Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nesteet katsastushalliin,viskossako vika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vesku200
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 26

    Nesteet katsastushalliin,viskossako vika?

    Pikkasen taas kerran hävetti vuosikatsastuksella,ensinnäkin kuukauden myöhässä auto katsastukseen.. eli ensiks mittailtiin jarrut yms. ja auto kävi tyhjäkäynnillä noin 10min,lämmöt oli 80 astetta, sitten siirryttiin päästöjä mittaamaan,käytettiin autoa noin 3 min 2000 kierroksella kun ei meinattu saada tyhjäkäynnin HC arvoja kohdallee.. lämmöt nousi johkin +100 asteeseen ja rupes lykkäämään nesteitä pihalle. Moottori sammuksiin ja selvästi keitti vähän aikaa. annoin jäähtyä ja lisäsin nesteet ja lähdin ajaan. ajossa lämmöt pysyi 80 asteessa eikä sylkenyt kotipihaan vettä,ja kaikki oli vielä tallellakin.

    Sitten rupesin tutkiskelemaan viskoflektiä,eli sormin saa kylmänä helposti liikkeelle. annoin käydä normaalilämpöön moottorin (80-90c) niin flektin saa sormella pysäytettyä! en tiedä koska pitäis napata kiinni mutta kummalliselta tuntuu jos ei normaalilämmöillä jo pikkusen höngi?

    Moottoriin on juuri vaihdettu vesipumppu,termostaatti,kannentiiviste,kansi koeponnistettu, ilmaus tehty 1,5l muovipullo menetelmällä,ja pirun hyvin on pysynyt lämmöt aina kurissa. Tosin näin pitkää tyhjäkäyntisessiota ei ole vielä tullut sitten ilmaamisen,ja sen hetkistä viskoflektin kuntoa en tiedä.

    Käväisi mielessä että aiheuttaako tollanen lyhyt keittäminen vaurioita,kun kuitenkin kansi ja tiiviste on 100% varmuudella kunnossa?
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #2
    Minkähän ikäinen auto sinulla on?
    Luultavasti viskokytkin on menettänyt toimintakykynsä, jos nesteiden keittäessä (kierrokset 2000rpm) et havainnut mitään ylimääräistä kohinaa konehuoneen puolelta.
    Normaalilämmöissä tuo viskokytkin ei vielä lukitse propellia, vaan vasta kun lämmöt on hiukan koholla. Viskon silikonineste laajenee jäähdyttimen läpi kulkevan ilman välityksellä, joten syyläri saa olla lähes kokonaan kuuma, että visko tarraa kiinni.

    Kaverin BMW:n V12 nakkasi nesteet ulos tyhjäkäynnillä tuossa kesällä, eikä ainakaan silloin käynyt vahinkoa, koska moottori saatiin sammutettua välittömästi.
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • Vilikki
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 6309
      • Raahe

      #3
      Täytyy kyllä sanoa että aika uskalias kaveri olet kun oot sormella sen viskon pysättänyt...entäs jos se olisikin ollut ehjä? Eihän siinä ole kuin visko ja vesipumppu vaihtoon ja tutkailemaan toimiiko normaalisti sen jälkeen.
      BMW e36 316i Turbo Compact

      Comment

      • mie
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2007
        • 219

        #4
        Originally posted by Vilikki View Post
        Täytyy kyllä sanoa että aika uskalias kaveri olet kun oot sormella sen viskon pysättänyt...entäs jos se olisikin ollut ehjä? Eihän siinä ole kuin visko ja vesipumppu vaihtoon ja tutkailemaan toimiiko normaalisti sen jälkeen.
        miksi vesipumppu pitäs vaihtaa?

        Comment

        • vesku200
          Bimmer Rookie
          • Aug 2007
          • 26

          #5
          Originally posted by kaol View Post
          Minkähän ikäinen auto sinulla on?
          Luultavasti viskokytkin on menettänyt toimintakykynsä, jos nesteiden keittäessä (kierrokset 2000rpm) et havainnut mitään ylimääräistä kohinaa konehuoneen puolelta.
          Normaalilämmöissä tuo viskokytkin ei vielä lukitse propellia, vaan vasta kun lämmöt on hiukan koholla. Viskon silikonineste laajenee jäähdyttimen läpi kulkevan ilman välityksellä, joten syyläri saa olla lähes kokonaan kuuma, että visko tarraa kiinni.

          Kaverin BMW:n V12 nakkasi nesteet ulos tyhjäkäynnillä tuossa kesällä, eikä ainakaan silloin käynyt vahinkoa, koska moottori saatiin sammutettua välittömästi.
          auto e34 520 m50 motilla,vm 90. huomenna hommailen uuden flektin motonetistä,näytti olevan kahta mallia,3 ja 4 pultilla. täytyypi selvitellä kumpi on ja vaihtaa. ja onneksi mitään hajoamiseen viittaavaa ei ole ilmennyt,kerrankin luultavasti käynyt tuuri.

          Comment

          • vesku200
            Bimmer Rookie
            • Aug 2007
            • 26

            #6
            Originally posted by mie View Post
            miksi vesipumppu pitäs vaihtaa?

            juu eli vesipumppu on aivan uusi,noin 500km ajettu,ja sehän ei vaikuta mielestäni millään tavalla viskoflektin toimintaan...

            Comment

            • waudeville
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 2089
              • Nokia

              #7
              Originally posted by vesku200 View Post
              auto e34 520 m50 motilla,vm 90. huomenna hommailen uuden flektin motonetistä,näytti olevan kahta mallia,3 ja 4 pultilla. täytyypi selvitellä kumpi on ja vaihtaa. ja onneksi mitään hajoamiseen viittaavaa ei ole ilmennyt,kerrankin luultavasti käynyt tuuri.
              tommosen oli mystinen hommannut omaansa e34 535 kait se sunkin autoos käy
              e34 540ia -94 Batmobile
              candy-king

              ex: e32 735i -89
              e34 525i -89

              Comment

              • vesku200
                Bimmer Rookie
                • Aug 2007
                • 26

                #8
                Originally posted by waudeville View Post
                tommosen oli mystinen hommannut omaansa e34 535 kait se sunkin autoos käy
                http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=92780&page=10
                kiitos neuvosta, voiskin varmaan laittaa tollasen puhaltimen keulille..mut mietin vaan et mistä tolle kannattaa ottaa sähkö kun ei varmaan kannata koko aika laittaa puhaltaan?

                Comment

                • waudeville
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 2089
                  • Nokia

                  #9
                  Originally posted by vesku200 View Post
                  kiitos neuvosta, voiskin varmaan laittaa tollasen puhaltimen keulille..mut mietin vaan et mistä tolle kannattaa ottaa sähkö kun ei varmaan kannata koko aika laittaa puhaltaan?
                  tossa on jotain ohjeita ja kaavioita


                  mutta yhdestä kohdasta löysin myös että joku olis ostanut kl varaosista uuden viskon 100€(siitä on jo kuiteskin pari vuotta et kuinka on hinnat noussut jos toi mystisen flekti oli sen 75 ja siihen termarit ja muut kilkkeet päälle)
                  Last edited by waudeville; 18-11-2007, 21:11.
                  e34 540ia -94 Batmobile
                  candy-king

                  ex: e32 735i -89
                  e34 525i -89

                  Comment

                  • Vilikki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 6309
                    • Raahe

                    #10
                    Vesipumppuhan kannattaa vaihtaa näihin m50 moottorillisiin siksi että uutena ja joissakin tarvike malleissakin on vesipumpun siivet muovia joka antautuu lämmön ja ajan vaikutuksesta ja jää vaan kasa muovin murua ja kiehahtanut moottori pahimmassa tapauksessa. Helpompi (halvempi) olla askeleen edellä kuin jälkiviisas tässä tapauksessa. Tyyppivikahan tuo m50 moottorissa on että pumppu pettää. Pienillä kierroksilla rikkoutunut vesipumppu ei kierrätä sitten paljon sitä vettä siellä järjestelmässä -> lämmöt nousee -> kiehuu. Ja vanhemmuuttaan rikki mennyt visko ei pyöri jolloin vesi ei paikallaan ollessa jäähdy josta on sitten aikalailla samat seuraamukset. SIKSI m50 moottorissa kannattaa aika ajoin vaihtaa vesipumppu jos sen edellisestä vaihdosta ei ole tietoa tai on laitettu muovisiipinen pumppu.
                    BMW e36 316i Turbo Compact

                    Comment

                    • Mystinen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 1206
                      • Kehä3

                      #11
                      Mulla on toi flekti vielä tällä hetkellä napin kautta toiminnassa.. Pitäs sopiva lämpöanturi saada ja kytkee se pelaamaan siten että napilla sen saa aina halutusti päälle (jos vaikka menee polttaa rengasta ) ja sit jos menee yli 85 asteen niin se lähtis automaattisesti päälle. Saakos noita lämpötila-antureita ihan motonetistä :think Ja sähköhommelihan on releen kautta toteutettu.

                      Vaparien virittäminen on säälittävää
                      350hp/480Nm@0,666bar
                      xxxhp/670Nm@1,6bar
                      - Mystinen.Fi -
                      -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

                      Comment

                      • jeemu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 1844
                        • 67700

                        #12
                        Originally posted by Mystinen View Post
                        Mulla on toi flekti vielä tällä hetkellä napin kautta toiminnassa.. Pitäs sopiva lämpöanturi saada ja kytkee se pelaamaan siten että napilla sen saa aina halutusti päälle (jos vaikka menee polttaa rengasta ) ja sit jos menee yli 85 asteen niin se lähtis automaattisesti päälle. Saakos noita lämpötila-antureita ihan motonetistä :think Ja sähköhommelihan on releen kautta toteutettu.
                        Kävelet paikalliseen varaosaliikkeeseen ja pyydät halutulla kierteellä ja läpöarvolla olevan kytkimen, jos myyjillä kiire niin pyydä fae:n luettelo ja etsi itse sopiva.
                        B M W X 5. kotina_matkailuvaunu

                        Comment

                        • Mystinen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 1206
                          • Kehä3

                          #13
                          Originally posted by jeemu View Post
                          Kävelet paikalliseen varaosaliikkeeseen ja pyydät halutulla kierteellä ja läpöarvolla olevan kytkimen, jos myyjillä kiire niin pyydä fae:n luettelo ja etsi itse sopiva.
                          Jeps.. Kävelin KL-varaosiin ja laitoin anturin tilaukseen. 35e makso e36 ilmastoinnin anturi, jossa on kaksi vaihtoehtoa. 91-86 tai 99-94 astetta. Se on siis kolmenapainen ja siitä saa valita mieleisensä. Anturi käy tohon syylärin kylkeen täydellisesti e30:ssä ei taida olla vakiona tuota paikkaa..
                          Last edited by Mystinen; 19-11-2007, 11:13.

                          Vaparien virittäminen on säälittävää
                          350hp/480Nm@0,666bar
                          xxxhp/670Nm@1,6bar
                          - Mystinen.Fi -
                          -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

                          Comment

                          • vesku200
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2007
                            • 26

                            #14
                            taidan laittaa vaan napilla kojelautaan sen,ettei tuu mitään tuska-ahdistus kohtausta noitten sähköjen kanssa... mulla olis muuten ylimääräsenä sellanen tehdastekonen 32mm putki jossa 1\8" kierre anturille,jos jollakin tarvetta niin kantsii kysästä.

                            Comment

                            • Speedboys
                              BTCF Member
                              • Oct 2005
                              • 545
                              • Kurikka

                              #15
                              AUTIO.NET sivuilla muistaakseni UUDET VISKOT 50€.Kiinnitykset 3ja4 llä pultilla.
                              "hosumalla ei tuu kuin äkkiä valmista"

                              BMW 530da
                              BMW 530i v8
                              BMW 330da
                              BMW 320d
                              BMW 316

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎