Originally posted by Muurahainen
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Optimaalinen ihanne seos M20b23 turbo?
Collapse
X
-
Oma suositus olisi heivata ilmamäärämittari pois ja laittaa MAP-anturilla varustettu moottorinohjaus viritettyyn laitteeseen. Toimii vaikka tulisi imuvuotojakin (tosin pitäähän ne siltikin korjata!)BMW E34 M20B25 - Käyttis, ehkä joskus MegaSquirtilla, toistaiseksi riittää perusautoksi.
Ford Sierra OHC 1.8 "iS Turbo" - MegaSquirt projekti
Comment
-
-
Originally posted by perusbemari View PostOma suositus olisi heivata ilmamäärämittari pois ja laittaa MAP-anturilla varustettu moottorinohjaus viritettyyn laitteeseen. Toimii vaikka tulisi imuvuotojakin (tosin pitäähän ne siltikin korjata!)
"Täällä kovasti suositeltiin MAP-anturia IMM:n tilalle. Onko tällaisia päivityksiä tehty onnistuneesti? Kyselen, kun juttelin erään kisakoneen virittämisestä, jossa oli yli 300 asteiset nokat, ja ainakin niillä nokilla venttiilit aukeaa ja sulkeutuu niin nopeasti, että imusarjassa on aikamoisia edestakaisia paineaaltoja ja moottorinohjaus sai sitten MAP-anturilta sekalaisia arvoja ja kone ei toiminut kunnolla. Tuossa viriprojektissa tyydyttiin orggis-IMM:iin, josta poistettiin ne verkot/ritilät virtausta ahdistamasta."
Onko sinulla kokemuksia MAP-anturista virityskäytössä?
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View PostTälläistä kirjoittelin asiasta aikaisemmin eräässä toisessa topicissa:
"Täällä kovasti suositeltiin MAP-anturia IMM:n tilalle. Onko tällaisia päivityksiä tehty onnistuneesti? Kyselen, kun juttelin erään kisakoneen virittämisestä, jossa oli yli 300 asteiset nokat, ja ainakin niillä nokilla venttiilit aukeaa ja sulkeutuu niin nopeasti, että imusarjassa on aikamoisia edestakaisia paineaaltoja ja moottorinohjaus sai sitten MAP-anturilta sekalaisia arvoja ja kone ei toiminut kunnolla. Tuossa viriprojektissa tyydyttiin orggis-IMM:iin, josta poistettiin ne verkot/ritilät virtausta ahdistamasta."
Onko sinulla kokemuksia MAP-anturista virityskäytössä?
Itse topicciin, taitaa olla Benilla muuten L-jet, vai kuinka? Siinä taitaa olla melkoisen vaikeaa IMM korvaaminen MAPilla, ellei mahdotonta. Correct me, jos asia on toisin...Paras tietysti olisi kokonaan uusi moottorinohjaus.vehkeet levällään...
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View PostTälläistä kirjoittelin asiasta aikaisemmin eräässä toisessa topicissa:
"Täällä kovasti suositeltiin MAP-anturia IMM:n tilalle. Onko tällaisia päivityksiä tehty onnistuneesti? Kyselen, kun juttelin erään kisakoneen virittämisestä, jossa oli yli 300 asteiset nokat, ja ainakin niillä nokilla venttiilit aukeaa ja sulkeutuu niin nopeasti, että imusarjassa on aikamoisia edestakaisia paineaaltoja ja moottorinohjaus sai sitten MAP-anturilta sekalaisia arvoja ja kone ei toiminut kunnolla. Tuossa viriprojektissa tyydyttiin orggis-IMM:iin, josta poistettiin ne verkot/ritilät virtausta ahdistamasta."
Onko sinulla kokemuksia MAP-anturista virityskäytössä?
Edit: kyse siis megasquirtista
Jälkikäteen vielä lisättyä: IMHO kun viritys viedään todella kauas alkuperäisestä moottorinohjaukselle tarkoitetusta sovelluksesta ei kannata yrittää "purkkavirityksillä" saada seoksia kohdilleen alkuperäisen ECUn kanssa. Lastujen polttaminen joka säädön jälkeen ei kannata. Parempi laittaa uusi ohjaus kokonaan.Last edited by perusbemari; 04-12-2007, 21:38.BMW E34 M20B25 - Käyttis, ehkä joskus MegaSquirtilla, toistaiseksi riittää perusautoksi.
Ford Sierra OHC 1.8 "iS Turbo" - MegaSquirt projekti
Comment
-
-
Niillä MAF:n "verkoilla" omat tarkoituksensa, ei niitä sinne ole huvikseen laitettu. Tuollaiset anturit vaativat laminaarivirtauksen tarkkaan toimintaan. Mutta se on totta, ettei MAP toimi jyrkillä nokilla, siis yksinään. Ahdettua ei voi ajaa pelkällä Alpha-N ohjauksella, joten blendaus on ihan toimiva. Kuumalanka-tyyppinen mittari ei muistaakseni tykkää muuten takaisinvirtauksesta vaan sen tarkkuus kärsii :think Filmi-tyyppinen ymmärtää sitäkin.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostNiillä MAF:n "verkoilla" omat tarkoituksensa, ei niitä sinne ole huvikseen laitettu. Tuollaiset anturit vaativat laminaarivirtauksen tarkkaan toimintaan. Mutta se on totta, ettei MAP toimi jyrkillä nokilla, siis yksinään. Ahdettua ei voi ajaa pelkällä Alpha-N ohjauksella, joten blendaus on ihan toimiva. Kuumalanka-tyyppinen mittari ei muistaakseni tykkää muuten takaisinvirtauksesta vaan sen tarkkuus kärsii :think Filmi-tyyppinen ymmärtää sitäkin.
Itse olen ymmärtänyt perusperiaatteeksi että radikaaleihin vapareihin alpha-n. Blendaus varmaan tulee minullekin tutuksi keväällä kun ahdin löytää tiensä oikeaan paikkaan, eli hyllyltä putken mutkaanBMW E34 M20B25 - Käyttis, ehkä joskus MegaSquirtilla, toistaiseksi riittää perusautoksi.
Ford Sierra OHC 1.8 "iS Turbo" - MegaSquirt projekti
Comment
-
-
Originally posted by anttti View PostEli kyseessä on silloin mitä ilmeisimmin ollut ilmaMASSAmittari, eikä läppämallinen määrämittari.Originally posted by Cell View PostNiillä MAF:n "verkoilla" omat tarkoituksensa, ei niitä sinne ole huvikseen laitettu. Tuollaiset anturit vaativat laminaarivirtauksen tarkkaan toimintaan.
Noista verkoista huolimatta en ole kovin vakuuttunut kuinka laminaaria virtaus itse asiassa on. Prosessiteollisuuden käyttämät suht' kalliitkin ilmamassamittarit vaativat usein esim. 5-kertaa putken halkaisijan verran suoraa putkea eteen ja taakse antaakseen tarkkaa lukemaa. Sen tiedän, että ainakin kisakäytössä toimivia moottoreita rakennettu, joissa filmityyppisestä IMM:stä on nuo "verkot" poistettu.
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View PostPointti ei nyt ollut imm:n verkoissa vaan MAP-anturin toimimisesta viritetyssä koneessa, jossa ilma törmätessään nopeasti sulkeutuviin venttiileihin heijastuu takaisin ja sekoittaa MAP:n antaman signaalin. Kertomani esimerkki koski toki vaparikonetta.
...BMW E34 M20B25 - Käyttis, ehkä joskus MegaSquirtilla, toistaiseksi riittää perusautoksi.
Ford Sierra OHC 1.8 "iS Turbo" - MegaSquirt projekti
Comment
-
-
Ei tässä mitään puitavaa ole, päivänselvä asia ja totta joka sana mitä sledge tossa MAP:sta postasi.
Toimii se varmaan ilmankin, mutta aina kun tarkkuus menee huonompaan suuntaan, adaptiivisuus huononee. Kisakoneessa suht merkityksetöntä. No, ei siitä enempää, kunhan kukaan ei rupea vakioista niitä repimään pois lisätehon toivossa.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by perusbemari View PostEli olisiko eri topicin paikka tai vanhan nosto pinnalle, jossa voitaisiin asiaa puida. MAP ei toimi hyvin kireässä vaparissa, mutta tämän topicin aiheessa oli kyseessä ahdettu kampe.
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View PostJoo ja ahdetussa kamppeesahan imuvirtaus on niin tasaista, että MAP on elementissään... tai sitten ei...Last edited by perusbemari; 04-12-2007, 22:35.BMW E34 M20B25 - Käyttis, ehkä joskus MegaSquirtilla, toistaiseksi riittää perusautoksi.
Ford Sierra OHC 1.8 "iS Turbo" - MegaSquirt projekti
Comment
-
-
Originally posted by perusbemari View PostNormaaleissa turboautoissa on hyvin maltilliset nokat. Vai puhutko pelkästään jostakin kisalaitteiden tyhjäkäyntialueesta, jolla ei ole mitään väliä? Vai haluatko tarkentaa?
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View PostNiin että turbon toiminta sekoittaa myös imusarjan virtauksia, jolloin saatetaan törmätä samoihin ongelmiin MAP:in kanssa kuin kireissä vapareissa.
Haluaisin nähdä jotain faktaa tämän perusteeksi, että suurempi ilmanpaine vaikuttaisi virtausominaisuuksiin, kun imusarja kuitenkin pysyy kokoajan samana. Tuskin turbon antama ahtopaine kovin nopeasti heittelee kuitenkaan.
[/offtopic]BMW E34 M20B25 - Käyttis, ehkä joskus MegaSquirtilla, toistaiseksi riittää perusautoksi.
Ford Sierra OHC 1.8 "iS Turbo" - MegaSquirt projekti
Comment
-
-
Mahdollista, mutta suurin osa aftermarket bokseista käyttää kuitenkin varsin onnistuneesti MAPia. Teoriassa mahdollista mutta maailmalla on ajossa tuhansia autoja joissa ei mitään ongelmaa tuon kanssa. Todella rajalliseen joukkoon osuu tuo ongelma.
Ja kun tarkemmin ajattelee, miten imusarja sekoaa jos sen sisäistä painetta muutetaan?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Comment