Announcement

Collapse
No announcement yet.

lämpö ongelmia m20b25 kanssa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • [biohazard]
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 255
    • kiuruvesi

    lämpö ongelmia m20b25 kanssa

    mikä tätä riivaa? autossa on uusi visko+vesipumppu. niin nostaa lämmöt lähelle punarajaa? tyhjäkynnillä ei mene kauaa kun on lähellä punarajaa ja välillä ajossa pelaa normaalisti mutta taas kohta saattaa ajossakin nostaa lämpöjä? olen ilmannut keula korkealla termostaatin päällä olevasta ilmausruuvista...voiko tuo minun jäähdyttäjä olla liian pieni mitat ovat 45cm leveä+45cm korkea ja 2,5cm paksu? onko tuon kokoinen 325:sen jäähdyttäjä?
  • himonussija
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 392
    • Finland

    #2
    Oletko ihan varma ettei vika ole mittarissa tai lämpöanturissa? On nimittäin erittäin yleistä E30:ssä että lämpömittari hyppää yht äkkiä punaisen tuntumaan vaikka lämmöt olisivat OK lukemissa. Yksi monista E30:n surullisen kuuluisan mittariston ongelmista. Kannattaa ainakin varmistua ennen kuin alat tekemään isompaa remonttia.

    Comment

    • arzi
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 453
      • Vantaa

      #3
      Jouduin ite ilmaamaan varmaan 5 kertaa ennen kuin sain lämmöt kuriin

      Comment

      • [biohazard]
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 255
        • kiuruvesi

        #4
        Originally posted by himonussija View Post
        Oletko ihan varma ettei vika ole mittarissa tai lämpöanturissa? On nimittäin erittäin yleistä E30:ssä että lämpömittari hyppää yht äkkiä punaisen tuntumaan vaikka lämmöt olisivat OK lukemissa. Yksi monista E30:n surullisen kuuluisan mittariston ongelmista. Kannattaa ainakin varmistua ennen kuin alat tekemään isompaa remonttia.
        olen melko varma että mittarissa ei vika ole. viat pahenivat tuon jälkeen kun vaihdoin vesipumpun ja olen ilmannut kunnolla.vesi järjestelmässäkin tuntuisi olevan tavallista kovempi paine nyt tuon jälkeen kun pumpun vaihdoin?voiko ilma vaikuttaa tuohon? (missäs kohin se lämpöanturi oli tässä m20 motissa?)

        Comment

        • JTJ
          Bimmer Rookie
          • Jan 2007
          • 83
          • Kitee

          #5
          Ettei vain termostaatti tekis kiusaa?
          Tuttu vaihto kans vesipumpun ja se rupes nostamaan lämpöjä ilmatessa, kolautetttiin varovasti puukepillä termostaatti koteloa ja johan rupes toimimaan.

          Comment

          • SledgeHammer82
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1651
            • Pk-seutu

            #6
            Originally posted by JTJ View Post
            Ettei vain termostaatti tekis kiusaa?
            Tuttu vaihto kans vesipumpun ja se rupes nostamaan lämpöjä ilmatessa, kolautetttiin varovasti puukepillä termostaatti koteloa ja johan rupes toimimaan.
            Samaa veikkailen. Useammankin tapauksen nähnyt, jossa on säästetty ja jätetty termari vaihtamatta vesipumpun vaihdon yhteydessä ja sitten hetken päästä lämmöissä ongelmia. Eli termari samalla vaihtoon ja mielellään vielä oem-tuote, noissakin on ilmennyt melkoisia laatuvaihteluja halpisvalmistajilla.

            Comment

            • [biohazard]
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 255
              • kiuruvesi

              #7
              Originally posted by JTJ View Post
              Ettei vain termostaatti tekis kiusaa?
              Tuttu vaihto kans vesipumpun ja se rupes nostamaan lämpöjä ilmatessa, kolautetttiin varovasti puukepillä termostaatti koteloa ja johan rupes toimimaan.
              kokeiltiin ilman termariakin ja sama vika... pari kertaa on tämän takia käynyt todella lähellä punaista niin onko voinut kansipahvi/kansi vaurioitua? viime talvena vaihdettu kansipahvi... minkä kokoinen on muuten tuo 325:sen jäähdytin kun näyttäisi tuo minun 325:sen jäähdytin olevan melkein pienempi kuin tuossa minun toisessa 318:sessa

              Comment

              • HarzaTheMan
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 458
                • Sawo

                #8
                Originally posted by [biohazard] View Post
                kokeiltiin ilman termariakin ja sama vika... pari kertaa on tämän takia käynyt todella lähellä punaista niin onko voinut kansipahvi/kansi vaurioitua? viime talvena vaihdettu kansipahvi... minkä kokoinen on muuten tuo 325:sen jäähdytin kun näyttäisi tuo minun 325:sen jäähdytin olevan melkein pienempi kuin tuossa minun toisessa 318:sessa
                Ilman termaria pitäisi jo horottaa niin että ei lämpene edes kunnolla. M20:n ilmaus ei ole mitenkään vaikea, alavesiletkua vaan puristelee huolella ja pitää termarikotelon ilmausruuvia auki riittävän pitkään. Auto kannattaa pitää myös keula koholla.

                Jos et mistään saa esim. yleismittaria jossa on todella pieni nestetilaan mahtuva lämpöanturi (lanka-anturi tms.) millä voisit todeta oikean lämpötilan, niin kokeilisin autoon eri anturia.
                ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                Comment

                • [biohazard]
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 255
                  • kiuruvesi

                  #9
                  tuli tässä mieleen semmonen juttu että minulla oli sitten jossain vaiheessa viskokin hitsattu kiinni eli pitäisi kyllä jäähdyttää niin senkin kanssa tyhjäkäynnillä nosti lämmöt siihen puolen välin ja punaisen keskiväliin?

                  Comment

                  • kaol
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2003
                    • 5007
                    • Ilmajoki

                    #10
                    Originally posted by [biohazard] View Post
                    tuli tässä mieleen semmonen juttu että minulla oli sitten jossain vaiheessa viskokin hitsattu kiinni eli pitäisi kyllä jäähdyttää niin senkin kanssa tyhjäkäynnillä nosti lämmöt siihen puolen välin ja punaisen keskiväliin?
                    Termostaatti edelleen. Tuon olisi vaihtanut jo vesipumpun yhteydessä helposti. Lisäkustannuksetkaan ei olisi olleet suuren, vaikka olisi vaihtanut "varmuuden vuoksi".

                    Viskopropellin tehtävä ei ole jäähdyttää moottoria, vaan syylärin kennoa ja sitä kautta myös nestettä. Jos termostaatti on kiinni, niin vesipumppu kierrättää nestettä pelkästään moottorissa, eikä lukitusta viskosta ole kierron ulkopuolella olevalle syylärille mitään iloa.


                    EDIT: Olin tyhmä, enkä lukenut, että oli testattu ilman termostaattiakin.

                    EDIT2: Eihän syyläri olisi tukossa... Syyläri on kyllä oikean kokoinen autoosi, eli koossa ei ole vika.
                    Last edited by kaol; 26-08-2007, 16:02.
                    Kokeilemalla se selviää...

                    Comment

                    • Janssoni
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2007
                      • 371
                      • Helsinki

                      #11
                      Onko vesiletkut löysät? poriseeko ilma kun puristaa? onko kummatkin lämpimiä? tuleeko tyhjäkäynnillä kuumaa lämppäristä? Ilmaa siellä todennäköisesti on jos johonkin vastaat kyllä..
                      .



                      sigpic

                      Comment

                      • djanni
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 883
                        • 03

                        #12
                        Originally posted by [biohazard] View Post
                        mikä tätä riivaa? autossa on uusi visko+vesipumppu. niin nostaa lämmöt lähelle punarajaa? tyhjäkynnillä ei mene kauaa kun on lähellä punarajaa ja välillä ajossa pelaa normaalisti mutta taas kohta saattaa ajossakin nostaa lämpöjä? olen ilmannut keula korkealla termostaatin päällä olevasta ilmausruuvista...voiko tuo minun jäähdyttäjä olla liian pieni mitat ovat 45cm leveä+45cm korkea ja 2,5cm paksu? onko tuon kokoinen 325:sen jäähdyttäjä?
                        Tyhmä kysymys, mutta missäs päin tuossa on paisuntasäiliö? Katselin realOEM:stä kuvia, ja tuli mieleen kyseenalaistaa, että olisiko tuo kone kuitenkin niitä, jotka ilmataan mieluiten tasaisella? :think

                        Comment

                        • kaol
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 5007
                          • Ilmajoki

                          #13
                          Originally posted by djanni View Post
                          Tyhmä kysymys, mutta missäs päin tuossa on paisuntasäiliö? Katselin realOEM:stä kuvia, ja tuli mieleen kyseenalaistaa, että olisiko tuo kone kuitenkin niitä, jotka ilmataan mieluiten tasaisella? :think
                          Tuo ja tuo näyttäisi pahasti paisuntasäiliöltä. Sijaitsee moottoritilassa apukuskin puolella.
                          Auton keulaa nostetaan koholle sen vuoksi, että kannesta tulisi ilma helpommin keulaa kohti. Paisuntasäiliön sijainnilla ei ole merkitystä tuohon.
                          Kokeilemalla se selviää...

                          Comment

                          • djanni
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 883
                            • 03

                            #14
                            Originally posted by kaol View Post
                            Tuo ja tuo näyttäisi pahasti paisuntasäiliöltä. Sijaitsee moottoritilassa apukuskin puolella.
                            Auton keulaa nostetaan koholle sen vuoksi, että kannesta tulisi ilma helpommin keulaa kohti. Paisuntasäiliön sijainnilla ei ole merkitystä tuohon.
                            Ok. Tuntuu vaan siltä, että ainakin M30 kone "vaikuttaisi" ilmaantuvan paremmin tasaisella.

                            Comment

                            • zakallin
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2007
                              • 258
                              • Hml

                              #15
                              Jos on muuten vedet kokonaan veks koneesta, vaihdettu vesipumppu tms, niin nopeiten saa ilmattua kun avaa sen termarin jälkeisen letkun ja siitä siemenvedet koneeseen niin paljon kuin menee. Sitten sitä alavesiletkua pumppaamalla saa loputkin ilmat liikkeelle. Se jonkun (en nyt muista kuka, hemi??) pullo teipillä paisariin-juttu on ihan ykkönen tuossa hommassa. Ekalla kerralla en uskonut ja ilmailin melkein yhden sunnuntaipäivän
                              Toisella kerralla termarin jälkeen letku irti, siitä nesteet sisään, letku kiinni, täytin sen pystyssä törröttävän limupullon ja vähän jenkaa.
                              Koko hommaan ei mennyt enää kuin about vartti

                              Muuten kun tuota ilmaamishommaa jälkeenpäin funtsin että miten v*tussa se on noin hankala, niin ainakin yksi juttu tuli mieleen. Mulla ainakin tuossa sigun rakkineessa on se termarilta lähtevä letku ihan reilusti korkeemmalla yhdessä kohtaa kuin itse paisari, eli siinähän heti yksi tulppa on tiedossa.
                              Siitä kun vetäisi letkun poikki, joku metalliputki missä ilmaruuvi siihen väliin, niin voisi jopa toimia aika sutjakkaan siitä ilmaaminen :think
                              "Jazz motherfucker, jazz!!! Do you play it?"
                              Miksausta, laitevuokrausta, nauhoituksia...kysy
                              [email protected]
                              nykyään : E46 328ia -99
                              EX: E30 318ia -86?, E34 -89/90 520ia

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎