Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämmöt hukassa..M57?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lallevihtinen
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 690
    • Tampere

    Lämmöt hukassa..M57?

    Kun mentiin alle nollan niin tuntuu että bemari ei oikein lämpiä enää.:think Webastolla saa aamulla lämpöseks ja mutta ajossa tuntuu että tarvii kohtuu pitkän lenkin että nousee lämmöt normaaliks, esim.10km niin ekan viivan tuntumassa heiluu mittari ja puhaltaa lämmintä, ei todellakaan kuumaa, onko normaalia? Tankkiki tuntuu tyhjenevän selvästi nopeemmin ku kesällä.

    Diisseli tottakai että vähä hitaammin lämpiää mutta tulipahan mieleen että onko normaalia, kun tahtoo varsinki aamulla jäädä ajo aika lyhyeen niin ikävää ku ei kone lämpiä kunnolla.
    Vika paikathan on sit varmaan:
    -termostaatti
    -egr:än termostaatti
    -jos visko toimis kokoajan
    -puuttuva pohjapanssari...?
    sigpic
    BMW E93 335i & BMW M550Dx
    EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
    XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9141
    • Oulu

    #2
    Ei tuo nyt oikein terveeltä kuulosta, jos 10 km lenkin jälkeen lämmöt killuu siinä sinisen ylärajalla.

    EGR:n termari kuulostanut yllättävän usein oireilevan näissä, joten siitä lähtisin itse liikkeelle. Termarille menevän letkun voi kokeeksi puristaa linttaan. Jos ei tuolla tokene, muiden listan paikkojen kimppuun.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • tero_v
      BTCF Member
      • Sep 2006
      • 970
      • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

      #3
      täällä samaa vikaa e39 -03 3.0d ja lämmöt ei nouse normaaliin, ku paikallaan. tiistaina ostin auton ja ajoin 310km kotiin n.90-110km/h matkavauhdissa lämmöt oli parin viisarin verran ekan viivan yli ja kun hiljensi vauhtia tai pysähty, niin lämmöt nousi normaaliin.

      niin ja keli oli 0- +2c
      Last edited by tero_v; 01-04-2010, 20:11.
      E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
      650hp/850nm 1.8bar
      1/4m 11.48s/208km/h
      100-150km/h 2.01s
      100-200km/h 6.99s


      EX jatkeet:
      e39 528 M-Sport -99
      e36 318is "M-sport" -92

      Comment

      • Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

        #4
        EGR-termari ensi vaihtoon, jos ei tokene niin päätermari sitten seuraavaksi...
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

        Comment

        • tero_v
          BTCF Member
          • Sep 2006
          • 970
          • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

          #5
          Originally posted by Gonzalez View Post
          EGR-termari ensi vaihtoon, jos ei tokene niin päätermari sitten seuraavaksi...
          missähän ko osa sijaitsee???
          E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
          650hp/850nm 1.8bar
          1/4m 11.48s/208km/h
          100-150km/h 2.01s
          100-200km/h 6.99s


          EX jatkeet:
          e39 528 M-Sport -99
          e36 318is "M-sport" -92

          Comment

          • O.K.
            Moderator
            • Nov 2003
            • 4854
            • Espoo

            #6
            Originally posted by tero_v View Post
            missähän ko osa sijaitsee???
            Koneen etupäässä melko ylhäällä, joten pääsee helposti käsiksi. Tuossa kuvassa osa #13 http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...mp_thermostat/

            Edit: tuossa oikein tekstillä varustettuna http://media.photobucket.com/image/M...broke001-1.jpg
            Last edited by O.K.; 02-04-2010, 13:36.
            Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
            Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
            E34 525i

            Comment

            • tero_v
              BTCF Member
              • Sep 2006
              • 970
              • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

              #7
              kokeilin äsken puristaa sen egr-termarin letkun linttaan ja ajoin n.8km oli kone valmiiksi lämmin ku emäntä tuli töistä, mut lämmöt jäi 1 viivan ja normaalin väliin, missä ne on aina ja ulkona on +8.

              otin pihdit irti letkusta ja ajoin takaisin vähän rajummalla kädellä +150km/h ja lämmöt nousi normaaliin heti.

              nyt varmaankin vaihtoehsoksi jää päätermari???? samalla vois uusia vesipumpun, ku ajettu jo 230tkm ko. autolla ja orkkis termari vielä kiinni.
              E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
              650hp/850nm 1.8bar
              1/4m 11.48s/208km/h
              100-150km/h 2.01s
              100-200km/h 6.99s


              EX jatkeet:
              e39 528 M-Sport -99
              e36 318is "M-sport" -92

              Comment

              • kt10734
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2008
                • 370
                • Uusimaa

                #8
                Täällä (BMW X3 3.0dA 2004) lämmöt oli alakantissa (81´C maantiellä) ja seilasi aika paljon kaupunkiajossa. Vaihdettiin termari ja EGR-termari. Nyt lämmöt nousee +5´C lämpötilassa 10km lenkillä (100km/h noin 8km, muuten hidasta) noin 70´C -asteeseen. Bensakoneisiin tottuneena voin olla väärässä, mutta onko tuo ihan normaalia, ettei lämpene kuumemmaksi tuolla matkalla?

                Pidemmällä matkalla lämmöt pysyvät noin 88´C -asteessa.
                Last edited by kt10734; 16-10-2015, 09:58.


                Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 9997
                  • KVLA

                  #9
                  Hitaitahan nämä pöllö-ölymoottorit on lämpeämään.Varsinkin jos ilman esilämmitystä lähtee pakkasilla ajelemaan.Oletkos tuota osanum.1 milloinkaan vaihtanut?Siinä vielä yksi mahdollinen "lämmönhukkaaja": http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=17_0311
                  Last edited by Heguli 31; 17-10-2015, 20:38.

                  Comment

                  • Ceet
                    Newbiemmer
                    • Jul 2009
                    • 27
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Hitaitahan nämä pöllö-ölymoottorit on lämpeämään.Varsinkin jos ilman esilämmitystä lähtee pakkasilla ajelemaan.Oletkos tuota osanum.1 milloinkaan vaihtanut?Siinä vielä yksi mahdollinen "lämmönhukkaja": http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=17_0311
                    Juu ei omakaan X3 mikään sauna ole. Omassa oli ostaessa vikakoodi joka viittasi sähköiseen lisälämmittimeen (Flow heater), en nyt muista mikä error koodi oli, mutta osa 1 tässä kuvassa:


                    Autokauppias vaihtoi edellä mainitun osan autoon ja itse vaihdoin päätermostaatin ja EGR-termostaatin. Kyllä sillä tarkenee talvella, mutta ei se nopeasti lämpene... missähän lämpötilassa tuo lisälämmitin lähtee lämmittämään? Oisko se rikki? :think
                    2022 G21 330e LCI

                    Comment

                    • kt10734
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2008
                      • 370
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Hitaitahan nämä pöllö-ölymoottorit on lämpeämään.Varsinkin jos ilman esilämmitystä lähtee pakkasilla ajelemaan.Oletkos tuota osanum.1 milloinkaan vaihtanut?Siinä vielä yksi mahdollinen "lämmönhukkaaja": http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=17_0311

                      Kiitos vastauksesta! En ole itse ainakaan vaihtanut tuota pötikkää vielä. Tänään ajoin maantietä noin 10km niin nousi lämmöt +10´C ulkolämpötilassa noin 80´C -asteeseen. Kun lämpöjä oli noin 75´C ja kiihdytti reilusti niin lämmöt laski --> 70´C ja nousi taas nopeasti takaisin. Tehnyt aikasemminkin tätä. Lisäksi taajama-ajossa ei meinaa lämmöt nousta millään.

                      Tuo ehdottamasi pötikkä maksaa näköjään pari sataa. Pitänee katsoa, että jos sen vaihtaisi jossain välissä.
                      Last edited by kt10734; 19-10-2015, 09:54.


                      Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

                      Comment

                      • kt10734
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2008
                        • 370
                        • Uusimaa

                        #12
                        Taas lämmöt hukassa. Nousee noin 75´C vaikka pari vuotta sitten uusittu EGR ja vesitermari ja 6kk sitten laatikon lämmönvaihdin alkuperäisin osin. Pitänee lähiaikoina litistää lämmönvaihtimen letku ja kokeilla, jos lämmöt nousisi. Jos ei niin pitää vaihtaa muut termarit suosiolla taas.

                        Oiskohan joku tarvikeosa parempi kuin noi orkkikset? Onkohan tuo orkkisvesitermari Behr?
                        Last edited by kt10734; 25-11-2017, 22:58.


                        Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

                        Comment

                        • kt10734
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2008
                          • 370
                          • Uusimaa

                          #13
                          No, onhan tässä tosin noin 80tkm ajettu parin vuoden aikana, mutta ei kovin hyviä nuo termarit ole kyllä.


                          Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

                          Comment

                          • schwarze
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 2017
                            • Kangasala

                            #14
                            Originally posted by kt10734 View Post
                            No, onhan tässä tosin noin 80tkm ajettu parin vuoden aikana, mutta ei kovin hyviä nuo termarit ole kyllä.
                            Minkäslainen kuntopiiri siellä on termareiden kanssa sitten ollut
                            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Originally posted by kt10734 View Post
                              No, onhan tässä tosin noin 80tkm ajettu parin vuoden aikana, mutta ei kovin hyviä nuo termarit ole kyllä.
                              Ei tunnu olevan tarvikkeet kummoisia myöskään. Pari ooppelin tarvike termaria mennyt alta kahteen viikkoon. Toinen kpl kesti jopa ajaa tallista ulos ja seuraavalla kerralla jäi lämmöt jo alakanttiin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎