Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensakoneiden viskopuhaltimen toiminta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Bensakoneiden viskopuhaltimen toiminta?

    Miten/milloin tuon puhaltimen pitäisi toimia 6-koneessa ja miten voisi testata onko visko kunnossa vai ei? Netistä kyllä löytyy ohjeita, mutta yleensä ne kumoaa toisensa...

    Miten kuuma moottori, tai ilma jäähdyttimen luona, pitäisi olla ennen kuin visko ottaa kiinni? Onko tuo katsottavissa jäähdytysnesteen lämpötilasta vai pitäisikö mitata ilman lämpötilaa puhaltimen luona?

    Jos konepelti on auki, pitäisikö tuon silti ottaa kunnolla kiinni tai muuttaa kierroksia? Onko siinä myös eri nopeuksia vai pelkästään täysin kiinni/vapaasti pyörivä? Entä jos autolla ajaa taajamassa +20c lämpötilassa ja sammuttaa moottorin, niin pitäisikö viskopuhaltimen olla miten jäykästi pyörivä jos sitä yrittää kädellä pyörittää? Entä silloin kun moottori on täysin kylmä aamulla?

    (Muutin otsikkoa koska täysin sama visko on näköjään aika monessa moottorissa tuon M52TU:n lisäksi)
    Last edited by TJJ; 28-05-2008, 14:04.
    E39 528iA
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8257
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    viskon ei koskaan pitäis olla niin jäykkä että ei pystyis käsin pyörittään ja kylmänä kun pyöräyttää niin omassa seiskassa pyörähtää n. 1/4 kierroksen.. kunnolla kiinni ottaa (alkaa kuulostaan volvolta) vasta jos ulkolämpötila >20C ja joutuu valoissa odotteleen tai muuten parkissa käyttää. lämpöjen kanssa ei ole koskaan ollu ongelmia. onhan tuo huomattavasti vanhempi mutta eikai se visko kovin oleellisesti aikojensaatossa ole muuttunut.
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • pheno
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 1985
      • Tampere

      #3
      Auto lämpimänä näillä keleillä (+20) tulee omassa ainakin tuo volvon huminaefekti, jos joutuu valoissa odottamaan vähän pidempään. Sittenhän se ääni siitä rauhottuu taas kun pääsee vauhtiin ja visko jäähtyy.

      Comment

      • Jonsku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 4645
        • Tuusula

        #4
        Eiköhän se viskoneste aika lineaarisesti jäykisty, eli lämpötilan mukaan säätyy. Toki moottorin kierrosnopeuskin tuohon vaikuttanee aikalailla. Pitääpä oikein katsoa "howstuffworks":sta tuon perimmäinen toimintaperiaate

        edit: eipä löytynyt, mutta tuossa toimintaperiaatteesta jotain http://www.roversd1.nl/sd1web/viscofan.html
        Last edited by Jonsku; 29-05-2008, 12:21.
        - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

        ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
        ex. Alpina D10 Touring #33/94
        ... and many more

        Comment

        • bemu2000
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 17799
          • Jämsä

          #5
          alkaako olla visko finaalissa, kun huutaa kylmänäkin hetken ennenkö rauhottuu ja lämpöisenä vähän millon lystää?
          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
          Vanteet edullisesti
          Nostureita ja rengaskoneita

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎