Announcement

Collapse
No announcement yet.

automaattiongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tonojama
    Bimmer Rookie
    • Feb 2008
    • 88

    #16
    Originally posted by bmw e39 View Post
    oletko 100% varma että laatikossa on riittävästi öljyä.
    kyseinen öljyn vaihto tapa ei sitä takaa vaikka muuten hyvä systeemi onkin.

    Kyllä olen aika varma että öljyä on tarpeeksi. n.10 litraa sinne tuli laitettua ennen kun rupesi täyttö aukosta valumaan yli...

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by turbopuusti View Post
      No ainakin vielä ihan -89 e34 esimerkiksi on vaijeriviritykset m20 koneen jatkeena. Samoin myös m20 tekniikkaisessa e30 kopassa....
      Eikös nämä tekniikat ole olleet piirrustuspöydällä juuri 70-luvulla?

      Comment

      • Jian
        Bimmer Rookie
        • Jun 2009
        • 29
        • Hamina

        #18
        Upataas vanhaa ketjua pikkasen.

        Itellä täysin tai ainakin melkein samanlaista ongelmaa kuin ketjun aloittajalla, lootana ZF 5HP18.

        Normaalisti kiihyttäessä ja muutenkin rauhallisemmassa ajossa pelaa hyvin, käy aina kaikki vaihteet läpi eikä vaihteet luista, ja lukittuu myös kovemmassa vauhissa. Mutta tosiaan kun polkasee lapun lattiaan niin, että heittää pari pykälää pienemmälle, vaikka 4 -> 2, kierrokset pomppaa n. 5 tonniin, nousee siitä vähän ikäänkuin olis vapaalla ja lyö sen jälkeen kolmosen sisään. Sama käy jos nopeasti vähän reilummin painaa kaasua (ei kuitenkaan kickdownia) niin että heittää esim. kolmoselta kakkoselle, eli vähän aikaa kelaa kierroksia jonka jälkeen töksäyttää kakkosen päälle. 2 -> 1 vaihto sama juttu, erittäin tyypillistä risteyksestä vähänkään rivakammin lähtiessä. Paikaltaan lähtiessä ilman kickdownia ongelmaa ei kuitenkaan ole. Ja nämä ongelmat tosiaan ilmenny ainoostaan ykköselle ja kakkoselle vaihtaessa, jos loota heittää joko 4 -> 3 tai 5 -> 3, niin vaihto on ihan sujuva. Sport-asennossa kummiskin taas jo pelkät alaspäin vaihot ykköselle ja kakkoselle ihan rauhallisessa ajossakin on vähän töksähtäviä, economy ja winter -asetuksilla pelaa niin kuin pitääkin. Paikallaan P:n, D:n ja R:n väliä renatessa reilu 1 sec viive ennenkuin kytkee vaihteen, normaaliako, en tiedä? Kylmänä taas tuntuis pelaavan koko loota paremmin, lämmetessä heittää 1 -> 2 ja 2 -> 3 hieman töksähtäen päälle. Vaihteiston vikavalo ei pala.

        Voikohan esim. pelkät väärät öljyt tehdä tuon, tai liian vähäinen / liian suuri öljyn määrä? Inpat sun muut löytyy kyllä, mutta ADS -interfacella olevaa piuhaa vielä toistaiseksi ei, joten lootaan ei ainakaan omilla vehkeillä pääse käsiksi. Toisaalta, osaako kyseinen loota muutenkaan mitään järkevää dataa antaa, jos siltä lähtee sopivan piuhan kanssa jotain kyselemään? Tekis kyllä mieli lähtä nyhtään koko lootaa alas ja toista vaan tilalle, mutta käytetyn hinta ei todellakaan houkuttele, etenkään kun ei tiedä saako tilalle yhtään sen paremmin pelaavaa.

        Tietenkin jos jollain vaan riittää intoa niin saa kyllä tulla paikan päälle kokeilemaan ja ihmettelemään, voin vaikka lootan kaljaa heittää mukaan niin ei tule ihan turha reissu
        Last edited by Jian; 29-05-2012, 20:08.

        Comment

        • Jian
          Bimmer Rookie
          • Jun 2009
          • 29
          • Hamina

          #19
          Kellään mitään ideoita? Selvisiköhän ketjun alottajallakaan vika koskaan? :think

          Comment

          • esa`pentula
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2009
            • 1390
            • Tampere

            #20
            Originally posted by Jian View Post
            Upataas vanhaa ketjua pikkasen.

            Itellä täysin tai ainakin melkein samanlaista ongelmaa kuin ketjun aloittajalla, lootana ZF 5HP18.

            Normaalisti kiihyttäessä ja muutenkin rauhallisemmassa ajossa pelaa hyvin, käy aina kaikki vaihteet läpi eikä vaihteet luista, ja lukittuu myös kovemmassa vauhissa. Mutta tosiaan kun polkasee lapun lattiaan niin, että heittää pari pykälää pienemmälle, vaikka 4 -> 2, kierrokset pomppaa n. 5 tonniin, nousee siitä vähän ikäänkuin olis vapaalla ja lyö sen jälkeen kolmosen sisään. Sama käy jos nopeasti vähän reilummin painaa kaasua (ei kuitenkaan kickdownia) niin että heittää esim. kolmoselta kakkoselle, eli vähän aikaa kelaa kierroksia jonka jälkeen töksäyttää kakkosen päälle. 2 -> 1 vaihto sama juttu, erittäin tyypillistä risteyksestä vähänkään rivakammin lähtiessä. Paikaltaan lähtiessä ilman kickdownia ongelmaa ei kuitenkaan ole. Ja nämä ongelmat tosiaan ilmenny ainoostaan ykköselle ja kakkoselle vaihtaessa, jos loota heittää joko 4 -> 3 tai 5 -> 3, niin vaihto on ihan sujuva. Sport-asennossa kummiskin taas jo pelkät alaspäin vaihot ykköselle ja kakkoselle ihan rauhallisessa ajossakin on vähän töksähtäviä, economy ja winter -asetuksilla pelaa niin kuin pitääkin. Paikallaan P:n, D:n ja R:n väliä renatessa reilu 1 sec viive ennenkuin kytkee vaihteen, normaaliako, en tiedä? Kylmänä taas tuntuis pelaavan koko loota paremmin, lämmetessä heittää 1 -> 2 ja 2 -> 3 hieman töksähtäen päälle. Vaihteiston vikavalo ei pala.

            Voikohan esim. pelkät väärät öljyt tehdä tuon, tai liian vähäinen / liian suuri öljyn määrä? Inpat sun muut löytyy kyllä, mutta ADS -interfacella olevaa piuhaa vielä toistaiseksi ei, joten lootaan ei ainakaan omilla vehkeillä pääse käsiksi. Toisaalta, osaako kyseinen loota muutenkaan mitään järkevää dataa antaa, jos siltä lähtee sopivan piuhan kanssa jotain kyselemään? Tekis kyllä mieli lähtä nyhtään koko lootaa alas ja toista vaan tilalle, mutta käytetyn hinta ei todellakaan houkuttele, etenkään kun ei tiedä saako tilalle yhtään sen paremmin pelaavaa.

            Tietenkin jos jollain vaan riittää intoa niin saa kyllä tulla paikan päälle kokeilemaan ja ihmettelemään, voin vaikka lootan kaljaa heittää mukaan niin ei tule ihan turha reissu
            mikä auto kyseessä? kyllähän se pienemmälle tietty vaihtaa jos painat enemmän kaasua ja haluat "kiihdyttää", toi "välivapaa" ei kyllä ole normaalia. sehän tarkoittaa, että se luistaa eli paineet karkaa jonnekkin = ei ole tarpeeksi painetta (paineen lisäyksestä kohta lisää)

            mutta tuo töksähtely, tarkasta ne öljyt ihan ekana! foorumilta löytyy ohjeet..

            väärät öljy, don't thik so. öljyhän on lämmetessään paljon litkumpaa, jolloin tulee helpommin ohivuotoja kuluneista männistä, tiivisteistä yms. askikin on ilmeisesti jo aika vanha tässäkin tapauksessa?

            tästä askistahan voi myös pienentää tai isontaa paineita venttiilikoneistossa olevalla säätöruuvilla, joka edellyttää vain ö-pohjan ja suodattimen irroituksen. sitä voi melkein kaikissa vanhoissa askeissa kääntää kierroksen kireämmälle, vaikka olisi huollettu aski (KOSKA: vaikka on uudet männät yms niin ne pakan seinämät kuluvat myös!) jos joku asiasta alkaa inisemään, että sehän hajoaa. ei hajoa.

            onko käynyt mielessä venttiilikoneiston huolto? tämä voisi olla yksi syy töksäyttelyyn kun karat eivät enään liiku niin "sulavasti". huolto siis tarkoittaa putsausta ja trannyllä kasausta, uusia o-renkaita solkuille, solkkujen mittaus, karojen tarkistus(onko väljät tai naarmuuntuneet) ja uudet välilevyjen tiivisteet.

            inpa ei mielestäni hirveitä näytä, launchilla sitten pääsee vähän enemmän lukemaan. pakkojen paineitahan sieltä voi mittailla laatikon kyljestä mittarilla.
            Last edited by esa`pentula; 29-05-2012, 22:46.

            Comment

            • Jian
              Bimmer Rookie
              • Jun 2009
              • 29
              • Hamina

              #21
              Originally posted by esa`pentula View Post
              mikä auto kyseessä? kyllähän se pienemmälle tietty vaihtaa jos painat enemmän kaasua ja haluat "kiihdyttää", toi "välivapaa" ei kyllä ole normaalia. sehän tarkoittaa, että se luistaa eli paineet karkaa jonnekkin = ei ole tarpeeksi painetta (paineen lisäyksestä kohta lisää)

              mutta tuo töksähtely, tarkasta ne öljyt ihan ekana! foorumilta löytyy ohjeet..

              väärät öljy, don't thik so. öljyhän on lämmetessään paljon litkumpaa, jolloin tulee helpommin ohivuotoja kuluneista männistä, tiivisteistä yms. askikin on ilmeisesti jo aika vanha tässäkin tapauksessa?

              tästä askistahan voi myös pienentää tai isontaa paineita venttiilikoneistossa olevalla säätöruuvilla, joka edellyttää vain ö-pohjan ja suodattimen irroituksen. sitä voi melkein kaikissa vanhoissa askeissa kääntää kierroksen kireämmälle, vaikka olisi huollettu aski (KOSKA: vaikka on uudet männät yms niin ne pakan seinämät kuluvat myös!) jos joku asiasta alkaa inisemään, että sehän hajoaa. ei hajoa.

              onko käynyt mielessä venttiilikoneiston huolto? tämä voisi olla yksi syy töksäyttelyyn kun karat eivät enään liiku niin "sulavasti". huolto siis tarkoittaa putsausta ja trannyllä kasausta, uusia o-renkaita solkuille, solkkujen mittaus, karojen tarkistus(onko väljät tai naarmuuntuneet) ja uudet välilevyjen tiivisteet.

              inpa ei mielestäni hirveitä näytä, launchilla sitten pääsee vähän enemmän lukemaan. pakkojen paineitahan sieltä voi mittailla laatikon kyljestä mittarilla.
              Autona siis -92 kolmekutonen M50B25 non-vanos koneella, eli askillakin todennäkösesti on jo ikää niinkuin sanoit. Öljyt oli mielessä itelläkin kattella ensiksi, mutta siinä samallahan pystyy nyt sitten kokeilla tota paineen nostoa nyt näin alkuun ainakin. Eli ei muutakun auto nosturille ja kokeilemaan, kahtotaan kuin käy

              Comment

              • esa`pentula
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2009
                • 1390
                • Tampere

                #22
                Originally posted by Jian View Post
                Autona siis -92 kolmekutonen M50B25 non-vanos koneella, eli askillakin todennäkösesti on jo ikää niinkuin sanoit. Öljyt oli mielessä itelläkin kattella ensiksi, mutta siinä samallahan pystyy nyt sitten kokeilla tota paineen nostoa nyt näin alkuun ainakin. Eli ei muutakun auto nosturille ja kokeilemaan, kahtotaan kuin käy
                koitin etsiä parempaa kuvaa missä näkyisi varmaksi paineensäätöruuvi, mutta ei löytynyt. tästä kuvasta muistelin, että sijaitsee nuolen kohdalla (piirsin punaisen nuolen). siis venakoneiston ainut TORX kantainen karantulppa. piti muistaakseni irroittaa siitä edestä semmoinen metallilätkä, että näkee tämän.

                http://pentulan.galleria.fi/kuvat/Gm...l2011DIY34.jpg

                Comment

                • Jian
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2009
                  • 29
                  • Hamina

                  #23
                  Originally posted by esa`pentula View Post
                  koitin etsiä parempaa kuvaa missä näkyisi varmaksi paineensäätöruuvi, mutta ei löytynyt. tästä kuvasta muistelin, että sijaitsee nuolen kohdalla (piirsin punaisen nuolen). siis venakoneiston ainut TORX kantainen karantulppa. piti muistaakseni irroittaa siitä edestä semmoinen metallilätkä, että näkee tämän.

                  http://pentulan.galleria.fi/kuvat/Gm...l2011DIY34.jpg
                  Hyvä kuva, luulis kyllä löytyvän ton avulla suhteellisen helposti, paljon kiitoksia!

                  Comment

                  • esa`pentula
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2009
                    • 1390
                    • Tampere

                    #24
                    kuvassa näkyvä puoli tulee sitten askiin kiinni, eli kun irroitat öljypohjan niin katselet tuolta alapuolelta jota ei kuvassa näy. ruuvi kyllä näkyy askin peräpäässä siitä huolimatta

                    Comment

                    • Jian
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2009
                      • 29
                      • Hamina

                      #25
                      Juu, empä sitten ehtiny vielä edes nosturille asti kun loota päättikin alkaa luistaa vähän reilummin. Isommat vaihteet (3 ->) edelleen ok, mutta pakilla et meinaa päästä pihasta pois, ja ykkösellä harvinaisen hankala kiivetä vähääkään jyrkempää parkkihallin tms. ramppia ylös. P:llä kun käyttää muutaman kerran niin saattaa alkaa pitämään. Ei taida enää pelkillä öljynvaihdoilla selvitä? :think

                      Comment

                      • esa`pentula
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2009
                        • 1390
                        • Tampere

                        #26
                        ei selviä ei, siellä on tyyppivikana yksi sprägi joka tuppaa hajoamaan, tai jos se ei hajoa niin sen vastapuolella oleva lautasjousi joka pitää pakan männän kiinni halkeaa. sprägi itsessään reilut 250e ja sen vastakappale joka vaurioituu samalla suurella todennäköisyydellä niin maksaa toiset saman verran.

                        http://akpp-city.ru/pdf/5HP18.pdf sivu 15, osat 73.100/110 ja 73.100/120 tai lautasjousi 73.030

                        Comment

                        • Jian
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2009
                          • 29
                          • Hamina

                          #27
                          Niin vähän aattelinkin. Tomaattilootaa ei ole kyllä tullu koskaa leväytettyy, ja kun tota kataloogia vähän selailee niin ei kyllä tekis mielikään. Ainahan sen toki auki saa tavalla tai toisella, mutta kasaaminen jäis kyllä tekemättä. Kumpikohan jää halvemmaksi, ottaa riski ja hommata esim. purkuautosta loota ja lyyä paikoilleen ja toivoa ettei hajoa, vai lähtä korjauttamaan tota nykystä, sillä olettamuksella tietenkin että sieltä nuo kertomasi palaset on hajalla? Täälläpäin ei kyllä tietääkseni kauheesti noihin automaattiaskeihin oikeesti perehtyneitä taida majailla. :think

                          Comment

                          • esa`pentula
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2009
                            • 1390
                            • Tampere

                            #28
                            vaihto askeja saa suomesta muistaakseni siihen 1500-2000e pintaan, että annat omasi sinne ja saat korjatun takaisin. tuollaisen remontti, jos nuo osat ovat tosiaan rikki niin on siellä 2000e paikkeilla. enempää noin vanhoista ei enää voi velottaa kun menee yli auton arvon ja asiakas mielummin paalaa auton.

                            käytetty aski voi pamahtaa yhtälailla tai sitten kestää toiset saman verran vielä päälle.

                            itse ehkä myisin auton halvalla ja manuaalivaihteinen tilalle

                            Comment

                            • BMW323
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2007
                              • 994
                              • kempele

                              #29
                              topikkia lainaten nyt..

                              itellä on semmonen ongelma tuossa omassa 5hp18:ssa että on vain yks vaihde päällä ja varmaan on isovaihde vielä.. kuulostaa että luistaa kun liikkeelle lähtee mutta mitään vaihteen vaihtoa ei ole tapahtunut 50 nopeudessa vielä ja eikä oo oikeen kaukana uskaltanu lähtä käymään ku auto poistettu liikenteestä nyt

                              auto seissy tosi kauan josta sitten tuli laitettua tekniikka e30:iin laatikon kera

                              uudet öljyt on vaihdettu ja suodatin

                              mutta sitten tulee semmonen mieleen että onko laatikko vikatilassa kun ei saanut kaikkia johtoja autoon kiinni se liitin jäin ylinmääräiseksi joka tulee mittaristolle niin ottaako se nopeus signaalin mittaristosta vai moottorin boksista ja sitten kepin juuresta tuli vain pakkivalo käyttöön.. muuten kaikki johdot kiinni autossa/motronicissa

                              edit: pakki toimii hyvin eikä tunnu luistavan ollenkaan.. mut eteen päin onkin eri asia taas.. :/
                              Last edited by BMW323; 10-06-2012, 19:04.
                              Nissan Stagea NM35 -01
                              2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
                              harrastepohjalta E21 316

                              Comment

                              • esa`pentula
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2009
                                • 1390
                                • Tampere

                                #30
                                vikatilassa, olisiko kolmonen päällä. vauhdin se lukee askin sisälmyksistä, antureista jotka ovat venttiilikoneiston alla tai vieressä (öljypohjan sisällä). vikakoodit lukuun, että olisiko pelkkä anturiongelma?

                                edit: aivopieru, auton vauhdin se lukee perästä. turbiinin nopeuden se lukee askin antureilla, jos turbiinin nopeusanturi ei toimi niin aski menee vikatilaan.
                                Last edited by esa`pentula; 11-06-2012, 17:21.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎