Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turboruuvi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ioni
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 125
    • Viiala

    Turboruuvi?

    Moro,
    kertokaas, oi kaikkitietävät tai onnekkaasti arvaavat, mikäs viritys se tällainen mahtaa olla? Sain vihdoin ostettua sen kauankaivatun 525tds:n ja uuden lapsen pellin alta löytyy moinen viritys. Tuossa on jokin säätöruuvi - varmaan tollo kysymys, mutta voiko tuo olla jokin hukkaportin säätö? Kone kerää nimittäin (ahtopainemittarin mukaan) parhaimmillaan ~1,5bar ylipaineen ja jostain threadista olin lukevinani että tuo on hiukan yläkanttiin normaaliin nähden.
    Vielä toisellakin kysymyksellä kiusaan, eli onko tyypillistä, että turboa joutuu hiukan "härnäämään" että se lähtee keräämään kunnolla painetta. Esim ohitukseen lähtiessä suoraan vakionopeussäätimeltä ei kannata lähteä, vaan pitää tiputtaa säädin pois, että pystyy nostamaan kaasun ensin ja sitten polkaisemaan, jolloin paine nousee yli 0,5bar ja meno alkaa maistua.
    Kiitokset mainiosta foorumista - eka viritelmä (vakionopeussäädin) on jo rakenneltu ja toimii mainiosti .
    Attached Files
    --
    ioni

    "What's red and bad for your teeth?

    A brick.
    "
  • beemer dreemer
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 53
    • Haapavesi rock city

    #2
    Kyllähän tuo jonkun sortin "turboruuvi" on...
    1.5 baaria on kyllä kohtuu paljon tuolle ahtimelle, itse laskisin sen sinne vakioon 1.1-1.2 baariin, vaikka tätähän et kyllä kysynytkään. Yli 1.5barin jälkeen menee vikatilaan.
    Ahtimen kuluneisuus voisi aiheuttaa tuon huonohkon heräämisen, ahtoletkujen vuoto, ahtopaineanturin letku vuotaa, syöttöpumppu vuotaa ja vetää ilmaa välistä eikä anna tarpeeksi löpöä ahtimen heräämiseen, yms...
    Tai sitten tuo on normaalia tds:n nuhaisuutta

    Comment

    • ioni
      Bimmer Rookie
      • Aug 2007
      • 125
      • Viiala

      #3
      ...jatketaanpa vielä

      Kiitokset sinulle luulojen vahvistuksesta ja myös suosituksesta. Ruuvailin niin, ettei nyt yli 1,2barin nouse (equusin mukaan).
      Tuli sellainen mieleen, notta otetaankohan tuollaiseen viritykseen jotenkin kantaa katsastuksessa? Mitä tuossa kohden yleensäkään on vakiona, eli mitä tuolla letkuvirityksellä on korvattu. Pitäisi varmaan käydä vakoilemassa jonkun vastaavan pellin alla.
      Tuosta huonosta heräämisestä vielä - menee varmaan enemmän ongelmafoorumin puolelle, mutta kokeilin päivänä muutamana polkea kaasua konepelti auki, ja sieltähän pöllähtää mukavasti pakokaasuja koneen ja tulipellin välistä, eli ilmeisesti pakosarjan pultit löysällä/tiiviste rikki. Tuli mieleeni, voisiko tuokin vaikuttaa turbon heräämiseen, jos osa paineesta karkaa harakoille, vai olenko aivan hakoteillä arvailuineni?
      Onkohan isokin urakka vaihtaa tiiviste - lue. onnistuuko sepelipihalla selällään auton alla maaten?

      ja vielä bonuskysymys...mikä puhallin tuossa kuuluisi olla kun ainakin pari vuotta uudemmassa oli kaverilla erinäköinen ja iso Garretin leima kyljessä.

      ioni
      --
      ioni

      "What's red and bad for your teeth?

      A brick.
      "

      Comment

      • mrbemari
        Bimmer Rookie
        • Jun 2004
        • 69
        • Tuusula

        #4
        jos pakokaasut karkaa ennen ahdinta, niin kyllä se vaikuttaa ahtimen heräämiseen..

        Comment

        • beemer dreemer
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 53
          • Haapavesi rock city

          #5
          Originally posted by ioni View Post
          Kiitokset sinulle luulojen vahvistuksesta ja myös suosituksesta. Ruuvailin niin, ettei nyt yli 1,2barin nouse (equusin mukaan).
          Tuli sellainen mieleen, notta otetaankohan tuollaiseen viritykseen jotenkin kantaa katsastuksessa? Mitä tuossa kohden yleensäkään on vakiona, eli mitä tuolla letkuvirityksellä on korvattu. Pitäisi varmaan käydä vakoilemassa jonkun vastaavan pellin alla.
          Tuosta huonosta heräämisestä vielä - menee varmaan enemmän ongelmafoorumin puolelle, mutta kokeilin päivänä muutamana polkea kaasua konepelti auki, ja sieltähän pöllähtää mukavasti pakokaasuja koneen ja tulipellin välistä, eli ilmeisesti pakosarjan pultit löysällä/tiiviste rikki. Tuli mieleeni, voisiko tuokin vaikuttaa turbon heräämiseen, jos osa paineesta karkaa harakoille, vai olenko aivan hakoteillä arvailuineni?
          Onkohan isokin urakka vaihtaa tiiviste - lue. onnistuuko sepelipihalla selällään auton alla maaten?

          ja vielä bonuskysymys...mikä puhallin tuossa kuuluisi olla kun ainakin pari vuotta uudemmassa oli kaverilla erinäköinen ja iso Garretin leima kyljessä.

          ioni
          Se letku menne alunperin turbon kompurapuolelta suoraan hukkaportille. Kyllä katsastus-setä tuon varmasti huomaa, eri asia puuttuuko asiaan...
          Tarkista pakoputken haitari, turbon ja pakosarjan välinen tiiviste ja pakosarjan ja kannen välinen tiiviste. Jos se haitari on rikki niin ei se ainakaan huononna turbon heräämistä.
          Tiivisteet on kohtuu helppo vaihtaa mutta kyllä se aikaa ottaa...
          Mulla on e39:ssä mitsubishin turbo ja käsittääkseni joissain muissa korimalleissa on garrett.
          Toivottavasti näistä mun höpinöistä on apua

          Comment

          • ioni
            Bimmer Rookie
            • Aug 2007
            • 125
            • Viiala

            #6
            Originally posted by beemer dreemer View Post
            Se letku menne alunperin turbon kompurapuolelta suoraan hukkaportille. Kyllä katsastus-setä tuon varmasti huomaa, eri asia puuttuuko asiaan...
            ööö........siis kädestä pitäen siinä on vain letkunpätkä ilman tuota ruuvia ?

            Originally posted by beemer dreemer View Post
            Tarkista pakoputken haitari, turbon ja pakosarjan välinen tiiviste ja pakosarjan ja kannen välinen tiiviste. Jos se haitari on rikki niin ei se ainakaan huononna turbon heräämistä.
            ei ainakaan huononna? vai paranna?
            siinäkö siis on jokin joustopätkä putken alussa?

            Originally posted by beemer dreemer View Post
            Tiivisteet on kohtuu helppo vaihtaa mutta kyllä se aikaa ottaa...
            Mulla on e39:ssä mitsubishin turbo ja käsittääkseni joissain muissa korimalleissa on garrett.
            Toivottavasti näistä mun höpinöistä on apua
            aivan varmasti auttaa...kiitos teille vaan kovasti
            olen vasta aloittelemassa toivottavasti pitkää bemariketjua...ensin oli yksi 518 e34 ja välissä kaikenlaista korviketta, kunnes taas tulin järkiini ja hyvältä tuntuu. Ainoa, mikä kiusaa on tuo ihmeellinen voimattomuus ja turbon 'herättelyn' tarve kaasua pumppaamalla - tämä siis etenkin isommilla vaihteilla.

            ioni
            --
            ioni

            "What's red and bad for your teeth?

            A brick.
            "

            Comment

            • tepabmw
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 834
              • LAITAMAA

              #7
              ei tolla ruuvilla oo katsastuksen kannalta mitään ongelmaa,kun se ei ole sisällä ohjaamossa...jos se olisi hylky/huomautus-kriteeri,niin eihän silloin olisi monikaan tehdasturbokaan laillinen säädettävine hukkaportin tankoineen...

              toki tietenkin jos tuo on ns. vähäpäästöinen,niin et laillisesti saa edes ilmanpuhdistinta vaihtaa muuhun,kun semmoiseen,mikä on samanlainen,kun tehdas on sinne asentanut...mutta,mutta,nämähän ovat jokaisen kats. inssin tulkinnanvaraisia juttuja...

              pakosarjan tiivistevuoto tosiaan aiheuttaa ahtimen reagoinnin hitautta,sekä myöskin mahdollista korkeampaa moottorin käyntilämpötilaa...
              -Tepan Paja-
              Veikkola city
              0405203098
              Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

              Comment

              • beemer dreemer
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 53
                • Haapavesi rock city

                #8
                Originally posted by ioni View Post
                ööö........siis kädestä pitäen siinä on vain letkunpätkä ilman tuota ruuvia ?



                ei ainakaan huononna? vai paranna?
                siinäkö siis on jokin joustopätkä putken alussa?



                aivan varmasti auttaa...kiitos teille vaan kovasti
                olen vasta aloittelemassa toivottavasti pitkää bemariketjua...ensin oli yksi 518 e34 ja välissä kaikenlaista korviketta, kunnes taas tulin järkiini ja hyvältä tuntuu. Ainoa, mikä kiusaa on tuo ihmeellinen voimattomuus ja turbon 'herättelyn' tarve kaasua pumppaamalla - tämä siis etenkin isommilla vaihteilla.

                ioni
                Jep, pelkkä yksi ainoa letku menee turbolta hukkaportin ylipainekellolle.
                Tyyliin näin:http://i153.photobucket.com/albums/s...5/mp802227.jpg

                Turbon jälkeen pakoputkessa on joustopätkä joka on voinut nitkuta rikki ajan saatossa, mutta jos näin on käynyt se ei vaikuta turbon huonoon herävyyteen ennemmin turbo heräisi aikaisemmin koska pakoputki ei ahdista.

                Comment

                • ropo
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 648

                  #9
                  Pystyykö tuon turboruuvin laittamaan ohjaamoon? Tuleeko jotain viivettä jos pitkät letkut?
                  Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

                  Comment

                  • Jasu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 2110
                    • Tampere / Isojoki

                    #10
                    Originally posted by ropo View Post
                    Pystyykö tuon turboruuvin laittamaan ohjaamoon? Tuleeko jotain viivettä jos pitkät letkut?
                    Pystyy, mutta ei saa laittaa.
                    Eikä lisää viivettä.
                    Volvo S80 V8
                    Mercedes C250d
                    M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

                    Comment

                    • ropo
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 648

                      #11
                      Originally posted by Jasu View Post
                      Pystyy, mutta ei saa laittaa.
                      Eikä lisää viivettä.
                      Mikä syynä että ei saa laittaa?
                      Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

                      Comment

                      • Aazu
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2007
                        • 182

                        #12
                        Ettei pysty kesken ajon säätelee paine veikkaisin.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎