Announcement

Collapse
No announcement yet.

Air Flow Meter Turbo autoissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TemeL
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 424
    • p-pohojanmaa.. ja tuulee!

    Air Flow Meter Turbo autoissa

    tästä nyt on jonkinlaista väittelyä jossain ollut jossain topikeissa. mutta asia on jäänyt epäselväksi.

    eli toimiiko ilmamäärämittari paremmin ennen vai jälkeen turbon.
    tämä siis autoissa joissa mikään muu (esim. lambda) ei korjaa seoksia.

    kuitenkin kampe on tarkoitettu pelaamaan alipainepuolella.

    ja kyllähän se kestää painepuolellakin vahvistamalla.

    ilmalämpöanturista ei kannata puhua(toimii kohtuu hyvin jokatapauksessa). eikä läpän heilahtelusta vaihdetta vaihtaessa(sen saa ainakin by-pass:illa kuriin)

    kuitenkin Mossellman sarjoissa on ennen turboa imupuolella.. ja jossain muissa, esim proturbon kuvissa bmwe30 L-jetronicissa(535 mittari).

    oisiko näin että L-jeteissä pelaa paremmin imupuolella..
    kun taas motroniceissa(lambda korjaa seosta) painepuolella.

    kummankinlaisia asennuksia näyttää liikkuvan. paitsi tehdas turboissa?.

    kertokaa mielipiteitänne, kokemuksia kokeiluista ja onnistuneista asennuksista.
    ----------------


    M20B20 ahdistusta
  • Jamppa1983
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 739
    • Pirkanmaa

    #2
    Mulla oli Motronic ja paine puolella. Toimi ihan ok, mut nyt jos rakentaisin vielä "vakio" hiluilla niin laittaisin kyllä ennen ahdinta.
    Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

    M3 e90 & "M3" e30 turbo

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Lambda-korjaukset ei kyllä tee juuri mitään, sen voi unohtaa heti.

      Mittari mittaa nimensä mukaisesti ilmavirtaa, joten ei sitä ole sen enempää tarkoitettu toimimaan kummallakaan puolella, mutta vahvistamatta se ei vain painepuolella kestä, sen takia sitä ei tehdaskamppeissa sinne laitetakkaan. Maza joskus perusteli miksi painepuolelle, muttei nyt pysty millään muistamaan, että miksi.

      Jos aikoo saada tuon pelaamaan, niin mittarin on sitten oltava tehty semmoisille virtauksille ettei se ole joko tapissa koko ajan tai ala aukeamaan vasta niin suurilla virtauksilla että vetää laihalle pikkukaasulla.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • anttti
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 655
        • Hellzzzinki by nite

        #4
        Mulla oli joitakin vuosia sitten M20B20tic:ssa M30 ilmamäärämittari imupuolella, toimi ihan ok. Tosin ei vetojakaan ollut kuin ~230hv. Jos tehot nousevat karkeasti sanottuna yli 300:n, niin mittari kannattaa heittää suosiolla mäkeen.
        vehkeet levällään...

        Comment

        • TemeL
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 424
          • p-pohojanmaa.. ja tuulee!

          #5
          Originally posted by Cell View Post
          Lambda-korjaukset ei kyllä tee juuri mitään, sen voi unohtaa heti.

          Mittari mittaa nimensä mukaisesti ilmavirtaa, joten ei sitä ole sen enempää tarkoitettu toimimaan kummallakaan puolella, mutta vahvistamatta se ei vain painepuolella kestä, sen takia sitä ei tehdaskamppeissa sinne laitetakkaan. Maza joskus perusteli miksi painepuolelle, muttei nyt pysty millään muistamaan, että miksi.

          Jos aikoo saada tuon pelaamaan, niin mittarin on sitten oltava tehty semmoisille virtauksille ettei se ole joko tapissa koko ajan tai ala aukeamaan vasta niin suurilla virtauksilla että vetää laihalle pikkukaasulla.
          mitä varten se lambda siellä on, jos ei seosten pienien korjausten tekoon?

          Maza muistaakseni perusteli sillä ettei mene vaihtaessa rikkaalle, kunhan dump on ennen mittaria.. korjatkoon jos muistan väärin.

          tuota mietin itsekkin ilmavirta hommaa mietin itsekkin. mutta tuntus että on eroa paineistetun ilman ja alipaineilman virtauksilla eri kanavissa.. mutta taitaa olla mun älylle turhan haitekki homma mutta paineen alaisena ilma painaa läppää auki. alipaineella imetään auki. eli jotain pyörteitä voi tulla erilailla.

          tuntuu vain omassa autossa että pitäisi saada pidempi ja löysempi jousi mitä vaparissa ilma-mittariin että pelaisi.. että sais alakierroksilla laihemmalle ja yläkiekoilla tappiin. kaikkea on kokeiltu. lyhemmällä ja jäykemmällä tilanne pahenee.
          ----------------


          M20B20 ahdistusta

          Comment

          • TemeL
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 424
            • p-pohojanmaa.. ja tuulee!

            #6
            Originally posted by Jamppa1983 View Post
            Mulla oli Motronic ja paine puolella. Toimi ihan ok, mut nyt jos rakentaisin vielä "vakio" hiluilla niin laittaisin kyllä ennen ahdinta.
            miksi laittaisit imu-puolelle? perusteluja...
            ----------------


            M20B20 ahdistusta

            Comment

            • TemeL
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 424
              • p-pohojanmaa.. ja tuulee!

              #7
              Originally posted by anttti View Post
              Mulla oli joitakin vuosia sitten M20B20tic:ssa M30 ilmamäärämittari imupuolella, toimi ihan ok. Tosin ei vetojakaan ollut kuin ~230hv. Jos tehot nousevat karkeasti sanottuna yli 300:n, niin mittari kannattaa heittää suosiolla mäkeen.
              kuin 230hv

              ihan tarpeeksi olis itelle käyttöautoon.

              tässäkin kaikkien tapauksissa mittarit on tainnut olla motronikeissa? ja on pelanneet kummallakin puolella kohtuudella..

              mutta entäs L-jet?
              ----------------


              M20B20 ahdistusta

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Originally posted by TemeL View Post
                mitä varten se lambda siellä on, jos ei seosten pienien korjausten tekoon?
                Sitäpä hyvinkin, mutta kun se ei pysty mittaamaan kuin stokiometristä seosta ja aivan sen lähialueita, pitää olla muutenkin jo säädöt hyvin lähellä että sillä tekee mitään. Kiihdyttäessä sillä ei kuitenkaan tee mitään eikä suuremmilla kuormilla. Tyhjäkäynti ja cruise
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • TemeL
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 424
                  • p-pohojanmaa.. ja tuulee!

                  #9
                  Originally posted by Cell View Post
                  Sitäpä hyvinkin, mutta kun se ei pysty mittaamaan kuin stokiometristä seosta ja aivan sen lähialueita, pitää olla muutenkin jo säädöt hyvin lähellä että sillä tekee mitään. Kiihdyttäessä sillä ei kuitenkaan tee mitään eikä suuremmilla kuormilla. Tyhjäkäynti ja cruise
                  ahaa.. siis stokiometristä
                  juu tota vain aatellut kun porukoilla pelaa kohtuudella nuo turbo motronicit, et onko syynä ollut lambda seos"korjaus"
                  itsellä L-jet käy kesken kiihdytyksen 2sek laihalla.. vaikka mitenpäin ruuvais, aina se LAIHA ALUE PRKL.


                  mutta ei muuta kuin lisää kommentteja immeiset..
                  ----------------


                  M20B20 ahdistusta

                  Comment

                  • anttti
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 655
                    • Hellzzzinki by nite

                    #10
                    Originally posted by TemeL View Post
                    kuin 230hv

                    ihan tarpeeksi olis itelle käyttöautoon.

                    tässäkin kaikkien tapauksissa mittarit on tainnut olla motronikeissa? ja on pelanneet kummallakin puolella kohtuudella..

                    mutta entäs L-jet?
                    Mulla oli nimenomaan l-jet. Seokset pysyivät rikkaalla joka kiihdytystilanteessa, mitä nyt kapeakaistalla näki. Mutta ainakaan mitään äkillisiä notkahduksia laihalle ei syntynyt.
                    vehkeet levällään...

                    Comment

                    • TemeL
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 424
                      • p-pohojanmaa.. ja tuulee!

                      #11
                      Originally posted by anttti View Post
                      Mulla oli nimenomaan l-jet. Seokset pysyivät rikkaalla joka kiihdytystilanteessa, mitä nyt kapeakaistalla näki. Mutta ainakaan mitään äkillisiä notkahduksia laihalle ei syntynyt.

                      no prkl.. mikähän tuossa omassa vikoo pitääpä kokeilla sinne imupuolelle tuota mittaria.. ja jos ei auta, niin m30 mittaria, kunhan jostain löytyy.
                      kapeakaista itselläkin ja se näyttää notkahduksen. mutta selvimmin tuntuu vedon loppumisena. kalliita sekunteja menee hukkaan



                      kiitoksia paljon infosta
                      ----------------


                      M20B20 ahdistusta

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Originally posted by TemeL View Post
                        ahaa.. siis stokiometristä
                        juu tota vain aatellut kun porukoilla pelaa kohtuudella nuo turbo motronicit, et onko syynä ollut lambda seos"korjaus"
                        itsellä L-jet käy kesken kiihdytyksen 2sek laihalla.. vaikka mitenpäin ruuvais, aina se LAIHA ALUE PRKL.


                        mutta ei muuta kuin lisää kommentteja immeiset..
                        Niin siis stokiometrinen on 14.7:1.

                        Onko se joku tarkka kierrosalue jolla käy laihalla? Vai esim. silloin kun ahdot nousee tjsp?
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • anttti
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2003
                          • 655
                          • Hellzzzinki by nite

                          #13
                          Originally posted by TemeL View Post
                          no prkl.. mikähän tuossa omassa vikoo pitääpä kokeilla sinne imupuolelle tuota mittaria.. ja jos ei auta, niin m30 mittaria, kunhan jostain löytyy.
                          kapeakaista itselläkin ja se näyttää notkahduksen. mutta selvimmin tuntuu vedon loppumisena. kalliita sekunteja menee hukkaan



                          kiitoksia paljon infosta
                          Multa löytyy sitten noita M30 mittareita, jos tarvitset.
                          vehkeet levällään...

                          Comment

                          • TemeL
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 424
                            • p-pohojanmaa.. ja tuulee!

                            #14
                            Originally posted by Cell View Post
                            Niin siis stokiometrinen on 14.7:1.

                            Onko se joku tarkka kierrosalue jolla käy laihalla? Vai esim. silloin kun ahdot nousee tjsp?

                            en ymmärrä tuota stokiometristä juttua ilm. tiettyyn asti ilma/bensa seossuhde?
                            itsellähän se seosmittari on pelkästään ledeillä

                            no kyllä se aika tarkalleen n.3200-4200rpm käy laihalla. ahdot on tapissa(0,5)
                            siinä 2500-2800rpm. 2.vaihteella.
                            sanooko mitään?
                            turbo on pieni perus garretti. imup. a/r42 pakop. taisi olla sen 48.
                            Last edited by TemeL; 25-10-2007, 00:56.
                            ----------------


                            M20B20 ahdistusta

                            Comment

                            • anttti
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2003
                              • 655
                              • Hellzzzinki by nite

                              #15
                              Stokiometrinen seos tarkoittaa ihanteellista teoreettista ilman/bensan seossuhdetta, jolloin lamba-arvo on 1. Ahdetuissa kannattaa pyrkiä suhteeseen 11.5-12:1, lambda-arvo on tällöin siis ~0.8.
                              vehkeet levällään...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎