Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vakionokasta virinokka hiomalla, mutta missä ja millä hinnal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Suutari
    Bimmer Enthusiast
    • May 2003
    • 3059
    • Suomi

    #16
    Originally posted by dunkelblau
    Originally posted by Suutari
    Mitä tulee tuohon taipumiseen niin vahvasti konetekniikan teekkarina epäilen tuota mainitsemaasi nokan taipumista....
    Nooh... Sanohan sie teekkari sitten tuon hionnan vaikutuksista alkup. nokan metallin pintarakenteeseen?

    :roll:
    Pintarakenteeseen vaikuttaa toki. Tällä tarkoitetaan sitten pintakarkaisun/nitrauksen häviämista kitkapinnalta..Virtanen tietääkseni hiilletyskarkasee tai nitraa tms.(olikohan fosfatointi muistaakseni) noi nokkansa hiomisen jälkeen ja on nuo liukupinnat tietääkseni kestänyt hyvin. Jos sille ei tee mitään niin varmasti on hionnan jälkeen urilla ja kuopalla piankin se nokkaprofiili. Itse nokan taipumiseen ei tuo hiominen vaikuta millään tavalla kun ei siitä akselista koneisteta ainetta pois vaan nokan epäkeskosta, joka ei vaikuta pitkittäiseen taipumaan paskan vertaa, koska se on akselin perusympyrän ulkopuolista materiaalia..Toki joku voi sitä väittää mutta tommonen kanki kestää pirusti ja ei todellakaan taipumista ainakaan tapahdu tuon hionnan seurauksena. Sanoisin et akselissakin on aina heikoin lenkki...se kohta missä akseli on ohuimmillaan. Eri asia jos rälläkällä vetelee ja saa koko nokan punahehkuun jolloin sen karkaisu normalisoidaan niin varmasti tulee meltoa rautaa..väittäisin et ei taipuisi silti ...UGH!! oliko tarpeeksi selkeästi..Liika kovuus onkin sitten tietysti taas pahasta kun vetomurtolujuus kasvaa, mutta myötäämisvaikutukset huononevat ja nokka ei kestäisi liian kovana niin hyvin dynaamisia rasituksia..joten joku kompromissi tuo lämpökäsittely on tehtaallakin. Ei varmaan mitään rakettitiedettä kuiteskaan
    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
    -Official BTCF-Sauna Team-
    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
    -Team BTCF Top Alcohol-
    -Team Pimp My Bride-
    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

    Comment

    • PAtu E21
      Bimmer Rookie
      • May 2004
      • 21
      • Lempäälä

      #17
      JM-porukat hiotuttaa nokka-akseleita laaksosella aika paljon. Puhelin numeroo en muista, mutta hinta on ollu 100-120€ luokkaa ja laatu erinomanen...
      Drive fast, Race hard, die young...

      Comment

      • Suutari
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 3059
        • Suomi

        #18
        soittelin juuri virtaselle joka kerto olevan jonoa 3kk! M-sportin kautta saa ilmeisesti nopeammin, mutta puukka ei oo saaanu selvitettyä millasen profiilin saa tehtyä kun on tulossa hiukka erikoisempi sydeemi . Soitin sitten GT-motorssille ja hinta oli m20 nokalle 125e. Epäkeskot teen ite..

        GT-motorsilla oli ihan kohtuu kuulonen äijä ja lehtosellekkin hioneet myyntiin asti noita joten laatukin taitas olla kohillaan kun r-motorsista on noita huhuja..

        Taidampa tässä tilanteessa lähettää nokan näytille tuonne GT-motorssiin ja kattoo miten käy. Koneistusaika oli tällä hetkellä n. viikko. joten huomattavasti parempi kuin virtasella. Nokka on kuitenkin hiottava/ostettava joten tuo ei kuulosta kovin pahalta kokeilla.

        Tekevät myös täyttöhitsausta hydraulinokkiin/laakereihin niin miksei onnistu tavan nokkaankin. Tällöin on vaan hinta jo niin hirvee et ei kannata...
        Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
        -Official BTCF-Sauna Team-
        -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
        -Team BTCF Top Alcohol-
        -Team Pimp My Bride-
        TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
        R.I.P. 1K MOTORSPORTS
        R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
        526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

        Comment

        • f1zz
          GTi:stä tuttu
          • Sep 2003
          • 1469
          • Veikkola

          #19
          Eräs "hurja" tekee kiikalassa nokkia. Löytyy specsejä varmasti merkkiin kuin merkkiin. 70€/kpl kehtasi kerran riistää honda mugen f3 koneen nokista.
          Vähän turhan kaukana vaan mazalle.

          Comment

          • Suutari
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 3059
            • Suomi

            #20
            "hurja" kiikalassa ei taida kertoa paljonkaan ...
            Tuolla GT-motorsissa on fosfatointi jälkikäsittelynä...

            Harmittaa hiukka olla köyhä..muuten tilaus shrickiltä speksien mukaan tehdyn nokan..lähdöt taitaa olla 350e saksassa+koneiden asetuskulut. paljon lienevätkään? Virtalalla tulee "Virtalalisä" hintaan joten sieltä en viiti ees kysyä ..

            PS: No mitäs helkuttia sitten pitää rakennella sellasia mosia joihin ei valmiita nokkia löydy ...Ois helpompaa kun ois jenkkimosalla ), mutta eihän siinä sitten muuta hyvää oiskaan!
            Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
            -Official BTCF-Sauna Team-
            -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
            -Team BTCF Top Alcohol-
            -Team Pimp My Bride-
            TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
            R.I.P. 1K MOTORSPORTS
            R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
            526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

            Comment

            • f1zz
              GTi:stä tuttu
              • Sep 2003
              • 1469
              • Veikkola

              #21
              Joo siis hurjaksi sitä kaveria kutsutaan ja tekee moniin kilpavehkeisiin nokkia. Kaikki f3 koneentekiät jotka minä tunnen aina käyttivät siellä nokkansa = hintalaatu kohdallaan.

              Mutta tuo gt taitaa olla ihan hyväpaikka, itsekkin olen hyvää kuullut, paitsi parista asiakaspalvelu kukkasesta..

              Comment

              • Maza
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 4319
                • Kannus/Kokkola

                #22
                Tuolla GT-motorsissa on fosfatointi jälkikäsittelynä...
                Mulla on "larmatin":n entinen GT-motorssissa hiottu nokka 3.5:ssa. Katselinkin, että on varmaan fosfatoitu, kun oli niin tumma pinnaltaan. Hyvä, että sai tähänkin varmistuksen. Edes jotain toivoa, ettei nokka ole 10tkm ajon jäljeen metallijauheena öljynputsarissa. On kyllä erittäin asiallinen työnjäljeltään. Kuin tehtaalta tullut.

                Comment

                • valtteri
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2003
                  • 40
                  • Jkl

                  #23
                  Tuolla GT-Motorsilla on tullu hiotettua useampi nokka ja ei voi ku suositella sitä. Fosfatointi on ollu onnistunut eikä oo ennenaikaisia kulumisia

                  Comment

                  • dunkelblau
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 1151
                    • Uusimaa

                    #24
                    Turbossa passannee parhaiten vähän saman tyyppinen nokan profiili, kuin S-sarjan koneissakin on. Eli profiili on korkeanostoinen, mutta suhteellisen pienillä asteluvuilla. Eli juuri kuten joku jo tuossa aiemmin puhuikin suht pienestä overlapista. Overlapit pannaan ainoastaan vapari V8-myllyyn.

                    Kyllä niiden siellä koneistamolla pitäisi nää jutut tietää, samoin kuin sen että p...sta ei saa hyvää.
                    "Se on sitä bemaristin elämää, kuuntelet päivittäin asiantuntevia lausuntoja siitä miten rumia, huonoja, ruostuvia yms. nämä ovat. Asiantuntijalausunnot tulevat usein sellaisten ihmisten suusta, jotka eivät ole edes omistaneet bemaria, saatika sitten ajaneet, mutta heidän tietolähteiden (Essonbaari) luotettavuutta ei missään tapauksessa saa kiistää..." Laxa 25-06-2007

                    Comment

                    • sirkus
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 2195
                      • kaustinen

                      #25
                      Erkki Rintakari Lapua kutosen nokan hionta ja fosfatointi 110e 06-4376835
                      Chrysler 300c crd touring 2010
                      Daily driver
                      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                      Man cave on wheels
                      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                      Built not bought
                      V8, only juice&milk come in 2 litres

                      Kawasaki zzr1100 fighter


                      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                      Comment

                      • Suutari
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2003
                        • 3059
                        • Suomi

                        #26
                        Nyt tuli mielenkiintonen dilemma. Puukka m-sportilta oli kyselly virtaselta sitä nokan hiontaa ja kuulemma onnistuu epäkeskoineen hintaan 220e pariin viikkoon!
                        Ihmeelliseltä kuulostaa jos virtanen sanoo ite et menee 3kk ja nokan inta ilman keskoja 220e. Ihme homma. Vaan suhteilla sitä tietty saa jos niillä on joku soppari. Eipä vakionokasta saa pienellä overläpillä kun jonkun 272 asteisen ettei perusympyrä mee liian pieneks..seurauksena nostajien kiihtyvyyksien nopea nousu ...nostoa noilla arvoilla sais kuuleman mukaan jonkun n.11mm venalta.
                        Mielenkiintosta myös et M20 b25 nokka asteiltaan vakiona kuulemma 256 astetta.. aika lussua kamaa .

                        Oisap jollain kunnon aihioita joissa nokkien profiili hiomatta
                        Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                        -Official BTCF-Sauna Team-
                        -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                        -Team BTCF Top Alcohol-
                        -Team Pimp My Bride-
                        TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                        R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                        R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                        526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                        Comment

                        • Tzeimi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 2067
                          • Banshee - Jyväskylä

                          #27
                          On, mutta S14 mottiin

                          Ai nii... pari kaveria on teettänyt Cat cams'illä ahtonokkia, muistaakseni käyttävät hyvälaatuisia aihioita. Oisko tulleet jostain Belgiasta?
                          Last edited by Tzeimi; 27-01-2005, 12:56.
                          Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                          & 02 tulpo saniteetti dyno




                          Älä väkisin, ota isompi vasara.
                          If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                          Comment

                          • Suutari
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2003
                            • 3059
                            • Suomi

                            #28
                            just laitoin postia dbilakselle joilla ois seuraavia valmiita nokkia ja hinta ei paljo häviä tuolle m-sportin hinnalle. shrick saksassa 345e ja dbilas saksassa 320e en tiedä miten kulut/ALV tulee..eiköhän tuo selvinne piakkoin toivottavasti tai sit pitää koittaa sönköttää niille enklantia puhelimessa jos ei muuta.

                            number degrees lobeangle lift price
                            04.041.001 272 112 11,0 1,4 320,27 63.500.001 156,58
                            04.041.013 272 114 12,0 1,7 320,27 63.500.001 156,58
                            04.041.012 284 112 11,5 2,1 320,27 63.500.001 156,58

                            Loput tiedot on jousista..onko joku mitannut jousen kierteiden välit täydellä esim 12mm nostolla venalla? mahtuuko shimmejä vakioitten alle vaiko nou..
                            nuo löysemmät ei varmaan tartte jäykempiä, mutta kun ahtoja ois tarkotus saada johonkin 1bar tietämille niin kyllähän ainakin imupuolelle ois hyvä saaha hiukka jämympää tavaraa.
                            Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                            -Official BTCF-Sauna Team-
                            -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                            -Team BTCF Top Alcohol-
                            -Team Pimp My Bride-
                            TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                            R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                            R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                            526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                            Comment

                            • Tzeimi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 2067
                              • Banshee - Jyväskylä

                              #29
                              Kilon ahdolle riittää 40+ newtonin seetipaineet hyvinkin.
                              Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                              & 02 tulpo saniteetti dyno




                              Älä väkisin, ota isompi vasara.
                              If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                              Comment

                              • Slow_M3
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2004
                                • 779

                                #30
                                nyt tulee tyhmä kysymys kun en ole mikään tekniikan prohvessoori; Eikös ns. kisanokat ole semmosia että venan aukiolo on pidempi kun tavallisella nokalla... mites niitä hiomalla tehdään? Luulis että pitää olla enemmän möhkylää varren ulkopuolella eikä vähemmän
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎