Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 tyhjäkäynti 1100rpm ja päästöt päin honkia - ratkaistu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    M30 tyhjäkäynti 1100rpm ja päästöt päin honkia - ratkaistu

    Eli eli, muuten kone tuntuu toimivan varsin mainiosti, ei pätki eikä puudu vaan vetää läpi kierrosalueen nätisti mutta tyhjäkäynti on hieman yli 1000rpm ja päästöt aivan päin honkia.

    -Ilmamäärämittarin jousta on säädetty vastapäivään (ennen kävi todella epätasaisesti ja nyki, varsinkin tasakaasulla. Nyt pelaa hyvin).
    -Kaasuläpän asentotunnistin on "nollakohdassa".
    -Kaasuvaijeri löysällä

    Vielä pitää tarkistaa putket mahdollisten imuvuotojen varalta sekä puhdistella tyhjäkäyntiventtiiliä. Onko muita mahdollisia (selkeitä) vikakohtia?

    E: kohteena E28 535 vuodelta 1987

    EE: Kokeiltu myös toisella ilmamäärämittarilla sekä boksilla, sama tulos..
    Last edited by Jonsku; 08-05-2008, 13:01.
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more
  • jani1632
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 2243
    • Etelä-pohjanmaa

    #2
    Imusarjantiiviste
    Tallin täytteet:
    E70 3.0d -09
    E34 540ia -94
    E39 520d -00
    E39 528i M-sport -00
    E60 520i -04
    E30 -86
    E61 520da -09

    Comment

    • Patriot
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2007
      • 274

      #3
      Taitaa olla vanhojen bemarien yleinen murheenkryyni nuo kumiletkut. Onneksi ovat suhteellisen halpoja vaihtaa.

      Itse olisin vaihdellut noita kumiosia ennen ilmamäärämittarin ruuvailua.
      E39 540iA M62TUB44

      Comment

      • tsbmw
        BTCF Member
        • Jun 2004
        • 1494
        • Ilvola

        #4
        Imuvuotojen tartkastus

        Imuvuoto voi olla todella huomaamaton. Vanha kumiletku NÄYTTÄÄ täysin ehjältä vaan ei kuitenkaan ole, esim mutkasta hapristunut ja laskee ilmaa läpi, joku liitin ei olekkaan kiinni, kiinni mutta letku laajentunut liitoksessa ja nirhautunut löysäksi tms. - tai et tarkistanut jokaista. Jotenkin voi kokeilla irroittamalla letkun ja imemällä. Jos letkut ovat vanhat kuten kaikissa E28 ja E30:ssa jos ei vaihdettu niin helpoimman vaivan tie on vaihtaa kerralla kaikki.
        - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
        - E28 528i, 528i+, M5

        Comment

        • Jonsku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 4645
          • Tuusula

          #5
          Mjaahas, ei vieläkään tyhjäkäynti laskenut. Kaikki letkut uusia, kokeiltu 2 eri tyhjäkäyntiventtiilillä, ilmamäärämittarilla ja ECU:lla.

          Vielä varmistus ennenkuin alan purkamaan imusarjaa irti; ilmamäärämittarin säädöthän vaikuttavat vain seokseen, ei kierroksiin?
          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
          ex. Alpina D10 Touring #33/94
          ... and many more

          Comment

          • Peltsii
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 7061
            • Turenki

            #6
            Originally posted by Jonsku View Post
            Mjaahas, ei vieläkään tyhjäkäynti laskenut. Kaikki letkut uusia, kokeiltu 2 eri tyhjäkäyntiventtiilillä, ilmamäärämittarilla ja ECU:lla.

            Vielä varmistus ennenkuin alan purkamaan imusarjaa irti; ilmamäärämittarin säädöthän vaikuttavat vain seokseen, ei kierroksiin?
            Ja seoshan vaikuttaa myös kierroksiin
            DUCATI 1098 RACING EVO

            Comment

            • Jonsku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 4645
              • Tuusula

              #7
              Originally posted by Peltsii View Post
              Ja seoshan vaikuttaa myös kierroksiin
              Juu, totta tuokin. Täytyy kokeilla rukata sitä ees-taas ja kattoa lähteekö laskemaan.

              Tyhjäkäyntiventtiilille ei näyttäisi tulevan kuin yhteen napaan +12V, yksi napa näyttää nollia ja yksi 0.2V:a. Täytyypä tutkia kytkiksiä
              - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

              ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
              ex. Alpina D10 Touring #33/94
              ... and many more

              Comment

              • Jonsku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 4645
                • Tuusula

                #8
                Originally posted by jani1632 View Post
                Imusarjantiiviste
                And we've a winner. Tosin koko imusarja näyttäisi olevan kiero, 2mm tasopinnassa heittoa joten pitääpä kiikuttaa huomenna oikaistavaksi tuo..

                Originally posted by Jonsku View Post
                Juu, totta tuokin. Täytyy kokeilla rukata sitä ees-taas ja kattoa lähteekö laskemaan.
                Eipä näyttäis paljoa vaikuttavan, hieman toki mutta ei merkittävästi.

                Tyhjäkäyntiventtiilille ei näyttäisi tulevan kuin yhteen napaan +12V, yksi napa näyttää nollia ja yksi 0.2V:a. Täytyypä tutkia kytkiksiä
                Ja näin tämän ilmeisesti pitäisikin toimia. Keskimmäiseen napaan tulee pääreleeltä +12V ja ECU kontrolloi sivunapojen kautta venttiilin aukioloa.
                - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                ex. Alpina D10 Touring #33/94
                ... and many more

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by Jonsku View Post
                  Ja näin tämän ilmeisesti pitäisikin toimia. Keskimmäiseen napaan tulee pääreleeltä +12V ja ECU kontrolloi sivunapojen kautta venttiilin aukioloa.
                  Correct. PWM:llä ohjataan joten yleismittarilla et ohjauksesta juurikaan näe mitään.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • jani1632
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 2243
                    • Etelä-pohjanmaa

                    #10
                    Originally posted by Jonsku View Post
                    And we've a winner. Tosin koko imusarja näyttäisi olevan kiero, 2mm tasopinnassa heittoa joten pitääpä kiikuttaa huomenna oikaistavaksi tuo..



                    Eipä näyttäis paljoa vaikuttavan, hieman toki mutta ei merkittävästi.



                    Ja näin tämän ilmeisesti pitäisikin toimia. Keskimmäiseen napaan tulee pääreleeltä +12V ja ECU kontrolloi sivunapojen kautta venttiilin aukioloa.
                    Loistavaa,juokaamme tämän kunniaksi huurteiset.
                    Tallin täytteet:
                    E70 3.0d -09
                    E34 540ia -94
                    E39 520d -00
                    E39 528i M-sport -00
                    E60 520i -04
                    E30 -86
                    E61 520da -09

                    Comment

                    • Jonsku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 4645
                      • Tuusula

                      #11
                      Originally posted by jani1632 View Post
                      Loistavaa,juokaamme tämän kunniaksi huurteiset.
                      ... vaan kuinkas sitten kävikään.

                      PERKELE! Eipä se tyhjäkäynti mihinkään muuttunut, käynti kyllä tasoittui huomattavasti jos jotain positiivista pitää keksiä.
                      Jäljelle jää enää motronic-boksi ja ilmamäärämittari, pitääpä kokeilla uudestaan toisella kombolla. Kaasuläpän asentoanturi on vielä eräs vaihtoehto, tosin sekin naksahtaa vasta kaasua painettaessa joten sen siis pitäisi olla ok. Venttiilinvälykset pitää tarkistaa seuraavaksi.

                      Vaihdettuja / tsekattuja osia ovat siis:
                      -Kaikki kumiletkut
                      -Tyhjäkäyntiventtiili
                      -Imusarjan tiivisteet
                      -Lämpötila-anturi
                      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                      ex. Alpina D10 Touring #33/94
                      ... and many more

                      Comment

                      • jmp2002
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 5727
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Muuttaako käyntiä mitenkään, kun repaisee ilmanmassa mittarin käynnissä irti?
                        edit:
                        Onko koneessa vr-anturi?? mulla teki m20 samaa että kiekat tykkäsi huutaa 1100rmp, mutta päästöjä en mitannut. sitten se alkoi nykiä mulla yläkieroksilla siitä se huononi niin että hyvä että käynnissä pysy ja vaihdoin vr-anturin, niin kaikki viat katos ja tyhjäkäyntikin pysyy normaalina...
                        Last edited by jmp2002; 07-05-2008, 12:23.
                        E30 325i Touring -89
                        E30 325i touring -88 m50tbo
                        G20 330e M-Sport -20

                        Comment

                        • Jonsku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 4645
                          • Tuusula

                          #13
                          Jaahas, tämä vaikuttaakin mittaristo-ongelmalta. Kävin äsken mittaamassa päästöt ja nepä vaikutti oikein hyviltä, sekä tyhjäkäynti oli tasaiset 780-800rpm mittariston näyttäessä ~1000rpm. Eli onneksi näin päin, nyt kelpaa ajella kun ei humppaa eikä heilu yhtään
                          - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                          ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                          ex. Alpina D10 Touring #33/94
                          ... and many more

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎