Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ajoituksen säädöstä m21d24

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 324TDi
    Bimmer Rookie
    • Dec 2006
    • 66
    • Joensuu

    Ajoituksen säädöstä m21d24

    Jos joku on säätänyt lampulla tuota pumpun ajoitusta niin uskaltaako pumppua käännellä käynnissä ollessa? Mikä lie alkuperäinen ennakko asteissa mekaaniselle pumpulle?
    E53 4.4i facelift
    Ex: E39 523iA, E30 324TD
  • muuris
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    #2
    Ei parane käynnissä ollessa käännellä. Ennakko riippuu koneen iästä, esim E28/E34 on eri ennakot. Heittokellolla katsottuna se 1,00mm on aika hyvä vakiokoneelle. Jos ei ole välineitä ja tuntuu, että ennakko on pielessä, niin joten kuten saa kohdilleen säätämällä lisää ennakkoa, kunnes käy todella karkeasti (kierroksilla kuulostaa jo sepelimyllyltä ja tehot hukkuu) ja siitä sitten vähän takaisin, että käy terveen terävästi eikä kuulosta kierroksillakaan pahalta.
    E30 325iX '86
    Instagram

    Comment

    • 324TDi
      Bimmer Rookie
      • Dec 2006
      • 66
      • Joensuu

      #3
      Kone on e28:sta ja olisi käytössä tuo ajoituslamppu.
      E53 4.4i facelift
      Ex: E39 523iA, E30 324TD

      Comment

      • Härdelli
        Newbiemmer
        • Feb 2007
        • 1

        #4
        Originally posted by muuris View Post
        Ei parane käynnissä ollessa käännellä. Ennakko riippuu koneen iästä, esim E28/E34 on eri ennakot. Heittokellolla katsottuna se 1,00mm on aika hyvä vakiokoneelle. Jos ei ole välineitä ja tuntuu, että ennakko on pielessä, niin joten kuten saa kohdilleen säätämällä lisää ennakkoa, kunnes käy todella karkeasti (kierroksilla kuulostaa jo sepelimyllyltä ja tehot hukkuu) ja siitä sitten vähän takaisin, että käy terveen terävästi eikä kuulosta kierroksillakaan pahalta.
        Olisko mitään yleispätevää tietoa heittää tuosta ajoituksesta muuten. Mulla on heittokello millä olen laittamassa tätä VE6-pumppua M51D25-koneeseen johon nyt toistaiseksi ei muuten mitään ihmeempää kuin vähän syöttöjä ja ahtoja (ruuvilla) isommaksi kun saa ensin toimimaan kunnolla. Mulla on toi pumppu jo kiinni koneessa ja ihan fiiliksellä laitettu säätöihin joissa se lähti käymään ja kävi ihan ok tyhjäkäynnillä mutta veto päällä ei oikein voimaa kuitenkaan löytynyt, ei kovin kierrosherkkä (joskin kiertää kyllä punarajalle mutta aika työläästi) ja piti vähän metallista ääntä kierrätettäessä kun kävin koelenkillä. Koneessa kyllä mukana moottoripolttoöljyä kun ei dieseliä ollut saatavilla siihen hätään joten kai sekin vähän vaikuttaa käyntiin. Meinasin nyt tämän topicin tiedon perusteella laittaa ajoituksen tuohon 1,00mm kohdalle mutta ainakin VE4-pumppujen kohdalla on ollut puhetta että niitä on ajoitettu välillä 0,96mm-1,20mm ja itselle vähän sumeaa aluetta mitä hyötyä tuosta voisi olla.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎