Announcement

Collapse
No announcement yet.

m20b20 sytytysennakon säätäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 2539
    • .

    #16
    Originally posted by tapza_s View Post
    Jep eli autossa on -039 loppuinen jakaja. Eli säädetään 5000rpm... Tässä tapauksessa on ilmeisesti suositeltavaa käyttää apumiestä joka painaa kaasua ja pitää kiekat 5000... vai onko muita mahdollisuuksia? Ja sit tosta aste luvusta; mite se käytännössä merkkaa. mistä katotaan asteita?:think
    Ruuvaa sitä kaasuvaijeria kireämmälle niin et tarvitse apumiestä. Sitten otat ajoituslampun eli strobon ja alat valottamaan koneen etupäässä kampiakselissa olevaan pyörylään. Ennen käynnistystä kannattaa tutkia missä kohtaa siinä on sellainen Z-merkki ja siinä vieressä poikkiviiva. Jos tämä ei näy kunnolla, kannattaa laittaa vaikka valkoista maalia siihen viivan kohtaan niin sen erottaa silloin kun moottori pyörii. Samoin kannattaa ennen käynnistystä tutkia missä kohtaa jakopään koteloa on vastamerkki eli pitkulainen kohouma. Sitten kun kone käy sen 5000 kierrosta, värinänvaimentimessa eli siinä pyörylässä oleva viiva pitäisi olla justiin sen jakopään kopan kohouman kohdalla. Silloin sytytys on tehtaan ilmoittamassa arvossa. Ja jos ei ole, säädä sytytys jakajaa pyörittämällä.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • tapza_s
      Bimmer Rookie
      • Nov 2006
      • 102

      #17
      Hieman otsikkoa sivuten. Miksi tyhjäkäynti ruuvin avaaminen saa koneen käymään tyhjäkäyntiä aaltoilemalla 1000-1200 välillä. kun taas ruuvia kiinni käännettäessä käynti tasaantuu ja laskee 1200 n. 1000rpm eikä tipu alemmaksi. ilmavuoto? Jos kaikki toimisi kuten pitää pystyisikö ruuvista tiputtamaan tyhjäkäyntiä kuinka alas?
      Pitäskö täs lukee jotai fiksua?

      Comment

      • Rocla
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 7692
        • Kajaani

        #18
        Originally posted by tapza_s View Post
        Hieman otsikkoa sivuten. Miksi tyhjäkäynti ruuvin avaaminen saa koneen käymään tyhjäkäyntiä aaltoilemalla 1000-1200 välillä. kun taas ruuvia kiinni käännettäessä käynti tasaantuu ja laskee 1200 n. 1000rpm eikä tipu alemmaksi. ilmavuoto? Jos kaikki toimisi kuten pitää pystyisikö ruuvista tiputtamaan tyhjäkäyntiä kuinka alas?
        Lisäilmaluisti rikki.
        Olli.

        Comment

        • tapza_s
          Bimmer Rookie
          • Nov 2006
          • 102

          #19
          miten se on sit aikasemmin toiminu? ennen ruuvin ruuvaamista auto toimi normaalisti... kävi tosin hieman korkeaa tyhjäkäyntiä... n:1000rpm
          Pitäskö täs lukee jotai fiksua?

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #20
            Originally posted by tapza_s View Post
            miten se on sit aikasemmin toiminu? ennen ruuvin ruuvaamista auto toimi normaalisti... kävi tosin hieman korkeaa tyhjäkäyntiä... n:1000rpm
            Ruuvilla säädetään tyhjäkäyntiä, kun sekä ruuvi on auki että luisti on auki(ei mene rikkinäisenä kiinni ollenkaan) on tyhjäkäynti korkealla, jos se nousee yli 1500 rpm ja kaasuläppä on kiinni niin boksi tulkitsee kyseessä olevan moottorijarrutuksen ja katkaisee polttoaineen syötön -> kiekat laskee, kun ovat tarpeeksi alhaalla alkaa taas koko sykli alusta, eli humppaa niin pirusti.

            Sitten kun tuo ruuvi pyöritetään kiinni niin kiekat jäävät nippa nappa niin alas että tuo humppaaminen ei lähdekkään päälle ja kiekat huutaa tonnia.
            Olli.

            Comment

            • tapza_s
              Bimmer Rookie
              • Nov 2006
              • 102

              #21
              eli ei muuta ku luisti irti ja crc:llä liuotus.
              Pitäskö täs lukee jotai fiksua?

              Comment

              • tapza_s
                Bimmer Rookie
                • Nov 2006
                • 102

                #22
                eli ei muuta ku luisti irti ja crc:llä liuotus.

                Niin ja mitenkäs muuten noi päästö hommat eli vaikuttaako tuo tyhjäkäynnin säätäminen päästöihin millä lailla? :think
                Pitäskö täs lukee jotai fiksua?

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #23
                  Originally posted by tapza_s View Post
                  eli ei muuta ku luisti irti ja crc:llä liuotus.
                  M20b2*+l-jetronic tapauksessa tuo pesu ei kyllä hyövää yhtään mitään, siellä on "vahaluisti" ja se on vaan antautunut, ei muutu pesemällä yhtään miksikään(tai no koita pois eihän tuo mitään maksa), mäkeen vaan, uusi tilalle tai muutos sähköiseksi.

                  Originally posted by tapza_s View Post
                  Niin ja mitenkäs muuten noi päästö hommat eli vaikuttaako tuo tyhjäkäynnin säätäminen päästöihin millä lailla? :think
                  No ei varsinaisesti vaikuta ehjässä koneessa juurikaan päästöihin, mut pitää sen alle 1000rpm mittaushetkellä käydä tyhjkäyntiä, muuten ei läpäise.
                  Olli.

                  Comment

                  • tapza_s
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2006
                    • 102

                    #24
                    jos tästä nyt joutuu hankkimaan uuden luistin, ni minkä vehkeen luisti tulee halvimmaksi hankkia...
                    Pitäskö täs lukee jotai fiksua?

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #25
                      Originally posted by tapza_s View Post
                      jos tästä nyt joutuu hankkimaan uuden luistin, ni minkä vehkeen luisti tulee halvimmaksi hankkia...
                      Halvimmasta tiedä, mutta Boschin toimittajalta otat sellaisen mallin mikä toimii johtumalämmöllä ja sähköllä, siis sellainen bi-metalli luisti, muutat putkia niin että saat tuon mötikän esim. venttiilikopan päälle istumaan ja laitat sellaiset johdot kiinni, että tulee koneen käydessä +12v toiselle navalle(moottorin johtosarjasta punavalkea) ja maa toiselle.
                      Olli.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎