Announcement

Collapse
No announcement yet.

viskolukko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • f1zz
    GTi:stä tuttu
    • Sep 2003
    • 1469
    • Veikkola

    viskolukko

    mitä eroa on esim ix:n viskolukolla ja perus kitkalla.?!?

    tai siis miten ix:n lukko toimii ja kuinka ärhäkkä se on..
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Viskolukko toimii suljetulla levypakalla, jotka pyörivät toisiaan vasten pienellä etäisyydellä. Levyjen ympärillä on silikoniöljy, joka muuttaa lämmön vaikutuksesta taikinaksi ja saa levyt pyörimään samaa nopeutta. Lämpöä siis syntyy siitä, kun levyt vispaavat nestettä toisiaan vasten.

    Eroa ei käytännössä juuri huomaa muusta, kuin että viskolukkoperässä ei tarvitse käyttää lukkoperäöljyä, vaan tavallinen käy. Viskolukossa ei "oikeastaan" ole kuluvia osia.
    ---

    Comment

    • joekopo
      Bimmer Rookie
      • Oct 2003
      • 124
      • Jaala

      #3
      sori lainaan hieman :roll:

      kumpi on kestävämpi visko vaiko kitka?
      0400 852119/janne

      Comment

      • f1zz
        GTi:stä tuttu
        • Sep 2003
        • 1469
        • Veikkola

        #4
        joo no jos perus bemun kitkalukko on 25% niin onko visko sitten ~100 kun toinen rengas rupee junnaa kovaa ni sillo levyt tarraa kiinni..

        Comment

        • Meisseli
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 1003
          • Kotka

          #5
          Originally posted by f1zz
          onko visko sitten ~100
          Tuskin nyt ihan sentään. Ei se viskoosimömmö ihan umpiraudaksi sitä sentään vedä. Arvaukseni on että ei se paljon tuota 25% järeämpi ole, mutta kertokoon joku tietävämpi. Ei ole sillai ollu tarvetta tutkia kun neliveto ei niin pahasti sudi. (etenkään ilman etutolppia niinku nyt...)
          Eioo penaria alla enää.. :(

          Comment

          • f1zz
            GTi:stä tuttu
            • Sep 2003
            • 1469
            • Veikkola

            #6
            joo no toi 100 oli nyt vaan heitto mutta toivoisi vähän järeämpää lukkoa kun toi 25%.

            ennen oli palalukko ja oli unelma. nyt tosin myyty auton mukana :roll:

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              En tiedä, millä väännöllä viskolukko alkaisi luistamaan, mutta toisaalta se toimii niin, että mitä kovempi voima, sitä kovemmin se tarttuu.

              Kitkalukkoa voi "kiristää" shimmaamalla levypakkaa ahtaammalle, jolloin lukon teho kasvaa hieman mutta se myös tarttuu silloin aiemmin.
              ---

              Comment

              • KariM
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2003
                • 199
                • Pirkanmaa

                #8
                Viskolukko aktivoituu pyörimisnopeuserosta, ts. vaatii suditusta lukittuakseen. Kitkalukko välittää voimaa ja estää luistoa jo ennen ensimmäistä lipeämistä. Toisaalta jos huonommin pitävän renkaan pito on jo liian kehno, ei löysällä kitkalukolla voima oikein välity toisellekaan puolelle ja paikalleen jäätiin.

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  "Suditus" on mielestäni hieman liian vahva sana kuvaamaan tuota tapahtumaa. Vaimon autossa lukko tarraa jo jyrkästi soralla käännyttäessä.
                  ---

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎