Announcement

Collapse
No announcement yet.

M73B54 kampiakselin hihnapyörän kiristysmomentti ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cock
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 752
    • Tsadi

    M73B54 kampiakselin hihnapyörän kiristysmomentti ?

    Jesjes eli iskipä tossa vesipumpun vaihtorojekti ajankohtaiseksi.

    Vaihto vaatii ton hihnapyörän irrottamisen ja ajattelin että jos tällä kertaa vetäsis oikeaan momenttiin :think Tähän asti noissa kiristys hommissa oon käyttäny mainioksi havaitsemaani nyrkkisääntöä, "kun korkkaa, niin vartti takasin" !!

    Eli oisko kenelläkään hajuja oikeasta momentista ? Ja ruuvilukitetta on ilmeisesti hyvä käyttää ettei tule pattia konepeltiin ?

    Kyllä muuten teettää astetta enemmän hommaa kuin esim. M20 pumpun vaihto..
    540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
    Audi A6 C7 S-Line ABT
  • Rossifumi
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1030
    • Hamina

    #2


    Kyse on siis pultista no. 4?

    Jos näin niin monemtti on 100nm + 60° + 60°
    Ja pulttihan pitää uusia.

    Laisää momentteja bimmereihin.
    Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

    On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

    Comment

    • sirkus
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 2195
      • kaustinen

      #3
      Eli tarvii taatusti jonku special avaimen millä estää moottorin pyörimisen kirittäessä (metrin varrella), on meinaan aika kova momentti.
      Chrysler 300c crd touring 2010
      Daily driver
      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
      Man cave on wheels
      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
      Built not bought
      V8, only juice&milk come in 2 litres

      Kawasaki zzr1100 fighter


      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Onhan sen vesipumpun vaihataminen M73:een tosiaan astetta hankalampaa kuin M20:iin... Tarvitsetko ohjeita? Tuosta löytyy ja samalla muutama muukin "pikku juttu" M73:n tiimoilta.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • Cock
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 752
          • Tsadi

          #5
          Jesh. Nyt on pumppu vaihdettu ja Hihnoja vaille läjässä koko roska. Samalla tuli vaihdeltua vähän huohotin- ja alipaineletkuja kun oli päässy vähän happamaan kuntoon. Tosiaan Hihnapyörä piti lukita paikalleen että sai sen pultin auki, ja tätä varten ihan itse rakensin lukitustyökalun...ei ehkä aivan tehdastekoisen näköinen, mutta ajoi asiansa enemmän kuin hyvin ! lujassa se pultti oli kyllä ku perkele, puoltoista metriä oli vartta kun rykäsin auki.

          Muutaman kerran joutui ottamaan puhelun kaverille joka on näitten kanssa puljannut vähän enemmän. Mutta ihan kivasti meni ja vielä palkkakin juoksi, ainoa vaan että asiakkaat häiritsi harrastusta !!

          Tiistaina pääsee tosin vasta kokeilemaan että onko projekti onnistunut vai kuseeko joka paikasta mehuja pihalle,koska laturin hihna tulee vasta Ti aamuna. Ei kyllä millään voi kusta ainakaan yhtä paljon kuin vanhalla pumpulla....keräilin laakerin jämät pohjamuovien päältä ..pääs yhtäkkiä vähän huonoon kuntoon, leikkasi kiinni oikein kunnolla !

          Ja kiitos Leka tosta linkista, saattaapi tulla tulevaisuudessa tarpeeseen
          540i 6-Gang Touring -95 -ZzZz-
          Audi A6 C7 S-Line ABT

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎