Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ix vetoakselin suojakumin irrotus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    Ix vetoakselin suojakumin irrotus

    Mien puran vetoakselin?? Otettiin juuri 525iX-92:sta kuskinpuolen vetari irti suojakumin vaihtoa varten mutta meni sormi suuhun kun tuli aika purkaa vetoakselia. Miten se tapahtuu? Kummasta päästä?

    Luulen että etuperän päästä, mutta lähteekö kenties ulkoreunan holkki irti vai taivutetaanko peltiosia?

    Kiirekin olisi, auto on levällään ja kotia tekisi mieli. Saa soittaa 040 528 9618 tai vastata tähän. Pullakahvit ja kalja tiedossa!

    edit: On muuten 325 vs 525 iX malleissa enemmän eroa kuin uskoisikaan.. Auton alla osat olivat tuttuja, mutta jokainen hieman eri muotoinen kuin 325:ssa, osat olivat myös hieman ahtaammin, mikäli mahdollista. Vaihtokelpoisuus keskenään ei varmaankaan päde moneekaan osaan. Jakolaatikkoon meni kaksi sähköjohtoakin, liekö vihdoin tuolloin keksitty laittaa öljypinta-anturi tai lämpöanturi?
    ---
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    #2
    Sekö ei sitten aukea kuten 325iX:n vetari? Eli pyörän puoleisesta nivelestä suojakumi irti ja lukkosokka auki.

    EDIT: Eli tuollainenhan siellä voisi olla, jos on vastaava systeemi.
    Eioo penaria alla enää.. :(

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #3
      Ei löydetä pyöränpuoleisesta nivelestä suojakumin alta lukkosokkaa. Joku ystävällinen soitti juuri ja kertoi että sisemmän pään "peltikehän" sisällä oleva lukkorengas pitää katkoa mutta hurjalta kuulostaa. Kohta on yritettävä..

      Minkälainen lukkosokka? Siinä näkyy reunus jonka jälkeen on ohut kumimainen osa ja sen jälkeen heti "vetopää".
      ---

      Comment

      • Meisseli
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 1003
        • Kotka

        #4
        Kuvasta päätellen siellä pitäisi olla tuollainen lukkorengas mikä pitää levittää auki, voipi olla hankala löytää rasvan seasta. Voi tosin olla myös että rakenne on aivan erilainen kuin tuossa kuvattu, siitä ei valitettavasti ole tietoa. :|
        Eioo penaria alla enää.. :(

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Tällä välin kun itse tuijottelin ruutua, kaveri otti lyöntituurnan käteen ja löi sisemmän pään ulkokehää sen verran auki, että murkula mahtui tulemaan ulos. Nyt kumit vaihtuu ja uudet rasvat ovat menossa sisään.

          Mikähän on seuraava askel kyseisessä koslassa tyhjäkäynnillä CO% (0,3 vs 1,1) ja HC (ppm, 100 vs 266) arvo on korkealla mutta 3000 kiepistä ylöspäin arvot olisivat sallituissa rajoissa. Kyse on siis M50 moottorista, 92 vuoden 150 tkm ajetusta 525 iAX:sta.
          ---

          Comment

          • Guest's Avatar

            #6
            Originally posted by -Tapi
            Tällä välin kun itse tuijottelin ruutua, kaveri otti lyöntituurnan käteen ja löi sisemmän pään ulkokehää sen verran auki, että murkula mahtui tulemaan ulos. Nyt kumit vaihtuu ja uudet rasvat ovat menossa sisään.

            Mikähän on seuraava askel kyseisessä koslassa tyhjäkäynnillä CO% (0,3 vs 1,1) ja HC (ppm, 100 vs 266) arvo on korkealla mutta 3000 kiepistä ylöspäin arvot olisivat sallituissa rajoissa. Kyse on siis M50 moottorista, 92 vuoden 150 tkm ajetusta 525 iAX:sta.
            Eihän voi olla ilmavuotoja?

            tulpat, virranjakajan kansi ja tuommoset härpäkkeet kannattaa varmaan ekana kattua mutta laittakoon joku jos tietää suoran totuuden... :P

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Nyt vasta löysin tuon kuvan jonka Meisseli lähetti.. Mutta ei auta, vetoakselissa ei ole lukkosokkaa pyöränpuoleisessa päässä. Outoa, että siellä näkyvä muovirinkula, joka on kauluksen takana, tuli mukana suojakumisarjassa. Emme vaan osaa millään vaihtaa sitä..
              ---

              Comment

              • Guest's Avatar

                #8
                Originally posted by -Tapi
                Nyt vasta löysin tuon kuvan jonka Meisseli lähetti.. Mutta ei auta, vetoakselissa ei ole lukkosokkaa pyöränpuoleisessa päässä. Outoa, että siellä näkyvä muovirinkula, joka on kauluksen takana, tuli mukana suojakumisarjassa. Emme vaan osaa millään vaihtaa sitä..
                Eihän voi olla ns. "rynkkynivel" elikkä lähtee irti kun nytkyttää ees taas ja nykäsee sit?

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  Viddu joo. Rynkkynivelhän siellä oli.. Huomattiin siitä, että sarjassa mukana seurannut sokka olikin liian pieni sisempään akseliin. Eli se oli tarkoitettu juuri ulompaan päähän.. No tulipahan tehtyä kuitenkin "kunnialla".
                  ---

                  Comment

                  • HC91
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 999
                    • 29100/310053

                    #10
                    kaikesta mahdollisesta näkyy olevan jo valmis topicci niin nostellaampa ylös

                    Kuskinpuoleiseen etunurkkaan tuli jousi vaihdetttua ja nyt kasatessa silmiin osui että vetarin sisempi suojakumi ompi rikki

                    Mitenkäs tuon sisemmän saa kätevimmin vaihdettua?
                    92' ///M5 3.8 individual
                    09' 320d xDrive
                    16' NIU N1 Sport
                    19' NIU U+ Sport

                    Comment

                    • 525iiäxä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1850
                      • Lappeenranta, Finland

                      #11
                      Originally posted by HC91 View Post
                      kaikesta mahdollisesta näkyy olevan jo valmis topicci niin nostellaampa ylös

                      Kuskinpuoleiseen etunurkkaan tuli jousi vaihdetttua ja nyt kasatessa silmiin osui että vetarin sisempi suojakumi ompi rikki

                      Mitenkäs tuon sisemmän saa kätevimmin vaihdettua?
                      Akseli kokonaan pois, turha alkaa rimpuilla auton alla kun navasta pitää kuitenkin ottaa akseli irti. Napamutteri on sitten tiukassa jos on tehtaan jäljiltä Ulomman nivelen kumi ulkokehältä pois tai kääntää kumin nurinniskoin akselin päälle, sitten nivel irti, lähtee kumivasaralla kumauttamalla. Hyvä tyyli on roikuttaa akselia ulommainen nivel alaspäin ja siihen niveleen kunnon tälli kumivasaralla. Tai sitten viilapenkkiin leukojen väliin niin ettei kärsi ja iskua perään. Sitten sisemmän kumin saa akselia pitkin ujutettua paikolleen, vanha lähtee puukolla.

                      Kumisarjassa kun tulee molemmat kumit, niin samalla vaivalla vaihtaa kummankin.

                      Volvo V70 2.4T -02
                      E30 323i -84 (taas)

                      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                      Comment

                      • HC91
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 999
                        • 29100/310053

                        #12
                        Originally posted by 525iiäxä View Post
                        Napamutteri on sitten tiukassa jos on tehtaan jäljiltä
                        Moinen kommentti voi olla peräisin vain harrastajalta, joka itse on vääntänyt em. mutterin auki korkean pihavalaisimen valkoista runkoputkea apuna käyttäen :think Itse pahaa pelkään että napamutteri ei ole ainoa asia mikä tulee olemaan tiukassa vetaria irroitettaessa, siinähän pitää nypätä alatukivartta yms. myös irti?

                        Ja marmorilta tilaten korjaussarja RS-5?


                        Vai onko mittoja tiedossa, joiden perusteella voisi tarvikeputkasta löytyä sopivat gummit?
                        Last edited by HC91; 25-11-2010, 22:43.
                        92' ///M5 3.8 individual
                        09' 320d xDrive
                        16' NIU N1 Sport
                        19' NIU U+ Sport

                        Comment

                        • 525iiäxä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2005
                          • 1850
                          • Lappeenranta, Finland

                          #13
                          Originally posted by HC91 View Post
                          Moinen kommentti voi olla peräisin vain harrastajalta, joka itse on vääntänyt em. mutterin auki korkean pihavalaisimen valkoista runkoputkea apuna käyttäen :think Itse pahaa pelkään että napamutteri ei ole ainoa asia mikä tulee olemaan tiukassa vetaria irroitettaessa, siinähän pitää nypätä alatukivartta yms. myös irti?

                          Ja marmorilta tilaten korjaussarja RS-5?

                          Vai onko mittoja tiedossa, joiden perusteella voisi tarvikeputkasta löytyä sopivat gummit?
                          Heh, näin on

                          Alapallo pitää ottaa joo navasta irti, muuten ei saa akselia navasta ulos. Onko pallon kartio tiukassa tai ei, se jää nähtäväksi. Ehkä vakaajan pää pitää irroittaa että tukivarsi kääntyy riittävästi alas. Tai jos nostaa koko keulan ilmaan että molemmat renkaat roikkuu, niin ei ehkä tarvitse vakaajaan koskea. Se lähtee kyllä tai sitten menee pultit poikki, mutta uusia pultteja sitten vaan tilalle. Itse akseli tulee etuperästä ulos reippaasti riuhtaisemalla kunhan on saatu navasta irti.

                          Tuo sarjahan se on, ei noita saakaan erillisina, kaikki tulee satsin mukana. Molemmat kumit, sokka akselin päähän sekä se yksi kartiomainen prikan tapainen osa (kuva 2). Niin ja rasvat sekä klemmarit myös. Hinta jossain viidenkympin nurkilla, tarkkaan en muista.

                          Muistelen jostain lukeneeni, että jonkun muun automerkin kumeja (=halvempia) olisi hyödynnetty, mutta ei havaintoa minkä. Itse en laittaisi, orkkissarjan mukana kun tulee kaikki tarvittava, eikä se nyt NIIN kallis ole. Vaikka on se viisikymppiäkin joissain tilanteissa ollut vaikea itselläkin irroittaa varaosiin.

                          Joitain kuvia viimekertaisesta operaatiosta:

                          Kuva 1
                          Kuva 2
                          Kuva 3
                          Kuva 4
                          Kuva 5
                          Kuva 6

                          Volvo V70 2.4T -02
                          E30 323i -84 (taas)

                          Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                          Comment

                          • HC91
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 999
                            • 29100/310053

                            #14
                            Originally posted by 525iiäxä View Post
                            Joitain kuvia viimekertaisesta operaatiosta:
                            Minäpäs kiitän ohjeista tässä vaiheessa ja tilaan tuo Original Teile-sarjan, tarvikeosat kiinnostivat lähinnä mahdollisen välittömän saatavuuden vuoksi. Vaan kyllä auton ajoon saaminen kanittaa nyt vähän muustakin: takajarrut, -puskuri, -vaimennin yms. yms. vielä irrallaan

                            Ai niin, vaihtuukos tuo suojakupu (4) kätevasti nyt samalla? On lähes puhkiruostunut
                            Last edited by HC91; 26-11-2010, 15:52.
                            92' ///M5 3.8 individual
                            09' 320d xDrive
                            16' NIU N1 Sport
                            19' NIU U+ Sport

                            Comment

                            • ottojt
                              Newbiemmer
                              • May 2005
                              • 25
                              • Helsinki

                              #15
                              Terve!

                              Sama homma edessä molemmille puolille.

                              Onko hyviä vinkkejä tuon napamutterin avaamiseen? Millainen avain siihen sopii ja mistä sen saa?

                              Ajattelin ostaa marmorilta kumisetit, putsata nivelet ja laittaa uudet rasvat.

                              Mitä öljyä noihin etu- ja takaperiin kannattaa laittaa?

                              Mahtoiko etuperän stefa pitää vielä sen jälkeen kun olitte vetäneet akselin pois vai vaihdoitteko uudet?
                              G30 530e xdrive E87 116i E24 635CSi
                              ex. E85 Z4 3.0iA E34 525ix E92 325CdA E39 523iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎