Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B25 tehollinen ilmamäärä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • herja
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1649

    #46
    CVT-vaihteisia autoja kiihdytellään huippuväännön kierrosluvulla välitystä portaattomasti muuttaen, toi kertoo mun mielestä riittävästi aiheesta.
    Retard Member

    Comment

    • Tykki
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 197
      • Ii

      #47
      Originally posted by herja
      CVT-vaihteisia autoja kiihdytellään huippuväännön kierrosluvulla välitystä portaattomasti muuttaen, toi kertoo mun mielestä riittävästi aiheesta.
      ihan tosi? ei suinkaan siksi että hyötysuhde on silloin moottorissa suurin...
      "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
      -Andy McCoy

      Comment

      • jpaaso
        Bimmer Rookie
        • May 2003
        • 96

        #48
        Tykki,

        Kyllä se ihan a=F/m on, matkan varrella vaan pitää muuttaa vääntömomentteja voimavektoreiksi (helppoa kun tunnetaan vipuvarren pituus eli renkaan säde) ja laskeskella kaikki autoon kohdistuvat voimat kuten kitka, ilmanvastus jne. Lopputuloksena on nettovoimavektori joka kertoo auton massan kanssa auton kiihtyvyyden. Mitä suurempi kiihdyttävä momentti, sitä suurempi kiihdyttävä voima ja siten sitä suurempi kiihtyvyys.

        Kreuzotter,

        Aivan, kaikki mitä ollaan tässä kirjoiteltu on ollut ihan oikein, kun vaan pysyy tarkkana, mistä milloinkin puhuttiin...

        - JjP

        Comment

        • Tykki
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 197
          • Ii

          #49
          Originally posted by jpaaso
          Tykki,

          Kyllä se ihan a=F/m on, matkan varrella vaan pitää muuttaa vääntömomentteja voimavektoreiksi (helppoa kun tunnetaan vipuvarren pituus eli renkaan säde) ja laskeskella kaikki autoon kohdistuvat voimat kuten kitka, ilmanvastus jne. Lopputuloksena on nettovoimavektori joka kertoo auton massan kanssa auton kiihtyvyyden. Mitä suurempi kiihdyttävä momentti, sitä suurempi kiihdyttävä voima ja siten sitä suurempi kiihtyvyys.

          Kreuzotter,

          Aivan, kaikki mitä ollaan tässä kirjoiteltu on ollut ihan oikein, kun vaan pysyy tarkkana, mistä milloinkin puhuttiin...

          - JjP
          kuinka käytännössä voidaan käyttää pelkkää vääntöä ilmaisemaan kiihtyvyyden? ymmärrän siis tuon vääntö renkaalla-asettelun, mutta se voima ei ole suhteutettu mihinkään?
          "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
          -Andy McCoy

          Comment

          • jpaaso
            Bimmer Rookie
            • May 2003
            • 96

            #50
            Unohdetaan nyt vääntö ja puhutaan vain voimasta. Voiman ja massan suhde antaa kiihtyvyyden, tai pikemminkin määritelmän mukaan: 1 N on sellainen voima, jolla 1 kg massa saa 1 m/s^2 kiihtyvyyden.

            Jos kiihtyvyys on vakio, nopeus hetkellä t on v(t) = v0+a*t , missä v0 on alkunopeus, a kiihtyvyys ja t kulunut aika sekunteina. 1 m/s^2 kiihtyvyydellä levosta liikkeelle lähtenyt 1 kg massa kulkee kymmenen sekunnin kuluttua lähdöstä v(10) = 0+1*10 = 10m/s nopeudella. Silloin se on kulkenut alkupisteestään matkan x(t)=v0*t+1/2*a*t^2 = 0*10+1/2*1*10^2 = 50m.

            Auton kiihtyvyys ei ole vakio, joten urakka muuttuu laskemisen kannalta kyllä tietokoneen hommiksi, mutta hetkellinen kiihtyvyys pitää kyllä paikkansa ja niitä voi laskea eri kierrosluvuille / nopeuksille niin paljon kuin sattuu huvittamaan. Todellisen kiihtyvyyden laskeminen tosin vaatii, että tuntee myös liikettä vastustavat voimat kuten ilmanvastuksen. Tässä säikeessähän ei olla laskettu kiihtyvyyksiä vaan voimia ja todettu vain että suurempi nettovoima kyllä takaa suuremman kiihtyvyyden, paljonko se kiihtyvyys sitten on, on ihan eri asia.

            - JjP

            Comment

            • NHB
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 1120

              #51
              Originally posted by herja
              CVT-vaihteisia autoja kiihdytellään huippuväännön kierrosluvulla välitystä portaattomasti muuttaen, toi kertoo mun mielestä riittävästi aiheesta.
              Mistäs tuollaista "faktaa" löysit? Esim. Honda Jazzin cvt vaihteistossa on kolme valittavissa olevaa kierroslukua. Normaaliin käyttöön tarkoitetussa asennossa kierrokset pidetään huippuväännön kierroksia alemmilla kierroksilla ( 2 200 ja huippuvääntö löytyy 2 800), veikkaisin että kyseessä ovat pienimmän kulutuksen kierrokset. S-asennossa kierrokset pidetään 3 200 minuuttikierroksessa ja L-asennossa 4 800:ssa. S- ja L-asennot tarjoavat enemmän voimaa ja ripeämpää liikkumista.

              Kertooko tämäkin aiheesta riittävästi?

              Comment

              • NHB
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2003
                • 1120

                #52
                Originally posted by Tykki
                Originally posted by herja
                CVT-vaihteisia autoja kiihdytellään huippuväännön kierrosluvulla välitystä portaattomasti muuttaen, toi kertoo mun mielestä riittävästi aiheesta.
                ihan tosi? ei suinkaan siksi että hyötysuhde on silloin moottorissa suurin...
                Mihin tämä perustuu? Kaikki näkemäni modernien vapaasti hengittävien bensakoneiden ominaiskulutuskäyrät kertovat kyllä toista. Niistä jokaisesta on paras hyötysuhde llöytyy huippuväännön kierroksia alempaa. Vanhemmissa koneissa saattaa olla taloudellisimmat kierrokset joskus jopa vääntöhuipun yläpuolella. Harvoin näyttää kulutus seuraavan vääntökäyrää.

                Comment

                • Tykki
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 197
                  • Ii

                  #53
                  Originally posted by NHB
                  Originally posted by Tykki
                  Originally posted by herja
                  CVT-vaihteisia autoja kiihdytellään huippuväännön kierrosluvulla välitystä portaattomasti muuttaen, toi kertoo mun mielestä riittävästi aiheesta.
                  ihan tosi? ei suinkaan siksi että hyötysuhde on silloin moottorissa suurin...
                  Mihin tämä perustuu? Kaikki näkemäni modernien vapaasti hengittävien bensakoneiden ominaiskulutuskäyrät kertovat kyllä toista. Niistä jokaisesta on paras hyötysuhde llöytyy huippuväännön kierroksia alempaa. Vanhemmissa koneissa saattaa olla taloudellisimmat kierrokset joskus jopa vääntöhuipun yläpuolella. Harvoin näyttää kulutus seuraavan vääntökäyrää.
                  kummallista että autonvalmistajat välittävät pääsääntöisesti autonsa niin, että maantienopeudet ovat lähellä huippuvääntöä.
                  "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                  -Andy McCoy

                  Comment

                  • NHB
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 1120

                    #54
                    Originally posted by Tykki
                    kummallista että autonvalmistajat välittävät pääsääntöisesti autonsa niin, että maantienopeudet ovat lähellä huippuvääntöä.
                    Mikä on se standartoitu maantienopeus? Maantienopeudet vaihtelee aikalailla eri maiden välillä.

                    Otetaanpa summittaiset kolme ensimmäisenä käteen osuvaa Teknaria ja tarkastetaan väitteesi:

                    TM 7/04 Testissä Volvo S40
                    Huippuväännön kierrokset 4000 1/min,
                    viidennellä vaihteella tämä tarkoittaa 165 km/h

                    TM 11/04 Testissä Corolla Verso 1,8
                    Huippuväännön kierrokset 4200 1/min,
                    viidennellä vaihteella tämä tarkoittaa 138 km/h

                    TM 14/04 Testissä Chrysler 300C 5,7 HEMI
                    Huippuväännön kierrokset 4000 1/min,
                    viidennellä vaihteella tämä tarkoittaa hulppeata 227 km/h

                    Näyttyy vahvasti siltä, että välityksiä valittaessa maantieajon kierrokset on tiputettu huippuväännön allapuolelle. Ettei vain löytyis se paras taloudellisuus myös huippuvääntöä alempaa... Löytyyhän se. Alla olevasta linkista löytyy faktaa joka ei ole tainnut sinne essonbaariin levitä:

                    Comment

                    • Tykki
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 197
                      • Ii

                      #55
                      Originally posted by NHB
                      Originally posted by Tykki
                      kummallista että autonvalmistajat välittävät pääsääntöisesti autonsa niin, että maantienopeudet ovat lähellä huippuvääntöä.
                      Mikä on se standartoitu maantienopeus? Maantienopeudet vaihtelee aikalailla eri maiden välillä.

                      Otetaanpa summittaiset kolme ensimmäisenä käteen osuvaa Teknaria ja tarkastetaan väitteesi:

                      TM 7/04 Testissä Volvo S40
                      Huippuväännön kierrokset 4000 1/min,
                      viidennellä vaihteella tämä tarkoittaa 165 km/h

                      TM 11/04 Testissä Corolla Verso 1,8
                      Huippuväännön kierrokset 4200 1/min,
                      viidennellä vaihteella tämä tarkoittaa 138 km/h

                      TM 14/04 Testissä Chrysler 300C 5,7 HEMI
                      Huippuväännön kierrokset 4000 1/min,
                      viidennellä vaihteella tämä tarkoittaa hulppeata 227 km/h

                      Näyttyy vahvasti siltä, että välityksiä valittaessa maantieajon kierrokset on tiputettu huippuväännön allapuolelle. Ettei vain löytyis se paras taloudellisuus myös huippuvääntöä alempaa... Löytyyhän se. Alla olevasta linkista löytyy faktaa joka ei ole tainnut sinne essonbaariin levitä:
                      http://www.powertorque.co.uk/images/dhe420graph.gif
                      niin, tietysti eteneminen tapahtuu taloudellisemmin kun käytetään suurinta mahdollista vaihdetta nopeuteen nähden. ja otit kirjaimellisesti tuon mun mainitseman asian hyötysuhteesta ja huippuväännöstä. katsoppas itse tuota laittamaasi käyrää, ja vertaa sieltä päällekkäin kulutus ja vääntökäyrää. nehän ovat juuri kuin toistensa peilikuvat.
                      "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                      -Andy McCoy

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎