Announcement

Collapse
No announcement yet.

Optimaalinen ihanne seos M20b23 turbo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeniE30
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 452
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Ihanne seos olisi että aina kävisi optimaalilla
    Jos käy rikkaalla tehoa lähtee ihan harakoille
    jos laihalla kuuluu äkkiä ikäviä ääniä.
    Saakos sitten ilmamäärämittarin jousta säätämällä seoksen sellaseks että käy pintakasulla ja täys kaasulla optimaalil.. jos haluaa saada sen täyskaasulla optimaaliin niin sillonhan osakaasulla käy selvästi liian laihalla ?

    Comment

    • perusbemari
      Newbiemmer
      • Dec 2007
      • 11

      #17
      Oma suositus olisi heivata ilmamäärämittari pois ja laittaa MAP-anturilla varustettu moottorinohjaus viritettyyn laitteeseen. Toimii vaikka tulisi imuvuotojakin (tosin pitäähän ne siltikin korjata!)
      BMW E34 M20B25 - Käyttis, ehkä joskus MegaSquirtilla, toistaiseksi riittää perusautoksi.
      Ford Sierra OHC 1.8 "iS Turbo" - MegaSquirt projekti

      Comment

      • SledgeHammer82
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1651
        • Pk-seutu

        #18
        Originally posted by perusbemari View Post
        Oma suositus olisi heivata ilmamäärämittari pois ja laittaa MAP-anturilla varustettu moottorinohjaus viritettyyn laitteeseen. Toimii vaikka tulisi imuvuotojakin (tosin pitäähän ne siltikin korjata!)
        Tälläistä kirjoittelin asiasta aikaisemmin eräässä toisessa topicissa:

        "Täällä kovasti suositeltiin MAP-anturia IMM:n tilalle. Onko tällaisia päivityksiä tehty onnistuneesti? Kyselen, kun juttelin erään kisakoneen virittämisestä, jossa oli yli 300 asteiset nokat, ja ainakin niillä nokilla venttiilit aukeaa ja sulkeutuu niin nopeasti, että imusarjassa on aikamoisia edestakaisia paineaaltoja ja moottorinohjaus sai sitten MAP-anturilta sekalaisia arvoja ja kone ei toiminut kunnolla. Tuossa viriprojektissa tyydyttiin orggis-IMM:iin, josta poistettiin ne verkot/ritilät virtausta ahdistamasta."

        Onko sinulla kokemuksia MAP-anturista virityskäytössä?

        Comment

        • anttti
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2003
          • 655
          • Hellzzzinki by nite

          #19
          Originally posted by SledgeHammer82 View Post
          Tälläistä kirjoittelin asiasta aikaisemmin eräässä toisessa topicissa:

          "Täällä kovasti suositeltiin MAP-anturia IMM:n tilalle. Onko tällaisia päivityksiä tehty onnistuneesti? Kyselen, kun juttelin erään kisakoneen virittämisestä, jossa oli yli 300 asteiset nokat, ja ainakin niillä nokilla venttiilit aukeaa ja sulkeutuu niin nopeasti, että imusarjassa on aikamoisia edestakaisia paineaaltoja ja moottorinohjaus sai sitten MAP-anturilta sekalaisia arvoja ja kone ei toiminut kunnolla. Tuossa viriprojektissa tyydyttiin orggis-IMM:iin, josta poistettiin ne verkot/ritilät virtausta ahdistamasta."

          Onko sinulla kokemuksia MAP-anturista virityskäytössä?
          Eli kyseessä on silloin mitä ilmeisimmin ollut ilmaMASSAmittari, eikä läppämallinen määrämittari.
          Itse topicciin, taitaa olla Benilla muuten L-jet, vai kuinka? Siinä taitaa olla melkoisen vaikeaa IMM korvaaminen MAPilla, ellei mahdotonta. Correct me, jos asia on toisin...Paras tietysti olisi kokonaan uusi moottorinohjaus.
          vehkeet levällään...

          Comment

          • perusbemari
            Newbiemmer
            • Dec 2007
            • 11

            #20
            Originally posted by SledgeHammer82 View Post
            Tälläistä kirjoittelin asiasta aikaisemmin eräässä toisessa topicissa:

            "Täällä kovasti suositeltiin MAP-anturia IMM:n tilalle. Onko tällaisia päivityksiä tehty onnistuneesti? Kyselen, kun juttelin erään kisakoneen virittämisestä, jossa oli yli 300 asteiset nokat, ja ainakin niillä nokilla venttiilit aukeaa ja sulkeutuu niin nopeasti, että imusarjassa on aikamoisia edestakaisia paineaaltoja ja moottorinohjaus sai sitten MAP-anturilta sekalaisia arvoja ja kone ei toiminut kunnolla. Tuossa viriprojektissa tyydyttiin orggis-IMM:iin, josta poistettiin ne verkot/ritilät virtausta ahdistamasta."

            Onko sinulla kokemuksia MAP-anturista virityskäytössä?
            Todennäköisesti vapari kun on noin radikaalit nokat? alpha-n kartat käyttöön eli TPS:n ja kierrosten mukaan bensaa, luulisi toimivan. Itsellä ei ole noin radikaalista kisakoneesta kokemusta, mutta alpha-n toimi tasaisemmin siinä missä MAP-anturilla seilasi. En tosin käyttänyt minkäänlaista vaimennusta imusarjasta anturille tuolloin.

            Edit: kyse siis megasquirtista

            Jälkikäteen vielä lisättyä: IMHO kun viritys viedään todella kauas alkuperäisestä moottorinohjaukselle tarkoitetusta sovelluksesta ei kannata yrittää "purkkavirityksillä" saada seoksia kohdilleen alkuperäisen ECUn kanssa. Lastujen polttaminen joka säädön jälkeen ei kannata. Parempi laittaa uusi ohjaus kokonaan.
            Last edited by perusbemari; 04-12-2007, 21:38.
            BMW E34 M20B25 - Käyttis, ehkä joskus MegaSquirtilla, toistaiseksi riittää perusautoksi.
            Ford Sierra OHC 1.8 "iS Turbo" - MegaSquirt projekti

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #21
              Niillä MAF:n "verkoilla" omat tarkoituksensa, ei niitä sinne ole huvikseen laitettu. Tuollaiset anturit vaativat laminaarivirtauksen tarkkaan toimintaan. Mutta se on totta, ettei MAP toimi jyrkillä nokilla, siis yksinään. Ahdettua ei voi ajaa pelkällä Alpha-N ohjauksella, joten blendaus on ihan toimiva. Kuumalanka-tyyppinen mittari ei muistaakseni tykkää muuten takaisinvirtauksesta vaan sen tarkkuus kärsii :think Filmi-tyyppinen ymmärtää sitäkin.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • perusbemari
                Newbiemmer
                • Dec 2007
                • 11

                #22
                Originally posted by Cell View Post
                Niillä MAF:n "verkoilla" omat tarkoituksensa, ei niitä sinne ole huvikseen laitettu. Tuollaiset anturit vaativat laminaarivirtauksen tarkkaan toimintaan. Mutta se on totta, ettei MAP toimi jyrkillä nokilla, siis yksinään. Ahdettua ei voi ajaa pelkällä Alpha-N ohjauksella, joten blendaus on ihan toimiva. Kuumalanka-tyyppinen mittari ei muistaakseni tykkää muuten takaisinvirtauksesta vaan sen tarkkuus kärsii :think Filmi-tyyppinen ymmärtää sitäkin.
                Totta joka lause. Kuumalanka ei tiedä mistä suunnasta kulkeva virtaus lankaa viilentää (johon ilmavirran mittaus tämänkaltaisessa systeemissä perustuu) vaan ECU luulee virtauksen olevan muuta kuin se todellisuudessa on.

                Itse olen ymmärtänyt perusperiaatteeksi että radikaaleihin vapareihin alpha-n. Blendaus varmaan tulee minullekin tutuksi keväällä kun ahdin löytää tiensä oikeaan paikkaan, eli hyllyltä putken mutkaan
                BMW E34 M20B25 - Käyttis, ehkä joskus MegaSquirtilla, toistaiseksi riittää perusautoksi.
                Ford Sierra OHC 1.8 "iS Turbo" - MegaSquirt projekti

                Comment

                • SledgeHammer82
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1651
                  • Pk-seutu

                  #23
                  Originally posted by anttti View Post
                  Eli kyseessä on silloin mitä ilmeisimmin ollut ilmaMASSAmittari, eikä läppämallinen määrämittari.
                  Originally posted by Cell View Post
                  Niillä MAF:n "verkoilla" omat tarkoituksensa, ei niitä sinne ole huvikseen laitettu. Tuollaiset anturit vaativat laminaarivirtauksen tarkkaan toimintaan.
                  Pointti ei nyt ollut imm:n verkoissa vaan MAP-anturin toimimisesta viritetyssä koneessa, jossa ilma törmätessään nopeasti sulkeutuviin venttiileihin heijastuu takaisin ja sekoittaa MAP:n antaman signaalin. Kertomani esimerkki koski toki vaparikonetta.

                  Noista verkoista huolimatta en ole kovin vakuuttunut kuinka laminaaria virtaus itse asiassa on. Prosessiteollisuuden käyttämät suht' kalliitkin ilmamassamittarit vaativat usein esim. 5-kertaa putken halkaisijan verran suoraa putkea eteen ja taakse antaakseen tarkkaa lukemaa. Sen tiedän, että ainakin kisakäytössä toimivia moottoreita rakennettu, joissa filmityyppisestä IMM:stä on nuo "verkot" poistettu.

                  Comment

                  • perusbemari
                    Newbiemmer
                    • Dec 2007
                    • 11

                    #24
                    Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                    Pointti ei nyt ollut imm:n verkoissa vaan MAP-anturin toimimisesta viritetyssä koneessa, jossa ilma törmätessään nopeasti sulkeutuviin venttiileihin heijastuu takaisin ja sekoittaa MAP:n antaman signaalin. Kertomani esimerkki koski toki vaparikonetta.

                    ...
                    Eli olisiko eri topicin paikka tai vanhan nosto pinnalle, jossa voitaisiin asiaa puida. MAP ei toimi hyvin kireässä vaparissa, mutta tämän topicin aiheessa oli kyseessä ahdettu kampe.
                    BMW E34 M20B25 - Käyttis, ehkä joskus MegaSquirtilla, toistaiseksi riittää perusautoksi.
                    Ford Sierra OHC 1.8 "iS Turbo" - MegaSquirt projekti

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #25
                      Ei tässä mitään puitavaa ole, päivänselvä asia ja totta joka sana mitä sledge tossa MAP:sta postasi.

                      Toimii se varmaan ilmankin, mutta aina kun tarkkuus menee huonompaan suuntaan, adaptiivisuus huononee. Kisakoneessa suht merkityksetöntä. No, ei siitä enempää, kunhan kukaan ei rupea vakioista niitä repimään pois lisätehon toivossa.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • SledgeHammer82
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1651
                        • Pk-seutu

                        #26
                        Originally posted by perusbemari View Post
                        Eli olisiko eri topicin paikka tai vanhan nosto pinnalle, jossa voitaisiin asiaa puida. MAP ei toimi hyvin kireässä vaparissa, mutta tämän topicin aiheessa oli kyseessä ahdettu kampe.
                        Joo ja ahdetussa kamppeesahan imuvirtaus on niin tasaista, että MAP on elementissään... tai sitten ei...

                        Comment

                        • perusbemari
                          Newbiemmer
                          • Dec 2007
                          • 11

                          #27
                          Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                          Joo ja ahdetussa kamppeesahan imuvirtaus on niin tasaista, että MAP on elementissään... tai sitten ei...
                          Normaaleissa turboautoissa on hyvin maltilliset nokat. Vai puhutko pelkästään jostakin kisalaitteiden tyhjäkäyntialueesta, jolla ei ole mitään väliä? Vai haluatko tarkentaa?
                          Last edited by perusbemari; 04-12-2007, 22:35.
                          BMW E34 M20B25 - Käyttis, ehkä joskus MegaSquirtilla, toistaiseksi riittää perusautoksi.
                          Ford Sierra OHC 1.8 "iS Turbo" - MegaSquirt projekti

                          Comment

                          • SledgeHammer82
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1651
                            • Pk-seutu

                            #28
                            Originally posted by perusbemari View Post
                            Normaaleissa turboautoissa on hyvin maltilliset nokat. Vai puhutko pelkästään jostakin kisalaitteiden tyhjäkäyntialueesta, jolla ei ole mitään väliä? Vai haluatko tarkentaa?
                            Niin että turbon toiminta sekoittaa myös imusarjan virtauksia, jolloin saatetaan törmätä samoihin ongelmiin MAP:in kanssa kuin kireissä vapareissa.

                            Comment

                            • perusbemari
                              Newbiemmer
                              • Dec 2007
                              • 11

                              #29
                              Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                              Niin että turbon toiminta sekoittaa myös imusarjan virtauksia, jolloin saatetaan törmätä samoihin ongelmiin MAP:in kanssa kuin kireissä vapareissa.
                              [offtopic]
                              Haluaisin nähdä jotain faktaa tämän perusteeksi, että suurempi ilmanpaine vaikuttaisi virtausominaisuuksiin, kun imusarja kuitenkin pysyy kokoajan samana. Tuskin turbon antama ahtopaine kovin nopeasti heittelee kuitenkaan.
                              [/offtopic]
                              BMW E34 M20B25 - Käyttis, ehkä joskus MegaSquirtilla, toistaiseksi riittää perusautoksi.
                              Ford Sierra OHC 1.8 "iS Turbo" - MegaSquirt projekti

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #30
                                Mahdollista, mutta suurin osa aftermarket bokseista käyttää kuitenkin varsin onnistuneesti MAPia. Teoriassa mahdollista mutta maailmalla on ajossa tuhansia autoja joissa ei mitään ongelmaa tuon kanssa. Todella rajalliseen joukkoon osuu tuo ongelma.

                                Ja kun tarkemmin ajattelee, miten imusarja sekoaa jos sen sisäistä painetta muutetaan?
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎