Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattivaihteistot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • herrakani
    • Feb 2025

    Automaattivaihteistot

    Kelailin tossa vaihtoehtoa automaattilaatikoks. 5 vaihteinen pitäis varmaan olla, ja kestää "normikäyttöä" ainakin 500 newtonmetrillä. Uus 5hp30 kestäis ihan varmasti tuon, mutta uutena ja korjattuna hinnat ylittää auton käyvän arvon.

    Onko kellään kokemusta opelin GM-speksin laatikoista? 5L40E:n ja sellasiin sais jopa jotain kisakytkinlevyjä yms. Niitä sais varmaan iisisti tohon TDS:n perään sopien.

    Onks kellään ollu noita "oikeita" turbohydramatic-sarjan askeja bemarin dieselissä? Oon nähny M5:n perässä joskus th7004R:n ja powergliden ainakin. Olisko ollu jossain ruotsalaisessa ahdetussa kilpa-autossa. Veikkaisin että th2004r olis noista soppeli. Siin on toki toi 4-vaihde pienempi kun zf5hp:n 0,75 joten kierrokset 120:ssa nousis himpun.

    Mites toi alkuperäinen zf5hp18? Jos sen remontois ja kattois ton liikkellelähdön ja 1-2 vaihdon vähän tehokkaammaks? Onko kellään kokemusta mitä ja miten kauan remontoitu 5hp18 kestää?
    Last edited by Guest; 13-06-2007, 10:19.
  • Guest's Avatar

    #2
    Tjaa, ja samalla, tietääkö kukaan mistä sais hankittua takastefan ja takahelan tollaseen zf5hp18:n siks aikaa kun pähkäilee tota vaihtoehtojen viidakkoa?

    Comment

    • mabo
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2003
      • 499
      • Turku

      #3
      Oman ZF 5hp18:n huollatin Repconilla Kaarinassa, todella mukava ja osaava tyyppi siellä niitä korjailee. Soittele sinne noista osista jos niitä tarviit, uskoisin että sieltä apua sais. Muuten en noihin sun kysymyksiin osaa vastata

      Jack once shot himeself 10 times, just to prove 50 cent is a bitch. He proceeded to wrestle and aligator while talking to Chloe about schematics.
      Nyk. E34 525ia
      Ex. E30 320tic

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        TH200R4 ei ole sellaisenaan passeli kun kaivetaan paljon tehoa tai vääntöä. Loota on amerikkalaiseksi kompakti ja siihenkin saa kestäviä osia, mutta niitä ei ole joka hyllyllä saatavilla koska yleensä tuon lootan omistajat vaihtavat lootaa ennemmin kuin hankkivat shiftkittejä

        TH700 sen sijaan on helppo kaveri. Hipo-osia melkein joka ladossa ja lootia tarjolla enemmän kuin viitsit hakea. Kokoa on hieman enemmän kuin 200:ssa, mutta kannattaa mitata irtoloota ennen kuin tuomitsee.

        Ja onhan noita muitakin.. Mutta ylläolevat ovat helpoimmasta päästä. Niin ja miksi 5-v? Eikä koneesta tulekaan tehokas kun pitää käyttää aikaa vaihteenvaihtoihin?
        ---

        Comment

        • Guest's Avatar

          #5
          Kyllähän TH2004r käytetään mm Buick GN:ssä josta otetaan iisisti 9 sekkaa /400m. Viritysosia saa mun mielestä iisimmin kun esim korjausosia ZF:n. Tossa malliks vaikka Christoforos Kokkoniksen saitti.



          Musta toi 2004r olis passeli senkin takia et mulla on kuistilla yks sellanen jouten, 7004r on painava ja iso laite. Itse tein joskus sellaisen TH2004r mihin tuli leveämpi panta, shiftkit, pari modausta ja pari vahvistettua pakkaa ja pari vahvistettua osaa.

          4-5 vaihdetta siksi, että autosta tulee vaimon kauppakassi eikä mikään 402m kerrallaan 3 päivänä kesässä ajettava. Nimimerkillä kesä powerglidellä.

          Tuolla kaarinassa on muuten toinenki, JN trading vai mikälie. Siihen oon ollu yhteydessäkin aika usein näissä vaihteistopulmissa. Mielellään tekis vaan ite noi kaikki korjaukset ja modaukset.

          Comment

          • mabo
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 499
            • Turku

            #6
            Originally posted by herrakani View Post
            Tuolla kaarinassa on muuten toinenki, JN trading vai mikälie. Siihen oon ollu yhteydessäkin aika usein näissä vaihteistopulmissa. Mielellään tekis vaan ite noi kaikki korjaukset ja modaukset.
            Jep, JN on noiden lootien osien maahantuoja. Aika pitkälti kaikki lähialueilta hakee osat niiltä, itsekin sieltä olen hakenut. Luulis kyllä, että sieltä pelkät osatkin saa ja jos ei lähetä mutta niiltä niitä löytyy niin voin kyllä hakea ja laittaa postiin...
            Jack once shot himeself 10 times, just to prove 50 cent is a bitch. He proceeded to wrestle and aligator while talking to Chloe about schematics.
            Nyk. E34 525ia
            Ex. E30 320tic

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Originally posted by herrakani View Post
              Kyllähän TH2004r käytetään mm Buick GN:ssä josta otetaan iisisti 9 sekkaa /400m.
              Iisisti?? Et pelkää puuhastelua 9 sekunnin GN:ssa on vaihdettu jo lootan sisuksia urakalla, samoin tekniikkaa. Ja ennen kuin ehdit kysyä, kerron että on omakohtainen kokemus vuodesta 1999 vuoteen 2003 GN:n tekniikan parista, minulla oli sellainen(kin). Grand Nationalin TH200R4:ssa ei ole samoja osia sisällä kuin normiTH200R4:ssa, ja GN:n sekä GNX:n osien hankinta sinne on turhan hankalaa verrattuna yleisempiin palikoihin.
              ---

              Comment

              • Guest's Avatar

                #8
                Joo, mä tiesin kyl tonkin. On vaan hyvä vertauskuva kun yleisimmillään ihminen käsittää TH2004R:n vuotavaks ja luistavaks piilojameksen laatikoks.

                Itseä jäi harmittamaan kun kasasin laatikon alton vakiolevyillä. Mieli tekis kasata noista kisalevyistä ja kattoo et millanen se on ajaa.

                Tietäisköhän kukaan kertoa mikä toi 2,5 diiselin lohkon pulttijako ja kytkinkopan halkaisija on? Helpompihan sinne on miettiä jotain kun tietäis etukäteen mitä sinne vois mahtua.

                Comment

                • Guest's Avatar

                  #9
                  Katsos perhanaa, nyt vasta tajusin katsoa ZF räjäytyskuvaa. Siinä onkin joku ihmeellinen vaihteiston hännän laakeri. Täytyypä kokeilla loppuisiko 90-110 täristys ton vaihdolla. Sen luistamisen kanssa voi varmaan elää niin kauan kun keksii vaik adapterin th2004r:lle.

                  Tossa vähän kokoeroa 5hp18 ja 5hp30 osien välillä ->
                  Last edited by Guest; 14-06-2007, 11:12.

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #10
                    Eikös joissakin e kolmenelkuissa ole ollut tehdasasennuksena tuota gm:n lootaa (millä koneella, dieseleissäkö juuri?), kaiketi silloin kaikki samalla jaolla olevat gm loodat passaavat sellaiseen malliin kiinni.
                    vaan eikö 200:ssa ole yleisemmin bop jako jolloinka se ei sovi...(ilman adapteria) oliko kakssatasta chevyn koneen perässä missään variaatiossa?

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      #11
                      Th2004r on aina multi eli siihen käy molemmat.

                      Comment

                      • KariM
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 199
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by WSE1 View Post
                        Eikös joissakin e kolmenelkuissa ole ollut tehdasasennuksena tuota gm:n lootaa
                        Jostain syystä jenkkilään laivatuissa M50-koneisissa on ilmeisesti ollut GM:n loota.

                        '91(late)-'95 525i used the 4L30E(GM Type) (M50 engine).

                        Comment

                        • Erich
                          BTCF Member
                          • Apr 2005
                          • 783
                          • Hämeenkyrö

                          #13
                          Originally posted by -Tapi View Post
                          TH700 sen sijaan on helppo kaveri. Hipo-osia melkein joka ladossa ja lootia tarjolla enemmän kuin viitsit hakea.
                          Kerros mulle, missä sellaisia hipo-osa latoja on? Ja mistä niitä saa hakea? Mä hakisin heti pari, nykyisen kaveriksi...

                          Eikä se 700 vakiona paskan häävi ole sekään. Varsinkin vanhemmissa (82-86) yhtä sun toista lastentautia. -87 ja uudemmat käsittääkseni vahvempia, mutta ei niilläkään vakiona kuuhun mennä... Leveämpää pantaa, enemmän levyjä pakkoihin, planeettapyörästöt 3 -> 5 pyöräisiksi, heavy duty vapaakytkimet, 4wd kuoret jne. jne... Kyllähän sen kestäväksi saa, mutta maksaa sekin $$$$.
                          6 - E24 635
                          7 - E38 740
                          8 - E31 850

                          Comment

                          • Guest's Avatar

                            #14
                            Joo, halvemmalla sitä moottorin rakentaa kun vaihteiston.

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #15
                              Tarkoitin siis että 700:seen löytää hyvät osat sisään helpommalla kuin 200:seen. Siksi 200:sta ei kannata rakennella jos tila riittää 700:lle. Ja 700:seen on kaikki puljut väärällään osia, laatua löytyy laidasta laitaan. PAW, JEG's, onlinetransmissionparts, Summit ynnä muut ameriikan biltemat.

                              Itsellä olis joskus probleemaa 200:sen osien kanssa kun edes shift kittejä ei oikein Suomesta löytynyt (toisin kuin nyt) ja osat olivat muutenkin mitä sattuu. GN:n osia tuli piirreltyä mallien kanssa ja tarjouksia kyseltyä koneistamoista isommallekin sarjalle, mutta niiden monimutkaisuus nosti hintoja sille tasolle ettei kukaan olisi ostanut niitä.
                              ---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎