Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50B25 venttiilikopan tiivisteen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Carbonfiber
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 5226
    • Hki 43

    M50B25 venttiilikopan tiivisteen vaihto

    Alkaa olemaan tuo venttiilikopan tiiviste tiensä päässä ja sitä on tekohengitettykin jollain tiivistemassalla, joten ajattelin vaihtaa sen tulppien vaihdon yhteydessä.

    Homman kulku pitäis olla jo aika selvä, kun tuolta löytyi vastaava juttu e36:sesta: http://www.pelicanparts.com/bmw/tech...alve-Cover.htm

    Tuossa linkissä mainitaan, et ongelmakohtiin kannattaa laittaa jotain tiivistemassaa ko. tapauksessa käytettiin Permatex High-Temp RTV:tä Mistäs saan jotain soveltuvaa tiivistemassaa ja millä nimellä se esiintyy suomeksi?

    Onko tossa vaihtohommassa jotain suurempaa juttua missä voi ryssiä/joku on ryssinyt pahasti?
    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
    Z3 Roadster 2.8 '98
    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
  • SledgeHammer82
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1651
    • Pk-seutu

    #2
    Originally posted by Carbonfiber View Post
    Tuossa linkissä mainitaan, et ongelmakohtiin kannattaa laittaa jotain tiivistemassaa ko. tapauksessa käytettiin Permatex High-Temp RTV:tä Mistäs saan jotain soveltuvaa tiivistemassaa ja millä nimellä se esiintyy suomeksi?

    Onko tossa vaihtohommassa jotain suurempaa juttua missä voi ryssiä/joku on ryssinyt pahasti?
    Loctiten 5926 tasotiivistettä tuli itse laitettua, kestää bensaa, öljyä, liuottimia ja lämpöä. Motonetissä taisi olla alle kympin 40 ml tuubi. Samalla on hyvä tarkastaa puolien maajohdon kunto, omassa autossa oli merkkihuollon rasva-apina murjonut ko. lattakaapelin ilmeisesti tulppia vaihtaessa.

    Muista sitten kiristää venttiilikoppa ristiin, ettei ala vuotamaan uudelleen.

    EDIT: Tällaista kamaa.

    Comment

    • Carbonfiber
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 5226
      • Hki 43

      #3
      Originally posted by SledgeHammer82 View Post
      Loctiten 5926 tasotiivistettä tuli itse laitettua, kestää bensaa, öljyä, liuottimia ja lämpöä. Motonetissä taisi olla alle kympin 40 ml tuubi. Samalla on hyvä tarkastaa puolien maajohdon kunto, omassa autossa oli merkkihuollon rasva-apina murjonut ko. lattakaapelin ilmeisesti tulppia vaihtaessa.

      Muista sitten kiristää venttiilikoppa ristiin, ettei ala vuotamaan uudelleen.

      EDIT: Tällaista kamaa.
      Eli kaikille puolille sama maajohto?

      Kiitoksia!
      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
      Z3 Roadster 2.8 '98
      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

      Comment

      • SledgeHammer82
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1651
        • Pk-seutu

        #4
        Originally posted by Carbonfiber View Post
        Eli kaikille puolille sama maajohto?

        Kiitoksia!
        Vanhemmissa taitaa olla kaksi maajohtoa ja olisiko 5/94-> tjsp. yksi maajohto kaikille puolille.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Ite vaihdoin tossa just viime viikonloppuna omaan m50:seen kyseisen tiivisteen. Samalla tuli myös hiekkapuhallettua ja maalattua itse venttiilikoppakin. Itse en laittanut mitään tiivisteliimaa noihin pelicanpartsin sivujen mainitsemiin kohtiin koska ei sattunut semmosta itellä olemaan ja sunnuntaina oli hankala ostaakkaan mistään. Myöskään bentleyn korjausopas ei tiivisteaineista puhunut. Puhdistin pinnat huolellisesti asetonilla ja kiristin ristikkäin. Eikä kyllä vuoda mistään. En tiedä sit onko tuo vanoksellinen kansi helpompi vuotamaan noista ongelmakohdista?

          Tuli myös uusittua samalla ne kumitutit mitkä on pulttien alla, oli vanhat aika heikos hapes. Samoin uusin samaan syssyyn tyhjäkäyntiventtiilin, venakopan huohotusputken sekä bensapainesäätimelle menevän liitoksen o-renkaat. Bensapaineensäätimelle menevän letkun o-rengas oli kaikista pahimmas kunnos, samoin kuin itse letkukin oli aika murtunu. Vaihdoin letkun myös.
          Last edited by Supa; 08-08-2007, 14:21.
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Carbonfiber
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 5226
            • Hki 43

            #6
            Originally posted by Supa View Post
            Ite vaihdoin tossa just viime viikonloppuna omaan m50:seen kyseisen tiivisteen. Samalla tuli myös hiekkapuhallettua ja maalattua itse venttiilikoppakin. Itse en laittanut mitään tiivisteliimaa noihin pelicanpartsin sivujen mainitsemiin kohtiin koska ei sattunut semmosta itellä olemaan ja sunnuntaina oli hankala ostaakkaan mistään. Myöskään bentleyn korjausopas ei tiivisteaineista puhunut. Puhdistin pinnat huolellisesti asetonilla ja kiristin ristikkäin. Eikä kyllä vuoda mistään. En tiedä sit onko tuo vanoksellinen kansi helpompi vuotamaan noista ongelmakohdista?

            Tuli myös uusittua samalla ne kumitutit mitkä on pulttien alla, oli vanhat aika heikos hapes. Samoin uusin samaan syssyyn tyhjäkäyntiventtiilin, venakopan huohotusputken sekä bensapainesäätimelle menevän liitoksen o-renkaat. Bensapaineensäätimelle menevän letkun o-rengas oli kaikista pahimmas kunnos, samoin kuin itse letkukin oli aika murtunu. Vaihdoin letkun myös.
            Oisko kuvaa o-renkaan tai letkun sijainnista? Millä osanumerolla noi kumitutit löytyy? http://www.realoem.com/bmw/showparts...83&hg=11&fg=15
            Sattuisko olee listaa kaikista vaihetuista osista osanumeroineen, jos bemarilta hait noi?

            E: Niin ja sattuisko sulta onnistumaan toi hiekkapuhallutus ja maalaus korvausta vastaan?
            Last edited by Carbonfiber; 08-08-2007, 14:34.
            Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
            Z3 Roadster 2.8 '98
            isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
            ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
            Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
            Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Originally posted by Carbonfiber View Post
              Oisko kuvaa o-renkaan tai letkun sijainnista? Millä osanumerolla noi kumitutit löytyy? http://www.realoem.com/bmw/showparts...83&hg=11&fg=15
              Sattuisko olee listaa kaikista vaihetuista osista osanumeroineen, jos bemarilta hait noi?

              E: Niin ja sattuisko sulta onnistumaan toi hiekkapuhallutus ja maalaus korvausta vastaan?
              Kyseisestä kuvasta vaihdoin osat. 9 ja 3
              noita kumitutteja meni omaan ei-vanos m50:seen 14kpl, en tiiä onko vanoksellisessa eroa.
              Tästä kuvasta sensijaan osan nro. 2

              Sekä tästä kuvasta osat nro 8 ja 10.
              Se bensapaineensäätimelle lähtevä letku oli juurikin tuon nro. 9 osan perässä johon tuo o-rengas nro. 10 tulee. Letkuna käytin sopivan kokoista bensaletkua varaosapuljusta, ilmaahan siellä kuitenkin vain liikkuu, pääasia että liitokset ovat tiiviitä.

              O-renkaat maksoivat muistaakseni euron kpl laakkosella ja kumitutit aika samoissa, mulla on kuitti himassa, voin tarkistaa kuhan pääsen töistä.

              Hiekkapuhallusmahdollisuutta ei itellä oo, kävin kaverilla puhaltaa, mutta senki jälkee sai kyllä hinkata pienellä teräsharjalla ja vesihiomapaperilla jos halus siistin saada. Maalina käytin varaosapuljusta löytämään tummanharmaata kuumakestomaalia joka piti kuivattaa uunissa 160asteessa jotta lakkapinta kovettu. Oli hieman ongelmia mahduttaa venakoppaan olohuoneen leivinuuniin mut kyllä se silti sinne meni, heti mustikkapiirakan ja kirjolohen jälkeen
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Originally posted by Supa View Post
                Samoin uusin samaan syssyyn tyhjäkäyntiventtiilin, venakopan huohotusputken sekä bensapainesäätimelle menevän liitoksen o-renkaat.
                Oireiliko nuo jotenkin?

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Oireiliko nuo jotenkin?
                  Auto käy vähän epätasaista tyhjäkäyntiä ja vetää välillä laiskanpuoleisesti. Joten varmuuden vuoksi nuo uusin. Eipä ollut mitään vaikutusta.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • SledgeHammer82
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1651
                    • Pk-seutu

                    #10
                    Originally posted by Supa View Post
                    IItse en laittanut mitään tiivisteliimaa noihin pelicanpartsin sivujen mainitsemiin kohtiin koska ei sattunut semmosta itellä olemaan ja sunnuntaina oli hankala ostaakkaan mistään. Myöskään bentleyn korjausopas ei tiivisteaineista puhunut.
                    Palataan vielä tähän. Alkoi häiritsemään, että tuliko sitä turhaan pursuteltua silikonit koneeseen, jotka pahimmassa tapauksessa pursuavat irti ja pääsevät tukkimaan öljykanavia.

                    TIS:sin ohje kertoo Pelicanparts.comin ohjeessa mainituille kohdille:

                    "Clean gasket residue from sealing surfaces. Coat contact surfaces of joint with Drei Bond 1209 (refer to BMW Parts Service)."

                    Ja

                    "...Apply a thin, uniform bead of Drei Bond 1209 sealing agent (refer to BMW Parts Service) to transition area of half-moon sections."

                    Eli eiköhän tuossa lisätiivistämisessä jokin idea ole, vaikka näköjään huolellisesti tehden pärjää ilmankin. TISsin ohjekin tosin oli VANOS-koneille, joten voi olla, että se on se ratkaiseva asia.

                    Comment

                    • jape06
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2006
                      • 96
                      • N/A

                      #11
                      Originally posted by Supa View Post
                      Sekä tästä kuvasta osat nro 8 ja 10.
                      Se bensapaineensäätimelle lähtevä letku oli juurikin tuon nro. 9 osan perässä johon tuo o-rengas nro. 10 tulee. Letkuna käytin sopivan kokoista bensaletkua varaosapuljusta, ilmaahan siellä kuitenkin vain liikkuu, pääasia että liitokset ovat tiiviitä.
                      Onnistuiko noiden o-rengastiivisteiden numero 8 ja 10 vaihto ilman, että irrotit imusarjan?

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #12
                        Originally posted by jape06 View Post
                        Onnistuiko noiden o-rengastiivisteiden numero 8 ja 10 vaihto ilman, että irrotit imusarjan?
                        Kyyl
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • jape06
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2006
                          • 96
                          • N/A

                          #13
                          Miten sait bensapaineen säätimelle lähtevän liittimen irti? Oliko siinä joku lukitus?

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #14
                            Originally posted by jape06 View Post
                            Miten sait bensapaineen säätimelle lähtevän liittimen irti? Oliko siinä joku lukitus?
                            Heh, tavallaan joo. Siinä on samanlainen klipsi kuin lisäilmaventtiilin liitännässä mutta mulla siihen oli laitettu jostain syystä vielä nippuside. Ajattelin aluksi että se klipsi olisi rikki jotenkin mutta ehjältä se vaikutti, en tiiä miks sit oli nippuside laitettu. Tuskin kuitenkaan tehtaalla on pistetty
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Carbonfiber
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 5226
                              • Hki 43

                              #15
                              Nyt on koppa otettu irti ja oli tiukassa, kun saksan poika oli reilummalti silikonilla vuorannut. Mites toi linkin osa 2 lähtee irti http://www.realoem.com/bmw/showparts...83&hg=11&fg=15

                              Pitäis huomenna viedä puhallukseen ja maalaukseen..
                              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                              Z3 Roadster 2.8 '98
                              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎