Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mineraaliöljy + synteettinenöljy = kone rikki?!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #61
    Originally posted by Tepijr View Post
    Herralla hiekkaa vaossa??

    Enköhän uskalla sanoa ihan kokemuksen ja kantapään kautta ,että se synteettinen pisti ne karstat yms kiertoon koneessa PISTE
    Siis Tapi sen tuossa jo totesikin, mutta sillä ei em.vauriokulkuun ollut mitään merkitystä, mikä oli moottoriin kaadetun öljyn valmistusmenetelmä...vaan se että öljynvaihdot oli aiemmin jätetty tekemättä.
    Eli täysin riippumatta siitä mitä sinne jo tukkoon puhallettuun koneeseen kaadettiin, olisi lopputulos ollut tismalleen sama.

    ...nimim: satoja jenkki V8:ja avanneena...

    Comment

    • biiemdabljuu
      Bimmer Rookie
      • Apr 2007
      • 156

      #62
      -Tapi ja Hemi puhuvat asiaa

      Kuten kansankielellä yritin jossain aiemminkin asian ilmoittaa, mitään perusteita ei löydy väitteelle, että juuri synteettinen öljy hajoittaisi koneen tukkimalla öljykanavat. Ratkaisevassa asemassa on juuri auton huoltohistoria ja aikaisemmat öljynvaihdot ja niiden välit.

      Jos väite pitäisi paikkansa, omalla kohdallani olisi jo monta konerikkoa takana. Varsinkin vanhoissa autoissa olen aina öljynvaihdoissa luottanut laadukkaisiin mineraaliöljyihin, mutta vaihtovälillä olen lisäillyt usein juuri synteettistä appiukon tynnyristä, niin ammattitaidottomalta kuin se varmaan jonkun korvaan kuulostaakin. Mitään ongelmia ei kuitenkaan ole voitelun kanssa ollut ja seuraavien öljynvaihtojenkaan yhteydessä ei ole ilmennyt mitään poikkeavaa.

      Jos laskisin yhteen ne kaikki kuulopuheet, mitä autojen mitä ihmeellisimmistä laukeamisista olen kuullut, polkisin pyörällä. Esim. "perä paukahti lumella sutiessa", "venttiilit palo teboilin bensalla" jne. Luulen, että kyse on siitä, että halutaan vaan vierittää vastuu pois itse tekemistään virheistä ja toisaalta todistella, että oma auto on kyllä ollut tosi hyvässä kunnossa ja vika on ollut jossain ulkoa tulevassa, esim. juuri öljyssä.
      "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

      Comment

      • suffeli
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 559
        • JKL

        #63
        Jos minun lukemisen ymmärrys on yhtään järkevällä tasolla, niin näyttäisi siltä, että:

        Jos autoon laitetaan jotain HUONOA öljyä (mitä se sitten onkaan? esim. viime vapun munkinpaistorasvat?) ja samoilla öljyillä ajetaan liian pitkään, niin tämän jälkeen hyvällä synteettisellä öljyllä saatetaan mahdollisesti aiheuttaa vanhan paskan irtoaminen, josta VOI seurata konerikko.

        Menikö nyt oikein?
        ------
        G31 530d

        Comment

        • biiemdabljuu
          Bimmer Rookie
          • Apr 2007
          • 156

          #64
          Kai se munkinpaistorasva sieltä irtoaa hyvällä mineraaliöljylläkin, kuten Hemi taisi asian jo ilmaistakin. Pesuominaisuudet siis ovat yhteneväiset saman tyyppiluokituksen öljyillä huolimatta siitä, onko kyseessä mineraali-vai synteettinen öljy.
          "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

          Comment

          • djd1mm
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 123
            • Salo

            #65
            Mineraaliöljyjä ei ilmeisesti saa ihan yhtä 'ohkasina' eli teoriassa kylla mutta käytännössä ei ihan, mutta melkein. Silti ne paskat saattaa lähteä millä tahansa paremmalla öljyllä liikkeelle.
            Kannattaa siis putsata pahimmat jämät öljypohjasta & vaikka venttiilikoneistosta jos on munkinpaistorasvoilla tai teräketjuöljyillä tai papan raktorin jäteöljyllä tai... ajellut. Tai sitten jatkaa saman kakan käyttöä niin ei varmaan tule ongelmia

            (Tuo kakkahan itsessään todennäköisesti aikanaan tukkii koko masiinan kun sitä palaa kiinni joka paikkaan tarpeeksi, eli jos on kakkaa menny laittamaan edellinen omistaja, tai on itse ollut riittävän .... moiseen niin ei mahda mitään. Koitetaan pelastaa mitä on pelastettavissa. Tai sitten pannaan uudet öljyt ja toivotaan ettei leivo kiinni)

            Ei tuossa mun autossa vissiin mitään suurta vikaa ollukkaan, ehkä vähän ylireagoin kun oli tuota kiinnipalanutta kakkaa yms.. Pitää tuo imusarja kumminkin irrottaa ja putsata, samalla vähän kurkkaa niitä venttiilinvarsia & kumeja et vuotaako. Välykset varmaan viturallaan, eikä käyntiin työntämisetkään ole asiaa varmaan auttaneet, etc.
            Last edited by djd1mm; 23-05-2007, 17:45. Reason: Välykset & työntökännit
            Raasing > BMW 535i 1992 M30B35 > Gummit meni

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              #66
              Originally posted by djd1mm View Post
              Pitää tuo imusarja kumminkin irrottaa ja putsata, samalla vähän kurkkaa niitä venttiilinvarsia & kumeja et vuotaako. Välykset varmaan viturallaan, eikä käyntiin työntämisetkään ole asiaa varmaan auttaneet, etc.
              Sähän varsinainen autotohtori olet, kun pystyt imusarjan irroittamalla katsomaan onko venttiilinvarret/ohjurinkumit kuluneet. Tosiasiassa et taida tietää auton moottorista tuon taivaallista.
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • Tepijr
                Bimmer Fanatic
                • May 2005
                • 653
                • Oulu

                #67
                ....................
                Last edited by Tepijr; 24-05-2007, 23:08. Reason: Eipä jaksa enää...
                Parhaat pelaa

                Comment

                • goldenm
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 544

                  #68
                  [OFFTOPIC]

                  Luokitus kertoo öljystä paljon, muttei aivan kaikkea. Raakaöljyissäkin on eroja, riippuen siitä mistä päin maailmaa sitä pumpataan.
                  Esim. Venältä tuleva raaka öljy on rikkipitoisempaa kuin monesta muusta paikasta tuleva raaka tavara.
                  Lisäaineistuksista tulee ne joskus jopa suuretkin erot. Lisäaineet ovat äärimmäisen kalliita,
                  esim. tiivisteenhoitoainetta ei ole yhtäkään ylimääräistä pisaraa valmista moottoriöljylitraa kohden.

                  Ja niinkuin täällä on useaan kertaan todettu, väärällä käytöllä saa kaikki rikki.
                  [/OFFTOPIC]
                  Kun on korviaan myöden kusessa niin silloin on parasta pitää suu kiinni..

                  Comment

                  • Juhis
                    BTCF Honorary Member
                    • Jul 2002
                    • 19175
                    • -

                    #69
                    Originally posted by Mr_Doctor View Post
                    Miksi 0W-40 -öljy ei ole käypää kesäkäytössä?
                    M3 ja M5 moottorit on suunniteltu niin, että ne vaativat 10W-60 Castrol TWS Motorsport öljyä tai vastaavaa. Tuossa öljyssä on kuuman pään ominaisuudet sopivat noihin moottoreihin. Jossain tavallisessa nykyaikaisessa moottorissa 0W-40 öljy sopii varmasti ympärivuotiseen käyttöön Suomen olosuhteissa.
                    All good things come to those who wait.

                    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                    Sound Factory Bar & Nightclub

                    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19175
                      • -

                      #70
                      Originally posted by bemu2000 View Post
                      kyllä suomessa sentään yleensä ajellaan hyvillä öljyillä verrattuna kitupiikki saksalaisiin... synteettisiä öljyjä siellä tuskin edes tunnetaan, saati sitten vaihdetaan öljyjä... luvattoman usein on saksassa osunut kohdalle autoja, joissa koneet paskaa täynä ja öljy ei yllä edes mittatikulle. suomessa sentään jaksetaan yleensä vaihtaa vanhempiinkin autoihin öljyt
                      Turhia yleistyksiä. Kertomallasi tavalla asiat voivat usein olla, kun kitupiikki suomalaiset lähtevät hakemaan Saksasta niitä Mobilen ja Autoscoutin halvimpia pommeja! (joissa ei taatusti ole sitä merkkiliikkeen täydellistä huoltokirjaa)
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19175
                        • -

                        #71
                        Originally posted by djd1mm View Post
                        Toisaalta, onhan tuota kenkinytkin hieman, ehkä ne 0w40 Mobil 1:t ei oikein kestä kuumennusta...
                        Jos kyseessä on signaturesi E34 535i, niin sinne ei missään nimessä kuulu 0W-40 öljy! Olisit mielummin vaikka ostanut 10W-40 öljyt. Nekin olisi olleet parempi valinta tuohon dinosaurusmoottoriin.
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • Tami
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2005
                          • 69
                          • sastamala

                          #72
                          aivan bullsittiä... en usko tohon kyll pätkääkään.. voi sitä kato ihan itekki koittaa..

                          pistät ämpäriin mineraali öljyä ja synteettistä perään? veikkaan kyll et ei mitään "mömmöä" muodostu..

                          vanhat paskat se kyll voi pistää liikkeelle ja se sit aiheuttas tukokset
                          vain köyhillä on kiire

                          Comment

                          • antti79
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2003
                            • 2499
                            • Littoinen

                            #73
                            Originally posted by Tami View Post
                            aivan bullsittiä... en usko tohon kyll pätkääkään.. voi sitä kato ihan itekki koittaa..

                            pistät ämpäriin mineraali öljyä ja synteettistä perään? veikkaan kyll et ei mitään "mömmöä" muodostu..

                            vanhat paskat se kyll voi pistää liikkeelle ja se sit aiheuttas tukokset
                            Tuliko nyt luettua koko topic huolella ja ajatuksella läpi vai mikä nyt on täyttä bullshittiä? Ei oikeen aukea ainakaan mulle tuosta sun kommentistasi.
                            sigpic
                            Originally Posted by jari kihlman
                            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                            Comment

                            • djd1mm
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2006
                              • 123
                              • Salo

                              #74
                              öö.. mistään kulumisesta puhunu..

                              [OFFTOPIC]
                              Niin eli oli lähinnä tarkoitus katsoa josko siellä imukanavissa olis ollu esim päin vitt** säädettyjen venttiilien ansiosta jonkin sortin karstaa. Se kertoo jo paljon. Eli kannattais melkein tehdä kansiremontti silloin. Tuo kyseinen biili on syystä x seissyt saksassa niin kauan että nuo 152tkm pitävät mitä ilmeisemmin paikkansa. (eli ~viimeiset 6-8v ennen kuin saapui minulle). Mistähän syystä sitä on seisotettu.

                              Ja eipä siellä venakopan sisällä loppujenlopuksi niin kauhean pahalta edes, näyttänyt. Taisin turhaan pelästyä. venttiilikoneisto kun oli ihan puhdas. Venttiilien säätö tasoitti käyntiä. Mutta tyhjäkäynti hakee vielä, eli kaikki alipainepuolen letkut ja muut kumilärpyttimet menee vaihtoon. Kaikissa on näkyviä halkeamia, eli eiköhän se niistä melkein johdu.
                              [/OFFTOPIC]

                              Toiseksi, pistin nuo 0W-40 Öljyt talvipakkasilla. Esim 10W-60 ei oikein vissiin toimi jos yli 30 -asteen pakkasessa yrittää töihin kiirehtiä aamuviideltä. Vois kyllä jotain xw-50 tai xw-60 öljyä kokeilla näin kesän ajan.
                              Last edited by djd1mm; 27-05-2007, 11:49. Reason: blaa
                              Raasing > BMW 535i 1992 M30B35 > Gummit meni

                              Comment

                              • djd1mm
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2006
                                • 123
                                • Salo

                                #75
                                Tosin mitä on muuta kokemusta kyseisistä 'dinosaurusmoottoreista' Niin eipä taida olla öljyllä paljoa väliä. Tuntuvat käyvän vaikka ilmankin! Ainakin yhdessä m20b20.. kaipa se semmonen on ('84 520i) Ei ollu oljyä edes niin paljoa että yltäis mittatikun päähän. Silti se toimi ihan hyvin
                                Raasing > BMW 535i 1992 M30B35 > Gummit meni

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎