Announcement

Collapse
No announcement yet.

M21D24 öljynpaine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppa
    Newbiemmer
    • Jan 2008
    • 3

    M21D24 öljynpaine

    Tuore bemaristi tässä ihmettelee hieman tuoreen hankinnan kanssa

    Tuli ostettua tuollainen 324D lieväksi projektiksi (korissa hieman laittoa). Tekniikan tässä pitäisi olla huippua (mm. nokka-akseli oheiskaluineen on jo uusittu. Nyt ajettu vajaat 400tkm). Yksi häiritsevä juttu on. Öljynpainevalo palaa/vilkkuu ajon aikana. Ed.omistaja sanoi, että syynä on viallinen öljynpaineanturi ja vika ollut kuulemma jo jonkin aikaa. Tämän anturin vaihdankin loppuviikosta, jos vain suinkin ehdin.

    Itseä kuitenkin aina hirvittää ajella autolla, jossa palaa noinkin kriittinen varoitusvalo. Kone käy kyllä nätisti ja kurkkasin koneen käydessä öljykorkista sisään. Sellainen kupariputki kulki siinä nokkien yläpuolella ja siitä valui jatkuvana vanana öljyä nokan päälle. Ei kovin kovalla paineella, silleen samaan malliin, kuin kannusta kaataisi. Haeskelin juttua foorumin haulla ja päättelinkin jo itse, että öljynpaineet pitäis olla tällöin kunnossa. Tosin lukemani jutut koski lähinnä bensakoneita, mutta tuskin näissä niin suuria eroja on.
    Eikö kone lie olisi jo kilkahtanut, kun sillä on kuitenkin ajettu vähintään satoja kilometrejä siten, että ö-painevalo on palanut/vilkkunut? Tuo nokka lie voitelukierrossa viimeisenä? Eli jos sinne asti öljyä tulee, niin voitelee varmaan muutkin paikat?

    Varmistaisiko joku guru vielä voinko luottaa, että paineet on ok. Pitäisi lähteä käymään autolla pidempi reissu ennen kuin pääsen anturia vaihtamaan. Koko ajan on kuitenkin hieman epävarma olo. :think

    lisäys: Samalla voisin kysyä, että missäs tässä diiselissä on öljynpaineanturi? Öljynsuodatin(?) pöntön (pakosarjojen alapuolella) yläpäässä on yksi anturi, liekkö se juuri tämä öljynpaineanturi?
    Last edited by Samppa; 08-01-2008, 08:35.
    BMW 324D
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    #2
    Originally posted by Samppa View Post
    lisäys: Samalla voisin kysyä, että missäs tässä diiselissä on öljynpaineanturi? Öljynsuodatin(?) pöntön (pakosarjojen alapuolella) yläpäässä on yksi anturi, liekkö se juuri tämä öljynpaineanturi?
    Anturi on juurikin se. Vika voi olla siinä, vaihtaisin pikimmiten varmuuden saamiseksi. Ei ole edes paha homma, onnistuu ihan parkkipaikallakin. Näistä on myös mennyt öljypumpun akselit sileäks, jolloin sitä painetta ei oikeasti ole...
    E30 325iX '86
    Instagram

    Comment

    • Samppa
      Newbiemmer
      • Jan 2008
      • 3

      #3
      tuli vaihdettua nyt sitten se anturi (öljykello). Ei vaikutusta valon toimintaan. No heitin sitten kokeeksi johdon kokonaan irti -> valo palaa edelleen...

      Onko minulla johto jostain maissa? Edellinen omistaja tuumaili, että viime keväänä jakohihnan vaihdon jälkeen alkoi valo jo vilkutella. Johto taas menee jonnekin sinne jakohihnan peltikotelon alle. Liekkö johto josain siellä maissa?

      Eikö tuon valon pitäisi sammua, kun johto irroitetaan? Eli toimintaperiaatteenahan on, että öljykellon kautta valo saa maan?
      BMW 324D

      Comment

      • vexu524tdic
        BTCF Member
        • Jan 2004
        • 776
        • Gallia = Kinnula

        #4
        Originally posted by Samppa View Post
        tuli vaihdettua nyt sitten se anturi (öljykello). Ei vaikutusta valon toimintaan. No heitin sitten kokeeksi johdon kokonaan irti -> valo palaa edelleen...

        Onko minulla johto jostain maissa? Edellinen omistaja tuumaili, että viime keväänä jakohihnan vaihdon jälkeen alkoi valo jo vilkutella. Johto taas menee jonnekin sinne jakohihnan peltikotelon alle. Liekkö johto josain siellä maissa?

        Eikö tuon valon pitäisi sammua, kun johto irroitetaan? Eli toimintaperiaatteenahan on, että öljykellon kautta valo saa maan?
        Näin on käynyt, luultavasti hankaa hihnaan tai kiristimeen tai litistynyt kiristimen alle.
        Helpoin korjaus on kun katkaiset ylävesiletkun luota öp anturin johdon ja vedät siitä uuden sinne anturille. Johto löytyy lämpöanturin lähettyviltä johtosarjasta ja menee siitä jakopään kotelon alle.
        e70 X5 3.0sd -08
        f30 320i xdrive -16
        e30 325i Cabriolet -88 M52b28
        e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
        e30 316 -88 2,2TIC M10
        e21 323i -81 ruostekasa...

        Comment

        • Samppa
          Newbiemmer
          • Jan 2008
          • 3

          #5
          näin tein ja vika korjaantui. Täytyy sanoa, että siinä vaiheessa tunteet hieman heitti, kun laitoin uuden anturin ja valo ei sammunut.

          Vanha johto olikin maissa ihan siitä ylävesiletkun luona olevan läpiviennin kohdalta. Sain vanhan johdon vedettyä ulos ja heitin uuden pintavetona.

          Nyt pelaa ja ilo on ylimmillään
          BMW 324D

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎