Announcement

Collapse
No announcement yet.

Remmiahtimen valinta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #31
    Ihan samalla lailla se Vems, Tatech jne. pitää säätää uudelleen jos jotain muutoksia tekee. Jos moottorin säätämisestä ei itse tiedä mitään niin pakkohan niitäkin on käyttää jossain säädettävänä. Lisäksi vakio maffipohjainen Motronic osaa pientä eroa kyllä kompensoida ilman uudelleensäätämistä.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • Osku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2005
      • 3324
      • Kouvola,Pilkanmaa

      #32
      Originally posted by Thuppu View Post
      Ihan samalla lailla se Vems, Tatech jne. pitää säätää uudelleen jos jotain muutoksia tekee. Jos moottorin säätämisestä ei itse tiedä mitään niin pakkohan niitäkin on käyttää jossain säädettävänä. Lisäksi vakio maffipohjainen Motronic osaa pientä eroa kyllä kompensoida ilman uudelleensäätämistä.
      Tietty voihan sitä ajaa jotain alta puolta kiloa vakio ohjauksella mutta jos ihan oikeesti aletaan hakemaan ylipaineella voimaa niin kyllä se siinä vaiheessa muuttuu muuksi kun Bolt-on hommiksi

      Miten se maffi lukee imusarjasta ylipaineen ?
      Entä mitenkä tosta säädetään ennakkoa ?
      siirtämällä kampuran asentotunnistinta ?
      Jos kyseessä onkin M52 niin siitä sitten jyrsimällä kanteen sais siirrettyä nokan tunnistinta ?


      ja tollasella kunnon purkilla saa konetta rukattua rikkaalle/laihemmalle ennakkoa lisää/vähemmän jo pelkällä trimmimoduulilla..

      Ja eikös tässä nyt ollut kyseessä kuitenkin remmiahtimen valinta eikä se mitenkä moottorin polttoaineen syöttö hoidetaan jnejne

      Toi ahtaminenhan on ihan yksinkertaista.

      Laitetaan enemmän ilmaa sinne moottoriin mitä se itsekseen ottaa ja sitten viel polttoainetta samassa suhteessa sinne ja kipinä oikeesee aikaan
      E30 24V 5D "Vakio"

      Originally posted by ///Make
      1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

      Comment

      • Soiled
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3216
        • Mystinen Kuopio

        #33
        Ja yleensä tuolla moottorinohjauksella haetaan muitakin säätöjä/ominaisuuksia kuin vakioboksin kierrostenrajoitin. Tietty jos autolla vaan ajaa eikä sen ihmeemmin halua tietää säätämisestä ym. tekniikasta mitään niin helpoin se on viedä auto Karalalle. Tietty saa niitä muitakin ohjauksia vakioboksin sisälle laitettua kuin vain Karalan "lastun".
        Niin ja sanotaan vielä, että puolalaisen purkki on kyllä hyvä purnukka
        Last edited by Soiled; 20-06-2011, 11:27.
        Mystinen.Fi @ FB
        IG @tarmohanninen
        http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
        Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
        Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
        Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          #34
          No juu, bemarin vapari moottoriohjaus soveltuu ehkä aika huonosti turbokäyttöön, mutta just tommosilla pikkupaineilla toiminee jotenkuten. Enkä nyt oo perehtyny missä malleissa on minkäkilainen moottoriohjaus, mut näin yleensä esim. Motronicia säädetään ihan samalla periatteella kuin mitä tahansa muutakin ohjausta, tarvii vain oikeat softat ja välineet. Mutta tosiaan vaparin ohjauksesta saa huonosti turbokäyttöön soveltuvaa. Eri asia on jos on valmiiksi ahdettu versio niin kuin toi sigun diudi jonka Motronicci venyy n. 600hv(vakio 230hv) tehoille, saa vaihdettavat kartat, säädettävää launch controllia jne., siinä ensimmäinen rajoitava tekijä on suuttimien minimiruiskutus parametrien rajoitus, eli ei voi laittaa kovin isoja suuttimia kun ei saa enää päästöistä läpi. Mutta tosiaan bemujen ohjaukset taitaa olla aika karvalakkeja tähän verrattuna..?

          Vems:stä olen kans kuullut hyvää ja jopa harkinnut sen hommaamista omaan harrastepeliin, tosin kustantaa toista tonnia valmiina plug and play versiona.

          Monestihan näitä remmiahtimia pultataan kiinni koska se on suht helppo ratkaisu piristää vaparia ja niitä käytetään koneen vakio sisuskaluilla ja pienillä paineilla. Välttämättä silloin ei kannata hommata erillistä purkkia, homma ei enää silloin oo helppo ja on karannut siinä vaiheessa. Mutta ilman muuta kun kunnolla aletaan tehoa ottamaan niin sitten eri systeemit, sehän on päivän selvä asia. Silloin tosin täytyy tehä muutakin kuin vain pultata se ahdin koneen kylkeen.
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Osku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2005
            • 3324
            • Kouvola,Pilkanmaa

            #35
            Originally posted by Soiled View Post
            Ja yleensä tuolla moottorinohjauksella haetaan muitakin säätöjä/ominaisuuksia kuin vakioboksin kierrostenrajoitin. Tietty jos autolla vaan ajaa eikä sen ihmeemmin halua tietää säätämisestä ym. tekniikasta mitään niin helpoin se on viedä auto Karalalle. Tietty saa niitä muitakin ohjauksia vakioboksin sisälle laitettua kuin vain Karalan "lastun".
            Niin ja sanotaan vielä, että puolalaisen purkki on kyllä hyvä purnukka
            Siellä teidän leirissä tästä jo viime kesänä olikin puhetta ja kehuja sai tuo puolan purkki..

            Itteä kiinnostaa tuo juurikin sen hinnan takia ja nyt kun vielä on suomalainen foorumi jolla noista laitteistoista ja käyttökokemuksia ohjelmistoista jnejne niin helpottaa melko paljon ton kanssa..
            Ite en noista tinailuhommista niin välitä niin melkein siirtyisin tohon Versatileen suoraan(sen kun saa tilattua haluamillaan osilla ja kasattuna) ja jos purkkiin tulee joku vika niin sen voi laittaa huoltoon

            Originally posted by Thuppu View Post
            No juu, bemarin vapari moottoriohjaus soveltuu ehkä aika huonosti turbokäyttöön, mutta just tommosilla pikkupaineilla toiminee jotenkuten. Enkä nyt oo perehtyny missä malleissa on minkäkilainen moottoriohjaus, mut näin yleensä esim. Motronicia säädetään ihan samalla periatteella kuin mitä tahansa muutakin ohjausta, tarvii vain oikeat softat ja välineet. Mutta tosiaan vaparin ohjauksesta saa huonosti turbokäyttöön soveltuvaa. Eri asia on jos on valmiiksi ahdettu versio niin kuin toi sigun diudi jonka Motronicci venyy n. 600hv(vakio 230hv) tehoille, saa vaihdettavat kartat, säädettävää launch controllia jne., siinä ensimmäinen rajoitava tekijä on suuttimien minimiruiskutus parametrien rajoitus, eli ei voi laittaa kovin isoja suuttimia kun ei saa enää päästöistä läpi. Mutta tosiaan bemujen ohjaukset taitaa olla aika karvalakkeja tähän verrattuna..?

            Vems:stä olen kans kuullut hyvää ja jopa harkinnut sen hommaamista omaan harrastepeliin, tosin kustantaa toista tonnia valmiina plug and play versiona.

            Monestihan näitä remmiahtimia pultataan kiinni koska se on suht helppo ratkaisu piristää vaparia ja niitä käytetään koneen vakio sisuskaluilla ja pienillä paineilla. Välttämättä silloin ei kannata hommata erillistä purkkia, homma ei enää silloin oo helppo ja on karannut siinä vaiheessa. Mutta ilman muuta kun kunnolla aletaan tehoa ottamaan niin sitten eri systeemit, sehän on päivän selvä asia. Silloin tosin täytyy tehä muutakin kuin vain pultata se ahdin koneen kylkeen.
            Joo omissa suunnitelmissa mentäisiin jo melkein yli kilon paineilla niin siinä olis hyvä olla jo jonkunlainen kunnon säädettävä setti.
            Eipä noissa vapaastihengittävien orkkisboksissa riitä anturit ja muu tommoseen isompaan virittämiseen.

            Sais varmaan jonkun Piggy tyylisen lisäohjauksenkin tonne orkkis boksin väliin mutta ehkä kuitenkin ite kallistuisin siinä vaiheessa kokonaan toiseen ohjainlaitteeseen
            E30 24V 5D "Vakio"

            Originally posted by ///Make
            1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

            Comment

            • pope
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 687
              • Harjavalta

              #36
              Onko ruuviahtimissa yleensä omat öljyt vai otetaanko öljynkierto moottorista, kuten turboonkin? Entäs keskipakoahtimissa?
              e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

              Comment

              • r.w.
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2007
                • 2509
                • Länsirannikko

                #37
                Originally posted by pope_ View Post
                Onko ruuviahtimissa yleensä omat öljyt vai otetaanko öljynkierto moottorista, kuten turboonkin? Entäs keskipakoahtimissa?
                Omat.
                1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #38
                  Originally posted by r.w. View Post
                  Omat.
                  Ruuvi- ja roots-ahtimissa siis oma öljynsä mutta Keskipakovehkeissä yleisemmin moottorin öljykierto.
                  ---

                  Comment

                  • r.w.
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2007
                    • 2509
                    • Länsirannikko

                    #39
                    Originally posted by -Tapi View Post
                    Ruuvi- ja roots-ahtimissa siis oma öljynsä mutta Keskipakovehkeissä yleisemmin moottorin öljykierto.
                    Yleisimmin ja yleisimmin. Ainakin yleisimmin Rotrex, Procharger, Vortech ja osa Paxtoninkin malleista on itsenäisesti voideltuja. Paljonko niitä muita sitten jää? Taitaa olla enemmän menneen talven lumia, ehkä valmistajat(kin) ovat heränneet siihen kuinka herkkiä aparaatteja nuo vaihteistot ovat...

                    Nyt kun aiheen parissa ollaan, voisivat foorumin remmimiehet vinkkailla hyviä diilereitä. Keskipakoahdin siis haussa, tod. näk. Rotrex. Hinnat on pääsääntöisesti aika suolaisia, mutta myös katetta tuntuu olevan enemmän kuin tarpeeksi, mitä itse on vertailuja tullut tehtyä...
                    Last edited by r.w.; 20-07-2011, 08:24.
                    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                    Comment

                    • j.laitine
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2008
                      • 282
                      • Jyväskylä

                      #40
                      Originally posted by r.w. View Post
                      Yleisimmin ja yleisimmin. Ainakin yleisimmin Rotrex, Procharger, Vortech ja osa Paxtoninkin malleista on itsenäisesti voideltuja. Paljonko niitä muita sitten jää? Taitaa olla enemmän menneen talven lumia, ehkä valmistajat(kin) ovat heränneet siihen kuinka herkkiä aparaatteja nuo vaihteistot ovat...

                      Nyt kun aiheen parissa ollaan, voisivat foorumin remmimiehet vinkkailla hyviä diilereitä. Keskipakoahdin siis haussa, tod. näk. Rotrex. Hinnat on pääsääntöisesti aika suolaisia, mutta myös katetta tuntuu olevan enemmän kuin tarpeeksi, mitä itse on vertailuja tullut tehtyä...
                      Rotrexissahan on oma öljynkierto, eli ahtimelle on oma öljysäiliö ja ahdin itsessään pumppaa öljyä säiliö->ahdin->lauhdutin->säiliö.. Ja esim vortech v-9.sissä on taas öljynkierto toteutettu niin että moottori öljykiertää ahtimessa (samanlailla kuin pakokaasuahtimissa). Itse miettisin vielä tuota rotrexia.. kun tuntuu varaosien saanti olevan aika kortilla.. Mutta esim vortechiin löytyy ebaystäkin laakeri sarjaa.. Ja toisekseen rotreksi on "laakeri vetoinen" kun taas käsitykseni mukaan vortech, paxton yms ovat ratas välitteisiä.. :think
                      Audi s4 b5
                      e21 323 (Ikuisuus rojekti)
                      M3 3.0 Cabriolet (Air ride) s54b32 sc


                      Ex:BMW e36 M-sport cabriolet, e36 328 M-sport touring, e30 325 (2,7) touring, e34 525tds touring, e30 316 coupe, e30 325 coupe,

                      Comment

                      • turbobliz
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1013
                        • e-suomi

                        #41
                        Ei taida olla mitään sääntöä, että miten voitelu on toteutettu. Minulla oli joskus Lysholm-tyyppinen Autorotor 3150 2.3 jossa voitelu otettiin moottorin öljynkierrosta ja sen aikaiset Opconin ruuvit taisi järjestään olla vastaavalla periaatteella.

                        Comment

                        • r.w.
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2007
                          • 2509
                          • Länsirannikko

                          #42
                          Originally posted by j.laitine View Post
                          Rotrexissahan on oma öljynkierto, eli ahtimelle on oma öljysäiliö ja ahdin itsessään pumppaa öljyä säiliö->ahdin->lauhdutin->säiliö.. Ja esim vortech v-9.sissä on taas öljynkierto toteutettu niin että moottori öljykiertää ahtimessa (samanlailla kuin pakokaasuahtimissa). Itse miettisin vielä tuota rotrexia.. kun tuntuu varaosien saanti olevan aika kortilla.. Mutta esim vortechiin löytyy ebaystäkin laakeri sarjaa.. Ja toisekseen rotreksi on "laakeri vetoinen" kun taas käsitykseni mukaan vortech, paxton yms ovat ratas välitteisiä.. :think
                          Olen kyllä Prochargeria ja Paxtoniakin harkinnut. Prochargerin puolesta puhuu käyttökokemukset ainakin noiden jenkkien puolelta, itseä vaan vituttaa, että ei oikein saa kuin Ämeriicästä ja mappeja noista ei ole valmistajan puolesta saatavilla ainuttakaan. Vortechista jotenkin jäänyt sellainen kuva, että ne eBay-korjaussarjat tulevat myös ikävän usein tarpeeseen...
                          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                          Comment

                          • j.laitine
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2008
                            • 282
                            • Jyväskylä

                            #43
                            Originally posted by r.w. View Post
                            Olen kyllä Prochargeria ja Paxtoniakin harkinnut. Prochargerin puolesta puhuu käyttökokemukset ainakin noiden jenkkien puolelta, itseä vaan vituttaa, että ei oikein saa kuin Ämeriicästä ja mappeja noista ei ole valmistajan puolesta saatavilla ainuttakaan. Vortechista jotenkin jäänyt sellainen kuva, että ne eBay-korjaussarjat tulevat myös ikävän usein tarpeeseen...
                            Ja käsittääkseni sporttiauto myy ainakin Prochargereita, huollosta en tiedä.. mutta saavat varmaan varaosia ja öljyä yms.. toimitettua. Löytyisi niinkuin apua suomestakin, kun taas esim. rotrexia ei kukaan tuo enää nykypäivänä suomeen, niin aika hankalaa se avun pyytäminen kun olisi tarvetta..
                            Audi s4 b5
                            e21 323 (Ikuisuus rojekti)
                            M3 3.0 Cabriolet (Air ride) s54b32 sc


                            Ex:BMW e36 M-sport cabriolet, e36 328 M-sport touring, e30 325 (2,7) touring, e34 525tds touring, e30 316 coupe, e30 325 coupe,

                            Comment

                            • pope
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 687
                              • Harjavalta

                              #44
                              Nyt olisi tarkoitus ahtaa m60b40 lysholm tyyppisellä ruuviahtimella. Ajatuksena olisi ajella puolen kilon ahdoilla niin kauan kuin moottori kestää ja koneen lahottua rakennella sitä hieman kestävämmäksi ja nostaa ahdot reiluun kiloon. Meinasin käyttää samaa ahdinta molemmilla paineilla ja olen laskeskellut moottorin tarvitsemia ilmamääriä.

                              Vaparina moottori hengittää:

                              1 cfm=28,316 l/min

                              1 cid=0,01639 litraa

                              cfm=(cid*rpm*Ev)/1,728 = (244,05*6,000*0,5*0,88)/1,728=360,14 cfm --> 10557,7 l/min --> 1,76 l/kierros

                              0.5 bar ahdoilla tarvittava ilma:

                              Pressure ratio (PR) 7,35 psi (0,5 bar)

                              PR=(14,7+7,35)/14,7=1,5 --> 50% enemmän ilmaa mitä moottori vaparina hengittää --> 1,76*1,5=2,64 l/kierros

                              1.2 bar ahdoilla tarvitaan ilmaa:

                              PR= (14,7+17,6)/14,7=2,2--> 120% enemmän ilmaa kuin vaparina --> 1,76 *2,2=3,87 l/kierros

                              Näissä ahdistus asioissa olen vielä aika kokematon ja olisin erittäin kiitollinen jos joku viitsisi vilkaista noista meikäläisen laskuista, että ollaanko nyt edes oikeassa suuruusluokassa

                              Kunhan saisi varmuuden noiden laskujen oikeellisuudeesta, niin pääsisi tilailemaan ahdinta.
                              Last edited by pope; 19-09-2011, 21:49.
                              e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                              Comment

                              • Sene
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2003
                                • 925
                                • Enschede, The Netherlands

                                #45
                                Originally posted by pope_ View Post
                                Nyt olisi tarkoitus ahtaa m60b40 lysholm tyyppisellä ruuviahtimella. Ajatuksena olisi ajella puolen kilon ahdoilla niin kauan kuin moottori kestää ja koneen lahottua rakennella sitä hieman kestävämmäksi ja nostaa ahdot reiluun kiloon. Meinasin käyttää samaa ahdinta molemmilla paineilla ja olen laskeskellut moottorin tarvitsemia ilmamääriä.

                                Vaparina moottori hengittää:

                                1 cfm=28,316 l/min

                                1 cid=0,01639 litraa

                                cfm=(cid*rpm*Ev)/1,728 = (244,05*6,000*0,5*0,88)/1,728=360,14 cfm --> 10557,7 l/min --> 1,76 l/kierros

                                0.5 bar ahdoilla tarvittava ilma:

                                Pressure ratio (PR) 7,35 psi (0,5 bar)

                                PR=(14,7+7,35)/14,7=1,5 --> 50% enemmän ilmaa mitä moottori vaparina hengittää --> 1,76*1,5=2,64 l/kierros

                                1.2 bar ahdoilla tarvitaan ilmaa:

                                PR= (14,7+17,6)/14,7=2,2--> 120% enemmän ilmaa kuin vaparina --> 1,76 *2,2=3,87 l/kierros

                                Näissä ahdistus asioissa olen vielä aika kokematon ja olisin erittäin kiitollinen jos joku viitsisi vilkaista noista meikäläisen laskuista, että ollaanko nyt edes oikeassa suuruusluokassa

                                Kunhan saisi varmuuden noiden laskujen oikeellisuudeesta, niin pääsisi tilailemaan ahdinta.
                                LYS 3300 AX peliin ni eiköhän sillä pärjää
                                F11 LCI 535xi


                                Ex.

                                E36 320i sedan
                                E36 LCI 328i coupe
                                E61 LCI 530xi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎