Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kiristysmomentti S14 kiertokanget.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16460
    • Asikkala

    #16
    Originally posted by T3 View Post
    Eikös tuossa GOOFY:n kirjoituksessa lukenut, että siellä olis metalli-metallia vasten. Siihen siis laitoin, että olisko siellä vaikkapa öljykalvo välissä.
    Tais GOOFY tarkoitaa että kangen ja laakerikannen liitospinnassa on metalli vs. metalli kuten onkin ja syl.kannen ja lohkon välissä kasaan painuva tiiviste jonka kestoon oikea kiristysmomentti vaikuttaa oleellisesti.

    Comment

    • reddewil
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 3015
      • West Coast

      #17
      Originally posted by GOOFY View Post
      iteppä en hirveitä moottori remonteista tiiä mut kertokaahan et mikä muu virka niillä kiertokangen ja kampiakselin pulttien momenttiin laittamisella on kuin se ettei niitä pultteja katkaise kirittäessä. se menee jakeluun että kannen pulteissa on hyvä käyttää momenttia että jokainen on yhtä tiukalla kun siellä on se tiiviste välissä mut kun laakeri kansissa on pelkästään metalli vasten metalli niin eihän se kiristy muutenkaan kuin tiettyyn pisteesen ennen kuin pultti katkeaa, ihme höpöstelyä:think
      Kokemuksesta voin sanoa että kun kirii "poskimomenttiin = posket täräjää, mutta pultti ei katkia" niin ainakin nokan pukit vääntyy niin että soi, ja nokka kuumenee voitelun puutteesta. Luulen että sama käyn kammen pukeille ja se ei ole hyvä loppupeleissä. Tuskin niitä momentteja on hatusta revitty, vaikka joskus niin tuntuu, on se metalli niin hassua tavaraa! Miksköhän kantta ei saisi laittaa tiukempaan, kun luulisi pysyvän pahvinkin paremmin paikollaan kun apinana vääntää kiinni?
      ...

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #18
        Originally posted by Muumi View Post

        Ja tuossa taulukossa aivan eri ohjeet... ->http://kotisivu.dnainternet.net/leka446/BMW/torq_01.pdf
        Kyllä, noissa taulukoissa on ilmiselvä ristiriita vaikka molemmat ohjeet ovat virallisista lähteistä peräisin, vai saavutetaanko kummallakin sama lopullinen momentti? Ruuvien materiaali muuttunut hieman vuosien varrella?

        Originally posted by GOOFY
        no olis sit pitäny muotoilla asia toisin, eli siis muuta toi edellinen höpötykseni kysymykseksi
        Siinä tapauksessa kannattaa hieman perehtyä siihen esim. mikä tarkoitus tietyllä kiristysmomentilla on ruuvin venymiseen ja puristusvoimaan. Hyvää opiskelumateriaalia löytyy netistä pilvin pimein ja mm. ARP:n sivuilta pääsee jo hyvin alkuun.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • GOOFY
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 4139
          • .

          #19
          Originally posted by T3 View Post
          Ootko koskaan miettiny, että siellä laakeriliuskan ja kaulan välissä saattais olla vaikkapa öljyn muodostama voitelukalvo:think
          elä helvetissä... onko, mitä se siellä tekee? oletko sinä miettinyt että siihen kysymykseen voisi vastatakkin, tai esittää oman mielipiteen samalla vaikka vinoillakkin saa

          siitä toi homma tuli vain mieleen ku monesti kuulee just että "on niitä koneita kasattu ilman momentteja, ja hyvin on pyörinyt"

          kyllä minäkin ne pultit laitan momenttiin kun sellainen avain löytyy, mutta uskoisin että alakerran pultit saa onnistuneesti kiinni ilman momenttiakin kunhan niitä nyt ei väännä ihan naama rutussa.
          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

          Comment

          • Tzeimi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 2067
            • Banshee - Jyväskylä

            #20
            Originally posted by GOOFY View Post
            kyllä minäkin ne pultit laitan momenttiin kun sellainen avain löytyy, mutta uskoisin että alakerran pultit saa onnistuneesti kiinni ilman momenttiakin kunhan niitä nyt ei väännä ihan naama rutussa.
            Itse en uskoiltaisi riskeerata, varsinkaan ko. kohdassa.
            Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
            & 02 tulpo saniteetti dyno




            Älä väkisin, ota isompi vasara.
            If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎