Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B25 Rikkoutui kesken ajon!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sampza
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2006
    • 1398
    • Rovaniemi

    M20B25 Rikkoutui kesken ajon!

    Terve! (moottori ei)

    Noniin matkalla olin anoppilaan ja just perille pääsemässä niin viimeisellä pitkällä suoralla päätin sit polkassa kaasua 100kmh vauhdista ja kiihdyttelin vauhdin jonnekkin 160kmh paikkeille et oisin huilaillut jäähdytellen tyhjäkäynnillä perille... jossain 160kmh tienoilla moottoritilasta kuului sellainen ääni kun 1tulppa ois pimennyt!

    No sit huilailin kyllä moottori sammuneena. Heti kun toi em. "tulppa pimeeksi ääni kuului" niin vilkaisin siinävaiheessa mittaristoon niin lämmöt oli tapissa eli punasella ja samassa ensireaktiona polkasin kytkimen pohjaan niin moottori sammui! Huilailin sitten anoppilan pihaan ja laitoin auton käymään koska lämmöt oli punasella ja että kone jäähtyis.
    No käymään lähti mut tyhjäkäyntiä ei ole lainkaan ja kaasulla piti käynnissä piettää ja moottori ravisti kovasti. Sammutin sit kuitenkin auton ja aukasin konepellin niin ilmanputsarin "ilmanottoaukon" tienoolta nousi jotain höyryä/savua jonkin verran. Ei kuulunut mitään ääntä et Nesteet olis kiehunu ja kun sit moottori omia aikojaan jäähty niin tarkastin nesteet: Olivat ihan normaalissa ja muutenkin OK. Samoin öljyt katsoin: olivat alarajassa!
    Autosta ei kuitenkaan vuotanut mistään mitään.

    Nyt äskön kävin taas laittamassa käymään ja lähti ihan normaaliin malliin käymään: kierrosmittarihan käy käynnistettäessä päälle 1000rpm hetkellisesti ja tämänjälkeen pitäs normaalisti asettua siihen 750rpm/min mut nyt ei asetu vaan sammuu heti! Kaasulla pysyy käynnissä mut ravistaa tosiaan melko lailla!

    Venttiilinvälykset säädettiin viimeviikolla 0,20mm sen oikean 0,25mm sijaan kun ei auttanut toi 0,25mm venttiilien säklätykseen. Tässä siitä ongelmasta juttua http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=102952


    Nyt tavittas apuja mikä mättää!

    Oma diagnoosi on et venttiili vika mut pelotelkaahan vielä mitä voi olla tapahtunut ! ???
    Auto menee remonttiin vasta ensiviikolla sittempähän nähdään todelliset vauriot...
    320d touring M-sport -09
    320d -02
    1250 Bandit S
  • S.Kaulaote
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1579
    • Woikkaalla

    #2
    Tuleeko "usvaa" putkesta? :think
    Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

    -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
    -Mitsubishi "runkkari"

    Comment

    • Sampza
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2006
      • 1398
      • Rovaniemi

      #3
      Originally posted by S.Kaulaote View Post
      Tuleeko "usvaa" putkesta? :think
      Joo tulee sinistä savua melko laillakin kun kaasuttaa nyt..
      320d touring M-sport -09
      320d -02
      1250 Bandit S

      Comment

      • S.Kaulaote
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 1579
        • Woikkaalla

        #4
        Mäntä/männänrenkaat/kannentiiviste sopivasta kohtaa! Tämä minun veikkaus! Ei ainaskaa ihan muutamallakympillä selviä.
        Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

        -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
        -Mitsubishi "runkkari"

        Comment

        • okko
          BTCF Honorary Member
          • Apr 2005
          • 1763
          • Honkajoki

          #5
          jaksaako se käydä kierroksilla, onko sivuääniä. Mittaisin ekaks puristuspaineet
          When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

          Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

          Comment

          • turboix
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 581
            • p-laidun

            #6
            venttiilin välys ollu liian piukka. Tuloksena mäntä kohdannu venttiilin mikä on vääny/menny poikki ja tehnyt tuhojaan. itse veikaisin moista.
            BMW E46 330dA touring -00
            BMW e30 325tbo -86
            BMW e30 323ia cabriolet -83
            BMW e30 318i touring -89

            Comment

            • S.Kaulaote
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1579
              • Woikkaalla

              #7
              Originally posted by okko View Post
              jaksaako se käydä kierroksilla, onko sivuääniä. Mittaisin ekaks puristuspaineet
              Voihan ne mittailla mutta joku siellä paskaks menny kuitenki ni kannen joutuu avaan ainaski jokatapauksessa.. :think
              Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

              -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
              -Mitsubishi "runkkari"

              Comment

              • Sampza
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2006
                • 1398
                • Rovaniemi

                #8
                Originally posted by okko View Post
                jaksaako se käydä kierroksilla, onko sivuääniä. Mittaisin ekaks puristuspaineet
                Jaksaa käydä kyllä ihan "hyvinkin" mut kun kevittää kasua niin sammuu kun kierrokset alkaa mittarista päätellen olla jotain 1100-1200rpm.
                Venttiilistön säklätys, ei kovin voimakas mut kuitenkin kuuluu niinkun kerroinkin jo. Eli ei kuuluu mitään totutusta poikkeavaa sivuääntä..
                Joo ensiviikolla mittailaan puristuksia. kiitti kuiten neuvosta
                320d touring M-sport -09
                320d -02
                1250 Bandit S

                Comment

                • Kyytsis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 3472
                  • Helsinki

                  #9
                  Vilkaisitko jo venttiilikopan alle? Onko keinuvivut ehjät? Ettei olisi mennyt pakopuolelta keinu poikki. En käyttäisi konetta yhtään ennenkuin tuon katsoo, keinun pala kun menee pyörivän nokan alle, niin tuhoa tulee kertaluokkaa lisää...

                  t.Ville

                  Comment

                  • bmwm5e28
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 474
                    • suomusjärvi

                    #10
                    Originally posted by turboix View Post
                    venttiilin välys ollu liian piukka. Tuloksena mäntä kohdannu venttiilin mikä on vääny/menny poikki ja tehnyt tuhojaan. itse veikaisin moista.
                    Meinaatko että se pieni heitto ajoituksessa joka syntyy venttiilin välyksistä olis riittäny männän ja venttiilin törmäykseen?
                    Gentlemen prefer Blondes

                    Dodge Challenger R/T 1970


                    ex:323i -79,528i -86,535i -84,520ia -85,520i -85,
                    315 -83,315 -83,518 -82,1502 -77,318is -89,M-5 -86,540i -94,e21 turbo -83, 750ial -88.

                    Comment

                    • S.Kaulaote
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 1579
                      • Woikkaalla

                      #11
                      Ei muutaku kansi auki!! Sittenhän näkee mitä käyny. Koska varmasti ainakin sen kannen joutuu ottaa pois. Semmosilta kuullostaa vauriot.
                      Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

                      -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
                      -Mitsubishi "runkkari"

                      Comment

                      • turboix
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 581
                        • p-laidun

                        #12
                        Originally posted by bmwm5e28 View Post
                        Meinaatko että se pieni heitto ajoituksessa joka syntyy venttiilin välyksistä olis riittäny männän ja venttiilin törmäykseen?
                        Riittää. Nimimerkillä: välykset liian pienet 3 imuventtiiliä kierossa.
                        BMW E46 330dA touring -00
                        BMW e30 325tbo -86
                        BMW e30 323ia cabriolet -83
                        BMW e30 318i touring -89

                        Comment

                        • Sampza
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2006
                          • 1398
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Originally posted by Kyytsis View Post
                          Vilkaisitko jo venttiilikopan alle? Onko keinuvivut ehjät? Ettei olisi mennyt pakopuolelta keinu poikki. En käyttäisi konetta yhtään ennenkuin tuon katsoo, keinun pala kun menee pyörivän nokan alle, niin tuhoa tulee kertaluokkaa lisää...

                          t.Ville


                          Nyt on vilkaistu venttilikopan alle ja kaikki on siellä OK!
                          Käytin tulppia pois niin löyty jotain aika mielenkiintoista; 6. sylinterin tulppa ottanut pahasti itseensä eli tulpan nokka (se kaareva osa) oli sulanut sellaiseksi klöntiksi siihen tulpan kärkeen! (kuvassa appiukko jo "työsti tulppaa" puukolla) niin ei ole enään yhteensulaneena noi tulpat "kärjet".. Tulpat vaihdettu noin 3000km sitten.






                          No tulppa vaihdettiin uuteen ja kokeiltiin niin käynti "parani" vähäsen mutta ravistaa vieläkin ja sinistä savua puskee. Tuossa pähkäiltiin et taitaa olla Mäntä/männänrenkaat/öljyrengas vika. Thhjäkäyntiä ei siis ollut edelleenkään. tais tulla isomman luokan projekti.. Pitäs modeja kohta pyytää siirtään projektit osioon:think

                          kerron lisäinfoa kunhan kansi on saatu pois.
                          Last edited by Sampza; 01-06-2007, 21:18. Reason: kirj. virheet
                          320d touring M-sport -09
                          320d -02
                          1250 Bandit S

                          Comment

                          • biiemdabljuu
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2007
                            • 156

                            #14
                            Imuvuoto

                            Oma veikaus on imupuolen vuoto ko. sylinterissä. Käynyt liian laihalla > liian kuumana > tulppa/mäntä/venttiilit sulanut. Käynyt pari kertaa Sierran kans vastaava, toimii kyl kunnes tulee loppu vastaan (sulaa loputkin ). Kone auki ja palikkaa vaihtoon. Eli kansi pitää avata, ennen kuin vauriot on selvillä. Ja vauriot kasvaa, mitä enemmän käytätä konetta. nimim. kokenut
                            "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

                            Comment

                            • Sampza
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2006
                              • 1398
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Originally posted by biiemdabljuu View Post
                              Oma veikaus on imupuolen vuoto ko. sylinterissä. Käynyt liian laihalla > liian kuumana > tulppa/mäntä/venttiilit sulanut. Käynyt pari kertaa Sierran kans vastaava, toimii kyl kunnes tulee loppu vastaan (sulaa loputkin ). Kone auki ja palikkaa vaihtoon. Eli kansi pitää avata, ennen kuin vauriot on selvillä. Ja vauriot kasvaa, mitä enemmän käytätä konetta. nimim. kokenut

                              Joo tässä on se hauska homma vaan et imuvuodot korjattiin noin viikko sitten 1.-sylinterin imupuolen tiivisteen valskaamisen (oli pois paikaltaan ja lisäksi revennyt) takia. Ja pitkän tutkinnan jälkeen todettin et imuvuotoa ei ole enään. Toi tulpan kuva tosiaan sieltä 6.-sylinteriltä.
                              Saapi nähdä mitä sieltä on leikannut.. no nippeileiksi menee ja paljon uutta palikkaa tulossa muutoinkin rempan yhteydessä.
                              320d touring M-sport -09
                              320d -02
                              1250 Bandit S

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎