CVT-vaihteisia autoja kiihdytellään huippuväännön kierrosluvulla välitystä portaattomasti muuttaen, toi kertoo mun mielestä riittävästi aiheesta.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M20B25 tehollinen ilmamäärä.
Collapse
X
-
Originally posted by herjaCVT-vaihteisia autoja kiihdytellään huippuväännön kierrosluvulla välitystä portaattomasti muuttaen, toi kertoo mun mielestä riittävästi aiheesta."Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
-Andy McCoy
Comment
-
-
Tykki,
Kyllä se ihan a=F/m on, matkan varrella vaan pitää muuttaa vääntömomentteja voimavektoreiksi (helppoa kun tunnetaan vipuvarren pituus eli renkaan säde) ja laskeskella kaikki autoon kohdistuvat voimat kuten kitka, ilmanvastus jne. Lopputuloksena on nettovoimavektori joka kertoo auton massan kanssa auton kiihtyvyyden. Mitä suurempi kiihdyttävä momentti, sitä suurempi kiihdyttävä voima ja siten sitä suurempi kiihtyvyys.
Kreuzotter,
Aivan, kaikki mitä ollaan tässä kirjoiteltu on ollut ihan oikein, kun vaan pysyy tarkkana, mistä milloinkin puhuttiin...
- JjP
Comment
-
-
Originally posted by jpaasoTykki,
Kyllä se ihan a=F/m on, matkan varrella vaan pitää muuttaa vääntömomentteja voimavektoreiksi (helppoa kun tunnetaan vipuvarren pituus eli renkaan säde) ja laskeskella kaikki autoon kohdistuvat voimat kuten kitka, ilmanvastus jne. Lopputuloksena on nettovoimavektori joka kertoo auton massan kanssa auton kiihtyvyyden. Mitä suurempi kiihdyttävä momentti, sitä suurempi kiihdyttävä voima ja siten sitä suurempi kiihtyvyys.
Kreuzotter,
Aivan, kaikki mitä ollaan tässä kirjoiteltu on ollut ihan oikein, kun vaan pysyy tarkkana, mistä milloinkin puhuttiin...
- JjP"Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
-Andy McCoy
Comment
-
-
Unohdetaan nyt vääntö ja puhutaan vain voimasta. Voiman ja massan suhde antaa kiihtyvyyden, tai pikemminkin määritelmän mukaan: 1 N on sellainen voima, jolla 1 kg massa saa 1 m/s^2 kiihtyvyyden.
Jos kiihtyvyys on vakio, nopeus hetkellä t on v(t) = v0+a*t , missä v0 on alkunopeus, a kiihtyvyys ja t kulunut aika sekunteina. 1 m/s^2 kiihtyvyydellä levosta liikkeelle lähtenyt 1 kg massa kulkee kymmenen sekunnin kuluttua lähdöstä v(10) = 0+1*10 = 10m/s nopeudella. Silloin se on kulkenut alkupisteestään matkan x(t)=v0*t+1/2*a*t^2 = 0*10+1/2*1*10^2 = 50m.
Auton kiihtyvyys ei ole vakio, joten urakka muuttuu laskemisen kannalta kyllä tietokoneen hommiksi, mutta hetkellinen kiihtyvyys pitää kyllä paikkansa ja niitä voi laskea eri kierrosluvuille / nopeuksille niin paljon kuin sattuu huvittamaan. Todellisen kiihtyvyyden laskeminen tosin vaatii, että tuntee myös liikettä vastustavat voimat kuten ilmanvastuksen. Tässä säikeessähän ei olla laskettu kiihtyvyyksiä vaan voimia ja todettu vain että suurempi nettovoima kyllä takaa suuremman kiihtyvyyden, paljonko se kiihtyvyys sitten on, on ihan eri asia.
- JjP
Comment
-
-
Originally posted by herjaCVT-vaihteisia autoja kiihdytellään huippuväännön kierrosluvulla välitystä portaattomasti muuttaen, toi kertoo mun mielestä riittävästi aiheesta.
Kertooko tämäkin aiheesta riittävästi?
Comment
-
-
Originally posted by TykkiOriginally posted by herjaCVT-vaihteisia autoja kiihdytellään huippuväännön kierrosluvulla välitystä portaattomasti muuttaen, toi kertoo mun mielestä riittävästi aiheesta.
Comment
-
-
Originally posted by NHBOriginally posted by TykkiOriginally posted by herjaCVT-vaihteisia autoja kiihdytellään huippuväännön kierrosluvulla välitystä portaattomasti muuttaen, toi kertoo mun mielestä riittävästi aiheesta."Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
-Andy McCoy
Comment
-
-
Originally posted by Tykkikummallista että autonvalmistajat välittävät pääsääntöisesti autonsa niin, että maantienopeudet ovat lähellä huippuvääntöä.
Otetaanpa summittaiset kolme ensimmäisenä käteen osuvaa Teknaria ja tarkastetaan väitteesi:
TM 7/04 Testissä Volvo S40
Huippuväännön kierrokset 4000 1/min,
viidennellä vaihteella tämä tarkoittaa 165 km/h
TM 11/04 Testissä Corolla Verso 1,8
Huippuväännön kierrokset 4200 1/min,
viidennellä vaihteella tämä tarkoittaa 138 km/h
TM 14/04 Testissä Chrysler 300C 5,7 HEMI
Huippuväännön kierrokset 4000 1/min,
viidennellä vaihteella tämä tarkoittaa hulppeata 227 km/h
Näyttyy vahvasti siltä, että välityksiä valittaessa maantieajon kierrokset on tiputettu huippuväännön allapuolelle. Ettei vain löytyis se paras taloudellisuus myös huippuvääntöä alempaa... Löytyyhän se. Alla olevasta linkista löytyy faktaa joka ei ole tainnut sinne essonbaariin levitä:
Comment
-
-
Originally posted by NHBOriginally posted by Tykkikummallista että autonvalmistajat välittävät pääsääntöisesti autonsa niin, että maantienopeudet ovat lähellä huippuvääntöä.
Otetaanpa summittaiset kolme ensimmäisenä käteen osuvaa Teknaria ja tarkastetaan väitteesi:
TM 7/04 Testissä Volvo S40
Huippuväännön kierrokset 4000 1/min,
viidennellä vaihteella tämä tarkoittaa 165 km/h
TM 11/04 Testissä Corolla Verso 1,8
Huippuväännön kierrokset 4200 1/min,
viidennellä vaihteella tämä tarkoittaa 138 km/h
TM 14/04 Testissä Chrysler 300C 5,7 HEMI
Huippuväännön kierrokset 4000 1/min,
viidennellä vaihteella tämä tarkoittaa hulppeata 227 km/h
Näyttyy vahvasti siltä, että välityksiä valittaessa maantieajon kierrokset on tiputettu huippuväännön allapuolelle. Ettei vain löytyis se paras taloudellisuus myös huippuvääntöä alempaa... Löytyyhän se. Alla olevasta linkista löytyy faktaa joka ei ole tainnut sinne essonbaariin levitä:
http://www.powertorque.co.uk/images/dhe420graph.gif"Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
-Andy McCoy
Comment
-
Comment