Sillähän ei sinänsä ole väliä kumpi on vertailumalli 540 vai m5 koska m5 koneen vakiotehot jää kuiteski 540i tehon+20% alle ja tuskin kuiteskaan aiot todellisuudessa ottaa koneesta niin vähää tehoa et se jäis m5+20% alle eli kats tehot erikseen. Mikä nyt sitten on ko ajoneuvon paino. m5 paino vai 525i paino? Vai pitääkö punnita ja mennä sen mukaan. Joka tapauksessa voi olla et s38b38 tehot menee ton 7kg/kw rajan yli.
Chrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
7kg/kW raja on AKE:lle pyhä eli sitä ei saa ylittää AKE:n inssin mukaan kukaan muu kun autotehdas. Tätä rajaa kytätään ja jos se ylittyy niin pitää olla AKE:n poikkeuslupa. Näitä lupia taas ei herra insinööri suostu kirjoittamaan kun herran mielestä vain autotehtaat osaa tehdä kelvollisia autoja. Parhaimmillaan tämä tietää sitä, että tehtaan tekemää autoa jonka tehot riittää rajan väärälle puolelle jo vakiona saa virittää vain laskemalla tehoja alle tuon auton painon määrittämän tehorajan. Eri asia uskooko kukaan katsuri teholappua jossa viritys on onnistunut noin hyvin.
7kg/kW raja on AKE:lle pyhä eli sitä ei saa ylittää AKE:n inssin mukaan kukaan muu kun autotehdas. Tätä rajaa kytätään ja jos se ylittyy niin pitää olla AKE:n poikkeuslupa. Näitä lupia taas ei herra insinööri suostu kirjoittamaan kun herran mielestä vain autotehtaat osaa tehdä kelvollisia autoja. Parhaimmillaan tämä tietää sitä, että tehtaan tekemää autoa jonka tehot riittää rajan väärälle puolelle jo vakiona saa virittää vain laskemalla tehoja alle tuon auton painon määrittämän tehorajan. Eri asia uskooko kukaan katsuri teholappua jossa viritys on onnistunut noin hyvin.
Edellisellä puhelu kerralla, kun kysyin miten suuri todennäköisyys olisi saada HYVÄKSYTTY poikkeuslupa päätös tuolla alle 7kg/kw ja, että onko niitä saatu läpi menemään, oli vastaus EI. Eli hankala saada läpi, kun hänen katsomien tietojen mukaan yksikään auto ei ole poikkeuslupaa sille saanut. :think
Tuon liikenne -ja viestintäministeriön lausunnon tuosta taisin johonkin topic:iin jo kopioida, eli nähtävästi kaikki alle 7kg/kw autot ovat Suomen teillä "vaarallisia"... Jatko kysymyksiin eivät ole vastannut, eli mitä jos auto on ollut alle 7kg/kw jo tehtaalta tullessaan.
Ja tuo mallisarja menee tuon tyyppikoodin mukaan(nähtävästi), jonka mukaan myös M3 ja M3 SE ovat eri mallisarjaa BMW Suomi perustelee asian "autot ovat eri malleja ja eri valmistajien tekemiä". Hassua, vaikka kuinka koittaa näyttää ettei Suomen tyyppikatsastuksessa valmistaja merkkaa mitään, niin silti vastaus liittyy AINA valmistajaan...
Sitten tällänen pikku sivupointti mikä sun pitää ottaa huomioon. Paljon on prosentit otteessa? Nythän vaihtui tämän vuoden alussa noi prosenttisäädökset, ja kun menet turbon muutoskatsastamaan autoa, niin ne laskee prosentit uudelleen.
Eli laske tarkkaan ettei prossat ylity. Kaverilla meinaan oli korinvaihto 740 volvo, johon oli vaihdettiin turbosta pata pari vuotta sitten. Auto olisi mennyt silloin kilpiin kun olisi vaan käyttänyt konttorilla, mutta ei kait kerennyt / muistanut tjsp. Tänä vuonna yritti käydä leimaamassa auton, ei onnistu enään uusillla prosenteilla. Eli joko vanha moottori kiinni tai verot uudelleen maksuun.
Sitten tällänen pikku sivupointti mikä sun pitää ottaa huomioon. Paljon on prosentit otteessa? Nythän vaihtui tämän vuoden alussa noi prosenttisäädökset, ja kun menet turbon muutoskatsastamaan autoa, niin ne laskee prosentit uudelleen.
Eli laske tarkkaan ettei prossat ylity. Kaverilla meinaan oli korinvaihto 740 volvo, johon oli vaihdettiin turbosta pata pari vuotta sitten. Auto olisi mennyt silloin kilpiin kun olisi vaan käyttänyt konttorilla, mutta ei kait kerennyt / muistanut tjsp. Tänä vuonna yritti käydä leimaamassa auton, ei onnistu enään uusillla prosenteilla. Eli joko vanha moottori kiinni tai verot uudelleen maksuun.
Siitä tuli sitten jääauto
Tuskin on vaikutusta tässä tapauksessa enää kun jo nyt tekniikanvaihto,eli tekniikasta jo kertaalleen otettu prosentit..?
jep jep...eli auto on tekniikanvaihto M5,mitää muuta 525 ei ole jäljellä ku kori...eli on leimattu ja merkitty otteeseen kaikki akselistot koneet jne...prosentit on otteessa 38.5% tällä hetkellä...ja eikös se 49.5% ole maksimi mitä saa olla...?? sisusta ja tällaiset hilpetöörit on jätetty merkkaamatta otteeseen,syytä en kyllä tiedä,kuitenkin näin on toimittu...ei kait nyt vaan käy prkl niin et menee noi prosentit yli...:think ja tuo on sillä 3.6 padalla...eli ilmeisesti ainut ongelma mulla enää on tuo prosenttien kans kikkailu...´tästähän saa kohta jotain tolkkua....
Turbon lisäämisestä ei mene prosentteja. Se rinnastetaan moottorinvaihtoon vain muutoskatsastuksen laajuuden osalta. Tietysti akselistot, jarrut ym on oltava kunnossa (tässä autossa ilmeisesti onkin, eli periaatteessa vain teho- ja päästölaput tarvitaan).
Tää uus systeemihän hylkii nimenomaan korinvaihtoautoja, tekniikanvaihtovehkeissä prosentit voi jopa pienentyä kunhan korikehikko itsessään on alkuperäinen. Kaveri sai munakadettiinsa 10% takaisin kun prosentit laskettiin konttorilla uusiks..
Viimeksi kun omaan leimasin jarrut niin kuulemma näkee sen takia punasta aina katsastusmiehet erikoisautojen kohdalla kun teettää aina ylimääräisiä töitä
Siinähän henkisesti rasittuu kun joutuu räpeltää kaiken maailman säädöksien kanssa..jne.jne.
Toista se on vakiopaska ajaa sisään ja muutaman kerran tökätä pohjaan ja hyvät hillot kuitata helposta hommasta..se siinä maksaa. vielä kun ettii jonkun pikkuvalituksen että saa uusintaan niin se on ku voita leivän päälle
No ei vaineskaan..kyllähän tuo tosiaan pitäisi onnistua siihen 540i:hin vertaamalla. nuitten prossien kaa tekevät varmaan uuden tarkistuslaskennan. Ja voihan naureskella että hyvä viri kun tehot laski
Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown! -Official BTCF-Sauna Team- -Official BTCF-Jusauksen allasteam- -Team BTCF Top Alcohol- -Team Pimp My Bride- TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm) R.I.P. 1K MOTORSPORTS R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30, 526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.
jep jep...eli auto on tekniikanvaihto M5,mitää muuta 525 ei ole jäljellä ku kori...eli on leimattu ja merkitty otteeseen kaikki akselistot koneet jne...prosentit on otteessa 38.5% tällä hetkellä...ja eikös se 49.5% ole maksimi mitä saa olla...?? sisusta ja tällaiset hilpetöörit on jätetty merkkaamatta otteeseen,syytä en kyllä tiedä,kuitenkin näin on toimittu...ei kait nyt vaan käy prkl niin et menee noi prosentit yli...:think ja tuo on sillä 3.6 padalla...eli ilmeisesti ainut ongelma mulla enää on tuo prosenttien kans kikkailu...´tästähän saa kohta jotain tolkkua....
49.9% riittää mut nyky %säädöksillä ei ole mitään ongelmaa kunhan kori on se mistä paperit on kun kori+ovet on jo yli 50% ja kanta-autotarkistusta ei enää tehdä.
Chrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
eli mulla ei siis ole katsastuksen suhteen mitn ongelmia... helppo homma!! suuret kiitokset kaikille avusta+tiedoista!!!
oottakaas sit ku auton rakennus alkaa ni hui kauhistus et on taas asiaa...
mut se on sen ajan murhe sitten...
mut prkl et noitten katsastustätien kans tuntuu välil olevan vähän kaikilla hermot koetuksella...eläköön katsastus!!!!
Comment