Announcement

Collapse
No announcement yet.

PAinekotelon suunnitteluapua S38B36 koneeseen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikkoV
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 631
    • Sastamala

    PAinekotelon suunnitteluapua S38B36 koneeseen.

    Alkuperäiset läppärungot käytössä, kone (ahdettu ja ;-) ) ahdettu pieneen konehuoneeseen joten alkuperäisen kotelon käyttö mahdotonta. Mitä tuossa kannattaisi ottaa huomioon suunnittelun ja ilmanvirtauksen kannalta ja tulisiko mieleen fiksuja toteutuksia. Ahtimen lähtö ja läppärunkoihin tulevat kotelot tulevat erilliset, välijäähdytin nokalle.

    Tää on evo2 versio, tein ekan setupin ilman välijäähdytintä...
    Last edited by MikkoV; 04-10-2009, 15:35.
    E70 3.0SD -08
    .................................................. ................................
    Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro RS 6.2 LS3 S/C -70
  • Tzeimi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 2067
    • Banshee - Jyväskylä

    #2
    RB26DETT:in kotelo tuohon ylösalasin - vois vaikka mahtua. Väliadapteria ja/tai täytehitsaa, kohdistaa, sovittaa... pikku jumppa
    Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
    & 02 tulpo saniteetti dyno




    Älä väkisin, ota isompi vasara.
    If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

    Comment

    • MikkoV
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 631
      • Sastamala

      #3
      Originally posted by Tzeimi View Post
      RB26DETT:in kotelo tuohon ylösalasin - vois vaikka mahtua. Väliadapteria ja/tai täytehitsaa, kohdistaa, sovittaa... pikku jumppa
      Ei viittis lainata, huononee Skyllen kulku :-)

      Mutta ihan tosi, sellattesta voiskin matkia, yksi GT-R on onneksi pihassa nytkin. Aattelin että ehkä viisainta toteutuksenkin kannalta jättää noi omat imutorvet. Kotelo sen malliseksi että on kapeampi takaosassa ja levenee aika voimakkaasti etuosaa kohti viistosti.
      E70 3.0SD -08
      .................................................. ................................
      Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro RS 6.2 LS3 S/C -70

      Comment

      • ttw
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 1016
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by MikkoV View Post
        Ei viittis lainata, huononee Skyllen kulku :-)

        Mutta ihan tosi, sellattesta voiskin matkia, yksi GT-R on onneksi pihassa nytkin. Aattelin että ehkä viisainta toteutuksenkin kannalta jättää noi omat imutorvet. Kotelo sen malliseksi että on kapeampi takaosassa ja levenee aika voimakkaasti etuosaa kohti viistosti.
        Mulla on muistaakseni JUN:in GT Surge Tank:in (RB26DETT:iin) mittapiirros tallessa johnain.

        Linkitän sulle jos löydän, toivotaan että siitä saa vähän jotain "jelppiä" .

        Eli siis tälläinen

        Last edited by ttw; 28-05-2008, 21:12.
        728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
        Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
        MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77

        Comment

        • MikkoV
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2003
          • 631
          • Sastamala

          #5
          Eli tähän tyyliin, noi mustat alkup. imutötteröt menisivät n.2-3cm tuon kotelon sisään, olisiko tuollainen virtauksen jakautumisen kannalta OK. Imu keskeltä toiseen suuntaan saattaisi olla tässä toteutuksessa helpoin mutta miten silloin toteuttaa kotelon?
          Last edited by MikkoV; 04-10-2009, 15:35.
          E70 3.0SD -08
          .................................................. ................................
          Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro RS 6.2 LS3 S/C -70

          Comment

          • visa e36
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 753
            • Järvenpää

            #6
            Useasti olen kuullut, että painekotelo tulisi mitoittaa 1,5 kertaa moottorin tilavuus.
            Nykyiset
            -63 Pontiac Catalina convertible
            -05 E53 X5 3.0d

            Comment

            • MikkoV
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2003
              • 631
              • Sastamala

              #7
              Originally posted by visa e36 View Post
              Useasti olen kuullut, että painekotelo tulisi mitoittaa 1,5 kertaa moottorin tilavuus.
              Ahdetussakin? Ko.
              E70 3.0SD -08
              .................................................. ................................
              Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro RS 6.2 LS3 S/C -70

              Comment

              • Luntti
                2Wheel Driver
                • Jul 2003
                • 5021
                • Yka

                #8
                Kysäseppä Mazalta onko sillä vielä linkki tallessa missä tehdään 5 pyttyseen audin koneeseen painekotelo.

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Virtaus tulemaan 90 asteen kulmassa suhteessa imutorviin (jakautuu tasaisemmin), riittävät etäisyydet kaikkiin seinämiin ja kunnolliset pyöristykset imutorvissa, 180 asteen pyöristykset riittää kunhan niiden leveys on riittävä. Loppua kohti kaventaminen riippuu ilman tulosuunnasta ja sen tarve painekotelon koosta, jos itse tekisin niin pistäisin laminovan vesi-ilma kennot sandwichina ahtimen ja imusarjan väliin.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Jezuz
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2005
                    • 165
                    • Varkaus

                    #10
                    Isot pojat on puhunu mopojen ahtamisen yhteydessä että ilman "imutorvia", huonostivirtaava ja mahdollisimman isotilavuuksinen takaa sen että kaikille sylintereille saadaan tasainen täytös.
                    Pimpanos Los Poslinos

                    Comment

                    • MikkoV
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2003
                      • 631
                      • Sastamala

                      #11
                      Originally posted by Cell View Post
                      Virtaus tulemaan 90 asteen kulmassa suhteessa imutorviin (jakautuu tasaisemmin), riittävät etäisyydet kaikkiin seinämiin ja kunnolliset pyöristykset imutorvissa, 180 asteen pyöristykset riittää kunhan niiden leveys on riittävä. Loppua kohti kaventaminen riippuu ilman tulosuunnasta ja sen tarve painekotelon koosta, jos itse tekisin niin pistäisin laminovan vesi-ilma kennot sandwichina ahtimen ja imusarjan väliin.
                      Itse en ole oikein vakuuttunut vesi-ilma coolerin hyvyydestä, taas yksi vikaantuva paikka lisää.
                      Ja tilaa on taas sellaiselle hiukan niukanlaisesti, ahtimen paikka on millilleen vakio ja se on aika korkealla läppärunkoihin nähden.

                      +että seuraava kis on viikon päästä ja auto pitää rokata taas siihen mennessä.
                      E70 3.0SD -08
                      .................................................. ................................
                      Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro RS 6.2 LS3 S/C -70

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Laminovat on hyviä, niitä käytetään paljon rapakon takana hyvin tuloksin, mutta tottahan tuo että vikaantuva paikka. Vartin ajamiseen tuosta saisi kyllä kivan avun kun vettä on helpohko jäähdyttää alle ilman lämpötilan

                        Miten meinaat mahduttaa tuohon kompuralta keulille menevän lähdön ja painekotelon?

                        Jezuz: Tuohon ei kannata lähteä, kun huomattavasti paremmat vaihtoehdot on olemassa. Tasaantuminen tapahtuu vasta kun virtaus on kasvanut riittäväksi = isolla kaasulla & kierroksilla, pienillä virtauksilla kanavat eivät ala tukehtua/kuristaa -> epätasapainoa. Kuristaminen tasaajana toimii vain muuttumattomassa virtauksessa kuten ilmastointiputkistoissa. Vielä kun tuo on helposti 10% tehosta pois samalla painesuhteella.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #13
                          Järkevänkokoisissa ilma-vesi-ilma-välijäähdyttimissä käy helposti niin ettei haihdutuskyky riitä pitkässä poljennossa.

                          Ovat hyviä vahkeitä nurkkapyörityksessä kun tehoa ei voi käyttää jatkuvasti mutta varaavat itseensä "kylmyyttä" vain rajallisen määrän, jolloin rata-ajossa se loppuu aina kesken. ISO vedenjäähdytin keulalle auttaa ongelman kierrossa mutta se tuo painoa ja vie tilaa.
                          ---

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎