mikä tätä riivaa? autossa on uusi visko+vesipumppu. niin nostaa lämmöt lähelle punarajaa? tyhjäkynnillä ei mene kauaa kun on lähellä punarajaa ja välillä ajossa pelaa normaalisti mutta taas kohta saattaa ajossakin nostaa lämpöjä? olen ilmannut keula korkealla termostaatin päällä olevasta ilmausruuvista...voiko tuo minun jäähdyttäjä olla liian pieni mitat ovat 45cm leveä+45cm korkea ja 2,5cm paksu? onko tuon kokoinen 325:sen jäähdyttäjä?
lämpö ongelmia m20b25 kanssa
Collapse
X
-
Tags: None
-
Oletko ihan varma ettei vika ole mittarissa tai lämpöanturissa? On nimittäin erittäin yleistä E30:ssä että lämpömittari hyppää yht äkkiä punaisen tuntumaan vaikka lämmöt olisivat OK lukemissa. Yksi monista E30:n surullisen kuuluisan mittariston ongelmista. Kannattaa ainakin varmistua ennen kuin alat tekemään isompaa remonttia.
-
olen melko varma että mittarissa ei vika ole. viat pahenivat tuon jälkeen kun vaihdoin vesipumpun ja olen ilmannut kunnolla.vesi järjestelmässäkin tuntuisi olevan tavallista kovempi paine nyt tuon jälkeen kun pumpun vaihdoin?voiko ilma vaikuttaa tuohon? (missäs kohin se lämpöanturi oli tässä m20 motissa?)Originally posted by himonussija View PostOletko ihan varma ettei vika ole mittarissa tai lämpöanturissa? On nimittäin erittäin yleistä E30:ssä että lämpömittari hyppää yht äkkiä punaisen tuntumaan vaikka lämmöt olisivat OK lukemissa. Yksi monista E30:n surullisen kuuluisan mittariston ongelmista. Kannattaa ainakin varmistua ennen kuin alat tekemään isompaa remonttia.
Comment
-
Samaa veikkailen. Useammankin tapauksen nähnyt, jossa on säästetty ja jätetty termari vaihtamatta vesipumpun vaihdon yhteydessä ja sitten hetken päästä lämmöissä ongelmia. Eli termari samalla vaihtoon ja mielellään vielä oem-tuote, noissakin on ilmennyt melkoisia laatuvaihteluja halpisvalmistajilla.Originally posted by JTJ View PostEttei vain termostaatti tekis kiusaa?
Tuttu vaihto kans vesipumpun ja se rupes nostamaan lämpöjä ilmatessa, kolautetttiin varovasti puukepillä termostaatti koteloa ja johan rupes toimimaan.
Comment
-
kokeiltiin ilman termariakin ja sama vika... pari kertaa on tämän takia käynyt todella lähellä punaista niin onko voinut kansipahvi/kansi vaurioitua? viime talvena vaihdettu kansipahvi... minkä kokoinen on muuten tuo 325:sen jäähdytin kun näyttäisi tuo minun 325:sen jäähdytin olevan melkein pienempi kuin tuossa minun toisessa 318:sessaOriginally posted by JTJ View PostEttei vain termostaatti tekis kiusaa?
Tuttu vaihto kans vesipumpun ja se rupes nostamaan lämpöjä ilmatessa, kolautetttiin varovasti puukepillä termostaatti koteloa ja johan rupes toimimaan.
Comment
-
Ilman termaria pitäisi jo horottaa niin että ei lämpene edes kunnolla. M20:n ilmaus ei ole mitenkään vaikea, alavesiletkua vaan puristelee huolella ja pitää termarikotelon ilmausruuvia auki riittävän pitkään. Auto kannattaa pitää myös keula koholla.Originally posted by [biohazard] View Postkokeiltiin ilman termariakin ja sama vika... pari kertaa on tämän takia käynyt todella lähellä punaista niin onko voinut kansipahvi/kansi vaurioitua? viime talvena vaihdettu kansipahvi... minkä kokoinen on muuten tuo 325:sen jäähdytin kun näyttäisi tuo minun 325:sen jäähdytin olevan melkein pienempi kuin tuossa minun toisessa 318:sessa
Jos et mistään saa esim. yleismittaria jossa on todella pieni nestetilaan mahtuva lämpöanturi (lanka-anturi tms.) millä voisit todeta oikean lämpötilan, niin kokeilisin autoon eri anturia.ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä
Comment
-
tuli tässä mieleen semmonen juttu että minulla oli sitten jossain vaiheessa viskokin hitsattu kiinni eli pitäisi kyllä jäähdyttää
niin senkin kanssa tyhjäkäynnillä nosti lämmöt siihen puolen välin ja punaisen keskiväliin?
Comment
-
Termostaatti edelleen.Originally posted by [biohazard] View Posttuli tässä mieleen semmonen juttu että minulla oli sitten jossain vaiheessa viskokin hitsattu kiinni eli pitäisi kyllä jäähdyttää
niin senkin kanssa tyhjäkäynnillä nosti lämmöt siihen puolen välin ja punaisen keskiväliin?
Tuon olisi vaihtanut jo vesipumpun yhteydessä helposti. Lisäkustannuksetkaan ei olisi olleet suuren, vaikka olisi vaihtanut "varmuuden vuoksi". 
Viskopropellin tehtävä ei ole jäähdyttää moottoria, vaan syylärin kennoa ja sitä kautta myös nestettä. Jos termostaatti on kiinni, niin vesipumppu kierrättää nestettä pelkästään moottorissa, eikä lukitusta viskosta ole kierron ulkopuolella olevalle syylärille mitään iloa.
EDIT: Olin tyhmä, enkä lukenut, että oli testattu ilman termostaattiakin.
EDIT2: Eihän syyläri olisi tukossa... Syyläri on kyllä oikean kokoinen autoosi, eli koossa ei ole vika.Last edited by kaol; 26-08-2007, 16:02.Kokeilemalla se selviää...
Comment
-
Tyhmä kysymys, mutta missäs päin tuossa on paisuntasäiliö? Katselin realOEM:stä kuvia, ja tuli mieleen kyseenalaistaa, että olisiko tuo kone kuitenkin niitä, jotka ilmataan mieluiten tasaisella? :thinkOriginally posted by [biohazard] View Postmikä tätä riivaa? autossa on uusi visko+vesipumppu. niin nostaa lämmöt lähelle punarajaa? tyhjäkynnillä ei mene kauaa kun on lähellä punarajaa ja välillä ajossa pelaa normaalisti mutta taas kohta saattaa ajossakin nostaa lämpöjä? olen ilmannut keula korkealla termostaatin päällä olevasta ilmausruuvista...voiko tuo minun jäähdyttäjä olla liian pieni mitat ovat 45cm leveä+45cm korkea ja 2,5cm paksu? onko tuon kokoinen 325:sen jäähdyttäjä?
Comment
-
Ok. Tuntuu vaan siltä, että ainakin M30 kone "vaikuttaisi" ilmaantuvan paremmin tasaisella.
Comment
-
Jos on muuten vedet kokonaan veks koneesta, vaihdettu vesipumppu tms, niin nopeiten saa ilmattua kun avaa sen termarin jälkeisen letkun ja siitä siemenvedet koneeseen niin paljon kuin menee. Sitten sitä alavesiletkua pumppaamalla saa loputkin ilmat liikkeelle. Se jonkun (en nyt muista kuka, hemi??) pullo teipillä paisariin-juttu on ihan ykkönen tuossa hommassa. Ekalla kerralla en uskonut ja ilmailin melkein yhden sunnuntaipäivän
Toisella kerralla termarin jälkeen letku irti, siitä nesteet sisään, letku kiinni, täytin sen pystyssä törröttävän limupullon ja vähän jenkaa.
Koko hommaan ei mennyt enää kuin about vartti
Muuten kun tuota ilmaamishommaa jälkeenpäin funtsin että miten v*tussa se on noin hankala, niin ainakin yksi juttu tuli mieleen. Mulla ainakin tuossa sigun rakkineessa on se termarilta lähtevä letku ihan reilusti korkeemmalla yhdessä kohtaa kuin itse paisari, eli siinähän heti yksi tulppa on tiedossa.
Siitä kun vetäisi letkun poikki, joku metalliputki missä ilmaruuvi siihen väliin, niin voisi jopa toimia aika sutjakkaan siitä ilmaaminen :think"Jazz motherfucker, jazz!!! Do you play it?"
Miksausta, laitevuokrausta, nauhoituksia...kysy
[email protected]
nykyään : E46 328ia -99
EX: E30 318ia -86?, E34 -89/90 520ia
Comment
Comment