Originally posted by T3
View Post
Kiristysmomentti S14 kiertokanget.
Collapse
X
-
Kokemuksesta voin sanoa että kun kirii "poskimomenttiin = posket täräjää, mutta pultti ei katkia" niin ainakin nokan pukit vääntyy niin että soi, ja nokka kuumenee voitelun puutteesta. Luulen että sama käyn kammen pukeille ja se ei ole hyvä loppupeleissä. Tuskin niitä momentteja on hatusta revitty, vaikka joskus niin tuntuu, on se metalli niin hassua tavaraa! Miksköhän kantta ei saisi laittaa tiukempaan, kun luulisi pysyvän pahvinkin paremmin paikollaan kun apinana vääntää kiinni?Originally posted by GOOFY View Postiteppä en hirveitä moottori remonteista tiiä mut kertokaahan et mikä muu virka niillä kiertokangen ja kampiakselin pulttien momenttiin laittamisella on kuin se ettei niitä pultteja katkaise kirittäessä. se menee jakeluun että kannen pulteissa on hyvä käyttää momenttia että jokainen on yhtä tiukalla kun siellä on se tiiviste välissä mut kun laakeri kansissa on pelkästään metalli vasten metalli niin eihän se kiristy muutenkaan kuin tiettyyn pisteesen ennen kuin pultti katkeaa, ihme höpöstelyä
:think
...
Comment
-
Kyllä, noissa taulukoissa on ilmiselvä ristiriita vaikka molemmat ohjeet ovat virallisista lähteistä peräisin, vai saavutetaanko kummallakin sama lopullinen momentti? Ruuvien materiaali muuttunut hieman vuosien varrella?Originally posted by Muumi View Post
Ja tuossa taulukossa aivan eri ohjeet... ->http://kotisivu.dnainternet.net/leka446/BMW/torq_01.pdf
Siinä tapauksessa kannattaa hieman perehtyä siihen esim. mikä tarkoitus tietyllä kiristysmomentilla on ruuvin venymiseen ja puristusvoimaan. Hyvää opiskelumateriaalia löytyy netistä pilvin pimein ja mm. ARP:n sivuilta pääsee jo hyvin alkuun.Originally posted by GOOFYno olis sit pitäny muotoilla asia toisin, eli siis muuta toi edellinen höpötykseni kysymykseksi
Comment
-
elä helvetissä... onko, mitä se siellä tekee? oletko sinä miettinyt että siihen kysymykseen voisi vastatakkin, tai esittää oman mielipiteen samalla vaikka vinoillakkin saaOriginally posted by T3 View PostOotko koskaan miettiny, että siellä laakeriliuskan ja kaulan välissä saattais olla vaikkapa öljyn muodostama voitelukalvo:think
siitä toi homma tuli vain mieleen ku monesti kuulee just että "on niitä koneita kasattu ilman momentteja, ja hyvin on pyörinyt"
kyllä minäkin ne pultit laitan momenttiin kun sellainen avain löytyy, mutta uskoisin että alakerran pultit saa onnistuneesti kiinni ilman momenttiakin kunhan niitä nyt ei väännä ihan naama rutussa.E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
Itse en uskoiltaisi riskeerata, varsinkaan ko. kohdassa.Originally posted by GOOFY View Postkyllä minäkin ne pultit laitan momenttiin kun sellainen avain löytyy, mutta uskoisin että alakerran pultit saa onnistuneesti kiinni ilman momenttiakin kunhan niitä nyt ei väännä ihan naama rutussa.
Comment


Comment