Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 L-jet kierrostenrajoitin RATKAISTU

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vexu524tdic
    BTCF Member
    • Jan 2004
    • 776
    • Gallia = Kinnula

    M10 L-jet kierrostenrajoitin RATKAISTU

    Osaako kukaan poistaa?
    Rajoitin boksissa, EI pyörijässä.

    Tämä selvitetty, ohjeet seuraavalla sivulla

    Vastaus, kun kuitenkin joku kysyy:
    M10B20 turbo ic, jääratapeli, saisi kiertää ainakin 7000. Nyt kiertää n. 6200
    Last edited by vexu524tdic; 06-03-2008, 19:27.
    e70 X5 3.0sd -08
    f30 320i xdrive -16
    e30 325i Cabriolet -88 M52b28
    e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
    e30 316 -88 2,2TIC M10
    e21 323i -81 ruostekasa...
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2558
    • .

    #2
    Originally posted by vexu524tdic View Post
    Osaako kukaan poistaa?
    Rajoitin boksissa, EI pyörijässä.

    Vastaus, kun kuitenkin joku kysyy:
    M10B20 turbo ic, jääratapeli, saisi kiertää ainakin 7000. Nyt kiertää n. 6200
    Joskus tuossa jokin aika sitten sattui silmiin vastaava kysely. Siinä yhdessä vastauksessa viitattiin linkkiin joka vei jonnekin pösösivuille. Siellä oli ohje pösön L-jet boksissa olevaan rajoittimen poistoon. En sitten osaa sanoa miten toimisi Bemarissa. Enkä edes tähän hätään muista millä sivuilla se oli.

    Mutta kiitos nyt tästäkin vähästä.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • vexu524tdic
      BTCF Member
      • Jan 2004
      • 776
      • Gallia = Kinnula

      #3
      Originally posted by Freak View Post
      Joskus tuossa jokin aika sitten sattui silmiin vastaava kysely. Siinä yhdessä vastauksessa viitattiin linkkiin joka vei jonnekin pösösivuille. Siellä oli ohje pösön L-jet boksissa olevaan rajoittimen poistoon. En sitten osaa sanoa miten toimisi Bemarissa. Enkä edes tähän hätään muista millä sivuilla se oli.

      Mutta kiitos nyt tästäkin vähästä.

      Kiitoksia vinkistä, löysin ohjeet:


      Nyt pitäisi vielä käsittää minkä kokoisen vastuksen sinne vaihdan?
      Periaatteessa rajoitinta ei tarvitse boksissa olla, siitä on vain haittaa > menee laihalle rajoittaessa. Sytyllä parempi rajoittaa ~7000rpm, joten tuon yläpuolelle se pitäisi saada.
      e70 X5 3.0sd -08
      f30 320i xdrive -16
      e30 325i Cabriolet -88 M52b28
      e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
      e30 316 -88 2,2TIC M10
      e21 323i -81 ruostekasa...

      Comment

      • Tzeimi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 2067
        • Banshee - Jyväskylä

        #4
        Originally posted by vexu524tdic View Post
        Nyt pitäisi vielä käsittää minkä kokoisen vastuksen sinne vaihdan?
        Säädettävän?
        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
        & 02 tulpo saniteetti dyno




        Älä väkisin, ota isompi vasara.
        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

        Comment

        • vexu524tdic
          BTCF Member
          • Jan 2004
          • 776
          • Gallia = Kinnula

          #5
          Joo-o!

          Lisäselvityksiä tuli eteen, boksi on yhdellä piirilevyllä ja aivan erinäköinen kuin ohjeissa oleva.

          Mulla boksi on 330 loppuinen mutta kaavion 310 on hyvin lähellä tuota. Molemmat ovat 318i bokseja.

          Nyt joku elektroniikasta enemmän tietävä voisi pähkäillä kytkentää jonka löysin uudemmasta kaaviosta:



          Onko se edelleen vastus R106 joka pitää muuttaa?
          Toimintaperiaate on kuvattu aikaisemman postauksen linkissä.
          Vanhemman version ohjeista ei selviä, mille piirin nastalle vastus on kytketty...

          Tai jos jollain on tuollainen vanhanmallinen boksi, niin saisiko siitä selville minne R106 on kytketty.
          Last edited by vexu524tdic; 21-02-2008, 10:44.
          e70 X5 3.0sd -08
          f30 320i xdrive -16
          e30 325i Cabriolet -88 M52b28
          e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
          e30 316 -88 2,2TIC M10
          e21 323i -81 ruostekasa...

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #6
            Vaihda tilalle joko m20b20 l-jet boksi tai eri vuotisesta m10b18 koneesta.

            Ja ihan aikuisten oikeasti tuon m20 boksin voi heittää m10 moottoriin...
            Olli.

            Comment

            • vexu524tdic
              BTCF Member
              • Jan 2004
              • 776
              • Gallia = Kinnula

              #7
              Originally posted by Rocla View Post
              Vaihda tilalle joko m20b20 l-jet boksi tai eri vuotisesta m10b18 koneesta.

              Ja ihan aikuisten oikeasti tuon m20 boksin voi heittää m10 moottoriin...
              Täytyy testata tuota m20 boksia, jollei apuja löydy.
              e70 X5 3.0sd -08
              f30 320i xdrive -16
              e30 325i Cabriolet -88 M52b28
              e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
              e30 316 -88 2,2TIC M10
              e21 323i -81 ruostekasa...

              Comment

              • Freak
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 2558
                • .

                #8
                Originally posted by Rocla View Post
                Vaihda tilalle joko m20b20 l-jet boksi tai eri vuotisesta m10b18 koneesta.

                Ja ihan aikuisten oikeasti tuon m20 boksin voi heittää m10 moottoriin...
                Uudemmissa M20B20 L-Jet -moottoreissa on myös rajoitin 6200 kierroksessa eikä rajoitin ole pyörijässä.
                Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                Vanha Uuden liiton mies...

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by Freak View Post
                  Uudemmissa M20B20 L-Jet -moottoreissa on myös rajoitin 6200 kierroksessa eikä rajoitin ole pyörijässä.
                  L-jet vai Le-jet? Le-jetin boksi ei käy m10 boksin tilalle, tunnistaa siitä, ettei le-jetissä ole kylmäkäyntisuutinta.
                  Olli.

                  Comment

                  • Freak
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 2558
                    • .

                    #10
                    Originally posted by Rocla View Post
                    L-jet vai Le-jet? Le-jetin boksi ei käy m10 boksin tilalle, tunnistaa siitä, ettei le-jetissä ole kylmäkäyntisuutinta.
                    Just se eli Le-Jet. Onko kaikki M10 ruiskut sitten L-jettejä ettei Le?
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by Freak View Post
                      Just se eli Le-Jet. Onko kaikki M10 ruiskut sitten L-jettejä ettei Le?
                      Joo, ilman E:tä menee aina m10.
                      Olli.

                      Comment

                      • Freak
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 2558
                        • .

                        #12
                        Originally posted by Rocla View Post
                        Joo, ilman E:tä menee aina m10.
                        Ok. I stand corrected.
                        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                        Vanha Uuden liiton mies...

                        Comment

                        • vexu524tdic
                          BTCF Member
                          • Jan 2004
                          • 776
                          • Gallia = Kinnula

                          #13
                          Ongelma ratkaistu!

                          Näillä ohjeilla pääsee alkuun:


                          Ohje on muuten hyvä mutta ei päde suoraan euroopalaisiin malleihin, johtuen eri boksista. Loppunumerot: US 310 vs. Euro 330
                          Armotonta pähkäilyä kuvien ja kaavioiden kanssa, kuvasta näkyy että vastuksen numero alkaa 7??.
                          Kytkentäkaaviosta ja omasta piirilevystä paljastui että kytkentä on lähes sama mutta osien sijoittelu täysin eri. (310 lambda versio?)

                          Korkealla jalalla on kaksi 7 alkuista vastusta R753 (180k) ja R733 (120k), kokeilin molempiin värikoodauksen ja mittauksen perusteella n. 2 kertaista vastusta rinnalle kuten noissa ohjeissa on tehty > ei vaikutusta?!
                          Olisiko sittenkin erilainen kytkentä... Lisää pähkäilyä ja pari kokeilua > ei tulosta!

                          Kokeilin kaverin 520i:n '84 boksia (vanhempi, 301 loppuinen) Ei toiminut. Kylmänä lupasi, mutta sammui ja lämpimänä ei puhunut mitään. Ilmeisesti kävi kylmäkäynnistys-suuttimen avulla hetken.

                          Hermo alkoi kiristyä... Megaruuttaa katselemaan.

                          Piiriä tutkiessani huomasin että monella vastuksella oli alunperinkin rinnalla toinen vastus. Kaverini huomasi tutkiessaan että osa niistä olikin sarjassa eikä rinnan, joten laskut uusiksi!

                          Vastukset R733 (120k, jalustalla) ja R732(110k, levyllä) ovat sarjassa
                          joten 360k lisääminen R733 rinnalle ei paljoa kokonaisvastusta muuta, toisin kuin amerikkalaisessa ohjeessa 470k riitti :think Tai sitten on Jenkkiläisillä tullut pikku virhe laskuissa (lue tulokset alempaa)...

                          Uskaliaasti laitoin 10k vastuksen R733 rinnalle, kokonaisvastus näytti näille kahdelle ~8k (+R732 110k =~120k tot.)ja kokeilemaan > RAJOITINTA EI OLE! SE TOIMII!!!

                          En kuitenkaan tyytynyt vielä tähän vaan vaihdoin 10k tilalle 47k ja rajoitin asettui ~7000 kohdalle. Tinasin vielä toisen 47k vastuksen samaan pakettiin ja nyt rajoitin on ~7400.
                          Kytkettynä on siis tällä hetkellä alkuperäinen R733 120k omalla paikallaan ja kaksi 47k vastusta sen rinnalla.

                          En toki aio kierrättää konetta noin paljon vaan rajoitin tulee perinteisesti pyörijään, ~7000 kohdalle.


                          Pari kuvaa projektista
                          Attached Files
                          Last edited by vexu524tdic; 06-03-2008, 19:24.
                          e70 X5 3.0sd -08
                          f30 320i xdrive -16
                          e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                          e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                          e30 316 -88 2,2TIC M10
                          e21 323i -81 ruostekasa...

                          Comment

                          • Neppo
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2006
                            • 721
                            • Laihia

                            #14
                            On kyllä selvät ohjeet ja kiitos niistä! Pari boxia noilla modattu kiinteästi ja yksi lineaarisella potentiometrillä. Tosin potentiometri hieman väärin mitoitettu ja kierrosalue 6200-20000 No seuraavalla koetetaan saada 6200-7500...

                            Asiaan. Tuli yksi tuollainen USA spec -boxi eteen. Katsoin tuon alla mainitun linkin, mutta en nähnyt sitä vastuksen koodia. Onko vastus siis sama R733, vai onko se toisella numerolla tuossa USA boxissa? Paikan perusteellahan tuon saa kans tietty kasaan, mutta tuo vastuksen numero vahvistaisi asian.

                            Näillä ohjeilla pääsee alkuun:


                            Ohje on muuten hyvä mutta ei päde suoraan euroopalaisiin malleihin, johtuen eri boksista. Loppunumerot: US 310 vs. Euro 330
                            Armotonta pähkäilyä kuvien ja kaavioiden kanssa, kuvasta näkyy että vastuksen numero alkaa 7??.
                            Kytkentäkaaviosta ja omasta piirilevystä paljastui että kytkentä on lähes sama mutta osien sijoittelu täysin eri. (310 lambda versio?)
                            Katsoin myös USA kuvasta, ja kyllä, siihen tinattu vastus on tosiaankin värikoodienkin perusteella 470k ohm, mutta näihin Euro Spec -boxeihin tulee nuo 2 tai 1x47k ohm vastukset. Kokeilen kötöstellä tuohon jenkkimalliin tuon 470k ohm jos se nyt toimis kun kerran tekstissä niin mainitaan ja kuvassakin värit täsmää.

                            Onko sulla vexu, tai joku muu, kokemuksia tästä USA boxin modauksesta? Tarkka USA boxin vastuksen numero?

                            Comment

                            • Neppo
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 721
                              • Laihia

                              #15
                              Tuli kans mieleen lisäyksenä tohon edelliseen:

                              Jostain luin, että lambda correctionin säätö ois myös vastuksen kautta..Jos tuohon USA spec boxiin laittaa kiinni laajakaistan, esim. VEMS:n, ja muuttaa lambdan ulostulon kapeakaistaksi, niin voiko vastuksen avulla laittaa isommalle lambda correctionin..? Eikös tämän pitäisi teoriassa olla mahdollista...

                              Mietin vaan omaan turboasennukseen. Sais suht helposti pikkasen lisäsäätöö vakioon verrattuna kun tinais lisävastuksen rinnalle...:think

                              Oisko kellään tietoa/apuja? Onnistuisko yleensäkään?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎