Announcement

Collapse
No announcement yet.

530D Manuaaliin kytkin??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CJM300
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 146

    530D Manuaaliin kytkin??

    Eli kyseisen auton laatikkoon tarvitsisi kytkintä taikoa ja kysymyksinä olisi seuraavat:

    - Käykö e39 M5 kytkinlevy 530d kytkytin akseliin
    - Millaisia vääntöjä vakio kytkinlevy on kestänyt
    - Mistä suomessa saa kytkinlevyn sopurahaan.

    Täsä nyt näin ensi alkuun.
  • CJM300
    Bimmer Rookie
    • Mar 2007
    • 146

    #2
    Kiitos näistä kaikista vastauksista

    Comment

    • Exami
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 986
      • Hyvinkää, Tuusula

      #3
      En tiedä mistä noita saa... eikä tietoa tosta M5 lapasesta ;p veikkaan kuitenkin että ei käy päikseen kytkinosat.. mutta mitä kytkin kestää.. riippuen kilometreistä ja aikasemmista omistajista kytkin + vp kestää näissä 530d manuaaleissa ~500nm verran.. koneelta saatais enempi irti pelkällä ohjelmalla mutta rupee tuon maagisen 500nm jälkeen jyristää vauhtipyörä.. eli jos havittelet tehoja 530d:stä ulos niin uudemman 3.0d koneen ahdin keulille ja uus vp + kytkin ja softanvaihdon yhteydessä isompaa suutinta kyllä sillon sieltä saadaan se ~260hv / 650nm jos uskallat semmoset ottaa ;P
      Last edited by Exami; 15-06-2008, 09:37.
      sigpic
      Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

      Comment

      • CJM300
        Bimmer Rookie
        • Mar 2007
        • 146

        #4
        m40 moottorin perään tulee laatikko

        Vauhtipyörä ei ole ongelma, asetelma ja kytkin levy ovat. Laatikon spoorit ovat suotanan isot verrattuna e36m3 laatikkoon. Po-metal sanoi ettö ei oo, lautamäki sanoi että ei oo, joten vähiin käy vaihtoehdot

        Vääntöä saisi kestää sen 600nm mutta sehän tulee jo pelkällä asetelmalla.

        Olisi vain mukava tietää että saako kytkimiä muualtakin kun marmori tiskin takaa.

        Comment

        • Jaymz
          Bimmer Rookie
          • Feb 2005
          • 178
          • Kuopio

          #5
          Osaatko sanoa millaista "kovaa" vauhtipyörää saisi M57-koneen jatkoksi?
          ex. -01 530d man
          ex. -92 audi s2 coupe

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            #6
            .
            KL-varaosat.

            Jos haaveilee kovasta vauhtipyörästä, kannattaa samalla huomioida, että rasitus koko muulle tekniikalle lisääntyy runsaasti samalla.
            Joten, jos muu voimansiirto ei ole reilusti ylimitoitettu, niin kannattaa ehken unohtaa haaveilut.
            Käyttömukavuuskin on kaksoismassalla aivan eri luokkaa.

            Muistaakseni Mika sanoi vuosia sitten, että "uudempien" mallien kytkin/vp väänönkesto olisi lähelle seitsämänsataa.

            Väännönkestoon suuresti vaikuttaa kierrosluku.
            Mitä alemmaksi vääntöhuippu tulee, sitä suurempi rasitus.
            Tällä on toisiaan suuri vaikutus.

            Suuremmalla ahtimella se vääntöhuippu siirtyy "luontojaan" ylemmäksi, ilman mitään ohjelmanmuutoksiakaan.
            Koska ahdot nousee silloin hiukka hitaammin.
            Ohjelma lisää syöttöjä ahtopainetiedon perusteella.
            Siis, kun ahdot nousee, niin lisääntyy syötötkin.
            Jos ahdot ei nouse, ei lisäänny syöttö.

            Muutenkin.
            Jos tehoja haluaa lisää, täytyy saada ilman virtausta lisää nimenomaan kierroksilla, eli suurempi ahdin.
            Pieni ahdin ja paljon ahtoja ei ole ollenkaan sama asia.
            Vääntöjä näissä on kyllä alhaalla tarpeeksi.
            Ja haluttaessa niitä saa käytännössä aina lisättyä yli sen, mitä tekniikka kestää.
            Todellinen ongelma on saada ilmaa lisättyä suuremmilla kierroksilla.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Kiinteä vauhtis ei sinänsä lisää rasitusta, kunhan muistaa käyttää jousitettua kytkinlevyä. Kaksoismassa toimii samalla periaatteella, sen yhteydessä on vain mahdollista käyttää pidempiä jousia ja siten pienempää jousivakiota. Jousivoima kuitenkin on aina sama, pienellä kuormalla tuo kaksoismassa vaan pääsee värähtelemään pitemmän matkaa ja tuo siten tasaisemman tunteen, isolla kuormalla se on lähes tapissaan jolloin ei ainakaan teoriassa jousitettuun levyyn pitäisi juuri eroa olla. Mikäli kaksoismassa pääsee pohjaamaan, on kytkin ja voimansiirto aivan järjettömän kovilla.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                #8
                Originally posted by CJM300 View Post
                Eli kyseisen auton laatikkoon tarvitsisi kytkintä taikoa ja kysymyksinä olisi seuraavat:

                - Käykö e39 M5 kytkinlevy 530d kytkytin akseliin
                - Millaisia vääntöjä vakio kytkinlevy on kestänyt
                - Mistä suomessa saa kytkinlevyn sopurahaan.

                Täsä nyt näin ensi alkuun.
                Sachsin numeroiden mukaan e39 M5 kytkinlevy on samalla osanumerolla kuin 530d:nkin. Sachsilta löytyy 530d malliin jäykkää sintterikytkintä numerolla 881864 999518. Samalla numerolla sopii myös e39 M5:een, mutta vaatii siinä vauhtipyörän koneistuksen ohjeen mukaan. Väännönkestoa ei mainita, mutta luultavasti enemmän kuin koneesta saat irti

                Vakiokytkimet kestävät aika hyvin vääntöjä, tuo vauhtipyörä on ollut ongelmana, mutta jos et ole kaksoismassaa käyttämässä niin kyllä ne aika paljon kestävät, esim. täälläkin kirjoittelevalla nimimerkillä oli 330d:ssä 650nm vakiokaluilla.

                edit. Niin ja löytyy SRE:ltä myös orgaanisella olevaa levyä 530d:hen numerolla 881864 999978

                Jos joku haluaa selailla noita eri vaihtoehtoja Sachsin valikoimista, niin seuraavasta osoitteesta löytyy online-kataloogi http://webcat.zf-trading.com/index.asp?SPR=1
                Last edited by NokiLeka; 09-07-2008, 10:57.
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎