Announcement

Collapse
No announcement yet.

M 5 öljyistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NHB
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2003
    • 1120

    #16
    Originally posted by diesel
    ..aika reipas yleistys...?

    Mitä seuraavat sitten ovat?:

    [u]"Red Line MOTOR OIL
    5W30 - [u][u]Helpoin käynnistyvyys ja nopein paineen nousu. Vähentää turboviivettä....

    mistä syystä autovalmistajat
    eivät suosittele turbomoottoreihin

    moniasteisia mineraaliöljyjä eikä laajaasteisia
    synteettisiä
    (0W40, 5W40, 5W50).
    "
    ------
    Huom: Autonvalmistajan NIMENOMAAN SUOSITTELEVAT KÄYTETTÄVÄKSI SYNTEETTISIÄ MONIASTEÖLJYJÄ, KUTEN 0W-30, 0W-40 (Ford 5W-30, BMW M5 (E39) VAIN Castrol TWS Motorsport 10W-60.

    En löytänyt Red oilin sivuilta tuotteille mitään yleisiä tai merkkikohtaisia suosituksia, ainoastaan SAE viskositeetin, eli aika rohkeaa suositella tuotetta käytettäväksi "korvaamaan ensiasennusöljyt henkilö- ja pakettiautoissa". Ensiasennusöljythän ovat uusissa autoissa joissa on takuu voimassa. Tietääkseni yksikään automerkki ei korvaa moottorivauriota takuuna, mikäli on käytetty luokitusten vastaista moottoriöljyä tai peräti kokonaan aivan luokittelematonta tuotetta...)
    Itseäni ei kiinnosta niinkään nuo Red Line mainokset, vaan se sitä edeltävä teksti. Jos sen taso on niin heikko kuin mainitsit, niin ei liene vaikeata osoittaa se paskapuheeksi. Tuossahan puhuttiin siitä etteivät valmistajat suosittele TURBOmoottoreissa käytettäväksi LAAJA-ASTEISIA synteettisiä. Sitten sinä esität kaksi esimerkkiä joita ensinnäkään kumpikaan ei ole turbomoottori ja kummassakaan ei suositella noita esitettyjä laaja-asteisia viskositeettiluokituksia. Tällaisten jälkeen on vaikea pitää sinunkaan sanomisia kovin uskottavina.

    Onko kukaan koskaan nähnyt moottoriöljyksi myytävää liukastetta jolla ei olisi luokituksia? Hyvin erikoistapauksesta täytyy olla kyse, jos ei luokituksia ole. http://netti.nic.fi/~marlin/speksit.htm
    Red Oilin öljyille niitä on tuossa heti ensimmäisenä.

    Comment

    • diesel
      Bimmer Rookie
      • Apr 2004
      • 71
      • Suomi

      #17
      .....
      Last edited by diesel; 01-10-2005, 17:23.

      Comment

      • diesel
        Bimmer Rookie
        • Apr 2004
        • 71
        • Suomi

        #18
        NHB kirjoitti:
        "Onko kukaan koskaan nähnyt moottoriöljyksi myytävää liukastetta jolla ei olisi luokituksia? Hyvin erikoistapauksesta täytyy olla kyse, jos ei luokituksia ole. http://netti.nic.fi/~marlin/speksit.htm
        Red Oilin öljyille niitä on tuossa heti ensimmäisenä."

        OK, on tuotteilla luokituksia. Red oilin sivuilta vaan en löytänyt linkkiä em. sivulle.
        Red oililla näyttää olevan henkilöautojen luokituksista vain vanhempi amerikkalainen API SJ-luokka. Eurooppalaisten autovalmistajien yleisesti vaatimaa ACEA-luokitusta en nähnyt. (Öljylle ilmoitetaan aina vain uusin luokitus, redoililla oli vanhemmatkin API-luokat näkyvillä, mikä on mielestäni tarpeetonta).

        NHB kirjoitti:
        "Tuossahan puhuttiin siitä etteivät valmistajat suosittele TURBOmoottoreissa käytettäväksi LAAJA-ASTEISIA synteettisiä. Sitten sinä esität kaksi esimerkkiä joita ensinnäkään kumpikaan ei ole turbomoottori ja kummassakaan ei suositella noita esitettyjä laaja-asteisia viskositeettiluokituksia. "

        Laitoin Fordin ja Mazdan, koska ne ovat lähinnä poikkeustapauksia.
        Kysytään toisin päin: Mikä/mitkä autovalmistajat EIVÄT suosittele "laaja-asteisia" synteettisiä moottoriöljyjä turbomoottoreihin???
        On liian paljon tilaa vaativaa luetella ne valmistajat, jotka nimenomaan suosittelevat täyssynteettisiä "laaja-asteisia" moottoriöljyjä käytettäväksi vapaasti hengittäviin ja turboahdettuihin bensiini- ja diesel-moottoreihin.
        Tässä kuitenkin turbomoottorivalmistajien suositus esimerkkejä viskositeetin osalta, osa varsin tehokkaitakin TURBOmoottoreita:
        Audi: TT 1.8 turbo, A6 bi-turbo, RS 4, RS 6... SAE 0W-30, 0W-40
        BMW 530 d: SAE 0W-30, 0W-40
        Porche 911 Turbo: SAE 0W-40
        ...
        ...

        JOS, katsotaan autovalmistajien öljysuosituksia -70, -80 ja -90-luvun alkupuolen autoille, niin 0W-XX öljyjä ei suositella, KOSKA niitä ei vielä silloin tunnettu.
        Toinen asia on autovalmistajat, jotka tekevät autoja maissa joissa vuoden keskilämpötila on +10... +25 C ja talvesta ei tietoakaan, niin manuaalit saattavat joissain tapauksissa opastaa käyttämään kapeampi viskositeettisia tuotteita.

        Comment

        • BMW 325i MSPORT
          Newbiemmer
          • Sep 2004
          • 11
          • Pirkanmaa

          #19
          NO NIIN, itse käytän 3.8 M5:ses Mobil 0W-40 öljyy ja toimii ihan hyvin. Se on korvien välis mitä pistää ja kuin USEIN NE ÖLJYT VAIHTAA!!!! itse vaihdan 4tKm välein ja hyvin toimii.
          BMW M320i

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            #20
            Lainataas vanhaa topicia. Mitä öljyä suosittelette E39 M5 moottoriin talvikäyttöön? Kesäkäyttöön ilmeisesti Castrol TWS Motorsport 10W-60 on paras vaihtoehto. Mutta ilmeisesti tuo 10W-60 öljy ei toimi enää alle -15 celsiusasteen lämpötiloissa kunnolla.

            Ohjekirjassa sanotaan, että saisi käyttää myös 0W ja 5W öljyjä. Missään kohdassa ei sanota, että ainoa oikea öljy olisi 10W-60. Omituista! Päinvastoin sanotaan, ettei 10W öljyä kannata käyttää kovilla pakkasilla.

            Eli kesäksi varmaan vaihdan joka tapauksessa 10W-60 öljyt. Mutta nyt kaivattaisiin vinkkejä, mitkä öljyt kannattaisi laittaa talvikuukausien ajaksi? Joku 5W-40? 5W-50? Vai jopa 0W-40? Talvella ei autolla missään radalla ajeta, joten öljyn lämmöt ei koskaan varmaan nouse edes yli 100 asteeseen.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5152
              • Kuopio

              #21
              Kullekin SAE-luokalle on määritelty maksimiviskositeetti omassa lämpötilassaan (kts. oheinen taulukko). Viskositeetin mittaus perustuu kylmän kampikammion jäljittelijään (CCS-laite). Pumpattavuuden rajalämpötila taas kuvaa alinta lämpötilaa, jossa moottorin öljypumppu pystyy siirtämään öljyä voitelujärjestelmässä. Sitä voidaankin pitää alhaisimpana turvallisena kylmäkäynnistyslämpötilana

              SAE-luokka * CCS-viskositeetticP/ºC * Pumpattavuudenrajalämpötila
              0W * 6.200/-35 * -40c
              10W * 7.000/-25 * -30c
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #22
                Originally posted by ojahauki View Post
                Esim.
                3.0:ssa yks öljypumppu. 3.2:ssa niitä tuli kaks....
                Taitaa sielläkin olla oikeasti vain se yks pumppu... Vai kerrotko miten ja missä se toinen pumppu siellä on?
                Taitaa koko höpinä olla alunperin jonkun toimittajan käännösvirhe.
                Isompi parannus 3,0 ja 3,2 välillä oli öljypohja.


                Ja mitä tulee noihin litkuihin öljyihin... 0w-30 tai 0w-40 öljyt on yli 100 asteen lömpötilassa jo niin litkuja että ne myös vaahtoutuvat kovilla kieroksilla ja vilkuttavat senkin johdosta Kovassa ajossa öljynpainevaloa kun pumppu yrittää pumpata vaahtoa.. M- moottorit kun ovat korkeasti kiertäviä ja siksi myös kovemmilla venttiilinjousi paineilla olevia moottoreita, sen takia on hyvä käyttää 10W-60 tws öljyä. Se tarjoaa korkean kuumanpään arvon ansiosta paksuimman öljykalvon laakereilla ja nokka-akseleille kun öljynlämmöt ovat korkeat.

                Castrol esim. tarjosi moottoripyöriin yhdessä vaiheessa 0w-30 superbike öljyä, mutta vei sen pois tuotannosta kun laakerivikoja alkoi esiintymään. Jarrupenkissä öljy kyllä antoi enemmän tehoa, mutta kestävyyden kustannuksella. Nykyisin sama öljy on 10W-50 viskositeetillä.
                Last edited by jannmann; 27-12-2006, 03:01.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • M_Power
                  Moderator
                  • Jul 2003
                  • 2758
                  • Espoo, HML

                  #23
                  Originally posted by Juhis View Post
                  Lainataas vanhaa topicia. Mitä öljyä suosittelette E39 M5 moottoriin talvikäyttöön? Kesäkäyttöön ilmeisesti Castrol TWS Motorsport 10W-60 on paras vaihtoehto. Mutta ilmeisesti tuo 10W-60 öljy ei toimi enää alle -15 celsiusasteen lämpötiloissa kunnolla.

                  Ohjekirjassa sanotaan, että saisi käyttää myös 0W ja 5W öljyjä. Missään kohdassa ei sanota, että ainoa oikea öljy olisi 10W-60. Omituista! Päinvastoin sanotaan, ettei 10W öljyä kannata käyttää kovilla pakkasilla.

                  Eli kesäksi varmaan vaihdan joka tapauksessa 10W-60 öljyt. Mutta nyt kaivattaisiin vinkkejä, mitkä öljyt kannattaisi laittaa talvikuukausien ajaksi? Joku 5W-40? 5W-50? Vai jopa 0W-40? Talvella ei autolla missään radalla ajeta, joten öljyn lämmöt ei koskaan varmaan nouse edes yli 100 asteeseen.
                  Castrol GTX Magnatec 5W-40 olisi oma valintani talveksi.
                  BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                  BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                  Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                  Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                  Team vier Zylinder!

                  Comment

                  • m5 lemans
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2005
                    • 190
                    • espoo

                    #24
                    Omassa ämmässä (E39) Castrol TSW 10W60 eikä muuta tulekaan. Koskaan.

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19175
                      • -

                      #25
                      Jep. Ilmeisesti 3/2000 asti valmistetuissa E39 M5 moottoreissa pitäisi käyttää Castrol TWS Motorsport 10W-60 öljyä. Uudemmissa moottoreissa käy jo muutkin öljyt. Täytyy toivoa, että ei tule tänä talvena älyttömän kovia pakkasia, jos laitan tuollaiset öljyt ensi viikolla koneeseen. :think
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 9993
                        • KVLA

                        #26
                        Originally posted by Juhis View Post
                        Jep. Ilmeisesti 3/2000 asti valmistetuissa E39 M5 moottoreissa pitäisi käyttää Castrol TWS Motorsport 10W-60 öljyä. Uudemmissa moottoreissa käy jo muutkin öljyt. Täytyy toivoa, että ei tule tänä talvena älyttömän kovia pakkasia, jos laitan tuollaiset öljyt ensi viikolla koneeseen. :think
                        Laita säteilylämmitin öljypohjan kupeeseen.Pysyy kovemmillakin pakkasilla tuokin puuro notkeampana ja lähtee öljy nopeammin kiertoon myös ahtaita öljykanavia myös moottorin yläpäähän.
                        Mielestäni aika halpa sijoitus kokonaisuutta ajatellen.

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19175
                          • -

                          #27
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Laita säteilylämmitin öljypohjan kupeeseen.Pysyy kovemmillakin pakkasilla tuokin puuro notkeampana ja lähtee öljy nopeammin kiertoon myös ahtaita öljykanavia myös moottorin yläpäähän.
                          Mielestäni aika halpa sijoitus kokonaisuutta ajatellen.
                          Omalle autolle tulee minulla niin vähän kilometrejä, etten viitsi sijoittaa turhaan tuollaiseen säteilylämmittimeen. Mielummin jätän kokonaan ajamatta kovimmilla pakkasilla.
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • 3B
                            Newbiemmer
                            • Sep 2004
                            • 11
                            • Rauma

                            #28
                            Meinaatko että 10w-60 öljyssä ei muka ole käyttöaluetta laajentavaa lisäaineistusta? Milläs se laaja alue sitten tehdään?
                            Last edited by 3B; 31-12-2006, 17:30.

                            Comment

                            • m-power
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2003
                              • 731
                              • TAMPERE

                              #29
                              tm testien mukaan teboilin öljy on ok joten sitä noihin loppuunajettuihin kiukaisiin ...mut tuo viskositeettiluku riippuu siitä että kuka on jobannut yksilön maahan..eli kysykää häneltä...mitkä pysyy sisällä...
                              Last edited by m-power; 31-12-2006, 23:47.
                              sitä saa mitä tilaa

                              http://www.btcf.fi/showcar.php?id=420

                              R.I.P. 327i
                              R.I.P. 535i
                              audi a6 2.7 t

                              Comment

                              • zanta
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2003
                                • 2908
                                • Oulu

                                #30
                                Last edited by zanta; 24-06-2013, 02:03.
                                LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                                eksälista:
                                E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎