Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suutinten ohmi määrän muuttaminen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soiled
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3216
    • Mystinen Kuopio

    Suutinten ohmi määrän muuttaminen?

    Onko kenelläkään kokemuksia tai suoraa tietoa, että voiko esim. 2,7ohm suuttimien väliin laittaa vastuksia, että saisi ohmimäärän kasvatettua ruiskunboksille sopivaksi eli tuohon 12ohmin hujakoille (kyseessä m20b25 motti)? Vai toimiiko mikään vastus/jokin muu noiden suuttimien välissä ollenkaan? Pitääkö vain etsiä ne oikea ohmiset suuttimet suoraan ennemmin kuin alkaa leikkimään tinalla?

    Alkaa vaan olemaan kiire tässä auton kanssa ja sopivat suuttimet olisi tiedossa (2,7ohm käytetyt), kun ei uusia kehtaisi ostaa muiden hankintojen takia.
    Mystinen.Fi @ FB
    IG @tarmohanninen
    http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
    Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
    Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
    Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.
  • Z3BMW3
    Bimmer Rookie
    • Jun 2004
    • 159
    • Tampere

    #2
    Originally posted by Soiled View Post
    Onko kenelläkään kokemuksia tai suoraa tietoa, että voiko esim. 2,7ohm suuttimien väliin laittaa vastuksia, että saisi ohmimäärän kasvatettua ruiskunboksille sopivaksi eli tuohon 12ohmin hujakoille (kyseessä m20b25 motti)? Vai toimiiko mikään vastus/jokin muu noiden suuttimien välissä ollenkaan? Pitääkö vain etsiä ne oikea ohmiset suuttimet suoraan ennemmin kuin alkaa leikkimään tinalla?

    Alkaa vaan olemaan kiire tässä auton kanssa ja sopivat suuttimet olisi tiedossa (2,7ohm käytetyt), kun ei uusia kehtaisi ostaa muiden hankintojen takia.
    Noita sovitinbokseja löytyy, mutta hintaluokka yleensä n.300e.
    Ehkä tuollaisen sovituksen voisi tehdä itsekin fetillä tai transistorilla. Tuo matalaohminen vaatii kuitenkin virranrajoituksen. Jos nuo suuttimet mallia ilmainen, voisi jollain sopivalla fetillä kokeilla, jos kiinnostusta elektroniikkaan löytyy.

    Tuollainen vastuskikkailu voi onnistua, riippuen noista suuttimista. Ruiskun päätekivet voivat kuitenkin palaa.

    Tuossa linkki noiden suuttimien spekseihin;


    Eli helpoin on ostaa ne oikeilla arvoilla olevat tai sitten lisätä bensan painetta.

    Onko kukaan kokeillut ottaa normaalilta jakotukilta bensajaon ja lisännyt lisäsuuttimia esim. imusarjaan. Vaatii kuitenkin jonkinlaisen sähköisen vahvistuksen, kun tuo normaali ruisku ei kait kovin kovaa kuormaa kestä?
    Z3BMW3

    Comment

    • TheLoial
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 1109
      • Helsinki

      #3
      Oisko tuosta jotain apua/mallia:

      EFI, Fuel Injection, Auto, automotive, car, TPI, computation, ECU, MegaSquirt, GPIO, MicroSquirt, Sequencer, stim, MegaShift, MShift, DIY, transmission, 4L60E, 4L80E, controller, shifter

      Hieman puolenvälin alapuolella on juttua.

      Eli kyllä sinne voi vastukset sarjaan laittaa.

      Comment

      • Erich
        BTCF Member
        • Apr 2005
        • 783
        • Hämeenkyrö

        #4
        Originally posted by Z3BMW3 View Post
        Tuollainen vastuskikkailu voi onnistua, riippuen noista suuttimista. Ruiskun päätekivet voivat kuitenkin palaa.
        Nyt ei ymmärrä. Miten se pääte palaa helpommin, jos kuorman laittaa sarjavastuksilla turvalliselle alueelle, eli vaikka sinne 12 ohm hujakoille?

        Ovat ne autotehtaatkin käyttäneet sarjavastuksia, joten en ymmärrä, miksei se voisi toimia. Riippuu toki vähän suuttimen sisälmyksistä, miten se reagoi rajoitettuun syöttöön, mutta eiköhän se alle tonnisilla suuttimilla toimi? Tehonkestoa vaan riittävästi ja vastuspaketti johonkin missä ilma vaihtuu. Vastukset eivät paljoa maksa.

        Originally posted by Z3BMW3 View Post
        Onko kukaan kokeillut ottaa normaalilta jakotukilta bensajaon ja lisännyt lisäsuuttimia esim. imusarjaan. Vaatii kuitenkin jonkinlaisen sähköisen vahvistuksen, kun tuo normaali ruisku ei kait kovin kovaa kuormaa kestä?
        Miksi näin pitäisi tehdä? Lisäpaikkojen tekeminen imusarjaan on kai kuitenkin vähän työläämpää kuin isompien suuttimien laittaminen, vaikka olisi vastuksetkin välissä...
        6 - E24 635
        7 - E38 740
        8 - E31 850

        Comment

        • Tzeimi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 2067
          • Banshee - Jyväskylä

          #5
          Originally posted by Erich View Post
          Miksi näin pitäisi tehdä? Lisäpaikkojen tekeminen imusarjaan on kai kuitenkin vähän työläämpää kuin isompien suuttimien laittaminen, vaikka olisi vastuksetkin välissä...
          Isoilla suuttimilla tk käy huonommaksi - ainakin itsellä kävi näin, joten ymmärrän siltä kantilta 4 + 4:n käytön (toinen setti lähtee sitten vasta myöhemmin vörkkiin -periaatteella).
          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
          & 02 tulpo saniteetti dyno




          Älä väkisin, ota isompi vasara.
          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

          Comment

          • Erich
            BTCF Member
            • Apr 2005
            • 783
            • Hämeenkyrö

            #6
            Ja OT...

            Originally posted by Tzeimi View Post
            (toinen setti lähtee sitten vasta myöhemmin vörkkiin -periaatteella).
            No mielummin näin, mutta tästähän ei ollut mitään puhetta... Ja riippuu ihan ruiskusta, miten paksulla se vielä tyhjäkäynnillä toimii. Kokeileminen on yleensä ainoa tapa selvittää. Tuollainen on/off patentti tosin menee jo munkin mielestä nyrkkisäädön puolelle. Jos näkee vaivan lisäsuutinpaikkojen tekemiseen, niin oma ohjain orkkisruiskun rinnalle voisi olla jo perusteltu ratkaisu? Eivät nekään paljoa maksa, liikkuu käytettynäkin...
            6 - E24 635
            7 - E38 740
            8 - E31 850

            Comment

            • Tzeimi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 2067
              • Banshee - Jyväskylä

              #7
              Ja ot jatkuu...

              Originally posted by Erich View Post
              Ja riippuu ihan ruiskusta, miten paksulla se vielä tyhjäkäynnillä toimii.
              Itse näkisin sen pikemminkin johtuvan suutimien rakenteesta (laadusta?). Voinpa olla väärässäkin mutta kokemukset on sen mukaisia.
              Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
              & 02 tulpo saniteetti dyno




              Älä väkisin, ota isompi vasara.
              If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

              Comment

              • hednam
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2006
                • 959

                #8
                Opeleista löytyvät yleensä piun hyvät vastukset millä saat noi 12ohmin hujakoille, tulee vaan johtojen väliin ja avot

                2 litran ohc turbo, 3/4 puhaltimella sierra jättää sen!

                Comment

                • Z3BMW3
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2004
                  • 159
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Erich View Post
                  Nyt ei ymmärrä. Miten se pääte palaa helpommin, jos kuorman laittaa sarjavastuksilla turvalliselle alueelle, eli vaikka sinne 12 ohm hujakoille?
                  Jos nuo suuttimet tosiaan saa toimimaan kunnolla tuolla 12ohmin paikkeilla. Saattaa kuitenkin tyhjäkäynnillä avautumisnopeus olla mitä sattuu ja sen myötä tyhjäkäynti ei pelaa kunnolla. Siksi noita matalaohmisia käytetään peak and holdina. Eli avaamiseen käytetään kunnon virtaa jota sen jäkeen rajoitetaan. Näin saadaan iso suutin toimimaan myös tyhjäkäynnillä hyvin.
                  Z3BMW3

                  Comment

                  • Erich
                    BTCF Member
                    • Apr 2005
                    • 783
                    • Hämeenkyrö

                    #10
                    Originally posted by Z3BMW3 View Post
                    Saattaa kuitenkin tyhjäkäynnillä avautumisnopeus olla mitä sattuu ja sen myötä tyhjäkäynti ei pelaa kunnolla. Siksi noita matalaohmisia käytetään peak and holdina. Eli avaamiseen käytetään kunnon virtaa jota sen jäkeen rajoitetaan. Näin saadaan iso suutin toimimaan myös tyhjäkäynnillä hyvin.
                    Ok, kiitos täsmennyksestä. Nyt pitäisi enää vetää raja siihen, mikä on "iso" ja mikä ei... Käytös riippuu tietysti todella paljon suuttimesta, vertailua ja arvuuttelua varten pitäisi olla datasheetti. 80-luvun cossun yksireikäiset ovat vähän eri maata kuin nykyaikaiset tekeleet... mutta kyllähän te nää tiedätte.

                    Tuttavapiirissä on käytetty isohkoja (lähinnä tonnisia) MSD:n suuttimia ja ne ovat kaiketi pelittäneet ihan ok etuvastuksilla ja kantilla ajettuna, ilman piikittelyä. Tosin moottorit eivät olekaan mitään erityisen hienostuneita, en tiedä saisiko tyhjäkäyntiä tuosta vielä tasaisemmaksi ohjausta muuttamalla?

                    Originally posted by Tzeimi View Post
                    Itse näkisin sen pikemminkin johtuvan suutimien rakenteesta (laadusta?). Voinpa olla väärässäkin mutta kokemukset on sen mukaisia.
                    Mä voisin hyvin kuvitella, että molemmista... Kaikki vaikuttaa kaikkeen jne. Kerro lisää kokemuksistasi? Aihe on mielenkiintoinen. Kun puhuin toimivuudesta paksulla sopalla, meinasin lähinnä sitä, miten hyvin ohjain kykenee pitämään lambdan ykkösessä, vaikka suutinten kokoa onkin kasvatettu, siis kun nyt tehdasruiskusta puhutaan. Ottamatta sen kummemmin kantaa siihen, miten nätisti/tasaisesti se käy, vaikka kyllähän nuokin vähän käsikädessä kulkevat. Kylmäkäyntiominaisuudet taitavat ensimmäisenä kärsiä, kun suutinten kokoa/paineta lisätään ilman, että tehdään mitään muuta, kun silloin pelataan kaiketi kartoilla, eikä takaisinkytkettynä...
                    6 - E24 635
                    7 - E38 740
                    8 - E31 850

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎