Announcement

Collapse
No announcement yet.

Viskoflektin poisto M52/M52TU/M54?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7395
    • Oulu

    Viskoflektin poisto M52/M52TU/M54?

    Tästä aiheesta oli jo eilen juttua toisessa threadissa (http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=127420), mutta koska sen otsikko ei tavoita kaikkia kiinnostuneita niin teen vielä uuden threadin.

    Olen jo joskus aiemmin ajatellut että olisikohan mahdollista poistaa viskoflekti otsikon moottoreista ja nyt kun satuin lukemaan jotain BMW:n M54-moottoridokkaria Z4:ään (E85) liittyen niin osui silmään maininta että siinä ei ole viskoflektiä:



    Mulle jäi vain hämäräksi mitä tuo toinen muutos "Air-controlled IHKA system (water valves eliminated)" käytännössä tarkoittaa?

    Jos tosiaan M54-koneen saisi pienin muutoksin toimimaan ilman viskoflektiä niin vähän ihmettelen jos ei kukaan ole tehnyt kaupallista flektinpoistokittiä. Pelkkä viskon poisto ilman sen tarkempaa jäähdytysjärjestelmän muokkaamista ja tutkimista ei kuitenkaan vaikuta hyvältä idealta, mutta jos Z4:ssä samat koneet toimii ilman niin ei sen luulisi sopivin muutoksin mahdotontakaan olevan.

    Olettaisin tästä saatavan hyötyä parantuneena kierrosherkkyytenä, lisääntyneenä tehona pienentyneenä kulutuksena ja ehkä myös alentuneena melutasona. Lisäksi luulisin myös vesipumpun laakerin keston paranevan.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1835
    • Kotona/Poissa

    #2
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

    Mulle jäi vain hämäräksi mitä tuo toinen muutos "Air-controlled IHKA system (water valves eliminated)" käytännössä tarkoittaa?

    Jos tosiaan M54-koneen saisi pienin muutoksin toimimaan ilman viskoflektiä niin vähän ihmettelen jos ei kukaan ole tehnyt kaupallista flektinpoistokittiä. Pelkkä viskon poisto ilman sen tarkempaa jäähdytysjärjestelmän muokkaamista ja tutkimista ei kuitenkaan vaikuta hyvältä idealta, mutta jos Z4:ssä samat koneet toimii ilman niin ei sen luulisi sopivin muutoksin mahdotontakaan olevan.

    Olettaisin tästä saatavan hyötyä parantuneena kierrosherkkyytenä, lisääntyneenä tehona pienentyneenä kulutuksena ja ehkä myös alentuneena melutasona. Lisäksi luulisin myös vesipumpun laakerin keston paranevan.
    water valves eliminated:
    vois tarkoittaa että tosiaan vesiventtiili puuttuu, ja lämppärin kenno käy aina kuumana. Sisälämpö säätyy sitten muuttelemalla sitä lämppärikennon ohi tulevan suoran ulkoilman ja lämppärikennon läpi menevän kuuman ilman suhdetta.

    Viskon poisto, siis pitäähän joku tuuletin olla, onko tuossa sitten sähköinen flekti?
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7395
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Havis View Post
      water valves eliminated:
      vois tarkoittaa että tosiaan vesiventtiili puuttuu, ja lämppärin kenno käy aina kuumana.
      OK, tuo selventää asiaa.

      Originally posted by Havis View Post
      Viskon poisto, siis pitäähän joku tuuletin olla, onko tuossa sitten sähköinen flekti?
      Miksi pitää? Eihän yleensäkään normiautoissa ole kuin sähköflekti joka ei juuri koskaan pyöri. Sähköflektihän jo löytyy muutenkin E39:stä.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Olettaisin tästä saatavan hyötyä parantuneena kierrosherkkyytenä, lisääntyneenä tehona pienentyneenä kulutuksena ja ehkä myös alentuneena melutasona. Lisäksi luulisin myös vesipumpun laakerin keston paranevan.
        Valitettavasti kuitenkin tosimaailmassa noista jää kaikki toteutumatta mitattavissa määrin. Toimiva visko on sen verran hyvä laitos, ettei sen korvaamiseen ole syytä. Kun visko ei ota kiinni, se kuormittaa konetta olemattoman vähän. Vesipumpun laakerinkesto ei myöskään ole ongelma näissä autoissa eikä tuo visko sitä juurikaan kuormitakkaan.

        Se pelkkä ilmastoinnin flekti ei riitä pitämään autoa toiminnassa esim. ruuhkassa kesäisin, ei se viskokaan siellä puhalla ellei ole tarvetta, pyörii vain mukana. Lisäksi kun tuon ylimääräisen flektin lisääminen vaatii sähköjärjestelmän muokkailua, ilmanohjainten poistoa/muokkaamista ja investointeja esim. flektin muodossa, on koko homma aika turha kun hyödyt ovat olemattomat. Ostaisitko sinä auton johon on patentoitu konehuoneeseen omia ratkaisuja?
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7395
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Cell View Post
          Valitettavasti kuitenkin tosimaailmassa noista jää kaikki toteutumatta mitattavissa määrin.
          Miksi sitten tuolla E36-threadissa linkitetyssä modijutussa oli dynossa mitattu selvää tehonlisää flektin poistolla?

          Lainaus http://www.understeer.com/fanclutchmod.shtml
          This is a trick develped by the PTG race team's engine specialists for all E36 I6 engines and is dyno proven. The reduction in parasitic drag is equivilent to a 6-8hp increase.
          Kusettaako nuo ihmisiä vain myydäkseen noita osia? Ja miksihän Z4:ssä sitten ei ko. flektiä ole jos sen poistamisella ei saada etuja?


          Originally posted by Cell View Post
          Vesipumpun laakerinkesto ei myöskään ole ongelma näissä autoissa eikä tuo visko sitä juurikaan kuormitakkaan.
          Tietääkseni M52/M52TU/M54-koneissa korkkaa vesipumput 150 tkm ajolla järjestään. Mulla ainakin hajos omasta nimenomaan laakeri. Mikä noista sitten kaikilla muilla ihmisillä hajoaa?

          Laakeririkon seurauksena viskoflektin siivet otti osumaa jäädyttäjään lisäten vahinkoa. Ihan samaa perustellaan tuolla http://www.understeer.com/fanclutchmod.shtml

          In addition to performance increase removing the fan eliminates the risk of the fan blades coming in to contact with the radiator due to a broken motor mount or faulty waterpump bearings. The fan blades can do significant underhood damage if they contact the radiator or if a broken fan belt wraps around them. Also changing belts is very easy with the fan out of the way.
          Originally posted by Cell View Post
          Se pelkkä ilmastoinnin flekti ei riitä pitämään autoa toiminnassa esim. ruuhkassa kesäisin...
          Miten tuo Z4 sitten voi toimia?

          Originally posted by Cell View Post
          Ostaisitko sinä auton johon on patentoitu konehuoneeseen omia ratkaisuja?
          En varmaankaan, mutta en ole tuota autoa nyt juuri myymässä joten kyllä uskaltaisin tehdä järkeviä modeja joista on tutkitusti hyötyä enemmän kuin haittaa. Sen kyllä ymmärrän että jäähdytysjärjestelmä on koneen hyvinvoinnin kannalta melko olennainen asia, eikä sitä siksi pitäisi summamutikassa mennä peukaloimaan.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • Gonzalez
            BTCF Member
            • Jun 2003
            • 2632
            • Seinäjoki

            #6
            Ainakin englannin päässä ( esim. www.e36coupe.com ja hakusanaksi "fan delete") tätä viskon poistoa on harrastettu jo kauaun kun porukalla on viskot/vesipumput hajoillut ja rikkonut syyläreitä. Mikäli autossa on ilmastointilaite ja tämän vuoksi myös sähköflekti kennojen edessä kaava on erittäin yksinkertainen:

            -Poistetaan viskotuuletin vesipumpun päästä, mutta jätetään syylärin edessä/siipien ympärillä kulkeva muovi paikalleen (ohjaa ilmeisesti ilman optimaalisemmin koneelle kuin poistamalla muovikin)
            -Vaihdetaan alhaisemmilla asteilla oleva termostaatti (esim.80/82 tms.)
            -Vaihdetaan ilmastoinninkennon edessä olevan sähköflektin kytkin matalempiasteiseen (sijaitsee siinä syylärin kennon päädyssä kierteisiin ruuvattuna), kytkimen asteet tulee olla 80/88 ja kyseinen kytkin löytyy muistaakseni M40/M42-koneista, osanumerokin on mulla jossain jemmassa...
            -Pullo jäähdytysnesteen ominaisuuksien parannusainetta koneeseen (porukka oli laitellut jotain rata-autoissa käytettävää "water-wetteriä", varmasti vastaavia löytyy myös Suomesta), tiedä sitten onko tällä niin suurta merkitystä...

            Tämä on siis kaava jolla englannin pojat poistaa viskoflektit ainakin m50/m52 koneista sekä e36-korin ämmäläisistä. Mikäli tämä toimii täysin kesähelteessä englannin liikenneruuhkissa, en ymmärrä miksei sama toimisi myös Suomen olosuhteissa.


            Itse ajattelin tehdä ko.modin ensi kesäksi mikäli sama pirssi vielä alta löytyy, testasin jo vähän samalla kun vesipumpun vaihdoin ja kierrosherkkyyttä tulee ainakin huomattavasti lisää.
            530d GT F07 2010
            325i E30 Cabriolet 1987

            Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9138
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Olen jo joskus aiemmin ajatellut että olisikohan mahdollista poistaa viskoflekti otsikon moottoreista ja nyt kun satuin lukemaan jotain BMW:n M54-moottoridokkaria Z4:ään (E85) liittyen niin osui silmään maininta että siinä ei ole viskoflektiä:
              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Miten tuo Z4 sitten voi toimia?
              Siinä on yksi suurempi sähköflekti viskon tilalla. KLIK
              Syy käyttää sähköflektiä voi olla myös tilankäytöllinen. En tosin yhtään tiedä, miten ahdas Z4:n konehuone on keulilta.
              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Mulle jäi vain hämäräksi mitä tuo toinen muutos "Air-controlled IHKA system (water valves eliminated)" käytännössä tarkoittaa?
              Juuri kuten edelläkin todettiin. Lämppärin kennolla kiertää jatkuvasti jäähdytysneste ilman vesiventtiileitä ja ilman lämpötilaa ohjataan vain ilmaläpillä.

              Z4:n sähköflektistä:

              Electric Fan

              Under certain operating conditions, the engine control activates the electric fan at various speeds.
              The electric fan is activated by means of a power output stage directly on the fan motor. The motor control unit activates this power output stage by means of a square-wave signal with duty factors (variable pulse width) between 10 and 90 % thus controlling the various speeds of the electric fan. Pulse duty factors less than 5 % and greater than 95 % do not trigger activation but rather they are used for fault detection purposes. The power output stage features its own positive and ground supply.
              The fan speed is influenced by the coolant temperature at the radiator outlet and the pressure in the air conditioning system. The fan speed is reduced as the vehicle speed increases.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Miksi sitten tuolla E36-threadissa linkitetyssä modijutussa oli dynossa mitattu selvää tehonlisää flektin poistolla?

                Lainaus http://www.understeer.com/fanclutchmod.shtml
                Jaa-a, tuon mittauksissa on todella helppo saada aikaan juuri sellaisia tuloksia kuin haluaa. Dynossa ilmavirtaus ei vastaa mitenkään normaalia ajoa niistä tuulettimista huolimatta, ja lämmetessään visko alkaa ottaa kiinni. Ajossa se ei ota. Mietippä asiaa näin, mikäli viskon pyörittämiseen tosiaan kuluisi tuo 6-8hp silloinkin kun se ei ota kiinni, miten kävisi sormille kun yrität pysäyttää sitä? Silppua tulisi. Viskon ja vesipumpun akselin välinen tehonsiirtokyky on "kylmänä" olematon. Lisäksi, kiinni ottaneen viskon pyörittämiseen tarvittava teho ei ole vakio eikä kasva lineaarisesti.

                Kusettaako nuo ihmisiä vain myydäkseen noita osia? Ja miksihän Z4:ssä sitten ei ko. flektiä ole jos sen poistamisella ei saada etuja?
                Ei kuseta, mutta onko hyvää markkinointia sanoa että ei siitä hyötyä ole mutta on se kiva? Tehoeroa syntyy käytännössä ainoastaan kun visko nappaa kiinni, joten ei ole valehtelua jos sanoo että tehoa vapautuu viskonpoistolla. Z4 viskon puuttuminen liittyy 99,99999999% varmuudella johonkin aivan muuhun kuin tehon lisäämiseen tai noihin muihin syihin.

                Tietääkseni M52/M52TU/M54-koneissa korkkaa vesipumput 150 tkm ajolla järjestään. Mulla ainakin hajos omasta nimenomaan laakeri. Mikä noista sitten kaikilla muilla ihmisillä hajoaa?
                Monilla niistä irtoaa akselilta siivet. Laakereitakin menee mutta joka tapauksessa 150tkm on kunnioitettava ikä vesipumpulle. Ja tähän liittyen, viskon aiheuttama kuormitus vesipumpun laakerille on olematon. Vai onko todisteita päinvastaisesta?

                Laakeririkon seurauksena viskoflektin siivet otti osumaa jäädyttäjään lisäten vahinkoa. Ihan samaa perustellaan tuolla http://www.understeer.com/fanclutchmod.shtml
                Tuon aiheuttamia syylaririkkoja kaikista on joitain promilleja. Vesipumpun laakerointi on sellainen, että se alkaa lähes kaikissa tapauksissa vuotaa ennenkuin visko alkaa ottaa kiinni. Vaatii nimittäin aika hurjan välyksen jo.

                Miten tuo Z4 sitten voi toimia?
                Helposti, se on suunniteltu. Ja kuten clavurion jo totesi, sinne on lisätty sähköflekti.

                En varmaankaan, mutta en ole tuota autoa nyt juuri myymässä joten kyllä uskaltaisin tehdä järkeviä modeja joista on tutkitusti hyötyä enemmän kuin haittaa. Sen kyllä ymmärrän että jäähdytysjärjestelmä on koneen hyvinvoinnin kannalta melko olennainen asia, eikä sitä siksi pitäisi summamutikassa mennä peukaloimaan.
                Niinpä. Termostaatin vaihto vaikuttaa polttoainetalouteen, ja mikä hienointa, sinunkin autossasi on alue-ohjattu termostaatti. Sille ei ole mitään kylmempiä ja kuumempia vaihtoehtoja, joten milläs vaihdat. Lisäksi tuo koneen keulan sähköflekti varmasti toimii, mutta entäs sitten kun se hajoaa? Niitä on siellä 1kpl, elinikä rajattu ja se pyörii todella usein. Lisäksi vikaantuvia osia löytyy useita. Se ei varoita rikkoontumisestaan usein mitenkään, saatat ajella jopa koko talven onnellisena tietämättä että se on rikki. Sitten kevään ensimmäisessä ruuhkassa kansi sanoo naps Viskon suurin hienous on sen yksinkertaisuus.

                Kaiken kaikkiaan, lienee syytä ottaa yhteyttä jo bemarin suunnittelijoihin, hölmöt kun keksivät kaiken maailman stop&go juttuja siellä polttoainetalouden parantamiseen samalla kun usean kilowatin teho käytetään JATKUVASTI sen viskon pyörittämiseen. Eikun mites se menikään...
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • zener
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 14349
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Gonzalez View Post
                  Tämä on siis kaava jolla englannin pojat poistaa viskoflektit ainakin m50/m52 koneista sekä e36-korin ämmäläisistä. Mikäli tämä toimii täysin kesähelteessä englannin liikenneruuhkissa, en ymmärrä miksei sama toimisi myös Suomen olosuhteissa.
                  Eli voisikos tämän soveltaa myös E34:ssa (M50B25 vanos)? Vai kannattaako tuon automaattilootan kanssa tätä harkita?
                  E65 730dA '04 klick
                  F10 520dA '11 klick
                  E34 520iA '91 klick

                  Instagram


                  "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by zener View Post
                    Eli voisikos tämän soveltaa myös E34:ssa (M50B25 vanos)? Vai kannattaako tuon automaattilootan kanssa tätä harkita?
                    Ei tuo kannata mihinkään, ei se laatikko mitään vaikuta tässä asiassa. Se laatikon lauhdutin on sen verran ylimitoitettu Suomen oloihin, että riittää.

                    Meinaatteko, että se keulalla aina pyörivä sähköflekti ei lisää kulutusta?

                    Miksei vain korvaa viskoflektiä sähköflektillä, taatusti jäähtyy?

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14349
                      • Oulu

                      #11
                      Suunnitella toki aina saa, mutta toteuttaminen on eri asia. Eipä oo kyllä vielä vesipumput paukkunu vaikka visko on kiinni ollu. Kesällä täytyy tuohonkin vesipumppu varmuuden vuoksi vaihtaa.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Saman ilmamäärän siirtäminen sähköflektillä kuluttaa huomattavasti enemmän tehoa kuin viskolla. Hyötysuhteet on hassu juttu.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Kouris
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 683

                          #13
                          Tehon lisäys tämmöisellä modauksella ei voi olla missään suhteessa järkevä jos ymmärtää kuinka hyvä laitos viskoflekti on silloin kun se toimii oikein. En kiellä etteikö sen poistamalla voi saada hiukan lisää voimaa. Varmasti yhtä hyödyllistä on pienentää apulaitteitten pyörimisnopeutta. Muistaakseni olen jossain nähnyt joihinkin riiseihin myytävän hihnapyöräsettiä jolla välitystä muutetaan = apulaitteet pyörivät hitaammin = käyttävät vähemmin voimaa. Saattoi olla että pelkkää laturia pyöritetään hitaammin.

                          Comment

                          • tomippa
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 656
                            • pk-seutu

                            #14
                            Visko pois ja sähköflekti tilalle Tehopuolessa pieniä parannuksia ja sähköflekti varmasti jäähdyttää. Itsellä näin ja kaikki pelaa.

                            Comment

                            • JTMD
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2006
                              • 834
                              • Helsinki

                              #15
                              Ylihuomenna käväisen hakemassa pullon water wetteriä, 80c termarin ja 80/88 flektin kytkimen.
                              Jos ongelmia lämpöjen kanssa tulee kesällä niin onhan se reilu 5 min homma laittaa flekti takaisin kiinni.

                              Voin kaivaa jostain video footagea teille kun viskoflekti huojuu maagisesti.
                              -10 e93 325i
                              -04 e46 320i
                              -92 e31 850i 6speed
                              -92 e30 325 cab
                              -93 e36 M3
                              -91 e36 325

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎