Mä mittasin tuon Cessin suuttimet, ne antoivat enimmillään n. 195-200 cc/min @ 3 bar, mutta voi olla että mittaväline ei ollut kaikkein tarkin... tarkoitus tosin olikin hakea vain keskinäisiä eroja tuotoissa. Ja niitähän oli.
Mä laitoin tilalle Volvon suuttimet, niitä kun oli tarjolla. Tarkemmin 0 280 155 702 numeroiset, peräisin 960:sta, B6304 moottorista (suora kutonen, 3 litraa, 4 vettiiliä per pytty, 204 hv muistaakseni). Noista mä mittasin tasan 210 cc/min, eli inasen enemmän kuin noista vanhoista. Speksin mukaan tuoton pitäisi olla sama, mutta hieman isommat nuo sitten oli. Nää muovirunkoiset tuntuvat käytettynäkin pelittävän paljon paremmin kuin nuo 150-sarjan suuttimet (tasaisempi tuotto ja parempi kuvio).
Tosin helpoiten pienen tuoton kasvun saa nostamalla bensanpaineita... mutta suosittelen silti vaihtoa uudempiin nelireikäisiin. Jos vanhoissa on keskinäisiä eroja tuotoissa, niin tuo tasaa käyntiä kummasti.
Volvon virittäjiltä, kun ne laittaa isompia tilalle? Ei vaan, samahan se on mistä koneesta ne suuttimet nappaa, kunhan koko on liki, eli tehot ja iskutilavuus hehtaarilla. Noi tuli mulle kaverilta, joka tuollaista konetta rakentaa ja sillä oli niitä ylimääräinen kierros.
Voisin hyvin kuvitella, että M50 koneen vakiosuuttimiakin saa suht edukkaasti, kun vaan osuu kohdalle.
Comment