Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käyntimurheita M30B34 - Lämpimänä käynnistettynä toimii-hyytyy-ja lopulta toimii?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djanni
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 883
    • 03

    Käyntimurheita M30B34 - Lämpimänä käynnistettynä toimii-hyytyy-ja lopulta toimii?

    Nyt alkaa kaivaa jo tuoreita ideoita - omat ideat loppuivat jo. Searchillä hakemalla tuntuu, että menee jo itsekin sekaisin siitä mitä vikoja oikein on päällä, kun ei osunut silmään 1:1 samanlaista ongelmaa.

    Ongelman nimenä on röpellys ja taipumus sammua.

    Kun auton (E32 735iA valm. 9/90) käynnistää, niin se lähtee helpo(hko)sti käyntiin...ehkä aavistuksen heikommin kuin aiemmin, ja jopa jää käyntiin. Tuntuu käyvän jonkinlaista tyhjäkäyntiä, mutta hieman ontuvaa, joka toisinaan muuttuu humpaavaksi soutamiseksi ja auton ravistamiseksi.

    No sitten heitetään vaihde pykälään, ja lähdetään liikkeelle, niin ensimmäisen 50-300 metrin matkalla kone alkaa hyytymään ja röpeltämään, kunnes ehkä sammuu. Sitten kun se on saanut käytyä läpi tuon sammumisen/hyytymisen tai melkein sammumisen, niin sitten taas tuntuu toimivan koko lailla normaalisti.

    Muistaakseni viime kesänä oli hieman vastaavan kaltainen vika, mutta se hävisi itsestään... kunnes taas vihdoin palasi :think
    Vika kiusannut nyt noin viikon verran, ja ei tunnu parantuvan

    EML-ongelmaa on ollut satunnaisesti, mutta viimeaikoina nekin ovat loistaneet poissaolollaan - paitsi tänään... Kaasuläppäkö mulle ryppyilee?

    Luullakseni eliminoituja: puola, tulpat, virranjakajan kansi, pyörijä, imuvuodot (letkuja uusittu).

    Vielä tyhmä kysymys: imuvuotoja hakiessa suihkutin starttipilottia ilmamäärämittariin, ja silloin nousivat kierrokset - näinkö pitääkin käydä? Hä? Minä en tiedä
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    #2
    Moottorin lämpötila-anturi?
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • djanni
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 883
      • 03

      #3
      Originally posted by _nixu_ View Post
      Moottorin lämpötila-anturi?
      Sitä epäiltiin viime kesänä, ja "tuntui" poistuvan ongelma, kun vaihtoi johtoja päikseen. No jostain ihmeen syystä ei tullut uusittu k.o. anturia (joka maksaa peräti kympin verran ) vaan johdot löysivät jossain vaiheessa tiensä takaisin oikeille paikoilleen, mutta ongelma pysyikin poissa...:think
      Pistetäänpä tarkastuslistalle

      Comment

      • Mystinen
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 1206
        • Kehä3

        #4
        Originally posted by djanni View Post
        Vielä tyhmä kysymys: imuvuotoja hakiessa suihkutin starttipilottia ilmamäärämittariin, ja silloin nousivat kierrokset - näinkö pitääkin käydä? Hä? Minä en tiedä
        Jos nousee niin sillon on imuvuoto. Onkohan se ilmamäärämittarin muovinen putki halkeillu?
        Last edited by Mystinen; 20-07-2007, 18:29. Reason: Väsyneet silmät ei aina kaikkee luettua ymmärrä

        Vaparien virittäminen on säälittävää
        350hp/480Nm@0,666bar
        xxxhp/670Nm@1,6bar
        - Mystinen.Fi -
        -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

        Comment

        • 535_M5
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 221
          • Masku

          #5
          Originally posted by Mystinen View Post
          Jos nousee niin sillon on imuvuoto. Onkohan se ilmamäärämittarin muovinen putki halkeillu?
          Niinhän starttipilotin kuulukin toimia, siis jos suihkuttaa sitä imuilman mukana ilmamäärämittarin läpi koneeseen,kierrokset nousee.

          Comment

          • djanni
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 883
            • 03

            #6
            Originally posted by Mystinen View Post
            Jos nousee niin sillon on imuvuoto. Onkohan se ilmamäärämittarin muovinen putki halkeillu?
            Alkaa näyttämään imuvuoto tosiaan todennäköiseltä: kokeilinpa vielä ottaa siitä - onko se nyt polttoaineen paineensäädin vai mikä se musta mötikkä koneen etureunassa - no kuitenkin - siitä koneen käydessä letku irti: käynti ei juuri muuttunut, ehkä heikkeni aavistuksen -> sormi tukkimaan sekä letkun, että paineensäätimen putkenpätkän, niin avot: hieno tasainen tyhjäkäynti :think

            Eli tiedossa lienee sitten mukavaa vuodon etsintää...toivottavasti ei ole imusarjan tiiviste - lienee kettumainen vaihtaa
            Ilmamäärämittarin muovinen putki on uusittu, kuten myös siihen venttiilikopalta tuleva huohotinputki. Ei sitten nuukana tajunnut tilata kaikkia muita letkuja/putkia samalla - edelliset maksoivat yhteensä vaivaiset 30€ merkkiliikkeessä .

            Comment

            • Behemoth
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 562

              #7
              Jos ei ole syynä tuo imuvuoto niin heitänpä tämän perinteisen "lambda-anturin" kehiin. Mulle yks ukko joka BMW-merkkiliikkeessä korjaillut 25 vuotta bemuja sanoi, että viallinen lambda aiheuttaa huonoa tyhjäkäyntiä, tehonpuutetta ja yllättäviä sammumisia. Mutta nämähän ovat lähes aina tapauskohtaisia. Itseni auto käy kylmänä hieman humputtamalla, mutta kuulemma m30b34 koneelle täysin ominaista. Kuumana sitten käy erittäin nätisti. On tuo muuten kyllä helvetin varma pata varsinkin kun venttiilien säädöt sun muut on tehty aina ajallaan.
              Last edited by Behemoth; 20-07-2007, 23:23. Reason: typot
              E66 730Ld LCI

              ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

              Comment

              • djanni
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 883
                • 03

                #8
                Tilannepäivitystä:

                Vika tuntuu olevan melko säännönmukainen. Kun koneen käynnistää lämpimänä, ja jättää tyhjäkäynnille, se käy ensin 10-20 sekuntia nätisti - sitten tyhjäkäynti alkaa ontumaan voimakkaasti, jonka päätteeksi (jos ei päässyt sammumaan) käynti tasaantuu takaisin tasaiseksi :think

                -Imuvuotoja ei vain tunnu löytyvän
                -Ilmamäärämittari tarkistettu ja mitattu
                -Kaasuläppä tarkistettu, putsattu ja huollettu (muttei mitattu)
                -Puola tarkistettu

                Olisiko bensanpainemittarin ostaminen edessä, vai onko jotain kotikonsteja joilla tarkistaa tapahtuuko paineessa muutoksia?

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Originally posted by djanni View Post

                  Olisiko bensanpainemittarin ostaminen edessä, vai onko jotain kotikonsteja joilla tarkistaa tapahtuuko paineessa muutoksia?
                  Maksoi 15€ liittimineen Hyvinkäällä.

                  Comment

                  • djanni
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 883
                    • 03

                    #10
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Maksoi 15€ liittimineen Hyvinkäällä.
                    Ai ei sen kalliimpi? Sun konehuone-kuvia katselemalla tuota aloin pohtimaankin, että voisi olla mukava päästä tuotakin tietoa seurailemaan. Saisi ainakin halvalla ja helpolla eliminoitua tai todettua tankki/pumppu/suodatin-vikojen mahdollisuuden.

                    Comment

                    • djanni
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 883
                      • 03

                      #11
                      Tuli taas mittailtua lisää:

                      Kuuluuko puolanjohdon resistanssi olla alhaisempi kuin muiden?

                      Tulpille menevät johdot mittasin n.5k ohmia - minkä ainakin tiedän olevan oikein (Bentleyn kirjassa 5kOhm +/-10%), mutta puolanjohto olikin vain 2k ohmia - onko oikein? Bentley ei kerro tuleeko sen olla sama kun muissa :think.

                      Edit: Ilmeisesti kuuluu. M20-koneessa näyttäisi olevan samalla tavalla, ja kone toimii täysin.
                      Last edited by djanni; 28-07-2007, 10:30.

                      Comment

                      • djanni
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 883
                        • 03

                        #12
                        Alkaisikohan se näyttämään lambda-vialta, niin kuin Behemoth tuossa aiemmin ehdottikin:
                        Moottorin ollessa lämmin otin lambdan johdon pois, ja käynnistin. Käynnistyi hyvin niin kuin yleensä, ja taas 10sek. käytyään alkoi ontumaan ja hyytyilemään. Tällä kertaapa se ei siitä tointunutkaan ollenkaan, vaan jatkoi samaa huonoa käymistä. Seuraavaksi sammutin auton, ja liitin lambdan johdon takaisin. -> Uudelleen käyntiin, ja taas 10sek. käytyään käynti muuttui ontuvaksi, mutta tällä kertaa se tasaantui siitä taas hetken päästä.

                        Olisiko se sitten lambda-vika? Entäpä onko kokemusta saako sen vaihdettua ilman nosturille/pukeille ajamista? Ei kai sentään pakoputkea tarvitse irrottaa?

                        Comment

                        • Morkai
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 3197
                          • Saarijärvi

                          #13
                          Jos lambdaa ei ole äskettäin vaihdettu, niin väittäsin että ilman pakoputken irrotusta ei irtoo. Onneks tosta E32 M30:stä irtoo pakoputki helposti.

                          Vaihdoin lambdan puutumisongelmaan viime syksynä ja siinä liitintä vanhasta lambdasta asennellessa selvis että olikin vaan johto rikki, vastusta oli piuhassa useita ohmeja. Oireet oli sillon semmoset, että joskus saatto kesken ajon kulutusmittari pompata ja auto hyyty sekä sammu jos päästi kaasulta. Hetken päästä taas toimi ihan ongelmitta, teki ton 3-4 kertaa.
                          sigpic
                          E23 728iA V8-projekti
                          E38 730D -projekti
                          E39 540iA -projekti
                          I01 i3 -projekti

                          Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                          Comment

                          • djanni
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 883
                            • 03

                            #14
                            Ongelma on poistunut... itsestään :think

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎