Ihan samalla lailla se Vems, Tatech jne. pitää säätää uudelleen jos jotain muutoksia tekee. Jos moottorin säätämisestä ei itse tiedä mitään niin pakkohan niitäkin on käyttää jossain säädettävänä. Lisäksi vakio maffipohjainen Motronic osaa pientä eroa kyllä kompensoida ilman uudelleensäätämistä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Remmiahtimen valinta?
Collapse
X
-
Originally posted by Thuppu View PostIhan samalla lailla se Vems, Tatech jne. pitää säätää uudelleen jos jotain muutoksia tekee. Jos moottorin säätämisestä ei itse tiedä mitään niin pakkohan niitäkin on käyttää jossain säädettävänä. Lisäksi vakio maffipohjainen Motronic osaa pientä eroa kyllä kompensoida ilman uudelleensäätämistä.
Miten se maffi lukee imusarjasta ylipaineen ?
Entä mitenkä tosta säädetään ennakkoa ?
siirtämällä kampuran asentotunnistinta ?
Jos kyseessä onkin M52 niin siitä sitten jyrsimällä kanteen sais siirrettyä nokan tunnistinta ?
ja tollasella kunnon purkilla saa konetta rukattua rikkaalle/laihemmalle ennakkoa lisää/vähemmän jo pelkällä trimmimoduulilla..
Ja eikös tässä nyt ollut kyseessä kuitenkin remmiahtimen valinta eikä se mitenkä moottorin polttoaineen syöttö hoidetaan jnejne
Toi ahtaminenhan on ihan yksinkertaista.
Laitetaan enemmän ilmaa sinne moottoriin mitä se itsekseen ottaa ja sitten viel polttoainetta samassa suhteessa sinne ja kipinä oikeesee aikaanE30 24V 5D "Vakio"
Originally posted by ///Make1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
Comment
-
-
Ja yleensä tuolla moottorinohjauksella haetaan muitakin säätöjä/ominaisuuksia kuin vakioboksin kierrostenrajoitin. Tietty jos autolla vaan ajaa eikä sen ihmeemmin halua tietää säätämisestä ym. tekniikasta mitään niin helpoin se on viedä auto Karalalle. Tietty saa niitä muitakin ohjauksia vakioboksin sisälle laitettua kuin vain Karalan "lastun".
Niin ja sanotaan vielä, että puolalaisen purkki on kyllä hyvä purnukkaLast edited by Soiled; 20-06-2011, 11:27.Mystinen.Fi @ FB
IG @tarmohanninen
http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.
Comment
-
-
No juu, bemarin vapari moottoriohjaus soveltuu ehkä aika huonosti turbokäyttöön, mutta just tommosilla pikkupaineilla toiminee jotenkuten. Enkä nyt oo perehtyny missä malleissa on minkäkilainen moottoriohjaus, mut näin yleensä esim. Motronicia säädetään ihan samalla periatteella kuin mitä tahansa muutakin ohjausta, tarvii vain oikeat softat ja välineet. Mutta tosiaan vaparin ohjauksesta saa huonosti turbokäyttöön soveltuvaa. Eri asia on jos on valmiiksi ahdettu versio niin kuin toi sigun diudi jonka Motronicci venyy n. 600hv(vakio 230hv) tehoille, saa vaihdettavat kartat, säädettävää launch controllia jne., siinä ensimmäinen rajoitava tekijä on suuttimien minimiruiskutus parametrien rajoitus, eli ei voi laittaa kovin isoja suuttimia kun ei saa enää päästöistä läpi. Mutta tosiaan bemujen ohjaukset taitaa olla aika karvalakkeja tähän verrattuna..?
Vems:stä olen kans kuullut hyvää ja jopa harkinnut sen hommaamista omaan harrastepeliin, tosin kustantaa toista tonnia valmiina plug and play versiona.
Monestihan näitä remmiahtimia pultataan kiinni koska se on suht helppo ratkaisu piristää vaparia ja niitä käytetään koneen vakio sisuskaluilla ja pienillä paineilla. Välttämättä silloin ei kannata hommata erillistä purkkia, homma ei enää silloin oo helppo ja on karannut siinä vaiheessa. Mutta ilman muuta kun kunnolla aletaan tehoa ottamaan niin sitten eri systeemit, sehän on päivän selvä asia. Silloin tosin täytyy tehä muutakin kuin vain pultata se ahdin koneen kylkeen.
Comment
-
-
Originally posted by Soiled View PostJa yleensä tuolla moottorinohjauksella haetaan muitakin säätöjä/ominaisuuksia kuin vakioboksin kierrostenrajoitin. Tietty jos autolla vaan ajaa eikä sen ihmeemmin halua tietää säätämisestä ym. tekniikasta mitään niin helpoin se on viedä auto Karalalle. Tietty saa niitä muitakin ohjauksia vakioboksin sisälle laitettua kuin vain Karalan "lastun".
Niin ja sanotaan vielä, että puolalaisen purkki on kyllä hyvä purnukka
Itteä kiinnostaa tuo juurikin sen hinnan takia ja nyt kun vielä on suomalainen foorumi jolla noista laitteistoista ja käyttökokemuksia ohjelmistoista jnejne niin helpottaa melko paljon ton kanssa..
Ite en noista tinailuhommista niin välitä niin melkein siirtyisin tohon Versatileen suoraan(sen kun saa tilattua haluamillaan osilla ja kasattuna) ja jos purkkiin tulee joku vika niin sen voi laittaa huoltoon
Originally posted by Thuppu View PostNo juu, bemarin vapari moottoriohjaus soveltuu ehkä aika huonosti turbokäyttöön, mutta just tommosilla pikkupaineilla toiminee jotenkuten. Enkä nyt oo perehtyny missä malleissa on minkäkilainen moottoriohjaus, mut näin yleensä esim. Motronicia säädetään ihan samalla periatteella kuin mitä tahansa muutakin ohjausta, tarvii vain oikeat softat ja välineet. Mutta tosiaan vaparin ohjauksesta saa huonosti turbokäyttöön soveltuvaa. Eri asia on jos on valmiiksi ahdettu versio niin kuin toi sigun diudi jonka Motronicci venyy n. 600hv(vakio 230hv) tehoille, saa vaihdettavat kartat, säädettävää launch controllia jne., siinä ensimmäinen rajoitava tekijä on suuttimien minimiruiskutus parametrien rajoitus, eli ei voi laittaa kovin isoja suuttimia kun ei saa enää päästöistä läpi. Mutta tosiaan bemujen ohjaukset taitaa olla aika karvalakkeja tähän verrattuna..?
Vems:stä olen kans kuullut hyvää ja jopa harkinnut sen hommaamista omaan harrastepeliin, tosin kustantaa toista tonnia valmiina plug and play versiona.
Monestihan näitä remmiahtimia pultataan kiinni koska se on suht helppo ratkaisu piristää vaparia ja niitä käytetään koneen vakio sisuskaluilla ja pienillä paineilla. Välttämättä silloin ei kannata hommata erillistä purkkia, homma ei enää silloin oo helppo ja on karannut siinä vaiheessa. Mutta ilman muuta kun kunnolla aletaan tehoa ottamaan niin sitten eri systeemit, sehän on päivän selvä asia. Silloin tosin täytyy tehä muutakin kuin vain pultata se ahdin koneen kylkeen.
Eipä noissa vapaastihengittävien orkkisboksissa riitä anturit ja muu tommoseen isompaan virittämiseen.
Sais varmaan jonkun Piggy tyylisen lisäohjauksenkin tonne orkkis boksin väliin mutta ehkä kuitenkin ite kallistuisin siinä vaiheessa kokonaan toiseen ohjainlaitteeseenE30 24V 5D "Vakio"
Originally posted by ///Make1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostRuuvi- ja roots-ahtimissa siis oma öljynsä mutta Keskipakovehkeissä yleisemmin moottorin öljykierto.
Nyt kun aiheen parissa ollaan, voisivat foorumin remmimiehet vinkkailla hyviä diilereitä. Keskipakoahdin siis haussa, tod. näk. Rotrex. Hinnat on pääsääntöisesti aika suolaisia, mutta myös katetta tuntuu olevan enemmän kuin tarpeeksi, mitä itse on vertailuja tullut tehtyä...Last edited by r.w.; 20-07-2011, 08:24.1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
Comment
-
-
Originally posted by r.w. View PostYleisimmin ja yleisimmin. Ainakin yleisimmin Rotrex, Procharger, Vortech ja osa Paxtoninkin malleista on itsenäisesti voideltuja. Paljonko niitä muita sitten jää? Taitaa olla enemmän menneen talven lumia, ehkä valmistajat(kin) ovat heränneet siihen kuinka herkkiä aparaatteja nuo vaihteistot ovat...
Nyt kun aiheen parissa ollaan, voisivat foorumin remmimiehet vinkkailla hyviä diilereitä. Keskipakoahdin siis haussa, tod. näk. Rotrex. Hinnat on pääsääntöisesti aika suolaisia, mutta myös katetta tuntuu olevan enemmän kuin tarpeeksi, mitä itse on vertailuja tullut tehtyä...Audi s4 b5
e21 323 (Ikuisuus rojekti)
M3 3.0 Cabriolet (Air ride) s54b32 sc
Ex:BMW e36 M-sport cabriolet, e36 328 M-sport touring, e30 325 (2,7) touring, e34 525tds touring, e30 316 coupe, e30 325 coupe,
Comment
-
-
Originally posted by j.laitine View PostRotrexissahan on oma öljynkierto, eli ahtimelle on oma öljysäiliö ja ahdin itsessään pumppaa öljyä säiliö->ahdin->lauhdutin->säiliö.. Ja esim vortech v-9.sissä on taas öljynkierto toteutettu niin että moottori öljykiertää ahtimessa (samanlailla kuin pakokaasuahtimissa). Itse miettisin vielä tuota rotrexia.. kun tuntuu varaosien saanti olevan aika kortilla.. Mutta esim vortechiin löytyy ebaystäkin laakeri sarjaa.. Ja toisekseen rotreksi on "laakeri vetoinen" kun taas käsitykseni mukaan vortech, paxton yms ovat ratas välitteisiä.. :think1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
Comment
-
-
Originally posted by r.w. View PostOlen kyllä Prochargeria ja Paxtoniakin harkinnut. Prochargerin puolesta puhuu käyttökokemukset ainakin noiden jenkkien puolelta, itseä vaan vituttaa, että ei oikein saa kuin Ämeriicästä ja mappeja noista ei ole valmistajan puolesta saatavilla ainuttakaan. Vortechista jotenkin jäänyt sellainen kuva, että ne eBay-korjaussarjat tulevat myös ikävän usein tarpeeseen...Audi s4 b5
e21 323 (Ikuisuus rojekti)
M3 3.0 Cabriolet (Air ride) s54b32 sc
Ex:BMW e36 M-sport cabriolet, e36 328 M-sport touring, e30 325 (2,7) touring, e34 525tds touring, e30 316 coupe, e30 325 coupe,
Comment
-
-
Nyt olisi tarkoitus ahtaa m60b40 lysholm tyyppisellä ruuviahtimella. Ajatuksena olisi ajella puolen kilon ahdoilla niin kauan kuin moottori kestää ja koneen lahottua rakennella sitä hieman kestävämmäksi ja nostaa ahdot reiluun kiloon. Meinasin käyttää samaa ahdinta molemmilla paineilla ja olen laskeskellut moottorin tarvitsemia ilmamääriä.
Vaparina moottori hengittää:
1 cfm=28,316 l/min
1 cid=0,01639 litraa
cfm=(cid*rpm*Ev)/1,728 = (244,05*6,000*0,5*0,88)/1,728=360,14 cfm --> 10557,7 l/min --> 1,76 l/kierros
0.5 bar ahdoilla tarvittava ilma:
Pressure ratio (PR) 7,35 psi (0,5 bar)
PR=(14,7+7,35)/14,7=1,5 --> 50% enemmän ilmaa mitä moottori vaparina hengittää --> 1,76*1,5=2,64 l/kierros
1.2 bar ahdoilla tarvitaan ilmaa:
PR= (14,7+17,6)/14,7=2,2--> 120% enemmän ilmaa kuin vaparina --> 1,76 *2,2=3,87 l/kierros
Näissä ahdistus asioissa olen vielä aika kokematon ja olisin erittäin kiitollinen jos joku viitsisi vilkaista noista meikäläisen laskuista, että ollaanko nyt edes oikeassa suuruusluokassa
Kunhan saisi varmuuden noiden laskujen oikeellisuudeesta, niin pääsisi tilailemaan ahdinta.Last edited by pope; 19-09-2011, 21:49.e34 m60b40 tuplaturbo 912hv
Comment
-
-
Originally posted by pope_ View PostNyt olisi tarkoitus ahtaa m60b40 lysholm tyyppisellä ruuviahtimella. Ajatuksena olisi ajella puolen kilon ahdoilla niin kauan kuin moottori kestää ja koneen lahottua rakennella sitä hieman kestävämmäksi ja nostaa ahdot reiluun kiloon. Meinasin käyttää samaa ahdinta molemmilla paineilla ja olen laskeskellut moottorin tarvitsemia ilmamääriä.
Vaparina moottori hengittää:
1 cfm=28,316 l/min
1 cid=0,01639 litraa
cfm=(cid*rpm*Ev)/1,728 = (244,05*6,000*0,5*0,88)/1,728=360,14 cfm --> 10557,7 l/min --> 1,76 l/kierros
0.5 bar ahdoilla tarvittava ilma:
Pressure ratio (PR) 7,35 psi (0,5 bar)
PR=(14,7+7,35)/14,7=1,5 --> 50% enemmän ilmaa mitä moottori vaparina hengittää --> 1,76*1,5=2,64 l/kierros
1.2 bar ahdoilla tarvitaan ilmaa:
PR= (14,7+17,6)/14,7=2,2--> 120% enemmän ilmaa kuin vaparina --> 1,76 *2,2=3,87 l/kierros
Näissä ahdistus asioissa olen vielä aika kokematon ja olisin erittäin kiitollinen jos joku viitsisi vilkaista noista meikäläisen laskuista, että ollaanko nyt edes oikeassa suuruusluokassa
Kunhan saisi varmuuden noiden laskujen oikeellisuudeesta, niin pääsisi tilailemaan ahdinta.F11 LCI 535xi
Ex.
E36 320i sedan
E36 LCI 328i coupe
E61 LCI 530xi
Comment
-
Comment