300srj,aivan sama mikä korimalli,lukkoa ei ole vakiona kuin M3 mallissa.
Sen verran tekee mieli taas vängätä että E30 325iX:ssä on edelleen vakiona lukkoperä. Jos oikein kaukaa lähdetään hakemaan niin jakolaatikosta löytyy toinenkin lukko. :wink:
selittäkäähän viisaammat mitä eroa on visko- ja kitkalukolla
Viskolukko aktivoituu pyörimisnopeuserosta, ts. toisen pyörän pitää sutia jotta voimaa alkaisi siirtyä enemmän sille paremminpitävälle. Kitkalukko välittää voimaa jo ennen pidon menetystä, saaden aikaan sen että pito ei välttämättä katoa siltä huonommaltakaan puolelta.
Parkkiksella paskarinkiä suditellessa sekä radalla kunnon lukko on kiva, ja auttaa kenties kauppa-ajossakin liikkeellelähdöissä, mutta ohitustilanteissa talvikelissä se on ärsyttävä. Se että perä heilahtaa kohti vasenta ojaa silloin kun ollaan ohitettavan rinnalla, ei ole mitenkään miellyttävää. Ja samassa kelissä Sierrat sun muut avolavapakut painavat koko jonosta ongelmitta ohi. Tämän lisäksi lukko sisältää avoimeen perään verrattuna ylimääräisiä kuluvia osia, joten ei ihme jos jarrulla toteutettu sudituksentasain on korvannut lukon arkiautoissa. Halvempi, ja pitää arkiautoilijan varmemmin poissa vaikeuksista.
Ainakin E23:ssa (ainakin 735 tai 745 joista kokemusta) ei tahdo tulla hommasta talvella mitään ilman kitkalukkoa. Jos vähänkin liukkaampi paikka => ei tahdo päästä eteen eikä taakse, kun toinen pyörä sutii paikoillaan. Kitkalukon kanssa etenee mainiosti.
Toki sen kanssa kannattaa olla varovainen, eikä "lämä tiskissä" jatkuvasti, kuten liikkeelle lähdöissä ja/tai ohituksissa liukkaalla alustalla. Normaalikäytössä ei mitään ongelmia, päinvastoin se helpottaa oloa ja eloa (eli ajamista).
Kyl viime talvena olis ainakin lukolle ollu tarvetta. Tuli meinaa niissä vitun lumimyrskyissä jäätyä pariin otteeseen kiinni jonnekki hankeen ja sai ties kuin kauan nytkytellä irti. Hiukan leipo kiinni siinä tilanteessa.
Siinä nylkytelllessä kun oisin vetäny käsijarrua päälle, niin se pyörivä rengas hidastaa ja tarpeeksi nykiessä alkaa molemmat rattaat sutia!
Tää on vanha afrikkalainen tapa saada penarit etc. lukottomat takavedot metrisestä hangesta irti. Toimii! :juo
Siinä nylkytelllessä kun oisin vetäny käsijarrua päälle, niin se pyörivä rengas hidastaa ja tarpeeksi nykiessä alkaa molemmat rattaat sutia!
Tää on vanha afrikkalainen tapa saada penarit etc. lukottomat takavedot metrisestä hangesta irti. Toimii! :juo
Viet jalat suustani,enpä kerennyt tätä kirjoittamaan.
Nimim.Pikku Corollalla USKOMATTOMAN ahtaissa paikoissa 180 käännöksiä tehnyt liikkeelle lähtiessä.
Siinä nylkytelllessä kun oisin vetäny käsijarrua päälle, niin se pyörivä rengas hidastaa ja tarpeeksi nykiessä alkaa molemmat rattaat sutia!
Tää on vanha afrikkalainen tapa saada penarit etc. lukottomat takavedot metrisestä hangesta irti. Toimii! :juo
Viet jalat suustani,enpä kerennyt tätä kirjoittamaan.
Nimim.Pikku Corollalla USKOMATTOMAN ahtaissa paikoissa 180 käännöksiä tehnyt liikkeelle lähtiessä.
Näin olis varmaan pitäny tehdä mut eipä tullu sillon mieleen
Nostetaanpas vanhaa.. Olen ollut siinä uskossa että mun E46:ssa ei ole lukkoa. Eilen kun kotipihalta peruutin tallista ja laitoin ykkösen silmään ja eteenpäin lähtiessä suti molemmat renkaat ja pihassa on vieläkin jäljet todistamassa tuota.. Eli onko tässä joku 25% lukko??
Nostetaanpas vanhaa.. Olen ollut siinä uskossa että mun E46:ssa ei ole lukkoa. Eilen kun kotipihalta peruutin tallista ja laitoin ykkösen silmään ja eteenpäin lähtiessä suti molemmat renkaat ja pihassa on vieläkin jäljet todistamassa tuota.. Eli onko tässä joku 25% lukko??
No mikä selittää sen että 2 pyörää sutii samaan aikaan?
Esim. se että molemmilla pyörillä on hyvin samanlainen pito.
Lukottomalla perällä on myös pieni taipumus sutia molemmilla suoralla pinnalla suoraan ajettaessa jos kytkin vapautetaan äkkiä.
e46:n kohdalla myös luistonesto jollain lailla ilmeisesti "matkii" lukkoa riippuen ilmeisesti luistoneston tyypistä. Viisaammat keitä se kiinnostaa kertokoot lisää.
Kokeileppa tuota molempien pyörien sutimista ajamalla toinen takarengas märälle nurmikolle ja toinen asfaltille. Tuskin enää sutii molemmilla.
e46 korissa mekaaninen lukkoperä on ollut vain M3:ssa.
Esim. se että molemmilla pyörillä on hyvin samanlainen pito.
Lukottomalla perällä on myös pieni taipumus sutia molemmilla suoralla pinnalla suoraan ajettaessa jos kytkin vapautetaan äkkiä.
e46:n kohdalla myös luistonesto jollain lailla ilmeisesti "matkii" lukkoa riippuen ilmeisesti luistoneston tyypistä. Viisaammat keitä se kiinnostaa kertokoot lisää.
Kokeileppa tuota molempien pyörien sutimista ajamalla toinen takarengas märälle nurmikolle ja toinen asfaltille. Tuskin enää sutii molemmilla.
e46 korissa mekaaninen lukkoperä on ollut vain M3:ssa.
Joo ei sudi ainakaan se asfaltilla oleva tällä koneella Juu ja oli luistonesto päällä kun suti kahdella.. On joskus tuntunu ku suoralla tiellä on vetäny lumella raitaa että olis 2 pyörällä sutinut
Tähän vaan sen verran kun ostin oman penarin(e30) niin myyjä sanoi siinä olevan lukkoperä mutta vähän nousi epäilyt kun siitä parin viikon päästä suritin jollain hiekkatiellä niin jäi 1 raita:think En sitte tiedä kuinka ne asvaltilla pyörii kun aika vähä tulee renkaita silloon kattottua Kyllähän se aika hyvin pyörähtelee kun polttaa sellasia polkupyöränrenkaan levyisiä raitoja parkkipaikalla Oliskaan sielä joku kitkalukko :think
Tähän vaan sen verran kun ostin oman penarin(e30) niin myyjä sanoi siinä olevan lukkoperä mutta vähän nousi epäilyt kun siitä parin viikon päästä suritin jollain hiekkatiellä niin jäi 1 raita:think En sitte tiedä kuinka ne asvaltilla pyörii kun aika vähä tulee renkaita silloon kattottua Kyllähän se aika hyvin pyörähtelee kun polttaa sellasia polkupyöränrenkaan levyisiä raitoja parkkipaikalla Oliskaan sielä joku kitkalukko :think
98% varmasti ei ole. Moni luulee, että lukkoperä löytyy heti jos vähän lumella/soralla jättää kahta rantua. Perästä takakansi irti niin saa varmuuden. Toinen ok konsti on nostaa molemmat takarenkaat ilmaan ja pyörittää toista niistä. Lukottomassa toinen rengas pyörii eri suuntaan, lukollisessa samaan..
Comment