Viskolukko toimii suljetulla levypakalla, jotka pyörivät toisiaan vasten pienellä etäisyydellä. Levyjen ympärillä on silikoniöljy, joka muuttaa lämmön vaikutuksesta taikinaksi ja saa levyt pyörimään samaa nopeutta. Lämpöä siis syntyy siitä, kun levyt vispaavat nestettä toisiaan vasten.
Eroa ei käytännössä juuri huomaa muusta, kuin että viskolukkoperässä ei tarvitse käyttää lukkoperäöljyä, vaan tavallinen käy. Viskolukossa ei "oikeastaan" ole kuluvia osia.
Tuskin nyt ihan sentään. Ei se viskoosimömmö ihan umpiraudaksi sitä sentään vedä. Arvaukseni on että ei se paljon tuota 25% järeämpi ole, mutta kertokoon joku tietävämpi. Ei ole sillai ollu tarvetta tutkia kun neliveto ei niin pahasti sudi. (etenkään ilman etutolppia niinku nyt...)
Viskolukko aktivoituu pyörimisnopeuserosta, ts. vaatii suditusta lukittuakseen. Kitkalukko välittää voimaa ja estää luistoa jo ennen ensimmäistä lipeämistä. Toisaalta jos huonommin pitävän renkaan pito on jo liian kehno, ei löysällä kitkalukolla voima oikein välity toisellekaan puolelle ja paikalleen jäätiin.
Comment