En minä kyllä mitään flektejä alkas ite irrotteleen. Hyötysuhde on 0
Viskoflektin poisto M52/M52TU/M54?
Collapse
X
-
E39 M5 -00
Ex E60 530Da M-Sport -04
Ex E39 M5 -00
Ex E39 M5 -00 Individual
Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
Ex E36 3.0 M3 -93
Ex E36 2.5 Cabrio -94
Ex E36 3.2 M3 -97
Ex E36 2.5 Coupe -93
-
Joo löytyy sähköflekti,mutta tuo ilmastoinnin flekti on melkein joka toisesta E39:stä paskana..Originally posted by Petri.Kekkonen View PostOK, tuo selventää asiaa.
Miksi pitää? Eihän yleensäkään normiautoissa ole kuin sähköflekti joka ei juuri koskaan pyöri. Sähköflektihän jo löytyy muutenkin E39:stä.Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
ex E39 535iA -97
sekä x määrä riisikippoja
Kesäautona toimii vw kupla -65
Comment
-
Eikö tuo ois kaiken paras kun jostain sais sellasen superkeveän viskon, jolloin sen massahitausvoimat ois pieniä. Ei liioinkaan vähentäis kierrosherkkyyttä sellanen.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
Tiedätkö miksi?Originally posted by Vehkis View PostJoo löytyy sähköflekti,mutta tuo ilmastoinnin flekti on melkein joka toisesta E39:stä paskana..
No siksi että se ei koskaan pyöri talvella ja jumiutuu sentakia. Nyt jos vaihtaisi lämpökytkimen niin flekti pysyisi toimintakunnossa käydessään useimmin.-10 e93 325i
-04 e46 320i
-92 e31 850i 6speed
-92 e30 325 cab
-93 e36 M3
-91 e36 325
Comment
-
Tuosta ois kiva päästä vertaileen mittoja/speksejä E39/E46 aux faniin.
Totta.Originally posted by Clavurion View PostSyy käyttää sähköflektiä voi olla myös tilankäytöllinen.
Tuo ohjaushan kuulostaa ihan samalta kuin M52TU/M54 aux fanin ohjaus, lukuunottamatta kai sitä, että tuossa eri asiat voi vaikuttaa ohjaukseen. Täällä oli joskus se vastaava lista siitä mitkä kaikki eri asiat vaikuttaa M52TU/M54 aux fanin ohjaukseen ja taisivat olla lähinnä ilmastoinnin toimintaan liittyviä juttuja. Pitää yrittää vertailla noita kun ehtii paremmin.Originally posted by Clavurion View PostZ4:n sähköflektistä:
Electric Fan
Under certain operating conditions, the engine control activates the electric fan at various speeds.
The electric fan is activated by means of a power output stage directly on the fan motor. The motor control unit activates this power output stage by means of a square-wave signal with duty factors (variable pulse width) between 10 and 90 % thus controlling the various speeds of the electric fan. Pulse duty factors less than 5 % and greater than 95 % do not trigger activation but rather they are used for fault detection purposes. The power output stage features its own positive and ground supply.
The fan speed is influenced by the coolant temperature at the radiator outlet and the pressure in the air conditioning system. The fan speed is reduced as the vehicle speed increases.
Tuo voi tietysti olla totta, mutta eihän se nyt ole mahdollisen modin este että keskimäärin ihmisten autot on rikki.Originally posted by Vehkis View PostJoo löytyy sähköflekti,mutta tuo ilmastoinnin flekti on melkein joka toisesta E39:stä paskana..E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Liekkö järkeä mennä ihan vaan tehon toivossa ruuvailemaan viskoa irti. Jos sen on joku sinne suunnitellut ja hyväksi havainnut, niin ehkä se ei ihan huono ole.
Tosin kyllähän ne isot pojat esson baarissa jutteli että 10hp vähintään tulee tehoa mihinkä tahansa koneeseen viskon poistolla, jossain tapauksissa jopa 40hp.
Oli ehkä hauskin juttu aikoihin. En välttämättä allekirjoittaisi.
Comment
-
Tottahan tuo on.Estäisköhän tuo useammin pyöriminen sen, että sinne flektin ja ilm.kennon väliin ei kertyisi niin paljoa paskaa:thinkOriginally posted by JTMD View PostTiedätkö miksi?
No siksi että se ei koskaan pyöri talvella ja jumiutuu sentakia. Nyt jos vaihtaisi lämpökytkimen niin flekti pysyisi toimintakunnossa käydessään useimmin.
Koska itsellä oli mennyt tuo ilmastoinnin kenno rikki juuri siitä flektin takaa,koska siellä oli niin paljon paskaa..Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
ex E39 535iA -97
sekä x määrä riisikippoja
Kesäautona toimii vw kupla -65
Comment
-
Ajattelin kyllä heti kun tuon luin että ei sen nyt mitenkään pitäisi noin paljon tehoa syödä. Eli aika huimasti ylimitoitetulta tuo lukema minustakin vaikuttaa.Originally posted by Cell View PostMietippä asiaa näin, mikäli viskon pyörittämiseen tosiaan kuluisi tuo 6-8hp silloinkin kun se ei ota kiinni, miten kävisi sormille kun yrität pysäyttää sitä?
Tuotakin ois kiva joskus tutkia tarkemmin. Ei nyt ehkä kuitenkaan työntämällä sormia flektiin.Originally posted by Cell View PostViskon ja vesipumpun akselin välinen tehonsiirtokyky on "kylmänä" olematon.
Niin, kiinni ottaessaan se varmaankin syö jo ihan kohtuullisesti tehoa, mutta sitä taas ei käytännössä juurikaan tapahdu.Originally posted by Cell View PostLisäksi, kiinni ottaneen viskon pyörittämiseen tarvittava teho ei ole vakio eikä kasva lineaarisesti.
Eipä ole, mutta monissa autoissa vesipumput kestää paljon pitempään ja niissä ei ole viskoflektejä samalla akselilla.Originally posted by Cell View PostMonilla niistä irtoaa akselilta siivet. Laakereitakin menee mutta joka tapauksessa 150tkm on kunnioitettava ikä vesipumpulle. Ja tähän liittyen, viskon aiheuttama kuormitus vesipumpun laakerille on olematon. Vai onko todisteita päinvastaisesta?
Mulla välys oli sellainen että flekti pyöri aivan vinossa ja siivet otti kiinni syylariin ja muoveihin pitäen aika pahan äänen. Laakerinrullia oli lentänyt ympäri konehuonetta. Vuotoa ei ollut yhtään.Originally posted by Cell View PostTuon aiheuttamia syylaririkkoja kaikista on joitain promilleja. Vesipumpun laakerointi on sellainen, että se alkaa lähes kaikissa tapauksissa vuotaa ennenkuin visko alkaa ottaa kiinni. Vaatii nimittäin aika hurjan välyksen jo.
Usein? Eikös se hajoa juuri siksi ettei se pyöri talvella koskaan?Originally posted by Cell View PostLisäksi tuo koneen keulan sähköflekti varmasti toimii, mutta entäs sitten kun se hajoaa? Niitä on siellä 1kpl, elinikä rajattu ja se pyörii todella usein.
Tästä olen täysin samaa mieltä.Originally posted by Cell View PostViskon suurin hienous on sen yksinkertaisuus.
Onko noissa uusissakin sitten vielä viskot? En valitettavasti muista katsoneeni niin tarkasti pellin alle.Originally posted by Cell View PostKaiken kaikkiaan, lienee syytä ottaa yhteyttä jo bemarin suunnittelijoihin, hölmöt kun keksivät kaiken maailman stop&go juttuja siellä polttoainetalouden parantamiseen samalla kun usean kilowatin teho käytetään JATKUVASTI sen viskon pyörittämiseen. Eikun mites se menikään...E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Työnnä vaan, se on ihan helppo pysäyttää kun ei ole tarrannut kiinni, tehoa on käytössä niin vähän, että sen saa heitettyä koneen käydessä puolisen kierrosta väärään suuntaankin ennen kuin alkaa taas pyöriä oikeinpäin.Originally posted by Petri.Kekkonen View PostTuotakin ois kiva joskus tutkia tarkemmin. Ei nyt ehkä kuitenkaan työntämällä sormia flektiin.
Ja monissa autoissa vaihdetaan vesipumppu hihnanvaihdon yhteydessä kysymättä, siis nokkahihnan. Toisaalta, viskon merkitys laakereiden elinikään on kyseenalainen juttu.Eipä ole, mutta monissa autoissa vesipumput kestää paljon pitempään ja niissä ei ole viskoflektejä samalla akselilla.
No onpa ainakin ollut hyvin tiivistetty pumppu. Ei hihna sitten pompannut kuitenkaan?Mulla välys oli sellainen että flekti pyöri aivan vinossa ja siivet otti kiinni syylariin ja muoveihin pitäen aika pahan äänen. Laakerinrullia oli lentänyt ympäri konehuonetta. Vuotoa ei ollut yhtään.
Jaa-a. Eiköhän ne käytöstä hajoa, noista tuskin on tehnyt kukaan tilastoa että miksi ne hajoavat. Yleisesti ottaen kuitenkin laitteella on tietyt käyttötunnit jonka jälkeen se hajoaa, sekä tietty määrä käynnistyksiä. Aika suljettu rakenne tuossa flektissä ja yleensä ulkokäyttöön suunnitellut laitteet sisältävät korroosiota kestäviä osia. En kiellä etteikö kokonaiskäyttötuntien määrä laskisi jos se on talven käyttämättä, mutta toisaalta tunteja ja käynnistyksiä kertyy huomattavasti enemmänUsein? Eikös se hajoa juuri siksi ettei se pyöri talvella koskaan?
Suurempi ongelma on sen sijainti. Täysin vailla minkäänlaista lämmitystä suoraan ilmavirrassa. Jäätyy aivan varmasti jumiin talvella.
Eip, mutta eipä niissä ole hihnavetoista vesipumppuakaan.Onko noissa uusissakin sitten vielä viskot? En valitettavasti muista katsoneeni niin tarkasti pellin alle.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
itse myös pohtinut tuota viskon poisto/hyöty suhdetta, mutta aina tuntuu olevan puhe vehkeistä joissa on jo jonkin mallinen vipperä ilmastoinnin takia.
mites sellaisessa tapauksessa joutuu tekemään jos onkin lasitauki ilmastointi eli karvalakki eikä mitään sähkö leftejä pyörimässä.
Eli mistä löytää ohjauksen sille sähköiselle leftille?Kulkineet:E61 525döö
ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
-Pori Connection-
bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...
Comment
-
Syylarin kyljessä apparin puolella pitäis tietääkseni olla mesta sille lämpökytkimelle. Porakonetta piti siinä tosin kayttää.Originally posted by FbonE View Postitse myös pohtinut tuota viskon poisto/hyöty suhdetta, mutta aina tuntuu olevan puhe vehkeistä joissa on jo jonkin mallinen vipperä ilmastoinnin takia.
mites sellaisessa tapauksessa joutuu tekemään jos onkin lasitauki ilmastointi eli karvalakki eikä mitään sähkö leftejä pyörimässä.
Eli mistä löytää ohjauksen sille sähköiselle leftille?
Sitten vain edellämainitut jutut...
Edit:
Näin siis e36 ja sitärataa-10 e93 325i
-04 e46 320i
-92 e31 850i 6speed
-92 e30 325 cab
-93 e36 M3
-91 e36 325
Comment
-
No aivan, wanhaa tekniikkaa kuten viskotuuletinkin.Originally posted by Cell View PostEip, mutta eipä niissä ole hihnavetoista vesipumppuakaan.
Tiettävästi 20-30 kmh nopeuden jälkeen ei tarvita ylimääräistä ilmavirtaa visko tai sähköflektin tuottamana vaan auton oma nopeus riittää pitämään lämmöt kurissa. On aivan turhaa pyörittää viskoflektiä 100% ajasta jos sitä tarvitaan suomen oloissa vaikkapa vain 10% ajasta. Lisäksi visko jäähdyttää jonkinverran kylmääkin moottoria ja se hidastaa moottorin lämpenemistä -> kulutus ja päästöt nousee. Ja fiksut BMW:n insinöörit ovat todellakin asian jo tajunneet, uusista malleista ei taida viskoa enää pahemmin löytyä.
Omasta M42:sta riivin viskoropeloottorin pois viime keväänä kun autossa on ilmastoinnin takia sähköflekti. Normaaliajossa sähköflekti ei ole käynyt oikeastaan koskaan (ja kyllä, se toimii) koska pelkkä ajoviima riittää jäähdytykseen.
Kerran Ahvenistolla "kovaa" ajaessa hellepäivänä lämpömittarin neula taisi nousta karvan siitä keskiasennosta, syyksi epäilen väärinpäin pyörivää sähköflektiä. Se on asennettu jälkiasennusilmastoinnin mukana ja se tuntuu pikemminkin puhaltavan lämmintä ilmaa ulos moottoritilasta kuin imevän viileää ilmaa sisään. Eli kun se kerrankin lähti päälle radalla niin se pikemminkin heikensi ajoviiman tuomaa jäähdytystä kuin tehosti sitä. Hankala vaan selvittää kun se pyörii todella harvoin.
Eli ainakin minä olen pärjännyt ilman viskoa ihan hyvin. Eria asia jos auto on 1700 kiloinen patonorsu jossa on V8 koneena ja autolla ajetaan vain hellepäivinä keskustassa ruuhkassa.
Lopuksi, ei pidä tuijottaa pelkkää tehonlisäystä. Toinen puoli on painon pudotus joka tässä tapauksessa on hyvinkin kilo tai pari
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
Comment
-
Viskohan siis ei varsinaisesti puhalla kuin silloin kun se on napannut kiinni. Siivet kyllä pyörii jonkin verran mutta ilmaa ei siirry oikeastaan yhtään. Moottorin lämpenemiseen se ei vaikuta mitattavissa määrin kun syylarin vesikierto on kiinni ja tuo olematon ilmamäärä ei riitä pitämään edes konehuonetta viileänä paikallaan ollessa. Ajossa ajoviima puhaltaa jo paljon enemmän. Ja mitä noihin uusiin malleihin tulee niin pidetäänpä nyt edelleen mielessä että siellä on sähköinen vesipumppu jolloin sen akselille on hieman ikävä laittaa mitään.Originally posted by Jochen View PostTiettävästi 20-30 kmh nopeuden jälkeen ei tarvita ylimääräistä ilmavirtaa visko tai sähköflektin tuottamana vaan auton oma nopeus riittää pitämään lämmöt kurissa. On aivan turhaa pyörittää viskoflektiä 100% ajasta jos sitä tarvitaan suomen oloissa vaikkapa vain 10% ajasta. Lisäksi visko jäähdyttää jonkinverran kylmääkin moottoria ja se hidastaa moottorin lämpenemistä -> kulutus ja päästöt nousee. Ja fiksut BMW:n insinöörit ovat todellakin asian jo tajunneet, uusista malleista ei taida viskoa enää pahemmin löytyä.
Viskon vaihtaminen sähköiseen järjestelmään laskee luotettavuutta, ainoa hyvä puoli sähköisessä on koneen kierroksista riippumaton tehonkulutus kun tuuletin pyörii.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Originally posted by Jochen View PostEria asia jos auto on 1700 kiloinen patonorsu jossa on V8 koneena ja autolla ajetaan vain hellepäivinä keskustassa ruuhkassa.
Itseasiassa 1800 kg ja mikä parasta patonorsu on kohtuullisen vikkelä kuljetin vaikka nimestä ei heti uskoisi..
Olisi kannattanut visko jättää ehkä mielummin kun laittaa väärinpäin pyörivä flekti tilalle..:think Eiköhän tuo ole kuitenkin kohtuu helppo kääntää oikean suuntaiseksi jos se nyt on tarpeen.Originally posted by Jochen View PostKerran Ahvenistolla "kovaa" ajaessa hellepäivänä lämpömittarin neula taisi nousta karvan siitä keskiasennosta, syyksi epäilen väärinpäin pyörivää sähköflektiä
Comment
Comment