Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 männistä tietoa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dantte
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1532
    • Helsinki

    M10 männistä tietoa

    M10 tietäjät nyt tarvis tietoa. Ilmeisesti kuvassa on pattipäämännät? Tuli vaan ongelma kun luin noita vanhoja topikkeja, että kun laskee kantta eli koneistaa siivun veks niin voi nuo pattipäämännät ottaa kiinni venttiileihin sekä ketjun kiristyksessä saattaa olla ongelmia. Kuinka paljon uskaltaa siis ottaa kannesta veks, jos on nuo männät, jotta saisi kuitenkin jotain puristuksia koneeseen ja pystyy viel kiristämään ketjunkin.

    Oisko kellään tietoo paljon noilla männillä on puristukset vakiona. 8,5:1 vai 9,3:1 vai...?

    Täytyisi varmaan tarkastaa etukäteen jo kannen nykyinen korkeus, jos sitä onkin jo aikasemmin laskettu. Onko jotain vakio mittoja, mihin voisi verrata?

    Kansi on e21 2,0 isot venat. Tulossa 292 asteinen nokka, jouset, 40 tupla dellortot, ja peltipakosarja, . Alakerta siis jäämässä vakioksi 2.0 SB.
    Last edited by dantte; 15-05-2009, 22:54.
  • racing02
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 2026
    • Riihimäki

    #2
    Minä ottaisin kannesta vain sen mitä oikaisu vaatii. Sitten lohkosta n. 0,5mm. Kannen vakiokorkeus on 129mm (99%varma muistikuva?). Kansi heikkenee joka kerta kun sitä ohennetaan. Ehjät kannet on harvinaisempia ja arvokaampia kuin lohkot. Siksi minä yritän aina säästää kantta. Lisäksi lohkosta ottaminen vaikuttaa tehokkaammin purituksiin.

    Luultavasti näillä mitoilla ei vielä tule ongelmia mäntäkosketusten kanssa ja kiristimenkin pitäisi riittää. Mittaa ja tarkista silti kaikki itse äläkä usko jos joku internetissä jotain väittää! Homma menee metsään jos jotain onkin höylätty aiemmin, eikä minullakaan ole kokemusta juuri noista männistä. En tiedä mikä moottorisi vakiopuristussuhde on mutta pattipäisillä täytynee olla 9 luokkaa. Korotus 10 paikkeille riittää tuolle nokalle.

    Comment

    • dantte
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 1532
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by racing02 View Post
      Minä ottaisin kannesta vain sen mitä oikaisu vaatii. Sitten lohkosta n. 0,5mm. Kannen vakiokorkeus on 129mm (99%varma muistikuva?). Kansi heikkenee joka kerta kun sitä ohennetaan. Ehjät kannet on harvinaisempia ja arvokaampia kuin lohkot. Siksi minä yritän aina säästää kantta. Lisäksi lohkosta ottaminen vaikuttaa tehokkaammin purituksiin.

      Luultavasti näillä mitoilla ei vielä tule ongelmia mäntäkosketusten kanssa ja kiristimenkin pitäisi riittää. Mittaa ja tarkista silti kaikki itse äläkä usko jos joku internetissä jotain väittää! Homma menee metsään jos jotain onkin höylätty aiemmin, eikä minullakaan ole kokemusta juuri noista männistä. En tiedä mikä moottorisi vakiopuristussuhde on mutta pattipäisillä täytynee olla 9 luokkaa. Korotus 10 paikkeille riittää tuolle nokalle.

      Joo eli kävin mittaamassa kannen korkeuden. Mitta näytti 127,51mm. Eli on siitä 1,4mm lähtenyt veks joskus. Tottahan se on, että noi kannet on arvokkaita, mutta tuo alakerran koneistus ei ole nyt vaan olosuhteiden takia mahdollista.

      Mutta nyt kun kantta onkin jo näköjään höylätty niin ei ilmeisesti ole sille enää tarvetta (oikaisun vaan?). MUTTA onko sitten 1,4mm liikaa, kun ajattelee että 292 nokka olisi tulossa. Venttiilithän aukee silloin enemmän? Luulis nyt että näinkin hurjalla kun 1,4mm laskulla saa jonkunlaiset puristukset aikasiksi pattimäntien kanssa..

      Comment

      • vexu524tdic
        BTCF Member
        • Jan 2004
        • 776
        • Gallia = Kinnula

        #4
        Hyväksi todettu konsti on nostaa kansi lohkon päälle, ilman tiivistettä ja kokeilla ottaako venttiilit kiinni pyöritettäessä konetta (ketju tietysti paikoillaan, pultteja ei välttämättä tarvita). Toki voi kokeilla myös purkka-menetelmällä, käytetyn kannentiivisteen kanssa. Venttiilistä saa helposti kairaustyökalun mäntien koloja varten.

        Varmista kannen palotilojen koko mittamalla.
        Männistä löytyy tietoa täältä:

        e70 X5 3.0sd -08
        f30 320i xdrive -16
        e30 325i Cabriolet -88 M52b28
        e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
        e30 316 -88 2,2TIC M10
        e21 323i -81 ruostekasa...

        Comment

        • automiaes
          BTCF Member
          • May 2007
          • 62

          #5
          Originally posted by vexu524tdic View Post
          Männistä löytyy tietoa täältä:

          http://www.motorenteile.mahle.com:80...pp/queryEngine

          Olipas hyvä urli! Kiitos!

          Comment

          • racing02
            BTCF Member
            • Nov 2004
            • 2026
            • Riihimäki

            #6
            Mutta nyt kun kantta onkin jo näköjään höylätty niin ei ilmeisesti ole sille enää tarvetta (oikaisun vaan?).
            <<<
            Joo, pinta siistiks vaan. Ei missään tapauksessa enempää pois.


            Venttiilithän aukee silloin enemmän?
            <<<
            Täh? Ei kyllä vaikuta venttiilien aukeamiseen mitenkään. Puristuksien puoleen varmaan ihan ok. Kunhan tarkastat ettei osu mihinkään ja jää vähän välystäkin männän ja venttiilin väliin. Nokan ajoitukseen kannattais vähän paneutua. Siihen 1,5mm höyläys vaikuttaa melkoisesti ja saavutettavissa oleva voima häviää väärän ajoituksen myötä. Viilaamalla nokkapyörän kiinnitysreiät soikeiksi ajoituksen saa kohdalleen ilman kalliita osia, mutta minä ainakin poraisin uuden lukitustapin reiän kun ajoitus on kohdallaan. Jotkut luottaa pelkkiin pultteihinkin.
            Yli 7000 ei juuri kannata kierrätellä eikä ihan sinnekään jos on vakiot venajouset jne.

            Comment

            • dantte
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 1532
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by racing02 View Post
              Mutta nyt kun kantta onkin jo näköjään höylätty niin ei ilmeisesti ole sille enää tarvetta (oikaisun vaan?).
              <<<
              Joo, pinta siistiks vaan. Ei missään tapauksessa enempää pois.


              Venttiilithän aukee silloin enemmän?
              <<<
              Täh? Ei kyllä vaikuta venttiilien aukeamiseen mitenkään. Puristuksien puoleen varmaan ihan ok. Kunhan tarkastat ettei osu mihinkään ja jää vähän välystäkin männän ja venttiilin väliin. Nokan ajoitukseen kannattais vähän paneutua. Siihen 1,5mm höyläys vaikuttaa melkoisesti ja saavutettavissa oleva voima häviää väärän ajoituksen myötä. Viilaamalla nokkapyörän kiinnitysreiät soikeiksi ajoituksen saa kohdalleen ilman kalliita osia, mutta minä ainakin poraisin uuden lukitustapin reiän kun ajoitus on kohdallaan. Jotkut luottaa pelkkiin pultteihinkin.
              Yli 7000 ei juuri kannata kierrätellä eikä ihan sinnekään jos on vakiot venajouset jne.

              Joo no en tiedä mistä mulla tuli sellainen käsitys, että jyrkempi nokka avaisi enemmän venttiilejä. Noh tiedä sitä.. Nää on näitä "sunnuntai" viritteliöiden juttuja nää kato...

              Mutta joo tuon ajoituksen kanssa oli ongelmia jo ennenkin. Nyt kun toi kansi on mitattu ja verrattu alkup. arvoihin niin siitähän se selvis, että miks ei helposti ole saanut tota kohdalleen. Osaltaan voi kyllä vaikuttaa kärjellinen sytkäkin. Mutta nyt olisi tarkoitus samalla laittaa myös kärjetön sytkä, sellainenkin kun löytyy.

              Venajousiksi tulee kyllä schrickin jäykemmät, jotka on jo hyllyssä odottamassa asennusta.

              Täytyy nyt kiikuttaa toi kansi lähiaikoina koneistamoon. Eli pinta siistiksi, venttiilit ja istukat siistiksi. Huomasin vielä että joutuu varmaan seetitkin vaihtaa, kun tuntu vähän välystä. Entäs kannattaisiko kanaviakin siistiä?
              Mut näillä lähdetään liikkeelle.

              Noi sun tietosi/vinkkisi ovat hyvin arvokkaat ja tarpeelliset nyt tässävaiheessa, kun ei oikein vielä täysin hiffaa kaikkea. Kiitos siitä!

              Comment

              • racing02
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 2026
                • Riihimäki

                #8
                Niin siis kyllä virinokassa yleensä nostoakin on enemmän mutta tuo kannen lasku ei siihen vaikuta. Ehkä ymmärsin väärin mitä tarkoitit.

                Välykset männän ja venttiilin väliltä pitää tarkistaa siis sen virinokan kanssa ja vielä oikein ajoitettuna.

                Sytytyksen ja nokka-akselin ajoitus taas on ihan erillisiä asioita vaikka nokka jakajaa pyörittääkin. Nokka-akseli pitää olla oikeassa rytmissä kampiakseliin nähden. Kannen lasku muuttaa ajoitusta ja se pitää korjata oikeaksi.

                Jos venttiili heiluu sivuttain voi venttiilinohjurit kaivata vaihtoa. Seeti taas on se venttiilin tiivistepinta. Koneistamo voi todeta kannattaako uusia.

                Schrickin jouset on hyvät, mutta silti vakiokeinut ei kestä paljon yli 7krpm pitemmän päälle.
                Kanavia voi vähän siistiä mutta isompiin muotoiluihin ei kannata lähteä.

                Tämä menee nyt aika paljon ohi aiheen, mutta yritetään nyt auttaa vähän aloittelijaa. Ei välttämättä haittaisi lukea jotain moottoritekniikkaa käsitteleviä kirjoja. Esim. Virittäjän käsikirjat antaa ihan hyvää perustietoa.
                Last edited by racing02; 12-04-2008, 20:52.

                Comment

                • Tzeimi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 2067
                  • Banshee - Jyväskylä

                  #9
                  Kiristäjämaailmaan saa hieman apuja muotoilemalla (kaivamalla) sille (kiristävälle laahaimelle) lisää tilaa jakopään kopassa olevasta öljykaukalosta. Itse en ole uskoltanut ottaa itse laahaimesta materiaalia pois. Wanhan mallisesta voisin ottaakkin, siinä se rautaosuus on paljon jykevämpi kuin näissä uudemmissa "peltisissä".
                  Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                  & 02 tulpo saniteetti dyno




                  Älä väkisin, ota isompi vasara.
                  If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎