Announcement

Collapse
No announcement yet.

S38B38 ilmaaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HILLOPAALLIKKO
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 241
    • Vantaa

    S38B38 ilmaaminen

    EDIT: LÄMPÖJEN NOUSU JOHTUI VISKOSTA. SE OIKEA TÄHÄN KONEESEEN VARMASTI TOIMIVA ILMAAMISTAPA EI SELVIÄ VASTAUKSISTA.

    Ilmaamisesta on jauhettu täällä useasti mutta itsellä jäi jotain vielä epäselväksi koska tarinat ei koske juuri tuota konetta.

    Vaihdoin termostaatin koska lämmöt pysyivät viisarin verran keskitason alapuolella. Ilmasin autoa keula ylämäessä, lämmönsäätimet täysillä, puhallus täysillä, paisarin korkki auki ja puristellen letkuja. Välillä piti lisätä nestettä ja kaikki tuntui menevän nappiin.

    Kaikki letkut olivat kuumia, syyläri kuuma ja sisälle tuli kuumaa. Ilmausruuvia en löytänyt joten oletin että ilma poistuu paisarin kautta. Kuva syylärista:


    Luulin operaation olevan valmis kunnes toisena päivänä auto alkoi nostamaan lämpöjä käytyään paikallaan noin 10 minuuttia. jäähdyttimen tuuletin ei nosta kierroksia mutta ajossa olen välillä huomannut sen kierrosten nousemisen.

    Ajossa kaikki tuntuu normaalilta, lämmöt nousee normaalista.

    Autolla on ajettu 288 tkm ja vesipumpun vaihdosta ei ole ainakaan mainintaa huoltokirjassa tai kuiteissa.

    Pitäisikö yrittää vielä ilmaamista? Alkoi nimittäin mietityttään että en ole autoa kovin monesti ennen termostaatin vaihtoa käyttänyt paikallaan noin pitkiä aikoja että voisiko vika olla jäähdyttimen tuulettimessa tai vesipumpussa.

    Voisiko paisarin korkki olla jotenkin syyllinen? Paisuntasäiliön yläreunaan tulee kolme letkua joista numero yksitoista on maahan?


    Toivottavasti löytyy joku joka on leikkinyt kyseisen koneen kanssa. Kiire olisi koska tämä lämpöjen nousu tapahtui nolosti katsastuksessa ja päästöt jäi mittaamatta joten katsastus keskeytettiin.
    Last edited by HILLOPAALLIKKO; 12-05-2008, 21:44.
  • vpernu
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 522
    • Kouvola

    #2
    Sitte ku se nostaa niit lämpöi ni onko ala- ja ylävesiletkut kuumii? jos on ni vika on sitte tod.näk tuulettimes..

    Comment

    • HILLOPAALLIKKO
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 241
      • Vantaa

      #3
      Täytyy vissiin lähiaikoina koittaa uudelleen ilmata Hemin pullopatentilla ja tehdä tarkempi analyysi onko alavesiletku viileämpi.

      Vituttaa suunnattomasti tää kerrostalon pihassa väsäily kun tottunut asialliseen talliin. Toisaalta ei viitsis viedä korjaamollekkaan kun eivät välttämättä osaa/jaksa hoitaa asiaa kunnolla.

      EDIT1: Ei sattuis kukaan tietään Joensuussa asian osaavaa kaveria?

      EDIT2: Mikä tuon viskokytkimen tai mikä tuuletinta ohjaakaan toimintalogiikka on? Voiko sen kovempaa pyörimisnopeutta testata jotenkin?
      Last edited by HILLOPAALLIKKO; 06-05-2008, 21:02.

      Comment

      • Petteri75
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2550
        • Kirkkonummi

        #4
        Ilmausruuvi on hiukan piilossa, lähellä sitä akun +-navan muovisuojusta, kuljettajan puolella. Jos seuraat letkuja, jotka tuntuvat menevän tulipellin taakse, pitäisi se tulla vastaan.

        Itsekin ilmailin jäähdytysletkujen vaihtojen jälkeen aika paljon, mutta en tiedä tuliko homma tehtyä ns. täydellisesti - ainakin lämmöt käyttäytyivät tasaisesti, flektin vaihdon jälkeen suorastaan viileästi.

        Muistellaan (gurut varmasti korjaavat). Flekti pyörii kylmänä hiukan hitaammin kuin kone, lämpimänä sen pitäisi olla "suorakytkennässä", jolloin sitä ei pitäisi voida pysäyttää esim. hansikaskädellä tai lehdellä. Oman flektin pystyi, mutta vaihdon jälkeen se pyöri kunnolla. Flekti on aika tärkeä, kaverin perheen -90 535iA:han ei vaihdettu Laakkosella sitä, joten melkein 10kmarkan remonttien (sylinterikansi, termostaatti jne) jälkeen lämmöt lähtivät edelleen nousuun n. 10 minuutin joutokäynnin jälkeen.

        Muistellaan2: Tuo #11 pikkuletku taisi mennä "pillille", joka tukkeutuessaan vaikeuttaa jäähdytysjärjestelmän paineiden tasaantumista.

        Muistellaan3: Jos koneen lämpö nousee yli mittarin puolivälin, sähköisen aputuulettimen pitäisi lähteä pyörimään. Lämpöjen noustessa kovasti, pitäisi sen alkaa pyörimään nopeammalla vauhdilla. Onko se resistori kunnossa - itsellä oli aika lailla syöpynyt.

        Tämä ei varmasti lohduta, mutta itsekään en päässyt ilmauksesta täysin perille. M5-forum pystyy varmasti auttamaan?
        Last edited by Petteri75; 07-05-2008, 09:30.
        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

        Comment

        • HILLOPAALLIKKO
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 241
          • Vantaa

          #5
          Muistellaan2: Tuo #11 pikkuletku taisi mennä "pillille", joka tukkeutuessaan vaikeuttaa jäähdytysjärjestelmän paineiden tasaantumista.

          Eli siis mihin "pillille"? Termi ei oikein aiheuta mitään lampun syttymistä... Itsellä putki ei ole ainakaan tukossa kun maahan tunkee ylimääräiset kun lämmöt alkaa nousemaan.

          Kiitokset muistelmista, uskon että niistä on apua ainakin sen verran että löydän ilmausruuvin ja pääsen tutkimaan toimiiko se flekti kunnolla vai ei.

          Comment

          • Petteri75
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 2550
            • Kirkkonummi

            #6
            Originally posted by HILLOPAALLIKKO View Post
            Muistellaan2: Tuo #11 pikkuletku taisi mennä "pillille", joka tukkeutuessaan vaikeuttaa jäähdytysjärjestelmän paineiden tasaantumista.

            Eli siis mihin "pillille"? Termi ei oikein aiheuta mitään lampun syttymistä... Itsellä putki ei ole ainakaan tukossa kun maahan tunkee ylimääräiset kun lämmöt alkaa nousemaan.

            Kiitokset muistelmista, uskon että niistä on apua ainakin sen verran että löydän ilmausruuvin ja pääsen tutkimaan toimiiko se flekti kunnolla vai ei.
            Pilli on sellainen ohut kuparinen (vai pronssinen?) putki, M5-forumilta sen itse bongasin ja tilasin varmuudeksi Laakkoselta, joutuivat perustamaan varaosa#:n uudestaan. Tässä tuskin on vikaa tällä kertaa? Pitäisi varmasti yrittää selata vanhoja viestejä, ettei puhuisi aivan läpiä päähänsä..

            Se pilli on tämä osa #9
            Last edited by Petteri75; 07-05-2008, 14:44.
            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

            Comment

            • wtr
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 112
              • Turku

              #7
              Laitanpa muutaman kysymyksen saman otsikon alle kun oman ämmän kohdalla on samoja oireita.

              Eli normaaliajossa lämpöviisari karvan verran keskikohdan alla mutta pidemmän aikaa tyhjäkäynnillä ollessa lämmöt nousee, tämä tuli niinikään päästömittauksessa todettua . (Viisari tosin laski kun laittoi lämmönsäätimet ja puhaltimen täysille auton sisällä.)

              Eli termostaatti vaihtoon ainakin alkuun? Samalla myös vesipumppu? Entäs mistäs tuon Petterin mainitseman aputuulettimen resistorin voisi paikallistaa? Niin joo, visko on vaihdettu 50000km sitten ja auto -92 223tkm, samaisella motilla kun topikin aloittajalla.
              myydään:
              - E34 M5 putkiston osia

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #8
                Topikin aloitajalla ei taida flekti pyöriä kuin vapaalla kun molemmat letkut ovat kuumia. Jos auto ajossa jäähtyy niin ainakin jäähdytin virtaa riittävästi ilmaa läpi, ja vesipumppu ja termostaattikin toimivat. Jos järjestelmässä olisi ilmaa niin ongelmia olisi myös ainakin pienillä kierroksilla ajaessa.
                Viskon pyörinnän/kytkeytymisen kyllä huomaa kun se lähtee vapaapyörinnästä moottorin kierroksille. Varsinkin kun antaa kierroksia koneelle lämpöjen ollessa yli puolenvälin. En suosittele mennä tunkemaan hanskaa tai mitään muutakaan kunnolla pyörivään flektiin... se sanomalehtikin lähtee siitä aika vihaisesti.
                Kaikissa noissa ei taida sähköflektiä olla, vain ilmastoiduissa malleissa??
                Jos on niin kyllä senkin jäähdytysteho riittää tyhjäkäynnillä, jos se toimii ok, ohjaus kytkee sen päälle ylikuumenemisen uhatessa riippumatta siitä oliko ilmastointi käytössä vaiko ei.
                wtr:llä tuskin vikaa on termostaatissa kun ajossa jäähtyy ok. Vesipumppu voi olla, ei jaksa kiertää pikkukierroksilla tarpeeksi. Tämä on nopea testata: jos alavesiletku on kylmä=vesipumppu, jos kuuma=visko.

                Toivottavasti laakkonen maksoi itse mokansa. Mekaanisen flektin kytkeytymisen/kytkeytymättömyyden tunnistamiseen kun ei tarvitse mikään ruudinkeksijä olla, homma onnistuu jopa meikäläiseltä...
                Last edited by WSE1; 07-05-2008, 22:58.

                Comment

                • HILLOPAALLIKKO
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 241
                  • Vantaa

                  #9
                  PETTERI75: Muistelit tuon "pillin" kanssa väärin, letku nro 10 menee siihen. 11 en keksi muuta käyttöä tähän hätään kuin hukkaletkuna toimiminen. KIITOS KUITENKIN AVUSTA!

                  Taitaa olla visko hajalla kun pystyy kädellä pysäyttään ja pitämään kevyesti paikallaan vaikka kone käy normaalilämmössä tai viisarin verran yli. Ihme homma kun muistelin tuulettimen huutavan välillä normaalia kovempaa koska sen huomaa ajellessa ikkunat auki kaupungilla. Tosin nyt en viitsi autolla liiemmin ajella ennen kuin olen 100% ilmaamisen onnistumisesta.

                  Onkohan näissä vesipumpulla tapana vioittua, muoviset siivet tms.?

                  EDIT: Olikin tullut vastaus tätä kirjoittaessa Taidan lähteä viskokytkintä kyselemään.
                  Last edited by HILLOPAALLIKKO; 07-05-2008, 23:18.

                  Comment

                  • Petteri75
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2550
                    • Kirkkonummi

                    #10
                    Ei Laakkonen mitään maksanut, kyllähän auto ajossa pysyi normilämmössä, mutta juuri joku 10-15 min paikallaanseisominen alkoi nostamaan lämpöjä ja taisi kone jopa keittää. Yli 200tkm ajettu, uudesta asti perheestä, täysi huoltokirja ja kaikki muutkin remontit vain valtuutetulla. Harmi ettei silloin ollut M5:en kanssa tekemisissä, kun se 535:nen oli vielä tallessa.

                    Luulisi sen sähköflektin olevan kaikissa E34 M5:ssa? Kun ilmastoinnin laittaa päälle, lähtee se pyörimään 1-nopeudella ja jos lämpöä riittää, lähtee se 2-nopeudelle. Resistori on mötikkä alumiinilevyllä, kai se jostain näkyy mutta kun irroittaa puskurin, pääsee näkemään paremmin. Yksinkertainen vaihtaa, mutta joutuu juottamaan. Jos lämmöt nousevat kunnolla, pitäisi sen toimia välittömästi.

                    Visko taisi maksaa 180€ KL-osasta, mutta sen jälkeen lämpömittari ei liikkunut keskivälin alta enää minnekään.
                    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                    Comment

                    • HILLOPAALLIKKO
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 241
                      • Vantaa

                      #11
                      Tässä just katoin et taitaa käydä visko monesta muustakin mallista. Vai käykö sittenkään?



                      Kuvan osista ainakin 1-4 on käytetty e34 535 josta saisin käytetyn viskon edulliseen hintaan.

                      Taas tuo osa 5 ei ole käytetty kuin M5

                      Mikä osa noista aiheuttaa kiinnittymisen lämpimänä ja voiko kahdesta leipoa kasaan yhden hyvän? 180 euroa suhteessa 10 euroon on paljon mut toisaalta tuntuu kuin laittais rahaa pankkiin kun tuota autoa huoltelee.

                      EDIT: tais olla tyhmä kysymys kun tarkemmin mietin, eiköhän se osa 2 ole se "kriittinen", korjatkaa jos olen väärässä
                      Last edited by HILLOPAALLIKKO; 08-05-2008, 21:39.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Nro 2 on visko, muut ei vaikuta.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • JiiP
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 1734
                          • Tampere

                          #13
                          Jos original osaan vain luottaa niin tuossa oisko ollut viime (?) kesänä KL:stä sai saman viskon kun marmoritiskiltä.. vain merkki rapsutettu pois.
                          Official member of BTCF-Sauna Team
                          E46 316i -03
                          Ex:
                          E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

                          Comment

                          • Erich
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 783
                            • Hämeenkyrö

                            #14
                            Asiaan liittyen...

                            kertokaas joku miten tuo lieriön mallinen ämmän termostaatti toimii?

                            edit.. Tuosta kuva.
                            Last edited by Erich; 10-05-2008, 14:12.
                            6 - E24 635
                            7 - E38 740
                            8 - E31 850

                            Comment

                            • Erich
                              BTCF Member
                              • Apr 2005
                              • 783
                              • Hämeenkyrö

                              #15
                              Ilmeisen turha mokkula siis?
                              6 - E24 635
                              7 - E38 740
                              8 - E31 850

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎