Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B25 tehollinen ilmamäärä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    M20B25 tehollinen ilmamäärä.

    Laskeskelen M20B25 moottorin tarvitsemaa ilmamäärää maksimikierroksilla ~7krpm. Jos määrän laskisi suoraan tilavuudesta (2,5Lx7000RPM = 17500 L/min), niin joutuisi varmaan hakoteille sylinterin täytöksen vuoksi, joka tuskin on 100 %.

    Laskelmia siksi, että tiedossa on ruuviahtimen tilavuus ja maksimikierrosluku hyvällä hyötysuhteella, mutta että riittääkö se tälle moottorille. Tarkoitus olisi lisätä tehoa läpi kierrosalueen mutta jättää huipputeho hakematta.

    Minkälainen määrä ilmaa tuon moottorin läpi kulkee?
    ---
  • turbobliz
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1010
    • e-suomi

    #2
    Bemari ei liene kaksitahtinen, eli 100% täytöksellä ilmamäärä on puolet tuosta mainitsemastasi. Lisäksi pata ei varmasti ime 100% täytöstä huippukierroksilla, ehkä joku 85% on realistista vaikka korkeimman väännön alueella viritetyt motit helposti pääsee 100-120% täytökseen riippuen viritysasteesta.

    Tsekkaapa Enemin sivut www.enem.se, siellä on muistaakseni jotain pientä vinkkiä kompressorien kanssa puljaamiseen. Tosin liittyy enemmän Opeleihin, mutta periaate on sama.

    Itekin suunnittelen vakavissani Lysholmin vispilää, mutta bemun sijasta opel-kilpuriin.

    Comment

    • Suutari
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 3064
      • Suomi

      #3
      Huipputeho ei varmaanole tuossa 7000rpm:n kohalla? jos järjellä aattelee niin laskee sen max. ilmamäärän huipputehon/väännön kohilta niin rupee näyttää jo aika hyvältä 8)
      Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
      -Official BTCF-Sauna Team-
      -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
      -Team BTCF Top Alcohol-
      -Team Pimp My Bride-
      TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
      R.I.P. 1K MOTORSPORTS
      R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
      526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        Oho, meinasipa tulla munaus.. En tiedä, mitä päässä liikkui laskuja tehdessä, olisi ruuvikoko kasvanut dramaattisesti

        Sitä samaa ruotsalaiskeksintöä minäkin, mutta en itselleni, vaan vaimon IX:ään. Valittelee että ei pysy muuten liikenteen tahdissa..
        ---

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Kyllä minä luulen sen huippukierrosluvun määräävän sen ilmamäärän, muulla kierrosluvulla hyötysuhde muuttaa sitä tehoa, jolloin vähemmällä ilmalla saadaan suhteessa enemmän tehoa.
          ---

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #6
            Ja laskuista:
            2,5 L x 3500 RPM x 0,85 = 7438 L/MIN
            14000 RPM x 0,75 L/MIN = 10500 L/MIN

            Eli Eaton M45 riittäisi tuon pyörittämiseen nollapaineella, nyt siihen pitää ympätä vielä ~0,4 bar painetta, niin...
            ---

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              Niin nettihän on pullollaan noita onlinelaskureita esim. http://www.prestage.com/community/Ca...y/default.aspx löytyy yksi simppeli tähän tapaukseen, tilavuus 2,5l vaan täytyy muuntaa kuutotuumiksi (joo tää on silkkaa amerikanhapatusta) joka tässä tapauksessa on n. 153 cid. Max rpm. ollessa 7000 saadaan tulokseksi 310 CFM jonka voi kätevästi muuntaa l/min vaikkapa http://www.onlineconversion.com/flow_rate_volume.htm josta saadaan n.8778 l/min * 0,85=7461 l/min

              Nämä onlinelaskurit on sitten niitä varten joilla matematiikka on suht heikkoa tai kaavat on hukassa... Ja kyllä noita itsekkin tulee käytettyä :wink:
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • Suutari
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 3064
                • Suomi

                #8
                Originally posted by -Tapi
                Kyllä minä luulen sen huippukierrosluvun määräävän sen ilmamäärän, muulla kierrosluvulla hyötysuhde muuttaa sitä tehoa, jolloin vähemmällä ilmalla saadaan suhteessa enemmän tehoa.
                Volymetrinen hyötysuhde on tosiaan paras tuossa huippuväännön kohdalla, mutta pitääpä tarkistaa asia. Termodynamiikkaa vaan lukemaan. Asiahan oiskin yksinkertainen jos rajottajaan paukkuessa sais huipputehon ulos, mutta eikös volymetrisen hyötysuhteen muutos vaikuta myös moottorin käyttämään ilmamäärään? jos seos pidetään stokiometrisenä koko ajan suhteessa ilmamäärään niin sitten..hmm. Pitää selvittää asiaa viisaammilta. 8) max ilmamäärän saa tietty myös laskettua max tehon vaativan polttoainemäärän täydelliseen palamiseen vaadittavasta ilmamäärästä. Noin ainakin niinku teoriassa.. :shock: . Ei pitäs puhua asioista kun ei muista/tiedä..pitää palata asiaan kun on jotain faktaa tarjota. jos kone huippukierroksilla imee sanotaan vaikka sen 7m3 niin silloinhan auton tehojen pitäs olla siellä paras mahdollinen jos ei muita muuttujia oteta huomioon ja oletetaan koko käytettävissä olevan seoksen sisältämän energian saatavan käyttöön ilman dynamisia häviöitä...(sytytys, nakutus, läpivirtaus yms.) eli jos seossuhde pidetään vakiona koko kierrosalueella..eli kait se on joko rajottimella tai sitten huipputehojen(ei siis vännön) kohdalle. Jossain vaiheessa noi käyrät leikkaa jolloin ei ole enää hyötyä nostaa kierroksia kun volymetrisen hyötysuhteen lasku kumoaa siitä saatavan positiivisen vaikutuksen..
                Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                -Official BTCF-Sauna Team-
                -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                -Team BTCF Top Alcohol-
                -Team Pimp My Bride-
                TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                Comment

                • thomas
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2002
                  • 67
                  • Helsinki

                  #9
                  No nyt kuulostaa taas tietämättömän ulkoa muistelemiselta, jolloin pari juttua on menny sekasin.... Toisaalta, kyllä siinä asiaakin oli, mutta hieman epävarmasti esitettynä.
                  Eli suhteellinen (volymetrinen) täytös on suurin maksimiväännön kohdalla. Mikäli tarkastelu suoritetaan yhden työkierroksen aikana, niin ilmaa virtaa enemmän maksimiväännön kohdalla. Tällöin moottorin tekemä työ on suurin ja samoin auton kiihtyvyys.
                  Maksimitehon kohdalla kokonaisilmavirtaus aikaa kohden on suurimmillaan. Mitä enemmän ilmaa, sitä enemmän voidaan bensaa polttaa, jolloin saadaan enemmän tehoa.
                  Kun muistetaan, että tehoa käsitellaan aikaan suhtetutettuna, on asia aika simppeli. Eli yhden sekunnin aikana ilmavirtaus on suurempi maksimitehon kuin maksimiväännön kohdalla.

                  Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen, pitää miettiä mikä on ahtimen tuotto eri pyörimisnopeuksilla. Saman ahtopaineen saavuttamiseksi maksimitehon ja maksimiväännön kohdalla, pitää tuoton olla suurempi maksimiväännön kohdalla, siis pyörimisnopeuteen suhteutettuna.
                  -- All Go, No Show

                  Comment

                  • Suutari
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 3064
                    • Suomi

                    #10
                    Dodii . Nyt alkaa seljetä.
                    Turbocharging is nice, but I´d rather be also blown!
                    -Official BTCF-Sauna Team-
                    -Official BTCF-Jusauksen allasteam-
                    -Team BTCF Top Alcohol-
                    -Team Pimp My Bride-
                    TBO/SC BMW E30 325i Cabriolet (607hp/739Nm)
                    R.I.P. 1K MOTORSPORTS
                    R.I.P.E30 316 m10b20,E21 323i 2.5L e21,316 2.0m10 e30,
                    526i E28 m-sport,525i 24.V E34,E30 320i Cabriolet, 535i E34, 525i E34, E39 528i -98 Touring jne.

                    Comment

                    • Tykki
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 197
                      • Ii

                      #11
                      Originally posted by thomas
                      Mikäli tarkastelu suoritetaan yhden työkierroksen aikana, niin ilmaa virtaa enemmän maksimiväännön kohdalla. Tällöin moottorin tekemä työ on suurin ja samoin auton kiihtyvyys.
                      joo, eli täytös on suurin tällöin. mutta ei auton kiihtyvyys.
                      "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                      -Andy McCoy

                      Comment

                      • thomas
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2002
                        • 67
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Tykki
                        Originally posted by thomas
                        Mikäli tarkastelu suoritetaan yhden työkierroksen aikana, niin ilmaa virtaa enemmän maksimiväännön kohdalla. Tällöin moottorin tekemä työ on suurin ja samoin auton kiihtyvyys.
                        joo, eli täytös on suurin tällöin. mutta ei auton kiihtyvyys.
                        Jaa ei vai! Aloitetaanko taas vaihteeksi teho-vääntö jauhanta?
                        Kun renkaaseen kohdistuu suurin vääntömomentti on kiihtyvyys suurin juuri sillä hetkellä. Katsos se on se momentti mikä määrää nopeuden muutoksen.
                        Oletko koskaan kuullut sanottavan: "Torque puts you ahead, horsepower keeps you there"
                        -- All Go, No Show

                        Comment

                        • Tykki
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 197
                          • Ii

                          #13
                          Originally posted by thomas
                          Originally posted by Tykki
                          Originally posted by thomas
                          Mikäli tarkastelu suoritetaan yhden työkierroksen aikana, niin ilmaa virtaa enemmän maksimiväännön kohdalla. Tällöin moottorin tekemä työ on suurin ja samoin auton kiihtyvyys.
                          joo, eli täytös on suurin tällöin. mutta ei auton kiihtyvyys.
                          Jaa ei vai! Aloitetaanko taas vaihteeksi teho-vääntö jauhanta?
                          Kun renkaaseen kohdistuu suurin vääntömomentti on kiihtyvyys suurin juuri sillä hetkellä. Katsos se on se momentti mikä määrää nopeuden muutoksen.
                          Oletko koskaan kuullut sanottavan: "Torque puts you ahead, horsepower keeps you there"
                          siis tarkoitatko että auton kiihtyvyys on paras suurimman väännön alueella? vai mitä siis?
                          "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                          -Andy McCoy

                          Comment

                          • Meisseli
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2003
                            • 1003
                            • Kotka

                            #14
                            Originally posted by Tykki
                            siis tarkoitatko että auton kiihtyvyys on paras suurimman väännön alueella? vai mitä siis?
                            En tiedä mitä tarkoitettiin mutta juuri näin asia on. Suurin vääntö moottorilta :arrow: suurin vääntö pyörillä :arrow: suurin kiihtyvyys. Tämä pätee tietenkin vain yhdellä ja samalla vaihteella. Eli jos vaihdetaan pienemmälle niin voipi löytyä parempi kiihtyvyys (tilanteesta riippuen) mutta toisaalta sillä pienemmälläkin vaihteella taas se paras kiihtyvyys olisi siellä vääntöhuipun kohdalla.
                            Eioo penaria alla enää.. :(

                            Comment

                            • Tykki
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 197
                              • Ii

                              #15
                              Originally posted by Meisseli
                              Originally posted by Tykki
                              siis tarkoitatko että auton kiihtyvyys on paras suurimman väännön alueella? vai mitä siis?
                              En tiedä mitä tarkoitettiin mutta juuri näin asia on. Suurin vääntö moottorilta :arrow: suurin vääntö pyörillä :arrow: suurin kiihtyvyys. Tämä pätee tietenkin vain yhdellä ja samalla vaihteella. Eli jos vaihdetaan pienemmälle niin voipi löytyä parempi kiihtyvyys (tilanteesta riippuen) mutta toisaalta sillä pienemmälläkin vaihteella taas se paras kiihtyvyys olisi siellä vääntöhuipun kohdalla.
                              tämähän tarkoittaisi sitä, että auto kiihtyisi parthaiten ajamalla konetta kokoajan mahdollisimman lähellä vääntöhuippua.
                              "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                              -Andy McCoy

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎