saattaakin sitten voittaa voiteluominaisuuksissaan sekä kestossaan sen halvan synteettisen jne. Tämä ei ole mutua, vaan labratesteissä todettua. Puuhasin tätä päivätyönä.

    Mutta ylläoleva ei tarkoita että mineraaliöljy olisi aina parempaa kuin halpa synteettinen. Eikä myöskään sitä että LL-04 olisi yhtään sen pidempi-ikäsitä kuin edellinen longlife-standardi. Totuus säilyy siinä, että moottorivalmistaja kertoo luokituksen ja se on ainoa jota pitää tutkia valitessaan öljylaatua.
    ---

    Comment

    • mukko
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 5965
      • Uleåborg

      #47
      Originally posted by bemu2000 View Post
      kyllä suomessa sentään yleensä ajellaan hyvillä öljyillä verrattuna kitupiikki saksalaisiin... synteettisiä öljyjä siellä tuskin edes tunnetaan, saati sitten vaihdetaan öljyjä... luvattoman usein on saksassa osunut kohdalle autoja, joissa koneet paskaa täynä ja öljy ei yllä edes mittatikulle. suomessa sentään jaksetaan yleensä vaihtaa vanhempiinkin autoihin öljyt
      Ja mä oon törmänny aina päin vastaisiin tapauksiin?
      Noh, ehkä mä en osta autojani turkkilaisten häkkitarhoista (tai muuten vaan hirveimpiä pommeja mitä tarjolla on... ja ei sitten kiskota herneitä nenään)
      -- Official member of BTCF-Sauna Team --

      Save the World, Fuck The Fuel Economy
      Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

      Comment

      • BeeMWeee
        Bimmer Rookie
        • Feb 2006
        • 125
        • Kurikka

        #48
        Hieman OT: Kun olin intissä kuljetus puolella niin, yks sankari lisäsi uuteen 124:seen Scaniaan mineraaliöljyä ja vanhastaan siellä oli täyssynteettiset. Koko kone piti aukaista ja pestä, koska mineraali öölin ja synteettisen sekoituttua öljystä tuli "vaahtoa" ja se vaahtohan ei voitele.

        Comment

        • suffeli
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 559
          • JKL

          #49
          Originally posted by BeeMWeee View Post
          Hieman OT: Kun olin intissä kuljetus puolella niin, yks sankari lisäsi uuteen 124:seen Scaniaan mineraaliöljyä ja vanhastaan siellä oli täyssynteettiset. Koko kone piti aukaista ja pestä, koska mineraali öölin ja synteettisen sekoituttua öljystä tuli "vaahtoa" ja se vaahtohan ei voitele.
          Onkohan tässä nyt se "selitys" eli koneessa 50% toista öljyä ja sitten LISÄTÄÄN sekaan 50% sitä toista täysin erilaista öljyä => vaahtoa tms.

          Tapihan on niin varma asiasta ettei ongelmia tule, että eiköhän kokeilla sun autolla asiaa!
          ------
          G31 530d

          Comment

          • reddewil
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 3015
            • West Coast

            #50
            Originally posted by BeeMWeee View Post
            Hieman OT: Kun olin intissä kuljetus puolella niin, yks sankari lisäsi uuteen 124:seen Scaniaan mineraaliöljyä ja vanhastaan siellä oli täyssynteettiset. Koko kone piti aukaista ja pestä, koska mineraali öölin ja synteettisen sekoituttua öljystä tuli "vaahtoa" ja se vaahtohan ei voitele.
            jos se laittokin fayria sinne koneeseen?
            En ole kyllä missään nähnyt tai kuullut tuosta vaahtoamisesta, harmi kun ei ole moottorissa ikkunaa kyljessä niin vois ihailla kuinka vaahtoaa...
            ...

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #51
              Tämä vaahtoaminen on ihan pelkkä urbaanilegenda.

              Comment

              • BeeMWeee
                Bimmer Rookie
                • Feb 2006
                • 125
                • Kurikka

                #52
                Jaa a... en mee nyt väittämään vaahtoamisesta enempää, kun ei oo todisteita. mutta jokatapauksessa scanian moottori piti avata ja pestä kyseisen mokan takia ja se ei oo ainakaa urbaanilegendaa.

                Comment

                • mukko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 5965
                  • Uleåborg

                  #53
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Tämä vaahtoaminen on ihan pelkkä urbaanilegenda.
                  Juu paitsi jos kyse on Volvon keltasesta ja vihreestä j-nesteestä. Tosin, sekin paljastu urbaaniksi legendaksi vaikka iso herra tekniikkapuolelta (siis ihan sieltä oikealta tekniikka-osastolta joka ratkoo ongelmia/tuotekehitystä rullaa eteenpäin sekä ohjeistaa jm:n asentajia jne) kertoi tämän. Kokeiltu, ei puuroudu, vaahtoudu tai tee muutakaan, ainakaan siis ei-paineettomassa tilassa ja ~50C lämmössä... hmmm, tosin jäähdytysveden 'suodatinta', tai sitä patruunaa mistä liukenee suoja-aineita jäähdysnesteen sekaan ei sotkettu kokeiluihin mutta periaatteessa siinä on samaa kamaa kun vihreässä nesteessä mutta kiinteässä muodossa joka liukenee sitten ajanmittaan nesteiden sekaan.
                  -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                  Save the World, Fuck The Fuel Economy
                  Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                  Comment

                  • Tepijr
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2005
                    • 653
                    • Oulu

                    #54
                    Lisätäänpä vähän Tabascoa soppaan

                    Kyseessä M20b25:nen motti.

                    "Suomi-Auto"

                    Ostin Kiesin 6kk sitten.

                    Ehdin huristella autolla noin 1500km ja pissat ja kakat sekasi...

                    Ei muuta ku kansi irti ja höyläytykseen samalla uusittiin vv-kumet stefat tiivisteet yms.

                    Puotin öljyt pois ja heitin mobilin synteettiset sisään.

                    Noin kuukauden päästä huomasin et alkanut tupruttaa sinistä. Siinä tuumin et ei voi olla näin paska mäihä et vv-kumi menny risaks.

                    No kansi taas irti ja kansi lihoiksi kaikki kumet oli pehmeät ja ehjät, sit tuli mieleen männän/öljy rengas.
                    No sit siinä vielä painelin mäntiä niin OHO ykkös pytyn mäntä lopsahti noin 1mm alas...

                    No ei muuta ku loppu kone irti, Sit kauheaa paljastui: ykkösen ja nelosen männän renkaat jumissa...

                    Lisäksi ykkösen liut ja kampura hieman rosoiset....

                    Tukossahan siellä öljy kanavatki oli..PRKL

                    No siinä mietin et WTF???

                    Soitin sit entiselle omistajalle et millä öljyillä se on ajellu niin PERKULE vie "Mineeraaleilla"!

                    Asentajien kommentit et paskahan siellä on lähtenyt kiertoon ja tukkinu kanavat...

                    Ja meikä luuli et se on käyttäny synteettistä ku oli semmonen öljytörppöki kontissa..

                    No tulipahan hintaa Öljynvaihdoille...
                    Last edited by Tepijr; 22-05-2007, 23:49.
                    Parhaat pelaa

                    Comment

                    • djd1mm
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2006
                      • 123
                      • Salo

                      #55
                      Avasinpas tuossa venakopan..

                      Niin, tulipas kurkistettua sinne venakopan sisään.. MAF:ssa öljyä tms tummaa töhnää?? Kaasuläpän, tms. sisukset ihan mustan töhnän peitossa, tummahkoa öljyä imusarjassa... Niin, ja siinä kaasuläpän anturissa & rööreissä mustaa töhnää.. Venakopassa tietysti sellasta möhnää ettei bräkleenilläkään irronnu. Ei voi muuta sanoa kuin että WTF?
                      Toisaalta, onhan tuota kenkinytkin hieman, ehkä ne 0w40 Mobil 1:t ei oikein kestä kuumennusta... tai sitten joku nahkahousu on menny ajamaan jollain teräketjuöljyllä nuo '150tkm'. (Lähinnä tuntuis olleen seisomassa jossain navetan takana kun ei osat irtoa..)
                      Last edited by djd1mm; 23-05-2007, 01:33. Reason: Se venakoppa :)
                      Raasing > BMW 535i 1992 M30B35 > Gummit meni

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #56
                        En ilmeisesti osaa pukea sanoiksi sitä mitä alusta lähtien tänne kirjoitin. Vai kirjoitetaanko tänne lukematta ketjua läpi?

                        Juuri kun pääsin kirjoittamasta että sana "mineraaliöljy" ei kerro öljystä mitään, kirjoittaa joku perään että meillä ainakin mineraaliöljyn jälkeen synteettinen sai moottorin rikki. Luetun ymmärtämisessä vikaa?? Jos moottorissa käyttää huonoa öljyä, sitä löytyy kaupan hyllyltä sekä mineraalipohjaisena että synteettisenä. Jos öljylaatu reagoi toisen kanssa (Paskapuhetta moottoriöljyissä kun puhutaan saman vaatimusluokan öljyistä), se ei johdu sen mineraalipohjaisuudesta vaan lisäaineosuudesta joka on täysin riippumaton perusaineen lähtökohdista.

                        Vaahtoamislegenda juontaa varmaan hydrauliikkapuolelta. Siellä vaahtoamisenestoaineistus on kovin yleinen jopa jälkikäteen lisättynä ja niissä öljyissä sekoittuminen voi aiheuttaa ongelmia (lähinnä öljyn ulkonäön suhteen. Voitelukyvyn pienentyminen on erittäin harvinaista).

                        Tervetuloa kuulemaan lisää esim huomenna AEL:ään. Vastaan ihan itse puheistani, perustan ne kokemukseen ja opittuun. En kavereiden juttuihin ja uniin, kuten tässä threadissa on näyttänyt monelle käyvän.
                        ---

                        Comment

                        • Tepijr
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2005
                          • 653
                          • Oulu

                          #57
                          Originally posted by -Tapi View Post
                          En ilmeisesti osaa pukea sanoiksi sitä mitä alusta lähtien tänne kirjoitin. Vai kirjoitetaanko tänne lukematta ketjua läpi?

                          Juuri kun pääsin kirjoittamasta että sana "mineraaliöljy" ei kerro öljystä mitään, kirjoittaa joku perään että meillä ainakin mineraaliöljyn jälkeen synteettinen sai moottorin rikki. Luetun ymmärtämisessä vikaa?? Jos moottorissa käyttää huonoa öljyä, sitä löytyy kaupan hyllyltä sekä mineraalipohjaisena että synteettisenä. Jos öljylaatu reagoi toisen kanssa (Paskapuhetta moottoriöljyissä kun puhutaan saman vaatimusluokan öljyistä), se ei johdu sen mineraalipohjaisuudesta vaan lisäaineosuudesta joka on täysin riippumaton perusaineen lähtökohdista.

                          Vaahtoamislegenda juontaa varmaan hydrauliikkapuolelta. Siellä vaahtoamisenestoaineistus on kovin yleinen jopa jälkikäteen lisättynä ja niissä öljyissä sekoittuminen voi aiheuttaa ongelmia (lähinnä öljyn ulkonäön suhteen. Voitelukyvyn pienentyminen on erittäin harvinaista).

                          Tervetuloa kuulemaan lisää esim huomenna AEL:ään. Vastaan ihan itse puheistani, perustan ne kokemukseen ja opittuun. En kavereiden juttuihin ja uniin, kuten tässä threadissa on näyttänyt monelle käyvän.

                          Herralla hiekkaa vaossa??

                          Enköhän uskalla sanoa ihan kokemuksen ja kantapään kautta ,että se synteettinen pisti ne karstat yms kiertoon koneessa PISTE

                          Eikä siihen auta vaikka kakskytävuotta tutkit ja testailet Öljyjä. Kylmä tosiasia joka on todettu koneessa, eikä koeputkissa!!

                          Saatana eikait Ne kanavat, yms. itestään Juurikin Öljyn"laadun" vaihdon jälkeen tukkoon/jumiin mene?? Hohhoijjaa...

                          UGH! Olen puhunut..

                          Eikä sit Herneitä...
                          Parhaat pelaa

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #58
                            Originally posted by BeeMWeee View Post
                            Hieman OT: Kun olin intissä kuljetus puolella niin, yks sankari lisäsi uuteen 124:seen Scaniaan mineraaliöljyä ja vanhastaan siellä oli täyssynteettiset. Koko kone piti aukaista ja pestä, koska mineraali öölin ja synteettisen sekoituttua öljystä tuli "vaahtoa" ja se vaahtohan ei voitele.
                            Originally posted by suffeli View Post
                            Onkohan tässä nyt se "selitys" eli koneessa 50% toista öljyä ja sitten LISÄTÄÄN sekaan 50% sitä toista täysin erilaista öljyä => vaahtoa tms.
                            Vittu, mistä te oikein keksitte näitä? Lukekaapas niitä öljytörppöjä hieman tarkemmin. Niissä mainitaan mitä öljyjä saa sekoittaa keskenään, kutakuinkin kaikki synteettiset on sekoitus kelpoisia muiden moottoriöljyjen kanssa. kyllä sinne on nyt laitettu hydrauli öljyä, ihan pashaa moottoriöljyä tai pyykkipulveria.

                            Originally posted by -Tapi View Post
                            Vai kirjoitetaanko tänne lukematta ketjua läpi?
                            Näköjään.

                            Originally posted by Tepijr View Post
                            Herralla hiekkaa vaossa??

                            Enköhän uskalla sanoa ihan kokemuksen ja kantapään kautta ,että se synteettinen pisti ne karstat yms kiertoon koneessa PISTE
                            Ja minkähän takia synteettinen pisti paskan kiertoon? Jos synteettinen öljy olisi noin vaarallista, niin eihän sitä kukaan ostaisi. Sulla oli vaan paskaa koneessa, joka öljyn vaihdon jälkeen lähti liikkumaan ja avot. Syy ei varmasti ole, että purkin kyljessä luki synteettinen.

                            Comment

                            • juster
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 624

                              #59
                              Nyt on ilmeisen vaikea ymmärtää, ettei sana mineraali tai synteettinen kerro öljyn laadusta mitään. Käsitteet täyssynteettinen, osa- tai puolisynteettinen sekä mineraaliöljy kertovat ainoastaan öljyn valmistusmenetelmän.

                              Moottoriöljyluokitus on ainoa oikea tapa määritellä öljynominaisuuksien sopivuus juuri sinun autoosi.

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3117
                                • Välisuomi

                                #60
                                Originally posted by Tepijr View Post
                                Herralla hiekkaa vaossa??

                                Enköhän uskalla sanoa ihan kokemuksen ja kantapään kautta ,että se synteettinen pisti ne karstat yms kiertoon koneessa PISTE
                                Hiekkaa menee väkisinkin vakoon kun ylläolevilla kommenteilla pyritään perustelemaan päivänselvää asiaa: Synteettinen pisti karstan kiertoon koneessa, en väitä vastaan. Mutta saman olisi tehnyt myös mineraaliöljy. Capishe?
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎