Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 "nieleskelee" tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alfredson
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2007
    • 463
    • Uusimaa

    M52B28 "nieleskelee" tyhjäkäynnillä

    Vika ei varmaan ole iso mutta häiritsee.

    Eli E39 2.8l, tyhjäkäynnillä, ainakin neula näyttäisi olevan ihan tasainen, ei vaella jne mutta vähän väliä moottori "nielaisee" jota ei oikeastaan muuten huomaa kuin että penkissä tuntuu sellanen hellä heilahdus =) Vähän vaikea kuvailla. Ihan kuin joskus jättäisi mukin välistä mutta tapahtuma on todella huomaamaton ja hellä. Jos laitan esim AC:n päälle (en ole aidosti lämpimällä kokeillut) nostaa auto kierroksia ja penkki täristää hieman, ehkä saman verran kuin perusjapski 4 pyttyisessä normaalisti, lähes kokoajan. Yhteys näillä?

    Muuten moottori tuntuisi pelaavan todella hienosti.
    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Originally posted by Alfredson View Post
    Vika ei varmaan ole iso mutta häiritsee.

    Eli E39 2.8l, tyhjäkäynnillä, ainakin neula näyttäisi olevan ihan tasainen, ei vaella jne mutta vähän väliä moottori "nielaisee" jota ei oikeastaan muuten huomaa kuin että penkissä tuntuu sellanen hellä heilahdus =) Vähän vaikea kuvailla. Ihan kuin joskus jättäisi mukin välistä mutta tapahtuma on todella huomaamaton ja hellä. Jos laitan esim AC:n päälle (en ole aidosti lämpimällä kokeillut) nostaa auto kierroksia ja penkki täristää hieman, ehkä saman verran kuin perusjapski 4 pyttyisessä normaalisti, lähes kokoajan. Yhteys näillä?

    Muuten moottori tuntuisi pelaavan todella hienosti.

    Onko vaikeuksia käynnistää lämpimänä? Varsinkin hetken seistyään ajon jälkeen? Itsellä teki juuri tuollaista ja vialliseksi osaksi paljastui lopulta bensanpaineen säädin. Muita oireita oli lievä sahaamaan joutuminen kuumana ja pieni epäröinti kiihdytyksessä.

    Bensanpaineiden mittauksesta voisi lähtä liikkeelle.

    Eli itsellä oli myös e39 528i -96.
    Last edited by superb; 22-11-2007, 18:17. Reason: tarkennusta

    Comment

    • Alfredson
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 463
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by superb View Post
      Onko vaikeuksia käynnistää lämpimänä? Varsinkin hetken seistyään ajon jälkeen? Itsellä teki juuri tuollaista ja vialliseksi osaksi paljastui lopulta bensanpaineen säädin. Muita oireita oli lievä sahaamaan joutuminen kuumana ja pieni epäröinti kiihdytyksessä.

      Bensanpaineiden mittauksesta voisi lähtä liikkeelle.

      Eli itsellä oli myös e39 528i -96.
      Ei mitään vaikeuksia. Nuo on kyllä sen tason oireita että jos silkkiperseilyn jättää väliin niin ei liene niin vakavaa 11 vuotta vanhassa autossa jollainen itselläkin on. Tietysti tuo "nielaisun" syy olisi hyvä selvittää. Voiko se esim rikkoa jotain (kattiin bensaa?) tms.. jos tuosta ei pahene niin ei se minua haittaa.
      Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

      Comment

      • Lanttu
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 1643

        #4
        Alfredson, minulla on aivan samankaltaisen kuuloisia oireita. Ei ilmastointia, E36 320i -91...

        Comment

        • jonne
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 248
          • Rusko

          #5
          Sama täällä

          Originally posted by Alfredson View Post
          Vika ei varmaan ole iso mutta häiritsee.

          Eli E39 2.8l, tyhjäkäynnillä, ainakin neula näyttäisi olevan ihan tasainen, ei vaella jne mutta vähän väliä moottori "nielaisee" jota ei oikeastaan muuten huomaa kuin että penkissä tuntuu sellanen hellä heilahdus =) Vähän vaikea kuvailla. Ihan kuin joskus jättäisi mukin välistä mutta tapahtuma on todella huomaamaton ja hellä. Jos laitan esim AC:n päälle (en ole aidosti lämpimällä kokeillut) nostaa auto kierroksia ja penkki täristää hieman, ehkä saman verran kuin perusjapski 4 pyttyisessä normaalisti, lähes kokoajan. Yhteys näillä?

          Muuten moottori tuntuisi pelaavan todella hienosti.



          Itselläni on ollut samaa ominaisuutta M52B28 moottorissa.
          Tulppien (NKG) vaihdon jälkeen tilanne aavistuksen paheni.

          vaihdoin vanhat (Bosch) takaisin ja onnahtelu/nieleskely hävisi lähes kokonaan.

          Epäilen tulppia tai jotain puolaa syylliseksi.

          Käyntihäiriö on kuitenkin niin pieni ja varsinkaan kun veto päällä ei esiinny pätkimistä, en ole jaksanut selvitellä asiaa tarkemmin.

          Päästöissä ei ole ollut sanomista tyhjäkäynnilläkään.
          Mikä laulaen tulee, se tulee.

          BMW E39 M5, vm. 2002

          Comment

          • mika68
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2004
            • 1966
            • ......

            #6
            Originally posted by jonne View Post
            Itselläni on ollut samaa ominaisuutta M52B28 moottorissa.
            Tulppien (NKG) vaihdon jälkeen tilanne aavistuksen paheni.

            vaihdoin vanhat (Bosch) takaisin ja onnahtelu/nieleskely hävisi lähes kokonaan.

            Epäilen tulppia tai jotain puolaa syylliseksi.

            Käyntihäiriö on kuitenkin niin pieni ja varsinkaan kun veto päällä ei esiinny pätkimistä, en ole jaksanut selvitellä asiaa tarkemmin.

            Päästöissä ei ole ollut sanomista tyhjäkäynnilläkään.
            Itselläni oli E36 328i -96 (M52B28)touringissa sama "ominaisuus" koko 3 vuotta.
            Nykyisessä Z3 coupessa -99(M52B28TU) sitä ei esiinny
            Olisiko lienee 1 vanoskoneen ominaisuus?:think

            Comment

            • van cleef
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 1894
              • 01830

              #7
              Oireet on niin tutut, että on pakko kysyä onko auton rek. ETF-??? Jos on niin ko. oire ilmaantui vaihtaessani original teile -tulpat (NGK) Inspection II:n yhteydessä. Asia vaivasi aluksi hetken, mutta kun muuta oireilua ei ilmennyt unohdin koko homman.
              ...

              Comment

              • jonne
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 248
                • Rusko

                #8
                Originally posted by van cleef View Post
                Oireet on niin tutut, että on pakko kysyä onko auton rek. ETF-??? Jos on niin ko. oire ilmaantui vaihtaessani original teile -tulpat (NGK) Inspection II:n yhteydessä. Asia vaivasi aluksi hetken, mutta kun muuta oireilua ei ilmennyt unohdin koko homman.


                jaa-a, minullakin oireet hävisivät lähes kokonaan vaihtaessani takaisin Boschin tulppiin.
                Vieroitusoireita.....:think
                Mikä laulaen tulee, se tulee.

                BMW E39 M5, vm. 2002

                Comment

                • D-sub328i
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2005
                  • 32

                  #9
                  Näyttää olevan tämä "nieleskely" melkeen sääntö, kuin poikkeus. Tätä olen jo puinut yhdessä topikissa. Kolme vuotta olen auton omistanut ja sinä aikana tullut noin 45tkm. Koko ajan ollut tämä vika päällä, mutta kun ei se ole siitä pahentunut ja niin kuin edellä jo mainittiin vedossa ei nykimistä esiinny, niin en ole paljon jaksanut selvitellä.

                  Liittyyköhän mahdollisesti toiseen ominaisuuteen, eli kierrosten nousemiseen vaihdetta vaihtaessa, kun kytkin polkaistaan pohjaan...

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎